МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Одеська національна академія харчових технологій
РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Метрологія і стандартизація
Вибіркова навчальна дисципліна
Мова навчання - українська
Код та найменування спеціальності 142 Енергетичне машинобудування
Шифр та найменування галузі знань 14 Електрична інженерія
Ступінь вищої освіти - бакалавр
Розглянуто, схвалено та затверджено
Методичною радою академії
2020
РОЗРОБЛЕНО ТА ЗАБЕЗПЕЧУЄТЬСЯ: кафедрою компресорів та пневмоагрегатів Одеської національної академії харчових технологій
РОЗРОБНИК (розробники): Мілованов В.І. професор, зав. кафедри компресорів та пневмоагрегатів, професор, доктор технічних наук
(вказати авторів, їхні посади, наукові ступені та вчені звання)
Розглянуто та схвалено на засіданні кафедри компресорів та пневмоагрегатів
Протокол від « 23» травня 2020 р. №10
Завідувач кафедри __________ Мілованов В.І. (підпис) (прізвище та ініциали)
Розглянуто та схвалено методичною радою зі спеціальності 142 Енергетичне машинобудування
(код та найменування спеціальності)
Голова ради _________________________ Хмельнюк М.Г.
(підпис) (прізвище та ініциали)
Гарант освітньої програми______________ Хмельнюк М.Г.
(підпис) (прізвище та ініциали)
Розглянуто та схвалено Методичною радою академії
Протокол від «__» ___________ 20___ р. №___
Секретар Методичної ради академії ______________ Мураховський В.Г.
(підпис) (прізвище та ініциали)
ЗМІСТ
1 |
Пояснювальна записка |
|
1.1 |
Мета та завдання навчальної дисципліни |
|
1.2 |
Компетентності, які може отримати здобувач вищої освіти |
|
1.3 |
Міждисциплінарні зв’язки |
|
1.4 |
Обсяг навчальної дисципліни в кредитах ЄКТС |
|
2 |
Зміст дисципліни: |
|
2.1 |
Програма змістовних модулів |
|
2.2 2.3 |
Перелік практичних занять Перелік завдань до самостійної роботи
|
|
|
|
|
3 |
Критерії оцінювання результатів навчання |
|
4 |
Інформаційне забезпечення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Метою викладання дисципліни, відповідно до кваліфікаційних характеристик, є вивчення комплексу питань метрології, точності, взаємозамінності та стандартизації, від раціонального вирішення яких залежить якість продукції та ефективність виробництва. Вивчення цього комплексу питань і є метою викладання дисципліни «Метрологія і стандартизація».
Основними завданнями дисципліни є вивчення: системи формалізації вимог, що застосовуються у нормативно-технічній документації на вироби, вимог до точності та відповідна їм стандартна мова точності, основ та конкретних методів формування та обґрунтування точності на засадах математичного моделювання з обрахуванням зв’язків точності з показниками якості, системи забезпечення взаємозамінності у комплексній постановці, основи стандартизації, зокрема, маючи відношення до вимог точності, методам та засобам виміряння, узагальнення понять з метрології і стандартизації, що отримані з попередніх дисциплін, створення методичних основ для їх подальшого розвитку у різних формах навчання.
В результаті вивчення курсу «Метрологія і стандартизація».студенти повинні
знати:
- основні норми, положення та правила метрології, стандартизації і взаємозамінності;
- принципи розрахунку та нормування допусків та посадок з використанням ЕОМ;
- нормування характеристик поверхні деталей машин;
- теорію взаємозамінності; теорію технічних вимірювань та вибору засобів вимірювання;
- науково-методичні основи стандартизації, використання яких дозволяє значно підвищити якість промислової продукції;
вміти:
- раціонально використовувати принцип метрології і стандартизації, а також єдину систему допусків та посадок;
- здійснювати вибір і обґрунтування методів та засобів вимірювання;
- використовувати методи розробки і вдосконалення стандартів.
У результаті вивчення навчальної дисципліни МіС здобувач вищої освіти отримує наступні програмні компетентності та програмні результати навчання, які визначені в Стандарті вищої освіти зі спеціальності 142 "Енергетичне машинобудування" таосвітньо-професійній програмі «Холодильні машини, установки та кондиціювання повітря»підготовки бакалаврів.
