«Моделювання асоціативної вправи»
-
«Асоціативний колообіг».
-
11 клас (10 клас загальноосвітньої школи). Тема: Драма-феєрія «Лісова пісня». Фольклорно-міфологічна основа.
-
Сприйняття і засвоєння здобувачами освіти навчального матеріалу.
-
Ноутбук, мультимедійна дошка, презентація до теми уроку, рельєфні зображення, картки, текст твору Л. Українки «Лісова пісня», довідкова література; тифлокорекційне обладнання (лінзи, лупи); брайлівські прилади, брайлівський принтер.
-
З метою визначення сюжетно-композиційних особливостей драми-феєрії, формування читацької та літературознавчої компетентностей; розвитку навичок пізнавальної діяльності, асоціативного мислення, фантазії, уяви; мотивації учнів із візуальними порушеннями до творчої самореалізації; виховання почутті прекрасного і духовного, спостережливості до природи і природних явищ; корекції уявлень незрячих учнів про природні явища) розроблено вправу «Асоціативний колообіг».
Здобувачам освіти пропонується прослухати аудіозаписи «Звуки природи» (весна, літо, осінь, зима): учні мають визначити пору року, з якими асоціюються звуки природи. Після визначення школярі відповідають на поставлені питання:
- А з чим ще у вас асоціюється весна? Літо? Осінь? Зима? (відповіді учнів).
Здобувачам освіти надається картка для подальшої роботи (незрячим учням для детального обстеження надається рельєфне зображення, після первинного обстеження рельєфне зображення поділяється крапками на чотири сектори – пори року, після чого підписуються незрячими здобувачами освіти шрифтом Брайля; учням з ураженням зорового аналізатора графічне зображення картки проєктується на мультимедійну дошку, на якій вони по черзі і будуть складати «Асоціативний колообіг»).
Картка
Рельєфне зображення
Питання педагога до учнів:
-
Як ви вважаєте, чому саме таке зображення вам запропоноване? (відповіді учнів: Дерево - начало начал, вічний кругообіг у поетичному світі «Лісової пісні», це форма життя, невіддільна від людини. На нашому зображенні дерево в різні пору року, проте воно відображає вічність і циклічність всього живого. Також вагоме місце у драмі-феєрії займає столітній дуб - символ єдності людини і природи).
Після відповідей учні записують власні асоціації із порами року. (Асоціації з порами року незрячих учнів в індивідуальному порядку записує педагог.).
Питання педагога до учнів:
-
Чи збагачує ваші асоціації весна (літо, осінь, зима) з драми-феєрії «Лісова пісня»? (Здобувачі освіти дописують асоціації).
-
З якими почуттями асоціює пори року Л. Українка у драмі-феєрії?
(Відповіді учнів: кожна дія починається пейзажем, який змінюється відповідно до пори року. Зміна пір року символізує стадії кохання, провесінь – зародження почуттів, весна – розвиток кохання, літо – його розквіт, осінь – розчарування, зима – душевна втрата, спустошення).
-
Як ви розумієте провесінь? Звідки взялася така назва? (Відповіді: провесінь від напровесні. Таку унікальну назву передвесни ввела до складу української мови Л. Українка).
-
А як же на нашому малюнку зображено провесінь? (Гілочка, яка пробуджується після зимового сну).
-
З чим асоціюються ця тендітна гілочка? (Зародження, початок, відновлення, пошук).
-
Яким чином пори року асоціюються з композицією драми-феєрії? (Образи-символи пір року (весна, літо, осінь, зима) співпадають із композицію твору).
-
Завдяки виконанню вправи «Асоціативний колообіг» у здобувачів освіти з візуальними порушеннями на основі асоціативних зав’язків сформується чітке розуміння сюжетно-композиційних особливостей драми-феєрії «Лісова пісня». Розвиток асоціативної пам’яті сприятиме формуванню стійких знань про даний твір.
-
Дидактичні матеріали: роздаткові картки, аудіозаписи.
-
https://zvukipro.com/priroda/548-zvuki-vesny.html
-
https://mp3iq.com/m/1544081-sop-lka/28770767-l-sova-p-snya/
-
https://noisefx.ru/skachat-zvuki-lesa.html
-
https://zvukipro.com/priroda/104-zvuki-dozhdja.html )(шум грому, дощу)
-
https://zvukipro.com/priroda/328-zvuki-zimy-i-snega.html (звук зими: хуртовина, сніг)