Інтеграція - це глибоке взаємопроникнення, злиття, наскільки це можливо, в одному навчальному матеріалі узагальнених знань у тій чи іншій галузі. Інтегровані уроки дають учневі досить широке і яскраве уявлення про світ, в якому він живе, про взаємозв'язок явищ і предметів, про взаємодопомогу, про існування різноманітного світу матеріальної і художньої культури.
Міжпредметні зв'язки в навчанні
Інтеграція - це глибоке взаємопроникнення, злиття, наскільки це можливо, в одному навчальному матеріалі узагальнених знань у тій чи іншій галузі. Інтегровані уроки дають учневі досить широке і яскраве уявлення про світ, в якому він живе, про взаємозв'язок явищ і предметів, про взаємодопомогу, про існування різноманітного світу матеріальної і художньої культури.
Основний акцент припадає не стільки на засвоєння певних знань, скільки на розвиток образного мислення. Інтегровані уроки також передбачають обов'язкове розвиток творчої активності учнів. Це дозволяє використовувати зміст усіх навчальних предметів, залучати відомості з різних галузей науки, культури, мистецтва, звертаючись до явищ і подій навколишнього життя.
У 70-і роки постало питання про активізацію пізнавальної діяльності учнів, про подолання суперечності штучного розчленування за предметними ознаками. Учень не сприймав цілісно ні навчальний матеріал, ні картину навколишнього світу. Це призвело до активного пошуку міжпредметних зв'язків, до використання їх в диференційованому навчанні.
Потреба у виникненні інтегрованих уроків пояснюється цілим рядом причин.
По-перше, світ, навколишній дітей, пізнається ними у своєму різноманітті і єдність, а найчастіше предмети шкільного циклу, спрямовані на вивчення окремих явищ цього єдності, не дають уявлення про цілий явище, дроблячи його на розрізнені фрагменти.
По-друге, інтегровані уроки розвивають потенціал самих учнів, спонукають до активного пізнання навколишньої дійсності, до осмислення і знаходженню причинно-наслідкових зв'язків, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здібностей.
По-третє, форма проведення інтегрованих уроків нестандартна, цікава. Використання різних видів роботи протягом уроку підтримує увагу учнів на високому рівні, що дозволяє говорити про достатню ефективність уроків. Інтегровані уроки розкривають значні педагогічні можливості. Такі уроки знімають стомлюваність, перенапруження учнів за рахунок переключення на різноманітні види діяльності, різко підвищують пізнавальний інтерес, служать розвитку у школярів уяви, уваги, мислення, мовлення і пам'яті.
По-четверте, інтеграція в сучасному суспільстві пояснює необхідність інтеграції в освіті. Сучасному суспільству необхідні висококласні, добре підготовлені фахівці. Для задоволення цієї потреби: підготовку освічених, добре підготовлених фахівців, необхідно починати з молодших класів, чому і сприяє інтеграція в початковій школі.
По-п'яте, за рахунок посилення міжпредметних зв'язків вивільняються навчальні години, які можна використовувати для вивчення іноземної мови, для поглибленого вивчення образотворчого мистецтва, музики, для розвиваючої діяльності учнів, а також додаткових уроків практичної спрямованості.
По-шосте, інтеграція дає можливість для самореалізації, самовираження, творчості вчителя, сприяє розкриттю здібностей.
Переваги інтегрованих уроків полягають в тому, що вони:
- сприяють підвищенню мотивації навчання, формуванню пізнавального інтересу учнів, цілісної наукової картини світу і розгляду явища з декількох сторін;
- більшою мірою, ніж звичайні уроки, сприяють розвитку мовлення, формування вміння учнів порівнювати, узагальнювати, робити висновки, інтенсифікації навчально-виховного процесу, знімають перенапруження, перевантаження;
- не тільки поглиблюють уявлення про предмет, розширюють кругозір, але й сприяють формуванню різнобічно розвиненої, гармонійно і інтелектуально розвиненої особистості.
Інтеграція є джерелом знаходження нових зв'язків між фактами, які підтверджують чи поглиблюють певні висновки, спостереження учнів у різних предметах.
Структура інтегрованих уроків відрізняється: чіткістю, компактністю, стислістю, логічної взаємообумовленістю навчального матеріалу на кожному етапі уроку, великий інформативною ємністю матеріалу.
У формі інтегрованих уроків доцільно проводити узагальнюючі уроки, на яких будуть розкриті проблеми, найбільш важливі для двох або декількох предметів.
У старших класах інтегровані уроки є найважливішою частиною системи міжпредметних зв'язків. Кожен з цих уроків ведуть два і більше вчителів-предметників. Матеріал таких уроків показує єдність процесів, що відбуваються в навколишньому світі, дозволяє учням бачити взаємозалежність різних наук.
