Стародуб Олена Олександрівна
вчитель початкових класів,
І категорія
Мліївський заклад загальної
середньої освіти І-ІІІ ст. №1.
Мліївської сільської ради
Городищенського району
Черкаської області
Я досліджую світ
МОДЕЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
НУШ
1 клас
Анотація
В основу навчально-методичних матеріалів в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти покладено Модельну навчальну програму для 1 класу під керівництвом Р.Шияна.
Необхідність розробки Модельної програми зумовлена недостатнім навчально-методичним забезпеченням освітнього процесу 1 класу.
Запропонована програма визначає обсяг, зміст та методи реалізації завдань інтегрованого курсу «Я досліджую світ» відповідно до змісту освітніх галузей «Природнича», «Соціальна і здоров‛язбережувальна», «Громадянська та історична», «Технологічна», «Математична», «Мовно-літературна».
Сучасні дослідження навчання доводять, що основним фактором розвитку дитини є її практична діяльність з елементами пошуку, спостережень, творчості, практичного застосування знань.
Переваги STEM-освіти полягають у створенні можливостей збереження закладеного в дитині природою потенціалу, розвитку навичок, задатків і здібностей, щоб відчути свою значимість.
Запропоновані матеріали розраховані для вчителів 1 класів, методистів початкової ланки освіти.
ЗМІСТ
Орієнтовно-дослідницькі/проблемні запитання
Очікувані результати
1. Як приходить весна?
1.1. Ранкове коло
1.2. Гра «Сюрприз»
1.3 Технологія «Шість цеглинок»
1.4. Виразне читання вірша
1.5. Гра «Вітерець-пустунець»
1.6. Опрацювання казки «Весна»
1.7. Гра «Журналісти»
1.8. Рефлексія. «Щоденник вражень. За що я люблю весну?»
1.9. Хвилинка настрою
2. Як прокидаються рослини?
2.1. Ранкове коло
2.2..Новини дня
2.3. Гра «Фантазери»
2.4. Уявна мандрівка до Тітоньки Сови
2.5. Гра «Математичні первоцвіти»
2.6. Групова робота «Виправ помилки»
2.7. Екскурсія до Царства рослин
2.8. Крісло автора
2.9. Розповідь з елементами бесіди «Збережемо первоцвіти!»
3. Що роблять тварини навесні?
3.1. Ранкове коло
3.2. Гра «Веселий футбол»
3.3. Групова робота «Пантоміма»
3.4. Гра «Журналісти»
3.5. Мультимедійний супровід «Весняні клопоти»
3.6. Гра «Допоможи їжачку»
3.7. Виготовлення баранця з штучного матеріалу «Кучерявий баранець»
3.8. Рефлексія. «Щоденник вражень. Що я сьогодні дізнався нового?»
3.9. Хвилинка настрою
4. Як пташки знаходять дорогу додому?
4.1. Ранкове коло
4.2. Хвилинка настрою
4.3. Робота з загадкою
4.4. Групова робота «Вибиранка»
4.5. Мозковий штурм
4.6. Розповідь з елементами бесіди
4.7. Перегляд відеоролика «Птахи навесні»
4.8. Гра «Цікава математика»
4.9. Хвилина милування. Спів птахів
4.10.Крісло автора. Якби я був(була) птахом ……
4.11.Рефлексія. Щоденник вражень. Що я дізнався цікавого?
4.12.Хвилинка настрою
5. Як потрібно поводитись у природі
5.1. Ранкове коло
5.2. Гра « Карусель»
5.3. Розповідь з елементами бесіди
5.4. Гра «Журналісти»
5.5. Гра «Можна – не можна»
5.6. Групова робота. Гра «Розсипанка»
5.7. Підсумки тижня. Тест
5.8. Руханка
5.9. Рефлексія .Щоденник вражень. Що я можу розповісти про вивчену тему.
5.10.Хвилинка настрою
Матеріали для дітей
Додатки
Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:
● Як приходить весна?
Завдання двадцять шостого тижня:
1. Вчити учнів спостерігати за змінами у довкіллі.
2. Поглибити знання дітей про зміни, які відбуваються навесні.
3. Формувати вміння розв’язувати життєві задачі з використанням математичних методів.
4. Активізувати пізнавальну діяльність учнів.
5. Закладати основи екологічного підходу до створення чистого навколишнього середовища.
