Модифікована програма з математики для учнів з ООП 3,4 клас (ІІ цикл)

Про матеріал
Модифікована програма з математики для дітей з особливими освітніми потребами 3,4 клас (ІІ цикл)
Перегляд файлу

МАТЕМАТИЧНА ГАЛУЗЬ

 МАТЕМАТИКА

Пояснювальна записка

Провідною метою вивчення математики постає формування основ та подальший розвиток предметних математичних знань І умінь, життєвої компетентності та корекція порушень психофізичного розвитку учнів.

Математична галузь представлена елементарними математичними та геометричними поняттями, що входять до її структури. Відтак власна математична діяльність набуває ознак вираженої практичної спрямованості, що сприяє формуванню в учнів життєво важливих компетенцій та соціально- адаптивних умінь і навичок.

В основу змісту програми покладені три основні принципи: доступність, практична значущість і життєва необхідність тих знань, умінь і навичок, якими будуть опановувати учні.

Вивчення математики детермінує розвиток та корекцію мислення й мовлення учнів зазначеної категорії, що своєю чергою сприяє значному успішному просуванню більшої частини учнів на шляху освоєння ними елементів математичного мислення. Адже у процесі навчання математики відбувається формування й розвиток розумових процесів, пам’яті, уваги,

зорово-просторового сприймання, мовлення тощо. Також вирішуються завдання:

- формування у здобувачів освіти доступних та відповідних кількісних, просторових й часових уявлень, що сприятимуть в подальшому успішному включенню учнів до соціальної взаємодії та трудової діяльності;

- використання процесу навчання математики для підвищення рівня загального розвитку та корекції порушень пізнавальної діяльності та особистісних якостей учнів;

- виховання в учнів цілеспрямованості, працьовитості, самостійності, терплячості, навичок контролю й самоконтролю, охайності та завершеності дії поставленого завдання, вміння планувати роботу та доводити справу до кінця.

Слід також зазначити, що математичні знання успішно Інтегруються при вивченні інших дисциплін навчального плану: трудового навчання, української мови та літературного читання, образотворчого, музичного мистецтва, «Я досліджую світ», фізичної культури тощо.

З метою реалізації завдання соціальної адаптації зміст програми максимально пов’язаний з життєвим досвідом учнів і відповідає умовам конкретного найближчого соціуму, в якому проживають діти.

Організація процесу навчання базується на практичній та наочній основі. В якості наочної основи використовуються натуральні об’єкти й предмети (або їх імітація, наприклад, купюри, монети тощо), а також використання інформаційно-комунікативних технологій.

При відборі навчального матеріалу враховуються різні стартові та психофізичні можливості здобувачів освіти щодо засвоєння математичних уявлень, понять, способів застосовувати їх на практиці. У зв'язку з тим, що навчальний матеріал засвоюється учнями на різному рівні, програма передбачає необхідність доступності та диференційованого підходу в навчанні: обсяг, послідовність вивчення тем, види діяльності, форма представлення, кількість повторень І частота звернень до однієї й тієї ж теми, як для всього класу в цілому, так і для кожної дитини зокрема.

У змісті математичної освіти провідними визначено такі змістові лінії: «Числа. Арифметичні дії з числами», «Арифметичні задачі», «Просторові відношення. Геометричні фігури», «Робота з даними».

У 3-му класі до послідовності вивчення чисел другого десятка і дій над ними додається додавання та віднімання з переходом через розряд: 7+5, 11-3 та вивчення нумерації в межах 100.

У процесі навчання учні оволодівають навичками рахунку в межах 100 в прямому і зворотному порядку, від заданого до заданого числа одиницями та десятками відпрацьовують навички практично користуватися переставною властивістю додавання, продовжують ознайомлюватися з розв’язуванням простих арифметичних задач на знаходження суми та остачі, а також із задачами на збільшення І зменшення числа на декілька одиниць.

Арифметичні задачі, залежно від використання для їх складання наочного матеріалу, діляться на задачі-драматизації та задачі-ілюстрації. Відповіді на запитання таких задач учні бачать, перераховуючи конкретні предмети або їх зображення. Поступово вони навчаються розв’язувати прості текстові арифметичні задачі, використовуючи термін «задача», засвоюють і розрізняють структурні компоненти задачі: умова, числові дані, запитання, розв’язок та відповідь. Прості арифметичні задачі є складовою частиною складених задач, тому формування вмінь розв’язувати прості задачі готує школярів до розв’язання складених.

По мірі оволодіння учнями навичками читання, вчитель пропонує записувати дію і пояснювати, що нею знайдено. Вчитель наголошує, що слова, які починаються на голосний, скорочуються до наступного приголосного, що стоїть перед голосним.

У 4-му класі в процесі навчання учні опановують навички рахунку в межах 100 в прямому і зворотному порядку, від заданого до заданого числа одиницями та десятками, лічба двійками, відпрацьовують навички практично користуватися переставною властивістю додавання, продовжують ознайомлюватися з розв’язуванням простих арифметичних задач на знаходження суми та остачі, а також із задачами на збільшення та зменшення числа на декілька одиниць.