У школі доцільно проводити роботу над створенням системи інтегрованих наук. Першим етапом цієї роботи є узгодження навчальних програм з предметів, обговорення і формулювання загальних понять, узгодження часу їх вивчення, взаємні консультації вчителів. Потім необхідно розглянути, як підходять до вивчення одних і тих же процесів, явищ, законів, теорій у різних курсах навчальних дисциплін. І, нарешті, планування тематики і конспектів інтегрованих уроків.
Інтегрований урок вирішує не безліч окремих завдань, а їх сукупність. Форми уроку можуть бути різні, але в кожному повинно бути достатньо матеріалу для вправи "діяльних сил" (І. Г. Песталоцці) дитини, даних йому від природи. Інтегрований урок вимагає від учителя ретельної підготовки, професійної майстерності та натхненності особистісного спілкування, коли діти позитивно сприймають вчителя (поважають, люблять, довіряють), а вчитель розташований до дітей (ввічливий, ласкавий, уважний). Педагог більше дасть дітям, якщо відкриється їм як особистість багатогранна і захоплена.
Педагогічна та методична технологія інтегрованих уроків може бути різною, проте в будь-якому випадку необхідно їх моделювання. Самостійний пошук нових оптимальних схем-моделей - прояв творчої активності вчителя.
Закономірності інтегрованого уроку: весь урок підпорядкований авторським задумом; урок об'єднується основною думкою (стрижень уроку); урок становить єдине ціле, етапи уроку - це фрагменти цілого; етапи та компоненти уроку знаходяться в логіко-структурної залежності; відібраний для уроку дидактичний матеріал відповідає задуму; ланцюжок відомостей організована як "дане" і "нове" і відображає не тільки структурну, а й смислову зв'язаність; зв'язаність структури досягається послідовно, але не виключає паралельну зв'язок (у першому випадку дотримується черговість дій, у другому - виконуються супутні завдання, що відповідають іншій логічно вибудуваній думці).
Дотримання вказаних закономірностей дозволяє розглядати урок як науково-ділове побудова, в якому, з точки зору змісту важливі: комплекс знань і умінь і вільне оперування ними; співвідношення вивченого і досліджуваного; з'єднання окремих заліків в одне загальне; попередження недоліків.
Сучасна система освіти спрямована на формування високоосвіченої, інтелектуально розвиненої особистості з цілісним уявленням картини світу, з розумінням глибини зв'язків явищ і процесів, які мають цю картину. Предметна роз'єднаність стає однією з причин фрагментарності світогляду випускника школи. Таким чином, самостійність предметів, їх слабкий зв'язок один з одним породжують серйозні труднощі у формуванні в учнів цілісної картини світу.
Введення інтеграції предметів у систему освіти дозволить вирішити завдання, поставлені в даний час перед школою і суспільством в цілому.
Стосовно до системи навчання "інтеграція" як поняття може приймати два значення: по-перше, це створення у школярів цілісного уявлення про навколишній світ, по-друге, це знаходження спільного в предметних знаннях.
Багаторічні спостереження показують, що учні, а пізніше випускники середньої школи, отримавши підготовку з тих чи інших предметів, не можуть застосовувати знання, уміння і навички при вивченні інших предметів на практиці. Їм не вистачає самостійності мислення, вміння переносити отримані знання в подібні чи інші ситуації. Все це відбувається через взаємну неузгодженості занять з різних навчальних предметів в початковій школі.
Інтеграція в сучасній школі йде по декількох напрямках і на різних рівнях. Відзначимо ці рівні:
- внутріпредметні;
- міжпредметні.
Позначають і особливості відбору змісту при інтеграції: інтеграція матеріалу з традиційних, класичних предметів і включення нового для школи змістовного матеріалу. При використанні цих підходів можуть бути і різні результати:
а) народження абсолютно нових предметів;
б) народження нових спец. курсів, оновлюють зміст предметів;
в) народження циклу уроків, які об'єднують матеріал одного або декількох предметів із збереженням незалежного існування;
г) разові інтегровані уроки різного характеру.
В даний час використовуються різні способи інтеграції. Це, перш за все об'єднання кількох навчальних дисциплін в єдиний предмет. Але різні способи здійснення інтеграції не можуть бути добрими чи поганими. Не можна відкидати один з них і застосовувати інший, а ввести систему інтеграційних заходів з урахуванням вікових особливостей учнів. Запровадження такої системи, не відкидає диференціацію в навчанні, а доповнює традиційне предметне навчання, сприяє вихованню широко ерудованої молодої людини, що володіє цілісним світоглядом, здатністю самостійно систематизувати наявні в нього знання і нетрадиційно підходити до вирішення різних проблем.