7. Формувати навички дослідницької діяльності, використовувати їх у повсякденному житті.
8. Навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.
Очікувані результати шістнадцятого тижня:
На кінець тижня учні
знатимуть:
● ознаки весни;
● назви весняних місяців;
● веснянки, вірші про весну;
● правила поведінки в довкіллі;
та вмітимуть:
● розпізнавати ознаки весни;
● розповідати про зміни в довкіллі навесні;
● співати веснянки;
● виготовляти вироби з штучного матеріалу;
● дотримуватися правил поведінки в довкіллі й пояснювати ці правила іншим.
Як приходить весна?
І. Ранкове коло
Добридень, гори, ліс, ставки, поля!
Добридень, діти! Щастя вам і долі!
Почався день, прокинулась земля,
І заспівав веселий вітер в полі…
Н.Красоткіна
- Доброго дня , мої розумашки!
Вітання з друзями долоньками «Сонечко дружби».
( Діти стають в коло і з’єднують долоньки один до одного.)
ІІ. Гра « Сюрприз»
Діти, коли я йшла до школи , я зустріла чарівну незнайомку.
Вона дала мені лист, але він адресований вам .Виконавши завдання, запропоновані в цьому листі, ви зможете розгадати, кого я зустріла.
ІІ. Гра «Мозколомки»
( В листі Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=wfTcWIOB1PkВесна .)
Технологія «Шість цеглинок».
Скласти відгадку до ребуса цеглинками. (Отримають відповідь кого, зустріла вчитель, ідучи до школи).
ІІІ. Виразне читання вірша
А в природі вже пахне весною,
А в природі вже пахне весною,
Аромат той приємний для всіх.
Білий сніг не лежить вже горою,
А джерельцем співочим побіг.
Щоб очистити землю й омити,
Та прокласти шляхи для весни.
Хоч зима й завертає сердито,
Та весна вже приходить у сни.
Йде весна-королева по світу
І співає на всі голоси,
Та заквітчує землю прогріту,
Творить дивні картини краси.
.
ІV. Гра «Так чи ні» ( Ознаки Весни)
(Так – цеглинка зеленого кольору, ні - цеглинка червоного кольору )
Руханка «Весняна сопілочка» .
(Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=RkkYXSDxH-0)
VІ. Гра «Вітерець-пустунець»
Вийди, вийди, сонечко,
На дідове _________,
На бабине __________,
На наше ____________,
На весняні ___________,
На маленькі ____________,
Там вони _______________,
Тебе _______.
(Співають веснянку)
VІІ .Читання/слухання казки (Читання з другом)
Казка «Весна»
Був гарний, погожий день. Маленький зайчик сидів під кущиком і дивився на свій старенький кожушок.
— Ой, горе мені, — плакав бідолашний, — сніг розстав, ніде заховатися, скрізь видно мій білий кожушок.
Ласкаве сонечко побачило заплакане зайченя, витерло йому промінчиком слізки і пообіцяло допомогти. Воно звернулося до весни. Уважно вислухала вона сонечко і вирушила на пошуки зайчика. Де проходила, там зеленіла трава, розквітали дерева, щебетали пташки. Усе раділо Весні-чарівниці.
Нещасне зайченятко, яке сиділо під кущиком на купці сірого снігу, раптом із жахом побачило, як останній сніг розтанув, і навколо нього розцвіли проліски. Тремтячий зайчик підвів голову і помітив дівчину незвичайної вроди. Вона була одягнена в шати з прекрасних квітів. Вітер грався її русявим волоссям, а пташки співали для неї найкращих пісень.
— Ти хто? — зачаровано запитав зайчик.
— Я —Весна, — лагідно відповіла дівчина, — сонечко розповідало про твою біду. Ось дивись. Це тобі.
Вона простягнула йому гарненький сірий кожушок.
— Дякую тобі, Весно! — закричав зайчик. — Тепер ніхто не побачить мене серед кущів!
Одягнувши нового кожушка, щасливий зайчик зник у лісі. А весна-чарівниця помандрувала далі, даруючи всім радість і втіху.
VІІІ. Гра « Журналісти»
ІХ. Рефлексія. Щоденник вражень. За що я люблю весну?»
Як прокидаються рослини?
І. Ранкове коло
Встало вранці ясне сонце
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Промінь падає в долоні-
Ти другу –посміхнися.
Очі у небес бездонні –
За руки візьмися
Та сусіду посміхнися!
