Модифікаційна мінливість та її закономірності

Про матеріал
Урок за вищевказаною темою третій у темі «Закономірності мінливості» в розділі «Організмовий рівень організації живої природи». На початок уроку учні повинні мати чіткі уявлення про генетичні закономірності спадковості, володіти поняттями з вивченої теми, розуміти поняття спадковості та мінливості. Модифікаційна (неспадкова) мінливість суттєво відрізняється від спадкової, тому запропонований урок, на мою думку, допоможе учням розібратися в цих відмінностях. Теоретичний зміст уроку сприяє не лише розвитку логічного мислення, спостережливості, набуття навичок виконання певних розумових операцій, а й, головне, формуванню стійких ключових компетентностей учнів, творчої особистості з високим рівнем культури, відповідальності, громадянськими чеснотами, пробуджує почуття розуміння глобальності, на перший погляд, незначних проблем суспільства. Знання про модифікаційну мінливість, я впевнена, допоможуть молоді, на підґрунті знань про потреби живих організмів, планувати максимальний рівень використання рослин та тварин в господарстві, побуті, і, що важливо, застосовувати їх у повсякденному житті, оточенні; спонукати дбати про особисте здоров'я, враховувати під час виховання необхідність виявлення здібностей майбутніх синів та доньок, щоб найповніше реалізувати їхній фенотип та генотип. Урок проструктурований у діях викладача та учнів, в часі та отриманні оцінювання, як винагороди за працю уроці. Лабораторну роботу доцільніше використовувати в парах
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Шевченківський професійний аграрний ліцей Тема уроку: Модифікаційна мінливість та її закономірності. Лабораторна робота“ Вивчення мінливості у тварин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої ”Підготувала: Даниленко С. В.– викладач біології, спеціаліст вищої категорії2019

Номер слайду 2

«Програма дії генів в системі генотипу нагадує партитуру симфонії, яка записана нотами у вигляді генів: композитор – еволюційний процес, оркестр – організм , а диригент – зовнішнє середовище» радянський генетик Лобашев М.Є. Концепція уроку: Живий організм – це відкрита система, його спадкова програма реалізується при взаємодії генотипу та довкілля. (1907-1971) Чарльз Дарвін назвав модифікаційну мінливість неспадковою(1809-1882) Девіз уроку: «Недостатньо просто мати гарний розум, головне – добре застосовувати його » Рене Декарт(1596-1650)Критерії оцінювання роботи учнів на уроці та під час виконання лабораторної роботи:

Номер слайду 3

Сосна - світлолюбна рослина, то у дерев, що ростуть у лісі, будуть високі рівні стовбури, а крона розташовується тільки вгорі. Сосна, що росте на відкритому місці (на великій галявині), на болоті або схилі, буде менш висока з великою кількістю бічних пагонів. Але форма, розміри, розташування хвоїнок на пагонах скрізь будуть однакові, відповідно різновиду сосни. Чому спостерігаються такі відмінності?Картини Івана Шишкіна:1. Сосновий бір.2. Ранок у сосновому лісі.3. Молоді сосни.4. Сосна у житі. 5. Корабельний гай.12345

Номер слайду 4

«Пам’ять – це щоденник, який ми носимо із собою» Завдання “Я впевнений у собі ” Оцінювання: одна відповідь – 0,33 бала, разом – 2 бала; оцінка виставляється в графі «вірність виконання». Оскар Уайльд. Відповіді: 1 Б; 2 Д; 3 Є; 4 А; 5 Г; 6 В

Номер слайду 5

«Чорна скринька» 1. Цей предмет є сукупністю поживних речовин, обмежених мінеральними сполуками …….(1 бал)0. С. Пушкін (1799 -1837) №Зміст запитаньбал. Підказка 2. Він є причиною давньої суперечки про те, що було першим…0,75 бала3. До його складу входить білок альбумін0,5бала4. За тривалого зберігання цей предмет має здатність псуватись та протухати0,25бала Відповідь:Отриманий бал:

Номер слайду 6

Кожний організм має свій видовий набір хромосом, який забезпечує передачу спадковості нащадкам. Нащадки набувають нових ознак і властивостей, пристосовуючись до зміни умов довкілля. Це - мінливість… відповідь Запліднена яйцеклітина - це нове життя. У цьому яйці міститься спадковість. Еволюція - це результат дії двох властивостей в організмі: спадковості та мінливості. Закон єдності й боротьби протилежностей

Номер слайду 7

Мета уроку: Засвоїти теоретичні знання про явище модифікаційної мінливості та її закономірності и, обов’язково, розібратися у практичному використанні цих знань. “ Знання складаються з дрібних крихт щоденного досвіду ” Д. Писарєв. Віповіді: 1 В; 2 Б; 3 Г; 4 А.