Створення у школяра цілісного уявлення про навколишній світ - це мета навчання. Інтеграція повинна дати учневі ті ж знання, які відображають зв'язаність окремих частин світу як системи, навчити дитину з перших кроків навчання уявляти світ як єдине ціле, в якому всі елементи взаємопов'язані. Реалізація цієї мети повинна початися вже в початковій школі.
Інтеграція також - засіб отримання нових уявлень на стику традиційних предметних знань. Вона спрямована на розвиток ерудиції, на оновлення існуючої вузької спеціалізації у навчанні і не замінити навчання класичним навчальним предметам, а з'єднати одержувані знання в єдину систему.
Інтеграція повинна сприяти створенню цілісності світосприйняття - єдності світу і людини, що живе в ньому і пізнає його, єдність землі і космосу, природи і людини. У цьому і є загальногуманістична основа процесу - постановка в центр сучасної людини, з її місцем і роллю у природному та соціальному середовищі.
Для інтеграції в навчанні і вихованні існують як сприятливі, так і несприятливі фактори. До позитивних факторів слід віднести наявність великих потенційних можливостей у розвитку інтелекту дитини, які в традиційному навчанні використовуються недостатньо. Перший негативний фактор - обмежена кількість навчальних предметів - можна компенсувати тим, що зміст невеликого обсягу засвоюваних знань має відображати дійсну картину світу, взаємозв'язок її частин. Другий негативний чинник - труднощі викладу інтегрованого курсу. Необхідно піднести матеріал так, щоб дітям було зрозуміло й цікаво.
Проблема інтегрованого змісту освіти має свої труднощі. Але в той же час, є чинники, які полегшують її рішення. Наприклад, у початковій школі основну частину всіх предметів, за винятком деяких, веде один учитель. І в цьому бачиться позитивна сторона. Вчителю початкових класів легше перейти до інтегрованого навчання.
Створення інтегрованих курсів названо одним із завдань оновлення змісту освіти та методів навчання початкової школи. Обговорення цієї теми призвело до виділення деяких її аспектів:
1. Чи потрібно взагалі ставити питання про інтегрованих курсах у школі?
Такі курси в школі справа не нова. Література включає крім художніх літературних текстів матеріали з історії, природознавства. Математика теж сама по собі інтегрований предмет містить арифметичний, алгебраїчний і геометричний матеріал.
2. Які шляхи реалізації ідеї інтегрованого навчання?
Поки йде пошук. Є шляхи, які виникають природним чином. Це стосується об'єднання таких курсів, як образотворче мистецтво та художня праця. Загальний предметом тут народна творчість, мистецтво. Проект програми такого курсу вже розроблений. Методисти при розробці нових курсів повинні діяти спільно з фізіологами і психологами.
3. Про що не можна забувати при розробці нових курсів для школи?
Питання про інтеграцію - не лише питання про створення програм, але і про підручники, про урок. Однотипність уроків в нашій школі давно стала гальмом розвивального навчання. Створення нових курсів вимагає перегляду навчального плану.
Навчальний план - найважливіший показник переваг або недоліків навчального процесу. Навчальні плани загальноосвітньої школи страждають недоліками. Головний із них - багатопредметності, тобто у школі існують предмети, на які відводиться мала кількість годин. Виникають труднощі в організації навчального процесу. Результатом чого є недостатня якість навчання.
Ліквідувати багатопредметності можна за рахунок інтеграції навчальних дисциплін. Створюються великі навчальні предмети або курси з великою кількістю годин, що вирішує проблему навантаження вчителів, а також проблему навчального часу. Інтегрування дасть економію часу та раціональне його розподіл.
При інтеграції зростає темп викладу навчального матеріалу, що концентрує увагу учнів і стимулює їх пізнавальну діяльність. Знімається проблема ставлення учнів до "другорядного" предмету, полегшує контроль, сприяє формуванню наукової картини світу.
Інтеграція навчальних предметів перспективний засіб вдосконалення навчального плану і всієї системи освіти.
4.Коли можлива інтеграція предметів?
Вона передбачає виконання трьох умов:
- Об'єкти дослідження повинні збігатися або бути достатньо близькими;
- В інтегрованих навчальних предметах використовуються однакові, близькі методи дослідження;
- Інтегровані навчальні предмети будуються на загальних закономірностях і теоретичних концепціях.
«Сучасне суспільство має потребу в людині, здатній самостійно мислити, ставити перед собою і суспільством нові завдання і знаходити їх рішення, бути готовим як до індивідуального, так і до колективної праці, усвідомлювати наслідки своїх вчинків для себе, для інших людей і для навколишнього світу. Суспільство має потребу в людині-громадянині незалежно від того, з якої середовища він вийшов і ким збирається стати.