Тема: Множення раціональних чисел (6 клас)
Мета: сформувати у учнів поняття добутку від’ємних чисел та чисел з різними знаками, навчити учнів множити раціональні числа з однаковими та різними знаками; розглянути загальні та окремі випадки множення, сприяти засвоєнню учнями правил множення; розвивати зацікавленість математикою, пам’ять, уяву, увагу, зв’язне логічне мовлення; виховувати спостережливість, старанність, відповідальність та наполегливість.
Обладнання: картки із завданнями, комп’ютерна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірка домашнього завдання за підручником.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми з вами повинні навчитися застосовувати правила множення раціональних чисел до розв’язування задач, рівнянь, обчислення числових виразів.
Історична довідка
Від’ємні числа довгий час проникали в математику. Німецькі релігійні фанатики називали їх «числами від сатани, породженням диявола». А виникли вони в Китаї в І ст.. до н.е. Додатними числами позначали майно, готівку, прибуток. Їм раділи і зображали їх червоним кольором. Від’ємні числа позначали борг, збиток, зображали їх чорним кольором.
Сучасне позначення додатних і від'ємних чисел знаками «+» і «-» ввів наприкінці XV сторіччя німецький математик Ян Відман.
А ось правила знаків, якими користувалися арабські математики, під час множення цілих чисел:
Друг мого друга – мій друг
Друг мого ворога – мій ворог
Ворог мого друга – мій ворог
Ворог мого ворога – мій друг
ІV.Вивчення нового матеріалу
Задача
Нехай у лютому, березні й квітні фермер брав у банку кредити по 5 тис. грн. щомісячно. Тоді за ці три місяці він узяв кредит на суму 5-3 )= 15 (тис. грн.). Оскільки кредити є боргами фермера перед банком,то ми позначали їх від'ємними числами: -5 тис.грн.;-15 тис. грн. Тоді увесь кредит фермера у банку за 3 місяці в тисячах гривень можна записати так:-53 =-15.
Які знаки мають множники? Який знак мас добуток? Яка залежність між модулями множників і модулем добутку?
Числа -5 і 3 мають протилежні знаки, їх добутком є число від'ємне, а модуль добутку (число -15) дорівнює добутку модулів множників (чисел-5 і З): |-15|=|-5| |3|
Добутком двох чисел з різними знаками є число від'ємне; модуль добутку дорівнює добутку модулів множників.
Отже, щоб знайти добуток двох чисел з різними знаками, досить перемножити їх модулі і поставити перед одержаним числом знак «—».
-53 = -(-5||3|) = -(53)=-15. Порівняємо добутки:
-53 = 15 і 5-3 )=-15
Бачимо: якщо змінити знак одного множника (замість множника 5 взяти множник -5), то знак добутку теж змінюється, а модуль добутку залишається тим самим (\15\ = |-15|). Отже, якщо змінити знак множника, то знак добутку змінюється, а його модуль залишається тим самим.
Використаємо знайдену залежність для обчислення добутку від'ємних чисел -5 і -3.
Оскільки -5 -3 )=-15, то. змінивши у множникові 3 (або +3) знак «+» на знак «-», а в добутку -15 — знак «-» на знак «+, прийдемо до рівності
-5 (-3)=15.
Які знаки мають множники? Який знак має добуток?
Числа -5 і -3 від'ємні, їх добуток — додатне число; модуль добутку 15 дорівнює добутку модулів чисел -5 і -3.
-5 (-3)=|-5||-3| = 53 = 15.
Добутком двох від'ємних чисел є число додатне; модуль добутку дорівнює добутку модулів множників
.Отже, щоб знайти добуток двох від'ємних чисел, досить перемножити модулі цих чисел.
Якщо число а — додатне, від'ємне або 0, то а0 = 0.
«Властивості множення»
a · b = b · a — переставна властивість
(a · b) · c = a · (b · c) = a · b · c — сполучна властивість
— розподільна властивість
V.Розв’язування вправ.
1.Усне розв’язування вправ:
150. Який знак має добуток:
а)-5-(-1,2); б) 7 • (-89); в)-3 • 0,6; г) 0 • (-1,89)?
1151. Обчисліть:
а) 8•6; б) 8 •(-6); в)-8•6; г)-8•(-6);
д)7-(-4); е)(-7)(-4) є)-5-4; ж)-100•0.
1152. Який знак має добуток аb, якщо:
я)а>0;b>0; б)a>0;b<0; в) а < 0; b< 0;
г)а<0;b>0; д)а<0;b = 0; е)a = 0;b>0?
2.Письмове розв’язування вправ із записом на дошці і в зошитах:
Виконайте множення
1153. а)-15-7; б) -16•(-5); в)-12•(-9); г) 7 • (-13).
1154 а) 11•72; б)-11•(-72); в)-11 -72; г) 11 • (-72)
1155. а)-0,2•3; б) 2 • (-0,6); в) (-1,2) • (-2); г) -0,1 • (-20).
1156. а)-16•2,5; б) -4 • (-10,5); в)-1,2 • (-0,8); г) 8 -(-4,05).
1163. Заповніть таблицю: (самостійно)
1171. Запишіть кожне із чисел -5; -10; 9; -0,6; -1,8 у вигляді добутку двох множників, один з яких дорівнює -1.
1173. Запишіть кожне із чисел -1; -9; -16; -100 у вигляді добутку двох протилежних чисел.
1174. Доберіть корінь рівняння:
а)-6х=-4,2; б)8-х = -5,6; в)-11 -х=-77.
1175. Які з чисел -4; -2; -1; 0; 1; 2; 3 є коренями рівняння х(х + 2) = 0?
1176. Для яких значень а та о правильні записи:
а) аb > 0; б) аb < 0; в) аb = 0?
VІ.Підбиття підсумків уроку
1.Як помножити два від’ємних числа?
2.Як помножити від’ємне число на додатнє?
3. а 0=…
VІІ.Домашнє завдання
Письмове виконання вправ №1158-№1160, № 1170, п.28