Номер слайду 8

 ознакизабарвлення квітівформа плодівколір очейокрас шерсті тваринстатеві відмінності кількісніякіснімолочність худобияйценосність куреймаса насіннявага людини,твариникількість жиру. Які ознаки властиві живим організмам?Завдання: Складіть коротку відповідь за опорною схемою:

Номер слайду 9

Які фактори середовища можуть впливати на ознаку організму? Фактори зовнішнього середовища (вологість, їжа, освітленість, температура, сольовий склад ґрунту тощо) впливають на організми, викликаючи у них зворотну реакцію, котра може проявитися в змінах їхніх зовнішніх та внутрішніх ознак. Таким чином, організм володіє не тільки властивостями передавати з покоління в покоління певні ознаки - спадковістю, а й властивостями набувати нових - мінливістю.

Номер слайду 10

Які властиві модифікацій притаманні живим організмам? Властивості модифікацій. Мають груповий характер. Зміни відповідають діям певного фактора середовища. Не спадкуються. Межі відмінності обумовлено генотипом ген --------білок (фермент) ------- ознака середовище --- фенотип. Висновок: фенотип є результатом взаємодії генотипу та середовища.r

Номер слайду 11

Схрещування степової Самарської вишні з Володимирською Схрещування Верболистної груші з Безсім’янкою Приклади робіт І. В. Мічурина (1855-1935) по керуванню проявів ознак у гібридів При схрещуванні Верболистної груші з Безсім’янкою гібриди в сприятливих умовах ухилялися в бік Безсім’янки, а за несприятливих – в бік Верболистної груші.

Номер слайду 12

!!! Справою честі мишей було довести, що без хвоста миша - зовсім навіть і не миша. Август Вейсман ( 1834-1914 ) німецький вчений вперше довів те, що модифікації не успадковуються Мінливість на відміну від спадковості – явище набуття певних змін протягом індивідуального розвитку. Модифікаційні зміни (модифікації) - це реакції організмів на зміну інтенсивності дії певних чинників довкілля. Вони однакові для всіх генотипово однорідних організмів.

Номер слайду 13

Запах – не вимірюється! Приклади різної норми реакції: тривалість зберігання всхожості насіння дуба – 1 рік, сосни – 5 років, жита – 10 років; температура проростання насіння гороха +2...44 "С, гарбуза - +14...46 "С.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Приклади модифікаційної мінливості у людини: Збільшення рівня еритроцитів при підйомі в гори (гомеостаз) у людини та тварин; Збільшення пігментації шкіри при інтенсивній дії ультрафіолетового опромінення, засмага; Маса серця, головного мозку;Викривлення кісток нижніх кінцівок унаслідок рахіту;Розвиток рухового апарату у результаті тренувань; Зріст та вага людини; Кількість жиру в організмі;  

Номер слайду 16

Приклади модифікаційної мінливості у тварин. Зміна забарвлення хутра у деяких тварин при зміні погодних умов; Здатність метеликів з роду Ванесса змінювати своє забарвлення при змінах температури; Зміна забарвлення колорадських жуків при тривалому впливі на їх лялечки високих чи низьких температур;Ступінь волохатості задньої частини черевця у дрібного рачка-артемії та зміна форми голови. Зміна густоти шерсті ссавців під час весняного та осіннього линяння;

Номер слайду 17

Приклади модифікаційної мінливості у рослин та бактерій. Різні за розміром рослини картоплі, вирощені з однієї бульби бруньками; Довжина та ширина листків, взятих з одного дерева;  Число зернин у різних колосках пшениці; Розвиток низькорослих форм з насіння рівнинних рослин, вирощених у горах…У бактерій робота генів лактозного оперона кишкової палички…