Загальні компетентності:
ЗК2.Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК3.Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК4.Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК5.Здатність спілкуватися державною мовою як усно,так і письмово.
ЗК6.Здатність використовувати іноземну мову у професійній діяльності.
ЗК7.Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК8.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК9.Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності:
ФК 3. Здатність аналізувати інформацію з літературних джерел, здійснювати патентний пошук, а також використовувати бази даних та інші джерела інформації для здійснення професійної діяльності.
ФК 6. Здатність застосовувати сучасне програмне забезпечення для експлуатаційних розрахунків технологічних параметрів процесів газотурбінних установок і компресорних станцій.
ФК 7. Здатність застосовувати основи матеріалознавства, механіки машин для оцінювання технічного стану елементів технологічного обладнання систем
газотурбінних установок і компресорних станцій.
ФК 11. Здатність використовувати стандартні методики планування експериментальних досліджень, здійснювати обробку та узагальнення результатів експерименту.
ФК 12. Здатність брати участь у роботі над інноваційними проектами, використовуючи методи дослідницької діяльності.
Програмні результати навчання:
ПР 1. Знання і розуміння математики, фізики, тепломасообміну, технічної термодинаміки, гідрогазодінаміки, трансформації (перетворення) енергії, технічної механіки, конструкційних матеріалів, систем автоматизованого проектування енергетичних машин на рівні, необхідному для досягнення результатів освітньої програми.
ПР 2. Знання і розуміння інженерних наук на рівні, необхідному для досягнення інших результатів освітньої програми, в тому числі певна обізнаність в останніх досягненнях.
ПР 3. Розуміння широкого міждисциплінарного контексту спеціальності 142 Енергетичне машинобудування
ПР 18. Ефективно спілкуватися з питань інформації, ідей, проблем та рішень з інженерним співтовариством і суспільством загалом.
ПР 19. Ефективно працювати в національному та міжнародному контексті, як особистість і як член команди, і ефективно співпрацювати з інженерами та не інженерами.
ПР 20. Розуміння необхідності самостійного навчання протягом життя.
ПР 21. Аналізувати розвиток науки і техніки.
1.3. Міждисциплінарні зв’язки
Попередні – математика (математичний аналіз, теорія ймовірностей, математична статистика, математичне моделювання,), фізика; нарисна геометрія, наступні: – Поршневі компресори, компресорні машини, турбомашини, відцентрові компресори, газотурбінні установки та компресорні станції, курсові проекти.
1.4. Обсяг навчальної дисципліни в кредитах ЄКТС
Кількість кредитів ECTS- 4,0, годин - 120 |
||||
Аудиторні заняття, годин: |
всього |
лекції |
практичні |
|
денна |
42 |
24 |
18 |
|
заочна |
8 |
4 |
4 |
|
Самостійна робота, годин |
Денна - 78 |
Заочна - 112 |
||
2.1. Програма змістовних модулів
Змістовний модуль 1
№ теми |
Зміст теми |
Годинн |
|
Вступ. Основні поняття про метрологію. Стандартизацію і якість продукції. Предмет кунрсу. Взаємозамінність та її види.Види розмірів, ряди переважних чисел. Допуск розміру, поле допуску. Типи посадок. Розміри та посадки. |
4 |
|
Взаємозамінність, стандартизація точності, методи та засоби контролю гладких циліндричних з’єднань.Класифікація і взаємозамінність гладких циліндричних з’єднань. Поняття про системи допусків та посадок. Єдина система допусків та посадок /ISO/. Позначення граничних відхилень і посадок на кресленнях. Методи вибору допусків і посадок. Методи і засоби контролю гладких циліндричних з’єднань. Контроль калібрами. Гладкі калібри для розмірів до 500 мм. Допуски калібрів. |
4 |
|