За руки один одного візьмем,
Скажем дружно –
Добрий день!
ІІ. Новини дня
______________________ - весняні місяці. Весною дні стають ________________, а ночі _____________. Над горизонтом сонце піднімається ____________. Стає _________, ніж взимку. Розцвітають __________. На деревах з‛являються _____________.
ІІІ. Гра «Фантазери»
Уявіть, що ви весняна квіточка. Покажіть, як вона прокидається від сну?
Музичний супровід
ІV. Уявна мандрівка до Тітоньки Сови
Мультимедійний супровід. Урок весна. Рослини навесні.
V. Гра «Математичний підсніжник»
(Діти з кошика дістають пелюстки підсніжника, на ньому записаний вираз. Якщо вираз обчислено правильно, учень чіпляє пелюстку на підсніжник).
15-5 13-3 10+7 19+1 20-10 10+6 13+1
17+1 18-8 10+1 14+1 14-10 17-10 18-10
VІ. Робота в групах. Гра «Виправ помилки»
VІІ. Екскурсія з метою дослідження. (Досліджуємо з лупою)
Завдання:
• розглянути гілочки з бруньками, визначити, які зміни відбулися порівняно із зимовим спостереженням;
• дослідити, на яких деревах і кущах бруньки розпустилися, а на яких — ще ні;
• визначити, у якому стані знаходяться трав’янисті рослини;
• з’ясувати, які трав’янисті рослини вже зацвіли.
І Зупинка. Квітник. Досліджуємо первоцвіти.
ІІ .Шкільний сад. Досліджуємо бруньки на деревах та кущах
VІІ. Крісло автора «Що цікавого я побачив(ла) під час екскурсії?
VІІІ. Розповідь з елементами бесіди «Врятуймо первоцвіти!»
Мультимедійний супровід. Первоцвіти просять захисту»
(Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=4TVLoQenZ0A)
Лист від первоцвітів
Добридень , люди добрі!
Вітання, ви прийміть.
Голівки наші білі
Зривати не спішіть!
Ми - символи надії,
А ще – тепла й краси,
Любуйся нами в лісі-
Додому не неси.
Не рви, не ріж, не знищуй,
Весняної краси.
Побачать хай нащадки
Перші квіти весни!
ХІ. Колективна робота «Створення панно. А вже весна , а вже красна»
(Малювання на ватмані поролоновими губками) Вмочивши губку в густу гуаш, діти по черзі домальовують весняний пейзаж, добавляючи різні елементи.
Х. Хвилинка настрою
Що роблять тварини навесні?
І. Ранкове коло
Привітаймось, любі!
Посміхнімось, діти!
Адже все це гарно
Вмієм ми робити!
Нам тепліше стане.
В цей весняний день,
І тому привітно
Скажемо: «Добрий день!»
ІІ. Гра «Веселий футбол»
Що змінилося навесні у Царстві тварин?
ІІІ. Групова робота. Пантоміма
1 група. Птахи 2 група. Комахи
3 група. Звірі 4 Група. Плазуни. Земноводні.
ІV.Гра «Журналісти»
Які тварини прокидаються навесні?
V. Мультимедійний супровід «Весняні клопоти І та ІІ частина»
(Режим доступуhttps://www.youtube.com/watch?v=gAlLV0c3CX0
https://www.youtube.com/watch?v=uRTxNsAEpeI)
VІ. Гра «Допомога»
Дж Дз
Д.вінок, д.мелик, д.юрчати, д.він , кукуруд.а, бд.ола, д.инси, д.унглі, д.венить, д.еленькати, д.ем, д.енькіт.
VІІ. Виготовлення баранця з штучного матеріалу «Кучерявий баранець»
VІІІ. Рефлексія. «Щоденник вражень.Що я сьогодні дізнався нового?»
Хвилинка настрою
Як пташки знаходять дорогу?
І.Ранкове коло.
Усміхніться сонечку,
Посміхніться квітам,
Усміхніться всім, всім, всім!
Привітайтесь,діти!
-Добрий день.
Друзям всім – привіт! Привіт!
ІІ. Хвилинка настрою.
Діти, загляньте до чарівного люстерка , і, дивлячись на своє обличчя, посміхніться.
Усміхніться всім навколо:
небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі веселим буде.
А зараз всі разом скажемо:
„ Я сьогодні кращий, ніж учора!”
ІІІ. Робота з загадкою
Прилетіли гості,
Сіли на помості.
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати. (Птахи)
ІV. Групова робота.
Серед тварин вибрати птахів.
Зайчик, жаба, шпак, журавель, синичка, зозуля, лебідь, горобчик, білка, ведмідь, вовк, дикий кабан, соловей.
- За якими ознаками вибрали птахів?
V. Вправа «Мозковий штурм»
- Чим птахи відрізняються від інших тварин? (Тіло птахів вкрите пір'ям, мають крила, дзьоб).
- Які бувають птахи? (Осілі, кочові, перелітні).
- Яких птахів називають осілими?
- А яких птахів називають перелітними?
- Перелітні птахи – це птахи, які на зиму відлітають у теплі краї.
- Назвіть їх.
VІ. Розповідь з елементами бесіди.
Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси. Птахи – окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без їх дзвінкої пісні.
Птахи – це діти повітря. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря.
Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево, але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад можуть лише птахи.
VІІ. Мультимедійний супровід.
Птахи навесні.Пора гніздування (Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v= )
VІІІ. Гра «Цікава математика»
С+О+ЛОВО-О+ЕЛ-Л+Й =
ШПО-О+А+КЛ-Л =
Л+А+С+ТІС-С+В+КЛ-Л+А=
Ж+У+РАК-К+ВЕК-К+Л+Ь=
Задача
До шкільного саду прилетіло 2 журавлі,5 шпаків, 5 ластівок. Скільки птахів прилетіло до шкільного саду?
|
|
|
|
|
|
|
|
Задача
На кущі калини сиділо 13 горобців, а на дроті – 10 ластівок. На скільки більше було горобців?
|
|
|
|
|
|
|
VІІ. Хвилина милування . Спів птахів (шкільний сад)
VІІІ.Крісло автора.
Як би я був (була) птахом, я б був (була б) …, тому я б ….
ХІ. Рефлексія Щоденник вражень. Що я дізнався цікавого?
Х. Хвилинка настрою
Як потрібно поводитись у природі?
І. Ранкове коло.
Доброго ранку, дітки мої,
Любі хлопчики й дівчата.
Щирою помішкою всіх вас вітаю,
Хорошого настрою від душі бажаю.
Щоб личка посміхались,
За роботу дружно брались.
ІІ. Гра «Карусель»
Діти стають в два кола.Діти внутрішнього кола говорять коппліменти, а зовнішнього – рухаються. Потім все навпаки.
ІІІ. Розповідь з елементами бесіди.( Пропоную учням уважно слухати розповідь, щоб вони змогли надалі визначити про яку красуню йдеться мова, адже від неї залежить життя кожного з нас).
Жили-були у світі дев‛ять сестер-красунь.Та одна з них була найкрасивіша.Милувала всіх вона своєю вродою, чистими блакитними очима-озерцями, дзвінким життєрадісним голоском, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових звірів.
Розвівалося на вітрах її зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля.А ще красуня мала чарівну вдачу.Ступить крок – і заллється все навколо різнобарвними кольорами, засміється – і розсипеться пролісковий цвіт…
Чи впізнали ви цю красуню? Як її звуть? ( Земля)
Та минав час почали тьмяніти і міліти її озера, рідшати волосся,затихати голоси…
Діти, що ж сталося?
ІV. Гра Журналісти» Діти висловлюють думки
V. Гра «Можна – не можна».
Технологія «Шість цеглинок».
Правила поведінки в природі.
Заочна подорож до лісу.
- Закрийте очки, і ми з вами уявно перенесемось до лісу ( Музика природи).
Пригадайте, як слід поводитись там і чого не можна робити.
(Так- зелена цеглинка, ні – червона)
- Спостерігати за тваринами.
- Диких тварин, їхніх дитинчат і пташенят забирати з природного середовища.
- Підгодовувати птахів.
- Прибирати місця відпочинку в лісі.
- Ловити метеликів, птахів.
- Руйнувати пташині гнізда.
- Обдирати кору з дерев.
- Руйнувати мурашник
VІ. Групова робота
Гра «Розсипанка»
Йтиму садом полем, а чи лугом
Буду я природі вірним другом
Коли лісом буду я іти –
Теж посію зерна добротию
Не столочу навіть і трави,
Я скажу їй: зеленій, живи!
Побажаю дереву і пташці,
Щоб вони жили у мирі й щасті!
VІІ.Підсумки тижня
Тест
1.Вибери ознаки весни :
а) день короткий
б) оживає природа
в) відлітають птахи
2. Вибери, які тварини прокидаються від зимового сну?
а) вовк, лисиця, зайці
б) ведмідь, борсук, їжак
в) синичка, білка, лось
3. Вибери весняні місяці
а) липень, червень, серпень
б) грудень, січень, лютий
в) березень, квітень, травень
4. Вибери колір весни:
а) синій
б) зелений
в) жовтий
5. Як потрібно поводитись у природі?
а) насаджувати, доглядати , оберігати б) руйнувати, ламати, нищити
6. Який птах навесні прилітає першим?
а) журавель
б) синичка
в) шпак
VІІІ. Руханка Свято весни. Автор пісні. В.Кукоба
Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=8nYd9lSaS5o
ІХ. Рефлексія. Щоденник вражень. Що я можу розповісти про прихід весни?
Х. Хвилинка настрою
Додатки
Казка «Весна»
Був гарний, погожий день. Маленький зайчик сидів під кущиком і дивився на свій старенький кожушок.
— Ой горе мені, — плакав бідолашний, — сніг розстав, ніде заховатися, скрізь видно мій білий кожушок.
Ласкаве сонечко побачило заплакане зайченя, витерло йому промінчиком слізки і пообіцяло допомогти. Воно звернулося до весни. Уважно вислухала вона сонечко і вирушила на пошуки зайчика. Де проходила, там зеленіла трава, розквітали дерева, щебетали пташки. Усе раділо Весні-чарівниці.
Нещасне зайченятко, яке сиділо під кущиком на купці сірого снігу, раптом із жахом побачило, як останній сніг розтанув, і навколо нього розцвіли проліски. Тремтячий зайчик підвів голову і помітив дівчину незвичайної вроди. Вона була одягнена в шати з прекрасних квітів. Вітер грався її русявим волоссям, а пташки співали для неї найкращих пісень.
— Ти хто? — зачаровано запитав зайчик.
— Я — весна, — лагідно відповіла дівчина, — сонечко розповідало про твою біду. Ось дивись. Це тобі.
Вона простягнула йому гарненький сірий кожушок.
— Дякую тобі, Весно! — закричав зайчик. — Тепер ніхто не побачить мене серед кущів!
Одягнувши нового кожушка, щасливий зайчик зник у лісі. А весна-чарівниця помандрувала далі, даруючи всім радість і втіху.
Картка
______________________ - весняні місяці.
Весною дні стають ________________, а ночі _____________.
Над горизонтом сонце піднімається ____________.
Стає _________, ніж взимку.
Розцвітають __________.
На деревах з‛являються _____________.
Картка
Зайчик, жаба, шпак, журавель, синичка, зозуля, лебідь, горобчик, білка, ведмідь, вовк, дикий кабан, соловей.
С+О+ЛОВО-О+ЕЛ-Л+Й =
ШПО-О+А+КЛ-Л =
Л+А+С+ТІС-С+В+КЛ-Л+А=
Ж+У+РАК-К+ВЕК-К+Л+Ь=
Задача
До шкільного саду прилетіло 2 журавля,5 шпаків, 5 ластівок. Скільки птахів прилетіло до шкільного саду?
Задача
На кущі калини сиділо 13 горобців, а на дроті – 10 ластівок. На скільки більше було горобців?
Картка
Йтиму садом полем, а чи лугом
Буду я природі вірним другом
Коли лісом буду я іти –
Теж посію зерна добротию
Не столочу навіть і трави,
Я скажу їй: зеленій, живи!
Побажаю дереву і пташці,
Щоб вони жили у мирі й щасті!
Тест
1. Вибери ознаки весни :
а) день короткий
б) оживає природа
в) відлітають птахи
2. Вибери, які тварини прокидаються від зимового сну?
а) вовк, лисиця, зайці
б) ведмідь, борсук, їжак
в) синичка, білка, лось
3.Вибери весняні місяці
а) липень, червень, серпень
б) грудень, січень, лютий
в) березень, квітень, травень
4.Вибери колір весни:
а) синій
б) зелений
в) жовтий
5. Як потрібно поводитись у природі?
а) насаджувати, доглядати , оберігати
б) руйнувати, ламати, нищити
6. Який птах навесні прилітає першим?
а) журавель
б) синичка
в) шпак
1