Номер слайду 18

Унікальність стрелолисту в тому, что рослина одночасно існує у двох середовищах: повітряному та водному! Люби природу! Будь спостережливим! У всіх стрілолистів у воді будуть стрічкоподібні листя, брунькоподібні – у плаваючих листків, а над водою – стрілоподібної…r

Номер слайду 19

Червона степова молочна корова - гордість української селекції, адаптована для степової зони, зручна в утриманні в Харківській області Провідні племзаводи: «Широке», «Партизан» АР Крим, «Малинівка» Донецької областіОрганізації-оригінатори :Інститут розведення і генетики тварин УАН; Інститут тваринництва степових районів ім. М. Ф. Іванова Асканія - Нова. Вага - 530—580 кг; Вміст жиру в молоці 3,6-4 %;Середня продуктивність -5755 кг молока кг на рік. Виведення породи завершено у 2005 році. У народі кажуть: «У корови молоко на язиці» 

Номер слайду 20

Мета роботи: Продовжити формувати навички вивчення та використання статистичних даних про закономірності модифікаційної мінливості;- відпрацювати вміння будувати варіаційний ряд та графік мінливості вивчаємої ознаки (варіаційну криву);- навчитися оцінювати ступінь та характер мінливості досліджуваної ознаки та надавати аналітичні висновки. Примітка: Робота виконується парами за інструктивною карткою, в якій зазначено завдання та критерії оцінювання.   «Ніхто так не знає багато, як усі ми разом» Народна мудрість. Лабораторна робота “ Вивчення мінливості у тварин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої ”

Номер слайду 21

!!!    Вивчаються корови червоної степової породивіком 4-х років, у яких умови годування та утримання одинакові2.1. …оберіть ознаку, за якою будете працювати…2.3. - Побудуйте за зразком оформлення та обраною ознакою варіаційний ряд: внесіть у таблицю по горизонталі спочатку числа показників, що відображають послідовні зміни ознаки (варіанти -V), нижче – частоту зустрічальності (кількість голів - Р). Згрупувавши чисельні значення варіанти та частоти зустрічальності, складемо варіаційний ряд. Хід роботи

Номер слайду 22

Хід роботи (продовження) Жирність молока - менш пластична ознака, але масть породи залишається однаковою при будь-яких умовах утримання.

Номер слайду 23

3.1. Побудуйте варіаційну криву за даними варіаційного ряду (таблиці), яка уявляє собою графічне вираження мінливості ознаки: для цього на осі абсцис відкладіть значення варіант (V) в порядку їх збільшення, на осі ординат — частоту зустрічальності (Р) кожної варіанти. Хід роботи (продовження) Варіаційна крива

Номер слайду 24

Хід роботи (продовження)

Номер слайду 25

 М2 =

Номер слайду 26

Самостійна робота учнів

Номер слайду 27

Самостійна робота учнів

Номер слайду 28

Характерні риси модифікаційної мінливостімодифікації мають адаптивний характер, спрямовані на пристосування організмів до змін дії факторів довкілля;модифікації не успадковуються - успадковується норма реакції генотипу, тобто модифікації диференціюють фенотип, не змінюючи генотип;норма реакції – межі модифікаційної мінливості. Кількісні показники модифікаційних змін кожної ознаки можуть варіювати лише у певних межах, які визначаються генотипом;груповий характер, виражена статистична закономірність варіаційних рядів ;оборотність — модифікації можуть зникати протягом життя особин, якщо припиняється дія фактора, який її спричиняє;модифікаційні зміни, що виникають переважно на ранніх етапах онтогенезу, можуть зберігатися протягом усього життя, але не передаються нащадкам ;ступінь вираження модифікації залежить від інтенсивності та тривалості дії на організм певного чинника ;пластичність - одні ознаки характеризуються широкою нормою реакції, інші – вузькою, ряд ознак має однозначну норму реакції (групи крові);для еволюції модифікаційна мінливість не має суттєвого значення, тому що модифікації не спадкуються. 

Номер слайду 29

А яке же наші сосни? Ми мали яскравий приклад модифікаційної мінливостіБережіть природу !!! Промислова зимова вирубка сосен з метою вирощування ділової деревини в нашій місцевості підпорядкована знанням про фенотипову мінливість. С.І. Васильківський “Шлях”r

Номер слайду 30

Визначення модифікаційної мінливості має велике практичне значення для фахівців майже у всіх галузях господарства: селекціонерам, агрономам, зоотехнікам; лікарям, педагогам і психологам, батькам, які формують особистість людини, позитивні риси характеру, здорову психіку В практиці сільського господарства підвищення продуктивності рослин і тварин можливе не тільки шляхом впровадження нових порід і сортів, але й за рахунок максимального використання можливостей кожної породи чи сорту: завдяки дотриманню агро - та зоотехнічних норм вирощування рослин та тварин можливо значно збільшити врожайність сільськогосподарської продукції. В швейній та взуттєвій промисловості: досліджуючи дані про розмір ноги, тіла або зріст, технологи визначають кількість взуття і яких розмірів необхідно виробляти, яку кількість шкіри потрібно для виробництва взуття. На підґрунті знань модифікаційної мінливості створено систему розмірів одягу в легкій промисловості. В школах та дитячих садочках розмір меблів повинен відповідати зросту учнів, а це теж дослідження, пов’язані з модифікаційною мінливістю.   Знання закономірностей модифікаційної мінливості конче необхідно не лише в галузях виробництва, освітніх галузях суспільства, а й в соціальній медицині, де головні зусилля у сьогоденні спрямовані не на зміну генетичних потенцій людини, а на підтримку та розвиток організму саме в межах норми реакції, на пропаганду здорового способу життя серед молоді, батьків і, взагалі, на державному рівні.

Номер слайду 31

 Запитання № 1. Чи можна збільшити надої молока у корови, змінюючи умови годівлі до нескінченності? Відповідь фахівця: Ні, не можна. Модифікаційна мінливість підпорядкована законам природи. Існує норма реакції прояву певних ознак, яка має різні межі: вузька норма реакції та широка норма реакції. Для високопродуктивних корів норма реакції - від 3 до 6 тисяч кг/рік. Норми реакції, що визначаються і контролюються генотипом і є вродженими. Тобто кожний алельний ген передає або несе в собі не ознаку, а лише межі, в яких ця ознака залежно від умов середовища може змінюватися. Як би ви не покращували годівлю, чекати надоїв більше від норми нереально.

Номер слайду 32

 Запитання № 2. Які організми використовують для вивчення норми реакції? Відповідь фахівця: Ми використовуємо однорідний матеріал, який вміщують у різні умови життя. Наприклад, у рослин - клони або чисті лінії, у тварин і людей - однояйцеві близнюки. Вивчення однояйцевих близнюків має особливе значення у медицині для спостереження спадкових і неспадкових хвороб. Доведено, що близнюки частіше хворіють на інфекційні хвороби, рідше - на спадкові. У людини широку норму реакції мають: ріст, вага, розвиток м'язів; вузьку: концентрація солей Натрію, Калію, Кальцію; однозначну: група крові, колір очей, волосся. Це пояснюється тим, що ознаки які мають першорядне значення, характеризується широким розмахом реакції.

Номер слайду 33

 Запитання № 3. Сьогодні в Україні спостерігається збільшення кількості недоглянутих та психічно хворих дітей, поведінка яких супроводжується неадекватністю, неврозами, низьким рівнем освітніх досягнень. Чи пов’язано це з умовами проживання та виховання дітей? Відповідь фахівця: Сьогодні в суспільстві, дійсно, збільшується вплив негативних факторів на організм людини: стреси, алкоголь, паління, наркотики, безвідповідальне вживання ліків, недогляд дітей тощо. Крім генетичної спадковості, зміна умов життя, здоровий спосіб життя також можуть зберегти фізичне та психічне здоров'я. Неврози дітей суттєво залежать від умов життя. Доведено, що частіше відхилення від норми у генетично нормальних дітей виникають у неблагонадійних або неповних родинах, у дітей-сиріт. Спостерігається масовий характер проблеми. Отже, взаємодія генотипу та умов життя формують фенотип дитини, її психічний стан діяльності, позитивний чи негативний. Тому модифікаційна мінливість - це сфера вивчення педагогів і психологів.    Порада майбутнім батькам: зверніть увагу!!! Оскільки у людини функціональна асиметрія півкуль головного мозку формується з досягненням певного віку і у неграмотних неосвічених людей вона менша. Можна допустити, що така асиметрія є наслідком модифікаційної мінливості. Тому вже на ранніх етапах навчання дуже доцільно виявити здібності дитини, щоб найповніше розвивати та реалізувати можливості фенотипу малюка.