Формування вимог до точності розмірних ланцюгів. Розмірний ланцюг. Класифікація розмірних ланцюгів та розмірів, що входять до розмірних ланцюгів. Основні терміни і означення. Методи розрахунку розмірних ланцюгів, що забезпечують неповну взаємозамінність. Теоретико-імовірностний метод розрахунку розмірних ланцюгів. Засади вибору методу розрахунку за критеріями точності результату. |
4 |
|
Взаємозамінність, стандартизація і контроль відхилень поверхні деталей машин. Класифікація відхилень форми і розташування поверхонь деталей. Основні показники. Система нормування відхилень. Зазначення на кресленнях вимог до відхилень форми і розташування поверхонь деталей. Показники хвилястості та шорсткості поверхні. Система нормування та позначення шорсткості поверхні. |
4 |
|
. Взаємозамінність, стандартизація точності, методи і засоби контролю різьбових з’єднань. Класифікація і взаємозамінність, різьбових з’єднань. Основні експлуатаційні вимоги. Основні параметри циліндричних різьб. Граничні контури різьб. Відхилення шагу та куту профіля різьби та їх діаметральна компенсація. Система допусків і посадок метричних різьб. Вимоги до точності виготовлення різьбових з’єднань. Позначення допусків і посадок метричних різьб. Методи і засоби контролю різьбових з’єднань |
2 |
|
Метрологія у машинобудуванні. Роль метрологіїу вирішенні завдань підвищення якості і ефективності виробництва. Поняття про метрологію та технічні виміри. Класифікація вимірів та засобів вимірювання. Основні метрологічні показники засобів вимірювання. |
2 |
|
Науково-методичні основи стандартизації. Категорії стандартів. Види стандартів. Основні положення методики розробки та перегляду стандартів. Планування та контроль робіт з стандартизації. Економічна ефективність стандартизації. Стислі відомості про міжнародну стандартизацію. |
2 |
|
Основи контролю якості та сертифікація |
2 |
2.2. Перелік практичних занять
№ |
Теми практичних занять |
Годин |
|
Побудова полів допусків та схем посадок гладких циліндричних деталей і з’єднань. |
4 |
|
Побудова полів допусків калібрів, що призначені для контролю точності циліндричних деталей. |
2 |
|
Побудова гістограми розподілу дійсних розмірів в партії деталей, що серійно виконані та розрахунок статистичних характеристик цього розподілу. |
2 |
|
Побудова профілограми шорсткості поверхні та розрахунок її параметрів. |
2 |
|
Оформлення креслень з простановою параметрів відхилень форми, розтошування і шорсткості поверхонь. |
2 |
|
Побудова полів допусків різьбових деталей та контурів калібрів, що призначені для їх контролю. |
2 |
|
Вибір засобів вимірювання в залежності від точності розмірів деталі. |
2 |
|
Визначення придатності дійсних розмірів деталей та визначення браку. |
2 |
2.3. Перелік завдань до самостійної роботи
№ теми |
Назва теми |
Об’єм у год. |
№№ задач [4] |
1 |
Опрацювання лекційного матеріалу |
24 |
Відповідний розділ [1,2] |
2 |
Підготовка до практичних занять |
22 |
|
3 |
Опрацювання окремих розділів програми, які не виносяться на лекції |
14 |
Завдання №3 |
4 |
Виконання індивідуальних навчально-дослідних завдань |
19 |
Завдання №1,2,3 |
Нарахування балів за виконання змістовного модуля
Вид роботи, що підлягає контролю |
Оцінні бали |
Форма навчання |
||||||
денна |
заочна |
|||||||
min |
max |
Кіль-ть робіт |
Сумарні бали |
Кіль-ть робіт |
Сумарні бали |
|||
min |
mах |
min |
mах |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Змістовий модуль 1 |
||||||||
Робота на практичних занять |
3 |
4 |
3 |
9 |
12 |
2 |
6 |
8 |
Опрацювання тем, не винесених на лекції |
2 |
4 |
3 |
6 |
12 |
2 |
4 |
8 |
Підготовка до практичних занять
|
1 |
2 |
3 |
3 |
6 |
2 |
2 |
4 |
Виконання індивідуальних завдань |
2,4/3,6 |
4/6 |
5 |
12 |
20 |
5 |
18 |
30 |
Проміжна сума |
|
|
|
30 |
50 |
|
30 |
50 |
Модульний контроль (тестовий) |
30 |
50 |
|
30 |
50 |
|
30 |
50 |
Оцінка за змістовий модуль 1 |
|
|
|
60 |
100 |
|
60 |
100 |