ПІБ: Андрейченко Тетяна Олексіївна
Місце роботи: Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №44
Харківської міської ради Харківської області
Посада: вчитель математики
Педагогічний стаж: 26 років
Кваліфікаційна категорія: «спеціаліст вищої категорії»
Назва досвіду: «Модель впровадження різноманітних форм і методіввикладання математики під час дистанційного навчання» Педагогічне кредо: «Учитель і учень – партнери».
Життєве кредо: «Завжди і всюди діяти гуманно, чесно і справедливо».
Три шляхи ведуть до знань:
шлях роздумів – це шлях найбільш благородний, шлях наслідування – це шлях найбільш легкий і шлях досвіду – це шлях найбільш гіркий. Конфуцій
Китайський філософ Конфуцій, що жив ще до нашої ери, сказав: «Те, що я чую, забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію». Український філософ, поет, педагог XVІІІ століття Г.С. Сковорода писав: «Не вчи камінь котитися, сама природа навчила його. Прийми лише перешкоду і він сам покотиться». Ці прості і водночас мудрі слова ще раз підтверджують, що саме від нас залежить, наскільки глибокими будуть знання, уміння та навички учнів та наскільки раціонально вони можуть бути використані в їх подальшому житті. Сучасний учень має бути партнером вчителя на уроці, а навчання - співробітництвом вчителя та учнів.
Я вважаю, що сьогодні вже недостатньо навчати традиційно: у центрі освітнього процесу має бути УЧЕНЬ. Все частіше ми, вчителі, почали зустрічати пасивних дітей, з небажанням навчатися, виконувати домашні завдання, та й взагалі йти до школи. У дітей в очах почав гаснути вогник – пізнання, допитливості, сподівання. Намагаюсь працювати так, щоб розпалити цікавість, розбудити інтерес до математики, своєчасно виявити здібності дитини, враховуючи те, що у кожної дитини свій склад розуму.
Результати моєї праці мають бути такі, за яких відбувається розвиток особистості учня, його творчого потенціалу та пізнавальної активності.
Моє завдання – повернутися до особистості дитини, до її індивідуальності, створити найкращі умови для розвитку і максимальної реалізації її нахилів і здібностей.
Враховуючи триєдину мету уроку, зміст навчального матеріалу, рівень підготовки класу та окремих учнів підбираю такі форми роботи на уроці, які дадуть можливість досягти найкращих результатів в навчанні і розвитку особистості учнів, які допомагають виявити їх індивідуальність, неповторність, розвинути здібності до самореалізації, створити умови для активізації творчої діяльності.
Я постійно пам’ятаю про те, що навчання має бути цікавим, радісним і одночасно забезпечувати глибоке засвоєння програмового матеріалу. Намагаюся дібрати до уроку такі інтерактивні задачі, які дали б учням «ключ до засвоєння теми». Щоб зекономити час на уроці я використовую:
1. Роздатковий матеріал. Зошити з друкованою основою.
2. Таблиці, опорні конспекти.
3. Використання шаблонів, графіків, фігур.
4. Робота за готовими рисунками.
5. Планування завдань уроку.
6. Застосування тестового контролю на проміжних етапах уроку.
7. Використання ІКТ, інноваційних методів.
Для поліпшення сприйняття навчального матеріалу, реалізації принципу доступності, наочності використовую комп’ютерні презентації (наприклад, демонстрація цікавих математичних фактів, розгадування кросвордів, виконання вправ типу «Знайди помилку», «Доповни речення», «Асоціації»).
Для реалізації принципів особистісно-орієнтованого навчання, розвитку логічного мислення, формування вміння здійснювати пошук інформації, виконувати аналіз і узагальнення інформації, використовую проектну технологію. Наприклад проект, розроблений учнями 8-А класу «Теорема Піфагора».
Оскільки учні полюбляють різні ігри, то я пропоную на своїх уроках ділову гру з розподіленням ролей, які відповідають різним професіям, і завданнями, які імітують вирішення певних виробничих чи побутових проблем. Зауважу, що такі ігри мають ще й мету сприяти ознайомленню учнів з основними напрямами роботи тих чи інших підприємств або галузей народного господарства, викликати інтерес до різних професій, тобто професійну орієнтацію учнів. Наприклад, вивчивши тему «Обчислення площ многокутників», проводжу урок узагальнення і систематизації вивченого матеріалу у вигляді уроку-гри з елементами дослідження.
Для досягнення тісного зв’язку між окремими питаннями курсу математики, створення системи знань і умінь, я практикую проведення уроків не в традиційній формі, а використовую новаторські форми занять: урок – лекція; семінарське заняття; урок – конференція; урок-диспут; урок-залік; практичне заняття; інтегрований урок; урок-ділова гра; урок-гра .
Як засіб моніторингу навчальних досягнень учнів та виявлення рівня сформованості життєвих навичок учнів впроваджую тестові технології. Тести є одним з ефективних засобів діагностики навчальних досягнень учнів. Основним призначенням тестового оцінювання вважаю виявлення прогалин у знаннях учнів. Тестування дає можливість залучити до діагностування всіх учнів на уроці, здійснити якісну підготовку до незалежного зовнішнього оцінювання.
Перехід на дистанційне навчання, зумовлений пандемією, став неочікуваним та доволі серйозним випробуванням для всіх учасників освітнього процесу – освітян, вчителів, учнів та їхніх батьків. Дистанційне навчання не було чимось абсолютно новим – я знала методи, прийоми. Хоч використовувала до цього переважно прості інструменти, як-от голосові повідомлення, спілкування в Instagram, Telegram.
Розпочала дистанційне навчання у своєму класі одразу після оголошення карантину. Перш ніж обрати зручний формат, провела опитування серед батьків та своїх учнів. Виявилось, що з 28-ти дітей класу доступ до персонального гаджету (телефона, ноутбука, планшета) є в 25-ти дітей. Тож із 3 учнями працювала індивідуально, зідзвонююсь у вайбері у другій половині дня.
Ми навчаємось переважно у «Zoom». Стандартний урок триває 45 хвилин, а в Zoom необмежена кількість конференцій по 40 хвилин. Тут головним завданням виявилось проінформувати учнів про нашу роботу та пояснити всі нюанси.
Для дистанційного оцінювання потрібно розробляти зовсім інші завдання на противагу простим тестам. Тобто має бути не звична перевірка знань на відтворення, а дослідницькі та проблемні завдання, командна робота тощо.Завдання під час дистанційного навчання мають бути вдвічі легші за ті, які даються в офлайні. Просто в інтернеті важче вчитися.
Ми використовуємо лише елементи дистанційного навчання, яке відбувається в режимі онлайн, дякуючи таким додаткам як «Google
Classroom», «Zoom» та інші. Це дуже зручно і дисциплінує учнів.
Використовую також Google-форми - додатки Google для анкетування, опитування, тестування, а також миттєвого оцінювання з можливістю встановлення балів за вірні відповіді. Результати можна зберігати та опрацьовувати в таблиці Google.
Також, щоб урізноманітнити освітній процес, використовую QR-коди. Зашифровую домашні завдання та роботи для перевірки знань учнів, відео на YouTube за темою уроку, а також додаткову цікаву інформацію.
У нагоді часто стають і соцмережі — сторіс Instagram можна розміщувати різноманітні опитування та завдання-цікавинки для класів. Відео на YouTube допомагають візуалізувати матеріали занять.
Таким чином, маючи в арсеналі перелік усіх вищевказаних методів навчання учнів, я намагаюсь прививати в учнів любов до математики, зацікавленість нею, індивідуально підходячи до учня, надаючи йому можливість отримати максимальну кількість знань відповідно до його потенціалу.
Дистанційний формат передбачає наявність всіх притаманних очному навчанню атрибутів, таких як групові дискусії, колективне обговорення пройденого матеріалу, живе спілкування тощо. Під час дистанційного навчання вчителю потрібно більше, ніж будь-коли «запастися» мотиваційними фразами для учнів. Оскільки відзначення сильних, кращих сторін кожної виконаної роботи дитини додає їй ентузіазму і бажання працювати далі ще краще.
Не менш важливою є подяка батькам! Вони взяли на себе велику частину обов’язків, щоб організувати якісний навчальний процес. Тому слід пам’ятати, що похвала повинна бути гучною, а критика тихою. Такий підхід до роботи обов’язково дасть хороші результати.
З упевненістю можна сказати, що всі учасники освітнього процесу прийняли з гідністю новий виклик часу і нам спільно вдалося налагодити ефективне дистанційне навчання.