Модель компетентнісно-діяльнісного літературного заняття (МКД ЛЗ)

Про матеріал
Упровадження компетентнісного підходу до організації навчально-виховного процесу вимагає від вчителя певної професійної майстерності, опанування новими знаннями щодо сучасних методів і технологій, які б дозволили пере­будувати навчально-виховний процес відповідно до нових вимог. Адже компетентнісна освіта орієнтована на практичні результати, досвід особистої діяльності, що спрямований на розвиток конкретних цінностей і життєво необхідних знань та умінь.Для того, щоб урок досяг поставлених цілей, був справді розвивальним і враховував особистісні якості учнів, бажано в залежності від структури уроку розподіляти зміст на навчальні ситуації: теоретичні знання, знання способів діяльності, знання в дії або вміння тощо. Необхідно до кожної навчальної ситуації формулювати цільове завдання і відповідно до цього підібрати методи навчання, адекватні дидактичним функціям (засвоєнню, формуванню, узагальненню) та змісту навчального матеріалу (теоретичний, практичний). Відповідно до змісту навчального матеріалу та методів роботи слід підбирати оптимальні форми організації навчальної діяльності (обов’язково при виборі змісту, методів і форм орієнтуватися на цільову установку й уявний очікуваний результат спільної діяльності).
Перегляд файлу

5.

Модель компетентнісно-діяльнісного літературного заняття (МКД ЛЗ)

ПКМК-5

1.

Назва літературної теми/
тема КД ЛЗ
 

Світ дитинства / Борис Грінченко. «Украла».
Проблема морального вибору людини*

2.

Цільові завдання до компетентнісно-діяльнісного літературного заняття
(КД ЛЗ)

1. З’ясувати біографічну довідку про життя письменника ,зокрема  його педагогічну діяльність. 2. Прочитати оповідання. 3. Охарактеризувати емоційний стан персонажів творів, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність. 4. Створення графічних і візуальних засобів передачі інформації (перебіг подій, розрізнення персонажів, установлення зв’язків між ними тощо), зокрема і з використанням комп’ютерних програм. 5. Характеризувати порушені у творі проблеми: добра і зла, милосердя й прощення, морального вибору людини, формування характеру і світогляду героїв, шкільного життя, стосунків з однолітками, старшими людьми та навколишнім світом. 6. Конструювати висловлювання/твердження/думку із висловленням власного ставлення. 7. Написати лист Олександрі. – за вибором учнів.


Структурні компоненти читацької компетентності та варіанти освітніх ситуацій



№ п/п


Можливі освітні ситуації
компетентнісно-діяльнісного літературного заняття́
(розвивальні, виховні, пізнавальні, навчальні та ін.)
та можливі види читацької діяльності

Структурні компоненти*
читац. компетентн. – ЧК:
Культурологічний /-а – К
Літературознавчий /-а – Літ
Інтерпретаційний/-а – Ін
Аксіологічний/-а – Акс
Творчо-мовленнєвий/-а -ТвМ

Тип заняття


Ключова
компетентність/
На́скрізні
вміння

Дата проведення

1

1. Ознайомлення із фактами життя Б. Грінченка, його педагогічною діяльністю: «Особливості становлення»; «борець за відродження української мови в школі та в установах»; «автор, його  герої»; «невтомний працелюб»; «автор першого фундаментального  Словника  української мови»

 

9. Громадянські та соціальні компетентності - Б

9.2) брати участь у громадському та суспільному житті класу

1.4) здобувати потрібні дані з надійних джерел, презентувати та аргументувати рішення;

Заняття́ з розвитку
аксіологічної компетентності

 

2. Літературознавча – Ф


2.3) розуміти і відтворювати окремі факти, епізоди з життя письменника, літературного персонажа

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Виразне читання оповідання «Украла»: 1) уривок від поч. до «…низько похнюпивши голову i втупивши очi у свiй стiл. Їï бiляве, все у веснянках, обличчя було бiле, як крейда»; 2) … до «…силомiць»; 3) від «Вона заридала ще дужче…» до «....другий тиждень».

 

1.10) брати активну участь у різних видах читацької діяльності та мовленнєвій комунікації;

 

5. Творчо-мовленнєва – Ф

2.5) застосовувати засоби виразного читання з метою майстерного донесення до слухача ідейно-естетичної домінанти художнього твору

 

3. Інтерпретування та проведення паралелей між образами та ситуаціями (після кожного прочитаного уривку). Як відреагував учитель на звістку, що Олександра вкрала хліб? Знайти в тексті.

  1. Як діти віднеслися до крадіжки? прочитати уривок тексту за ролями.
  2. Хто допоміг дітям по-іншому поглянути на вчинок Олександри? (Василь Митрович зумів викликати в дітей жаль і співчуття до дівчинки, бо як виявилося, крала вона хліб тому, що була голодною. Незважаючи на злидні, в яких тоді жили діти, учитель пробудив у них почуття доброти, здатність завжди підтримувати одне одного)
  3. Чи зізналася дівчинка у крадіжці?
  4. Чому Олександра вкрала хліб? Знайти в тексті і зачитати.

 

 

Інтерпретаційна - Ф

2.14) інтерпретувати будь-які елементи літературного твору (фрагменти, сцени, мотиви, персонажі, алегорії, символи, тропи, окремі образні вислови, речення, репліки тощо)

 

 

  1. Визначення базових етичних норм з укладанням таблиці про базові моральні норми й антиподи, моральний вибір людини й уміння прощати.  Порівняльна характеристика  героїнь Олександри, Пріськи (соціальне походження, умови життя, потрет).

 

 

Аксіологічна - Б

 

 

5. Конструювання висловлювання + власне ставлення (за прочитаними уривками). побажання двом дівчаткам: Прісьці та Олександрі.

Прісьці: (вмій поділитися, якщо в тебе є , допомагай в біді, не живи одним днем, зажерливість до добра не приведе, вмій прощати, не смійся з чужого горя…)

Олександрі: (не бійся розповідати про свою біду, не соромся, пам’ятай, що завжди є вихід, знай, що є завжди добрі люди, вір, що добро завжди перемагає зло…)

 

 

Аксіологічна - Б

 

 

6.Творення власного літературного продукту: «Розкриття духовного світу дітей, їхні

х характерів і міжособистісних стосунків» / Створення власного медіатексту на основі прочитаних творів про світ дитинства. Рольова гра «Лист героєві твору» або «Я хотів би дружити із героєм твору … ».

 

 

 

 

Зміни, доповнення, коментарі: * базовий (-а) компонент, компетентність – один/одна, фонових – може бути декілька. УВАГА: кількість освітніх ситуацій має відповідати кількості цільових завдань, НЕ МЕНШЕ, більша кількість залежить від обсягу матеріалу, обсягу самого компетентнісного завдання, задуму та ідеї заняття, рівня літературного розвитку учнів-читачів, їх літературної компетентності.

 

docx
Додано
26 грудня 2022
Переглядів
558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку