Комунальний заклад «Зарожненський ліцей»
Чугуївської міської ради Харківської області
Фестиваль «добрих практик» освітян Харківщини
«Майстри педагогічної справи презентують»
Номінація «Початкова освіта»
«Модернізація освітнього процесу
в початковій школі
під час дистанційного навчання»
Виконала:
Писаренко Софія Олексіївна,
учитель початкових класів
КЗ «Зарожненський ліцей»
Чугуївської міської ради
Чугуїв 2021
З впровадженням дистанційного навчання в освітній процес початкової школи, розвиток інформаційної компетентності в школярів став продуктивнішим, бо навчання здебільше почало потребувати роботи з новітніми комп’ютерними технологіями. Система дистанційного навчання дозволяє придбати необхідні навички і нові знання за допомогою персонального комп'ютера і виходу в мережу Інтернет, та дитина молодшого шкільного віку не може довго знаходитись біля комп’ютера, аби не нашкодити своєму здоров’ю.
Отже, одним із викликів сучасної онлайн-освіти молодших школярів є готовність учителя трансформувати різноманітні методи та прийоми освіти для активізації діяльності сучасних учнів та збереження їх здоров’я.
Актуальність моєї роботи полягає у розробці нових підходів до використання інформаційно-комунікативних технологій під час дистанційного навчання у початковій школі та здійснення гнучкого керування освітнім процесом.
Онлайн-освіта в початковій школі проводилася в змішаному режимі – синхронне навчання чергувалося або поєднувалося з асинхронним. Під час дистанційного навчання мною було створено особистий блог за допомогою сервісу «Blogger», який надав мені широку можливість своєчасно розміщувати важливу інформацію для учнів та їх батьків. Особливістю блогу стала можливість представити інформацію у повному обсязі з використанням інтернет-ресурсів (приєднувати репродукції картин, електронні підручники, відео та аудіо матеріали, покрокові інструкції виконання тих чи інших робіт). Перевагами використання блогу є його доступність, відкритість інформаційного наповнення для всіх учасників освітнього процесу, що надає можливість учням працювати за своїм планом у зручний для них час.
Але для учнів початкової школи вчитель є головним у навчанні, тому для початківців зв’язок з вчителем є необхідною складовою навчального процесу.
Підтримувати теплі відносини з учнями мені допомогла інтерактивна освітня онлайн-платформа ZOOM.ua. Діти приєднувалися до онлайн-трансляцій уроків під час вивчення нової теми або повторення пройденого матеріалу. Перевагами такого спілкування є доступність та безкоштовність зв’язку, до он-лайн уроку можна залучитися, використовуючи смартфон, планшет, ноутбук або комп’ютер у будь-якому місті при доступі до мережі інтернет. Особливістю є можливість показати учням презентацію, репродукцію. електронний підручник, включити аудіо або відео. Я могла спілкуватися з дітьми, бачила їх та відчувала настрій, слідкувала за увагою та активністю учнів на уроці. Уроки, які проводилися в синхронному режимі, я дублювала на сторінці блогу. Але обмеженість часу роботи у синхронному режимі на онлайн-платформі ZOOM.ua потребує від учителя вміння чітко конструювати свій урок, мотивуючи дітей продовжити навчання самостійно при асинхронному режимі.
Під час дистанційного навчання, для формування ключових компетентностей учнів початкової школи, я використовувала бінарні уроки. Вважаю, що проведення таких уроків дає можливість скоротити час для навчання учнів та дає змогу передати цілісну картину світу. За допомогою різноманітних інтернет-ресурсів (сервіс LearningApps.org, можливості «Google Диска», використання сервісу YouTube ) розробляти бінарні уроки досить зручно, об’ємний матеріал спрощується та подається дітям у цікавій та легкій до сприйняття формі, при цьому створює в учнів багатогранне уявлення про предмет, але найголовнішим є збереження здоров’я учнів.
Одним із таких уроків був бінарний урок з предметів «Я досліджую світ» та «Образотворчого мистецтва» (Дистанційний бінарний урок 2 клас) Навчання почалося в синхронному режимі на платформі ZOOM.ua з використанням презентації (Презентація до дистанційного бінарного уроку в 2 класі).
Під час організаційного моменту я запропонувала учням обрати смайли, запропоновані платформою ZOOM.ua. аби визначити їх настрій на початку уроку та ввести дітей в цифрове середовище. За допомогою матеріалу презентації повідомила тему та мету уроку. При роботі з новим матеріалом, використовуючи метод «Перевернутий клас», учні переглянули відео та знайомилися з Правилами безпечної поведінки під час зимових розваг. Після перегляду ролика почалося обговорення «проблемних запитань» (Додаток 1). Також учні виконали інтерактивну вправу на платформі LearningApps.org (Інтерактивна вправа "Безпечно/НЕбезпечно") та закріпили отримані знання (Додаток 2). Після фізкультхвилинки (Руханка Діда Мороза ) перейшла до практичної частини уроку, де знову в пригоді стала презентація. Після обговорення практичної частини та підведення підсумку уроку учні 2 класу перейшли в асинхронний режим навчання аби намалювати свої малюнки (Додаток 3; Додаток 4), які були надіслані мені зручним для дитини способом (Viber, Google Диск, електронна поштова скринька) (Додаток 5). Для учнів, які не мали змоги приєднатися до синхронного режиму уроку, я продублювала матеріал на сторінці блогу (БЛОГ. Бінарний урок), надавши можливість переглянути його в зручний для дитини час.
Зауважу, що бінарні уроки з використанням презентаційного матеріалу та інтерактивних вправ у комплексі мають високу щільність, інтенсивність та дають змогу подивитися на явище з різних сторін, що в підсумку сприяє підвищенню якості засвоєння навчального матеріалу.
Таким чином, бінарні уроки під час дистанційного навчання стали для мене шляхом цікавого, різноманітного, якісного навчання у початковій школі. На мою думку, такий підхід в умовах віддаленого навчання дає змогу учням не перенавантажитися, зберегти своє здоров’я, а з цим і отримати новий погляд на речі, готуючи їх до майбутнього успішного життя.
1