Множення різниці двох виразів на їх суму.

Про матеріал
Мета уроку: освітня: активізувати загальні відомості учнів про многочлени, дії над ними, вивести формулу (а + b)(а - b) = a2 – b2, формувати в учнів уміння та навички користуватися цією формулою. розвиваюча: розвивати вміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку; виховна: виховувати працьовитість, спостережливість, кмітливість. Учні повинні: знати формулу різниці квадратів; уміти подавати вираз у вигляді квадрата, підносити вираз до квадрата, розпізнавати, у якому випадку можна застосовувати цю формулу.
Перегляд файлу

Тема уроку: Множення  різниці  двох  виразів  на  їх  суму.

Мета  уроку: освітня: активізувати загальні відомості учнів про  многочлени,  дії над  ними, вивести формулу (а + b)(а - b) = a2  b2, формувати в учнів уміння та  навички користуватися цією формулою.

      розвиваюча: розвивати вміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку;

     виховна: виховувати працьовитість, спостережливість, кмітливість.

Учні  повинні: знати формулу різниці квадратів;  уміти подавати вираз у вигляді квадрата, підносити вираз до квадрата, розпізнавати, у якому випадку можна застосовувати цю формулу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця-ключ, правила проведення інтерактивних вправ «Мікрофон» та «Незакінчені речення» (пам'ятка).

  Не достатньо мати  лише  добрий  розум,

головне — це  раціонально  застосовувати його.

Р. Декарт

План уроку

  п/п

Назва етапу уроку

Час,хв

Методи та прийоми

1

Організація класу

1

 

2

Актуалізація опорних знань

2

«Мікрофон»

3

Мотивація навчальної діяльності

2

Звертання до класу

4

Вивчення нового матеріалу

5

10

1. Пояснення  вчителя.

     2.  Робота з підручником.

5

Узагальнення i систематизація

вивченого матеріалу

5

10

5

1. Усне  розв'язування  вправ.

2. Навчальна гра.

3. Робота біля дошки

6

Підсумок  уроку

4

 

7

Домашнє  завдання

1

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. . Актуалізація опорних знань.

1.  Підготовчі вправи.

Піднесіть до квадрата вираз:

а) 2а;   б) -3а2;     в)4р3;

 

2. Подайте у вигляді квадрата вираз:

 

а) 81b2;       6) 4b4;        в) 0,04х6;    г) 0,16m2;  д) 36аb2.

Отже, ви зрозуміли, як важливо уміти   подавати вираз у вигляді квадрата, підносити вираз до квадрата.  Давайте  пригадаємо  деякі  правила  роботи  з  многочленами.

 2.   Технологія  «Мікрофон»

Ставлю  запитання до учнів.   Діти передають один одному  мікрофон, про черзі беручи слово. Відповідає  тільки той, у кого мікрофон.

        Дайте  означення  многочлена.

        Який  многочлен називають  многочленом  стандартного  вигляду?

        Що  називають  степенем многочлена?

        Як  помножити  одночлен  на  многочлен ?

        Як  помножити  многочлен  на  многочлен?

         Що означає  розкласти  многочлен  на  множники?

        Які  способи розкладання  многочлена  на  множники  вам  відомі?

    Як  розкладають  многочлен  на  множники способом  винесення  спільного  множника?

       Як  розкладають  многочлен  на  множники  способом  групування?

ІІІ.  Мотивація  навчальної діяльності.

  Повідомлення теми i мети уроку

    Ми  з  вами розкладали  многочлен  на  множники  способом  винесення  спільного  множника,  способом  групування. А  сьогодні  я  хочу  дещо  полегшити  вашу  роботу – навчити  вас знаходити  добутки  спряжених  виразів. Наприклад,  (х+у) та (х-у),       (с-d)  та   (с+d) , (5+а)   та   (5-а)  і  інших.

