Мнемотехніка у початковій школі
З мого досвіду роботи, я зрозуміла, що під час читання художньої літератури, мозок дитини починає створювати велику кількість образів, і дитина начебто дивиться фільм, який транслюють у її голові. Тому, на мою думку, найголовніший секрет мнемотехніки, полягає у переведенні потрібної інформації в образ - ось і все!
Образ - це основа мнемотехніки! Без влучно підібраного образу не вийде нічого. Про це знали грецькі оратори, це знаємо й ми з вами.
Я б назвала мнемотехніку, “внутрішнім аркушем”, на якому дитина, у мозку, «записує» потрібні образи.
І виділила чотири етапи цього процесу:
На слово, термін, дату, тобто на ту інформацію, яку потрібно запам'ятати, дитина знаходить асоціативний образ.
На уроках учні досить часто запитують, правильно чи неправильно знайшли образ, підібрали асоціацію. Відразу скажу, правильно, неправильно мнемотехніка не знає! Діти всі різні, тому й асоціації різні, головне, щоб вони були зрозумілі самим дітям.
Після перетворення потрібної інформації в асоціативні образи, складаємо з них цікаву, кумедну історію або оповідання, чи казку, яка полегшує запам'ятовування потрібного матеріалу.
3. Етап «Підсилення»
Підсилення потрібної інформації за допомогою сенсорних систем: зорової, слухової, тактильної, вестибулярної… На уроках ми використовуємо рухи, які стосуються дії, яка, наприклад, описується в тексті, або сприймання предметів на дотик…
4. Етап «Збереження»
На уроках також я використовую збереження потрібної інформації, за допомогою раціонального повторення.
1)Повторення одразу після сприйняття;
2)Повторення, якщо не вдається згадати протягом другої - третьої хвилини після засвоєння;
3) Для переведення інформації в довготривалу пам'ять, необхідно повторити інформацію, яку потрібно запам'ятати через добу, дві, тиждень…
На своїх уроках найчастіше використовую прийом мнемотехніки «Піктограма».
Піктограма - це прийом, при якому інформацію, що запам'ятовується, схематично зображують спрощеними малюнками. Учням, потрібно пояснити, що бути художником при цьому не потрібно. Головне, щоб схеми були зрозумілі в першу чергу самій дитині. Спочатку учням може бути незвично, але тут головне тренування. Наприклад, використовуємо піктограму, під час вивчення вірша Ганни Чубач «Батьківщина», давайте спробуємо «намалювати вірш». Піктограми кожного рядка вірша потрібно малювати окремо, тобто рядочками, так як записаний вірш.
Є у сонця небо синє, сонце, асоціюється з сонечком малюємо сонечко, небо синє з небом, схематично малюємо небо, а ось до «є» та «у», складніше підібрати асоціацію, тому складні слова можемо записати словом або абревіатурою, використовуючи прийом мнемотехніки «Стенографіст».
І гніздечко у пташини, малюємо схематично, асоціативні образи.
А у кожної людини,
є матуся Батьківщина. Тож знаходимо образи до цих слів.
Наша зветься - Україна
Як показує практика, під час читання вірша напам'ять діти роблять опору на власні образи, тут головне, щоб асоціації дитина обирала сама.
Підготовчу роботу починаю з першого класу, коли під час вивчення віршів використовуємо мнемотаблиці, які потрібно підготувати заздалегідь.
Суть її полягає в тому, що на декілька слів або рядочок вірша, підбираємо картинку - символ, яка зображує дію або предмети. Методика роботи з мнемотаблицею має декілька етапів
1) Виразне читання вірша вчителем;
2) Повторне читання вірша вчителем з опорою на мнемотаблицю;
3) Запитання за змістом вірша.
4) Пояснення значень незрозумілих слів;
5) Читання вчителем окремо кожного рядка вірша і повторення його учнем з опорою на мнемотаблицю;
6) Відтворення дитиною вірша з опорою на мнемотаблицю.
Як показує практика після такої роботи учні одразу відтворюють потрібну інформацію опираючись на власні образи.
Методика роботи з піктограмою відрізняється від роботи з мнемотаблицями, й має наступні етапи:
Отже все можливо, головне тренування і бажання!
Тож, щоб ваша життєва картина була яскравою, цілісною, наповненою диханням обирайте для неї яскраві пазли...