Не може бути НУШ без нового освітнього середовища. Сьогодні в кожній навчальній кімнаті, де діти здобуватимуть освіту за новими стандартами, освітній простір теж має бути оформлений по-новому.
«Моделювання нового освітнього простору в школі для учнів з особливостями психофізичного розвитку». Підготувала:вчитель початкових класів. Ю. С. Курик
Номер слайду 2
«Не може бути НУШ без нового освітнього середовища, яке б ураховувало зміни у змісті освіти, методиках викладання та доступів до навчання, які ми запроваджуємо.» Отже, сьогодні в кожній навчальній кімнаті, де діти здобуватимуть освіту за новими стандартами, освітній простір теж має бути оформлений по-новому.
Номер слайду 3
Освітнє середовище у початкових класах: має бути безпечним;відображати філософію концепції Нової української школи; має належати дітям;учитель має бути моделлю бажаної поведінки і ставлення.
Номер слайду 4
Навчальні центри (осередки): відповідають пізнавальним потребам та інтересам дітей; забезпечують умови для дослідницької діяльності; формування самостійності; організації роботи дітей у парах, малих групах та індивідуальної.
Номер слайду 5
Осередок відкриттів. Це центр для всіх тих речей, що розпалюють уяву дитини. В цьому осередку можна розмістити мистецькі та крафтові матеріали, диктофон, фотоапарат, магнітофон, настільні ігри, зокрема пазли, пізнавальні книги та журнали.
Номер слайду 6
Осередок новин. Тут варто розмістити класний календар, інформацію про заплановані завдання і проекти, загальношкільні заходи, свята й урочистості, прогноз погоди тощо.
Номер слайду 7
Осередок матеріалів. Куточок, у якому зберігаються дидактичні та довідкові матеріали, посібники, підручники, блокноти і журнали – все необхідне вчителю для підготовки до уроків.
Номер слайду 8
Комунікативний осередок. Центр для обговорення вже вивченого, заведення нових знайомств, запитань-відповідей, а також для рефлексії.
Номер слайду 9
Осередок тишіСлід створити куточок, аби учні могли побути на самоті: виконати завдання, почитати, пописати, порахувати або по- рефлексувати.
Номер слайду 10
Осередок учителя. Професійний простір педагога для планування, оцінювання, аналізу освітнього процесу та іншої діяльності.
Номер слайду 11
Тематичний осередок. Відводиться для технічних інструментів, тематичних книг, ігор, що стосуються навчального предмета.
Номер слайду 12
Стіни класної кімнати Теж важливий елемент шкільного простору. На них педагог може розмістити інформацію, важливу, на його думку, для учнів та їхніх батьків. Такі матеріали мають ілюструвати основні концептуальні моменти, про які йдеться у класі, й бути цікавими для аудиторії, на яку розраховані.
Номер слайду 13
Вимоги до обладнання класної кімнати. Освітній простір — це трохи більше, ніж облаштування. Його головний принцип — те, що ми бачимо в класі, має відображати події, які відбуваються, а також висвітлювати особливості школярів та вчителів, які там навчаються і навчають.
Номер слайду 14
Мобільні й легкі мебліЗа сучасною концепцією, парти і стільці мають бути модульними, тобто такими, щоб навіть дитина могла їх легко переставляти. Адже робота в класі тепер не передбачає постійного сидіння в три ряди обличчям до дошки.
Номер слайду 15
Мобільні й легкі меблі
Номер слайду 16
Стільці-гойдалки та подушки із шипами. Стільці теж мають бути легкими. Недарма нейропсихологи роблять акцент на тому, що в кожному класі є значна кількість дітей (до 50%), які гойдаються на стільчиках. Чудово, якщо в класах будуть спеціальні стільці на одній ніжці, на яких можна вчитися, погойдуючись, або просто кілька фітнес-м’ячів.
Номер слайду 17
М’який килим для ранкового кола та обговорень. Сучасний освітній простір обов’язково передбачає зону, де можна постелити килим (у середньому — 2 на 3 метри, або 3 на 4 метри, якщо учнів понад 15). На ньому діти можуть сісти в коло. Адже і в НУШ, і в школах за кордоном діти починають заняття з ранкового кола, коли зустрічаються і налаштовуються на робочий день. Потім влаштовують у колі на килимі обговорення, а в кінці дня підбивають підсумки.
Номер слайду 18
М’який килим для ранкового кола та обговорень
Номер слайду 19
Яйце-райце для усамітнення та перепочинку Чудовий винахід нейропсихологів, який варто мати в класі, — кулеподібний мішок-кокон, або яйце-райце, як його ще називають. Це ефективний засіб для сенсорної інтеграції. Навіть у дорослих бувають моменти, коли хочеться відгородитися від усього світу, щоб відчути тіло і самого себе. Тоді ми на м’якому дивані загортаємося в ковдру в позі ембріона й думаємо про щось.
Номер слайду 20
Яйце-райце для усамітнення та перепочинку
Номер слайду 21
Відкриті шафи. Не треба ховати від дітей за замком муляжі та інші наочні матеріали, адже серед молодших школярів дуже багато кінестетиків, яким треба доволі часу, щоб пізнавати через дотик.
Номер слайду 22
Мультиборд. Доречно, якщо дошки в класах будуть маркерними — так можна уникнути пилюки від крейди. Зараз є спеціальні плівки, які наклеюють на стіни, щоб потім там писати. Вони дуже зручні у використанні, не надто дорогі і не псують стіну. А на рік для класу однієї плівки точно вистачає.
Номер слайду 23
Мультиборд
Номер слайду 24
Бібліотека в кожному класіУ кожному класі обов’язково має бути міні-бібліотека із книжками, орієнтованими на вік дітей. Так кожна дитина щодня зможе самостійно обирати саме ту книгу, яка їй до вподоби.
Номер слайду 25
Фонтанчики з питною водою. Під час уроку важливо робити перерви, щоб діти могли випити води — вона дає швидкий кисень, який надходить у мозок, отож працездатність підвищується. У школах варто встановити фонтанчики з питною водою, кулери або закупляти пляшечки, хоча це й дорожче. Діти також можуть приносити свої пляшки, які завжди матимуть під рукою.
Номер слайду 26
Friendly-середовище формуємо разом з дітьми. Багато речей, які стануть частиною освітнього простору, школярі формують разом з учителями. Навчальне середовище має постійно змінюватися й доповнюватися протягом навчального року.
Номер слайду 27
Дошка настрою. Можна облаштувати в одному з кутків класу «Дошку настрою» зі списком учнів та стікерами, які діти ставлять навпроти свого прізвища зранку, а протягом дня мають можливість змінити. Якщо вчитель або однокласники бачать сумний смайлик, неодмінно запитають: «Чому тобі сумно? Чим можемо допомогти?»
Номер слайду 28
Дошка настрою
Номер слайду 29
Де взяти кошти?Далеко не все в руках у викладачів, однак про сучасний освітній простір у першу чергу має мріяти вчитель. Адже знаючи, що саме потрібно, він зможе залучити тих, хто відповідальний за втілення. Але навіть якщо меблі в класі старі і немає можливості їх рухати, завжди можна облаштувати візуальний простір на стінах, біля дошки.