   - Відповідно до мети уроку кожний із вас повинен поставити власні цілі, над досягненням яких i буде працювати на сьогоднішньому уроці. Подумайте, які це будуть цілі, й обговоріть їх у парах.

 

VI. Пояснення нового матеріалу.

1. Пояснення нового матеріалу слід розпочати з виведення формули. Виконати множення многочленів (а + в)(а – в).

Використовую  вправи  з домашньої роботи для виведення формули  (а + в)(а – в) = а2 – ав + ва – в2 = а2 – в2.

 

На дошці записано:

а)(х+у)(х-у)=....                б)(с-d)(с+d)=....

в)(5+а)(5-а)=....                г) (m - 4)(m + 4) =…

д)(2-b)(2+b)=....                е) (b+c)(b-c) =..               

    На практиці досить часто зустрічаються добутки спряжених виразів:  m-k  і  m+k;      -3 + 7р   і  -3 - 7р.

  Отже  (а + в)(а – в) = а2 – в2, це формула  скороченого множення –  різниці квадратів двох виразів.

Вона читається:  Добуток суми двох виразів та їх різниці дорівнює  різниці квадратів цих виразів.

Цю формулу можна записати і оберненому порядку а2 – в2 = (а + в)(а – в), і прочитати таким чином: Різниця квадратів двох виразів дорівнює добутку їх суми і різниці.

2. Робота з підручником.

Робота з підручником: прочитати правила §17 (с.140), навести власні приклади.

 

 V. Узагальнення i систематизація вивченого матеріалу.  

Розв'язування вправ (усно).

Вкажіть  правильну   рівність:

a)     (a-2b)(a+2b)=(a2-2b2);

b)    (a-2b)(a+2b)=(a-2b)2;

c)     (a-2b)(a+2b)=(a2+4b2);

a)     (a-2b)(a+2b)=a2-4b2.

2. Навчальна гра «Відгадай задумане слово»

На дошці заздалегідь заготовлена таблиця-ключ, що дозволяє знайти букви задyманого слова. Букви відповідають  виразам, які є  відповідями  даних  завдань

1.      (b+c)(b-c) =..                2.  (4+n)(4-n)=…

3.      (2x-3y)(2x+3y)=..            4.  (5+x)(5-x)=…

5.      (6с+2)(6с-2)=…              6.  (х+3)(х-3)=…

7.      (7a-9b) (7a+9b)=..  . 

Таблиця-ключ

4x2-9y2

7a2+9b2

b2-c2

х2-9

2-9

36с2-4

49a2-81b2

8+n2

25-х2

2x2+3y2

16-n2

г

м

  а

д

р

б

а

н

е

о

л

Задyмане слово «алгебра».

    Номери завдань записані на дошці, тому уні які оволоділи теоретичним матеріалом розв‘язують завдання самостійно.

1.  Подати у вигляді двочлена:

     На дошці                                                                 Самостійно

    № 649 ( 1 ст.)                                                          № 649 (2 ст.)

 

    2. Запишіть у вигляді добутку:

На дошці                                                                 Самостійно

№ 657 (д)                                                                  № 657 (е)

 

3.Спростити вираз:

№ 663 (а);

  

    4.Розв‘язати рівняння:

№ 675 (а).

 

Вправи, які учні розв'язують самостійно, перевіряю  усно, читанням з місця. 

 

VI. Підсумок уроку

1. Питання до класу:

-       Що ми навчились на сьогоднішньому уроці?

-       Прочитати  формули:

(а + в)(а – в) = а2 – в2  та  а2 – в2 = (а + в)(а – в).

         - Подивимось  хто найкраще працював   на цьому уроці.

 

 

VII. Домашнє завдання.

1.     Повторити правила  множення  різниці  двох  виразів  на  їх  суму.

2.     §17, №№ 648 (1 ст.), 657 (а – г), 674* (а, в), (Г.П.Бевз, В.Г.Бевз) 

 

docx
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
15 грудня
Переглядів
36
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку