Модифікація навчальної програми з біології для 9 класу
К-ть год |
Да та пров |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Вимоги навчальних досягнень учнів з індивідуальної програми розвитку |
Цілі у навчанні учнів з особливими освітніми потребами |
2
|
|
Вступ 1.Біологія як наука. Предмет біології, її основні галузі та місце серед інших наук.
2.Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень.
|
Учень/учениця: називає: - основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади: - біологічних систем, що знаходяться на різних рівнях організації; характеризує: - методи біологічних досліджень (описовий, експериментальний, моделювання); пояснює: - зв’язок біології з іншими природничими і гуманітарними науками; висловлює судження: - про значення біологічних знань у життєдіяльності людини |
Має уявлення про предмет «біологія».
Ознайомлений з рівнями організації біологічних систем та основними методами біологічних досліджень.
|
1 Відрізняє живі організми від неживих тіл..
2.Визначає за картками методи біологічних досліджень |
8 |
|
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули. 1.Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. 2.Органічні молекули. Ліпіди. їх роль 3. Вуглеводи, їх роль. 4.Білки, їх будова та основні функції. 5.Ферменти, їх роль в клітині. Лабораторні дослідження: властивостей ферментів.
6. Відкриття нуклеїнових кислот. Будова та функції ДНК 7. Будова та функції РНК. АТФ 8. Підсумковий урок з теми Практичні роботи № 1. Розв'язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот. |
Учень/учениця: називає: - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - характеризує: - будову, властивості та біологічну роль води; - будову, властивості та біологічну роль ліпідів; - будову, властивості та біологічну роль вуглеводів; - будову, властивості та функції білків і нуклеїнових кислот; - структурні рівні організації білків; пояснює: - необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; - роль білків у життєдіяльності організмів; - роль АТФ у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмі розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біології (структура білків та нуклеїнових кислот); висловлює судження про: - щодо необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини.
|
Називає формулу води, має уявлення про її властивості.
Характеризує за картками ліпіди. Називає приклади дисахаридів: буряковий цукор, тростинний, молочний. Орієнтується у рівнях просторової організації білків. Слідкує за проведенням лабораторного дослідження і повторює хід роботи. Висловлює судження щодо необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини
|
1.Визначає три агрегатні стани води. 2.Відрізняє олію, жир, віск . 3.Серед наданих зразків визначає цукор, пояснює його роль у раціоні людини. 4. Називає, у яких продуктах і рослинах є білки. 5-6.Виконує завдання за індивідуальною карткою. 7. Сортує малюнки по групам органічних молекул 8.Виконує індивідуальне завдання під контролем асистента вчителя. |
7 |
|
Тема 2. Структура клітини 1.Історія вивчення клітин. Методи дослідження клітин, типи мікроскопії. 2.Типи клітин та їх порівняльна характеристика Лабораторні роботи 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. 3. Поверхневий апарат еукаріотичної клітини 4. Одномембранні та немембранні органели клітин 5.Двомембранні органели клітин, їх автономність 6.Ядро, його будова та функції. Демонстрування моделей – аплікацій, що ілюструють будову клітини, мікропрепаратів клітин рослин і тварин. 7.Підсумковий урок з теми. |
Учень/учениця: називає: - методи дослідження клітин; - типи організації клітин; - складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції; - основні компоненти та функції ядра; наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів; розпізнає: - компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях; характеризує: - будову та функції органел; - будову та функції ядра; - хімічний склад клітинної мембрани; пояснює: - роль мембран у життєдіяльності клітин; - зв’язки між будовою та функціями клітинної мембрани; порівнює: - будову клітини прокаріотів і еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів; - обґрунтовує: - взаємозв'язок клітини із зовнішнім середовищем; дотримується правил:
застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; робить висновок: - про загальний план будови клітин прокаріотів і еукаріотів та їх особливості; висловлює судження про: - роль клітини як елементарної структурної одиниці живих систем |
Знає, що клітина - найменша одиниця будови організму. Частково знає будову мікроскопа. Розглядає клітини у мікроскоп. Слухає про різноманітності клітин. Знає, що керує роботою клітини ядро. Переглядає відео презентацію про будову клітини. Вміє розглядати мікропрепарат у мікроскоп. |
1.Знаходить клітину серед інших об’єктів. 2. Малює клітину і підписує її склад. 3.Показує поверхню клітини і пори. 4 - 5. За малюнками у підручнику с.39 показує внутрішню будову клітини. 6.Виготовляє з пластиліну модель клітини 7. Виконує завдання за індивідуальними картками. |
6 |
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини 1.Обмін речовин та енергії. 2.Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. 3. Клітинне дихання. 4.Фотосинтез: світлова та темнова фаза. 5.Хемосинтез. Планетарна роль фотосинтетичних та хемосинтетичних організмів. 6. Підсумковий урок з теми . Контрольна робота.
|
Учень/учениця: називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, де відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин; характеризує: - процеси фотосинтезу, гліколізу, клітинного дихання; пояснює: - зелений колір рослин; - біологічне значення гліколізу та аеробного дихання; - значення фотосинтезу, його планетарну роль; порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу; застосовує знання про: - процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя; висловлює судження: - щодо ролі фотосинтезу в забезпеченні живих організмів органічними речовинами та енергією; - щодо значення функціональних змін у діяльності клітин та їх загибелі у виникненні захворювань людини; робить висновок: - про зв’язок пластичного і енергетичного обмінів у клітині; - про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних царств живої природи. |
Знає, що в клітинах відбувається обмін речовин. Розрізняє, що дихання і фотосинтез у рослин, а дихання – у тварин. Пояснює, чому у рослин зелений колір Висловлює судження, чи зможе живий організм жити без дихання та органічних речовин. |
1.Називає процеси, що відбуваються у людині. 2. Сортує малюнки по групам органічних молекул. 3. За мал. 85 підручника називає органи дихання тварин 4. Знаходить на рисунку клітини мітохондрії та пластиди. 5. Прослідковує колообіг води і колообіг речовин у природі. 6. Виконує індивідуальне завдання за покроковим алгоритмом. |
11 |
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації. 1.Гени та геноми. Будова генів . 2.Основні типи РНК. Транскрипція. 3.Біосинтез білка. Поняття про генетичний код. 4.Практичні роботи 1.Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції
5. Будова та функції хромосом. 6. Поділ клітин – мітоз, його біологічне значення. Лабораторні дослідження: фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). 7. Мейоз. Його біологічне значення. 8..Особливості будови статевих клітин. 9. Запліднення у рослин і тварин. 10. Етапи індивідуального розвитку організмів. 11. Підсумковий урок з теми. |
Учень/учениця: називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - основні шляхи регуляції реалізації спадкової інформації; - фази мітозу і мейозу; - періоди онтогенезу у багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу компліментарності нуклеотидів; формулює означення понять: - ген, геном, генетичний код, транскрипція, трансляція, реплікація; характеризує: - процес транскрипції; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - хімічний склад, будову і функції хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу у рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції і реплікації; - процеси мітозу і мейозу; робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини в її життєдіяльності та визначенні її властивостей. |
Має уявлення про ген . Розрізняє за малюнками прокаріотичні та еукаріотичні клітини. Знає про те, що алельні гени кодують ознаки. Ознайомлений з етапи клітинного циклу. Робить висновок про роль спадкового апарату клітини. Розуміє значення поняття «індивідуальний розвиток» |
1.Знайомиться з поняттям «ген» 2.Сортує рисунки з прокаріотичними та еукаріотичними клітинами. 3.Працює за таблицею «генетичний код». 4.За картками нуклеотидів вчиться будувати ДНК та РНК 5.За с. 91 знайомиться з процесом поділу клітини. 6. За рисунком на с. 94. розпізнає процес кросенговеру. 7.Залучається до роботи у групі, слухає пояснення товаришів. 8.Розрізняє чоловічу і жіночу статеві клітини за малюнками. 9.Переглядає відео презентацію «Запліднення у рослин і тварин» та коротко розповідає про переглянуте. 10.Складає план за темою «Індивідуальний розвиток організмів» з допомогою асистента вчителя. 11. Виконує індивідуальні тести за покроковою інструкцією.
|