«Не може бути НУШ без нового освітнього середовища, яке б ураховувало зміни у змісті освіти, методиках викладання та доступів до навчання, які ми запроваджуємо.» Отже, сьогодні в кожній навчальній кімнаті, де діти здобуватимуть освіту за новими стандартами, освітній простір теж має бути оформлений по-новому.
Стіни класної кімнати Теж важливий елемент шкільного простору. На них педагог може розмістити інформацію, важливу, на його думку, для учнів та їхніх батьків. Такі матеріали мають ілюструвати основні концептуальні моменти, про які йдеться у класі, й бути цікавими для аудиторії, на яку розраховані.
Стільці-гойдалки та подушки із шипами. Стільці теж мають бути легкими. Недарма нейропсихологи роблять акцент на тому, що в кожному класі є значна кількість дітей (до 50%), які гойдаються на стільчиках. Чудово, якщо в класах будуть спеціальні стільці на одній ніжці, на яких можна вчитися, погойдуючись, або просто кілька фітнес-м’ячів.
М’який килим для ранкового кола та обговорень. Сучасний освітній простір обов’язково передбачає зону, де можна постелити килим (у середньому — 2 на 3 метри, або 3 на 4 метри, якщо учнів понад 15). На ньому діти можуть сісти в коло. Адже і в НУШ, і в школах за кордоном діти починають заняття з ранкового кола, коли зустрічаються і налаштовуються на робочий день. Потім влаштовують у колі на килимі обговорення, а в кінці дня підбивають підсумки.
Яйце-райце для усамітнення та перепочинку Чудовий винахід нейропсихологів, який варто мати в класі, — кулеподібний мішок-кокон, або яйце-райце, як його ще називають. Це ефективний засіб для сенсорної інтеграції. Навіть у дорослих бувають моменти, коли хочеться відгородитися від усього світу, щоб відчути тіло і самого себе. Тоді ми на м’якому дивані загортаємося в ковдру в позі ембріона й думаємо про щось.
Мультиборд. Доречно, якщо дошки в класах будуть маркерними — так можна уникнути пилюки від крейди. Зараз є спеціальні плівки, які наклеюють на стіни, щоб потім там писати. Вони дуже зручні у використанні, не надто дорогі і не псують стіну. А на рік для класу однієї плівки точно вистачає.
Фонтанчики з питною водою. Під час уроку важливо робити перерви, щоб діти могли випити води — вона дає швидкий кисень, який надходить у мозок, отож працездатність підвищується. У школах варто встановити фонтанчики з питною водою, кулери або закупляти пляшечки, хоча це й дорожче. Діти також можуть приносити свої пляшки, які завжди матимуть під рукою.
Дошка настрою. Можна облаштувати в одному з кутків класу «Дошку настрою» зі списком учнів та стікерами, які діти ставлять навпроти свого прізвища зранку, а протягом дня мають можливість змінити. Якщо вчитель або однокласники бачать сумний смайлик, неодмінно запитають: «Чому тобі сумно? Чим можемо допомогти?»
Де взяти кошти?Далеко не все в руках у викладачів, однак про сучасний освітній простір у першу чергу має мріяти вчитель. Адже знаючи, що саме потрібно, він зможе залучити тих, хто відповідальний за втілення. Але навіть якщо меблі в класі старі і немає можливості їх рухати, завжди можна облаштувати візуальний простір на стінах, біля дошки.