Номер слайду 34

Рефлексійне анкетування учня про роботу на уроці…{69 C7853 C-536 D-4 A76-A0 AE-DD22124 D55 A5}Зміст питань анкети №з/п. Завдання для учнів: Будь ласка, поставте за урок оцінку в графі «самооцінка»Само-оцінка. Max. оцінка1. Після вивченого матеріалу бажаю поглиблено вивчити тему;12 балів 2. Мені все зрозуміло, можу цей матеріал пояснити другому;10 балів 3. Мені все зрозуміло, але пояснити іншому не берусь;8 балів  4. Для повного зрозуміння мені потрібно повторити тему ;6 балів 5. Урок мені сподобався, але для мене був складний, я не все зрозумів (ла);4 бала 6.. Відверто кажучи, мені практично нічого не зрозуміло, але намагався (лась) працювати.2 бал Особисте враження від уроку:

Номер слайду 35

Надання та пояснення домашнього завдання. Шановані учні! Ви маєте змогу обрати домашні завдання за бажанням, можливістю виконання та рівнем навчальних досягнень: 1. Обов’язкові завдання: - Вивчити § 10- Скористувавшись таблицею з додатка та підручником, занотуйте у зошит визначення термінів:- Заповніть таблицю “Порівняльна характеристика форм мінливості” (9 балів)2. Творчи завдання: Надайте короткі, але змістовні відповіді на запитання № 1,2,3,4, запропоновані у додатку до уроку. Завдання (11 балів): Користуючись різноманітними джерелами інформації заповніть таблицю: «Класифікація модифікаційних змін».(Біологія 11 клас/П. Г. Балан, Ю. Г. Вервес – К.: Генеза, 2011. – 304 ст. )

Номер слайду 36

Штучні бодімодифікації незрозумілого призначення Азія. КитайЄвропа. Японія. Африка. Англія Чи потрібні людству забобони минулого і сучасного?Єгіпетr

Номер слайду 37

Обирай культуру України !

Номер слайду 38

Мінливість – світ контрастів!І життя в ньому – прекрасне! Ізюм – перлина слобожанщини

Номер слайду 39

Щиро дякую за співпрацю!Бажаю успіхів у навчанні !

Номер слайду 40

Умовна схема: Формування ознаки. Запитання вчителя: Як формуються ознаки? ген ------ білок (фермент) ------ ознака ген --------білок (фермент) ------- ознака середовище --- фенотип. Доповнена схема: Формування ознаки. Висновок: фенотип є результатом взаємодії генотипу та середовища.

Номер слайду 41

При яких умовах перебігає біосинтез білка?

Номер слайду 42

 Високий рівень: Виступ фахівця з генетики: Після побудови кривої видно, що найбільш часто трапляються середні варіанти прояву властивості. Причиною цього є дія факторів навколишнього середовища на хід онтогенезу. Деякі фактори пригнічують експресію генів, інші посилюють. Майже завжди ці фактори, однаково діючи на онтогенез, нейтралізують один одного, тобто крайні вияви ознаки мінімізуються за частотою зустрічальності. Це і є причиною більшої зустрічальності особин із середнім виявом ознаки. Пригадайте: Експресія генів – це сукупність процесів в клітині, що забезпечують реалізацію інформації гена в ознаку, тобто прояви дії гена у формі специфічної для неї ознаки. 

Номер слайду 43

Біосферний заповідник «Асканія - Нова» (з німецького “ Нова земля або новий шлях ”) імені Фрідриха Едуардовича Фальц –Фейна (1863 – 1920 рр.), нащадка німецьких колоністів, що освоювали південноукраїнські степи і які володіли цією територією. З 1985 року міцно закріпився у системі біосферних резерватів ЮНЕСКО, найстаріший степовий заповідник, одне з 7 природних чудес України, що входить в сотню найбільш відомих заповідних територій планети, вже відсвяткував своє сторіччя. 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Потапова Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Олійник Лариса Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шевченко Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
23291
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку