Про матеріал
6 клас
Тема «Множення раціональних чисел»
Завдання типу «А». За даними таблиці (табл. 3) знайдіть значення виразу [48]. (ІЦК: формування навичок сприймання інформації, що подана у табличній формі та розуміння змісту записаних у ній даних)
Таблиця 3
х –25 –12 –4 –2 –4,5 –1,1 –0,5
3х
Завдання типу «Б». Розгляньте слайд (рис. 3) та поясніть основні відомості параграфа «Множення раціональних чисел» підручника. (ІЦК: формує уміння й навички сприймати інформацію, яка подана у стислому вигляді (на слайді або у вигляді алгоритму) та розвиває уміння створювати на її основі цілісне повідомлення)
Рис. 3. Множення раціональних чисел.
Завдання типу «В». Розгадайте ребус [40] (рис. 4). (ІЦК: формує уміння й навички працювати з інформацією, яка подана, на перший погляд, розрізненими частинами (у вигляді ребуса) та сполучати їх в один об’єкт або взаємопов’язану систему)
Рис. 4. Математична дія.
До іншої групи прийомів, які сприяють формуванню ІЦК учнів і посилюють розвивальну функцію навчальних завдань [3], а також сприяють набуттю учнями предметної математичної компетентності, відносять:
- прийом побудови різних математичних моделей за умовою задачі, тобто опрацювання інформації та її відтворення у різних формах – необхідно запропонувати учням створити різноманітні форми записів до умови задачі, яку вони розв’язують: малюнок, короткий запис, схему, таблицю;
- прийом розширення кола запитань до умови задачі – проведення повного аналізу умови і за наявними даними поставити якомога більше можливих запитань, тобто змістове читання умови;
- прийом розв’язування задачі кількома способами – вимагає від учня розв’язати задачу різними способами та виявити серед них раціональний або легший для себе, тобто різні способи розгортання інформації;
- прийом переформулювання задачі – під час розв’язування задачі учні формулюють її умову по іншому, тобто різна інтерпретація інформації;
- прийом заміни числових значень на буквені та розв’язування задачі у «загальному» вигляді – пропонується учням прочитати умову задачі, після цього замінити всі числові дані на буквені і розв’язати задачу, тобто спроба узагальнити інформацію.
Продемонструємо зазначені прийоми на прикладі задачі для 5 класу.
Задача 1 [47]. Від будинку Андрія до школи 540 м. Він пройшов шляху. Скільки метрів пройшов Андрій?
До цієї задачі можна скласти короткий запис:
увесь шлях Андрія до школи 540 м ,
Андрій пройшов ? м усього шляху.
Дотримуючись аналізу умови задачі можна виконати рисунок (рис. 5):
Рис. 5. Маршрут до школи.
Додаткові запитання, які учні самі або разом з учителем можуть сформулювати:
1) скільки метрів відповідає шляху?
2) Скільки метрів припадає на шляху?