До вивчення нумерації в межах 100 додається додавання та віднімання з переходом через розряд (додавання двоцифрового числа до одноцифрового та віднімання одноцифрового числа від двоцифрового з переходом через розряд; письмове додавання і віднімання двозначних чисел з переходом через розряд), а також множення по 2 та ділення на 2 і відповідні випадки ділення на рівні частини (або ознайомлення з множенням і діленням - відповідно можливостей учнів). Також учні ознайомлюються зі способами користування таблицею множення по 2 та таблицею ділення на 2 (на друкованій основі). Розширюються поняття щодо іменованих чисел (прості та складені іменовані числа, міри вартості: 1 три. = 100 к. Розмін. Заміна. Міри довжини: 1 м = 100 см, 1 м = 10 дм, 1 дм = 10 см, 1 см = 10 мм. Відрізки. Вимірювання. Креслення відрізків заданої довжини. Одиниця часу - секунда. Позначення 1 хв. = 60 сек. Міра маси - 1 кг).

Поступово учні навчаються розв’язувати прості та складені текстові арифметичні задачі, використовуючи термін «задача», засвоюють і розрізняють структурні компоненти задачі: умова, числові дані, запитання, розв’язок та відповідь.

Програма в цілому визначає оптимальний обсяг знань і умінь з математики, який доступний більшості учнів з порушеннями інтелектуального розвитку. При відборі навчального матеріалу слід враховувати різні можливості учнів по засвоєнню математичних уявлень, знань, умінь застосовувати їх на практиці.

Зміст навчання

Очікувані результати навчання здобувачів освіти

 

Очікувані результати навчання учня з ООП

Змістова лінія «Числа, арифметичні дії з числами. Величини»

Нумерація в межах 20(повторення).

Пряма і зворотна лічба. Місце числа в числовому ряді.

Парні і непарні числа.

Додавання та віднімання в межах 20 без переходу через розряд.

Додавання та віднімання в межах 20 з переходом через розряд. Приклади на 2 дії.

Нумерація в межах 100.

Утворення і запис круглих десятків. Пряма і зворотна лічба десятками в межах 100. 1, 10 - лічильні одиниці.

Число і цифра. Кількість цифр і чисел. Одно-, дво-, і трицифрові числа.

Міри вартості. Монети. Розмін. Заміна.

Час. Доба. Тиждень. Дні тижня.

Година. Місяць. Рік. Назва місяців по порядку.

Місткість. Літр.

Маса. Кілограм.

Розпізнає серед життєвих ситуацій ті, що стосуються кількісних відношень/ форм об'єктів навколишнього світу.

Встановлює кількість об'єктів; позначає результат лічби числом; порівнює числа в межах мільйона та упорядковує їх. Визначає істотні, спільні і відмінні ознаки математичних об'єктів; порівнює, узагальнює і класифікує об'єкти за суттєвою ознакою.

Учень / учениця:

- відтворює в різних видах діяльності ймовірні та фактичні результати лічби об'єктів, що їх оточують [4 МАО 1-1.1-1];

-уживає в мовленні кількісні та порядкові числівники [4 МАО 1- 1.-2]

- лічить у межах мільйона в прямому і зворотному порядку [4 МАО 1-4.2-1];

- лічить у межах мільйона від будь-якого числа до вказаного [4 МАО 1-4.2-2];

- лічить тисячами, десятками тисяч, сотнями тисяч у межах мільйона [4 МАО 1-4.2-3]

- упорядковує та узагальнює об'єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками [4 МАО 1-4.1-1];

- порівнює та класифікує об'єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками [4 МАО 1-4.1-2];

- визначає істотні, спільні і відмінні ознаки об'єктів [4 МАО 1-4.1-3];

- продовжує послідовності та знаходить пропущені члени [4 МАО 1-4, 1-4];

- описує зв'язок між сусідніми членами послідовності або між членом та його номером [4 МАО 1-4.1-5]

Учень/учениця 3 допомогою вчителя:

знає нумерацію чисел в межах

20;

  •           рахує в межах 100 по 1, по 10 у прямому і зворотному порядку;

знає місце числа в числовому

ряді;

  •           розв ’язує приклади на дві дії в межах 10;
  •           розв ’язує приклади на додавання та віднімання в межах 20 без переходу через розряд;

виконує додавання та віднімання іменованих чисел, одержаних при вимірюванні однією мірою;

визначає монети за їх зовнішнім виглядом;

вибирає монети означеної вартості;

знає одиниці вимірювання часу (година), місткості (літр), маси (кілограм);

  •                 зі значною допомогою вчителя на конкретному матеріалі додає та віднімає в межах 20;
  •                 під контролем вчителя читає та записує числа в межах 100;
  •                 за вказівкою вчителя відкладає ці числа на рахівниці;
  •        з допомогою вчителя показує на циферблаті час;
  •        під контролем вчителя вибирає монети означеної вартості;
  •        за словесною інструкцією та наочністю називає по порядку дні тижні та місяці;

з допомогою вчителя розв’язує приклади на збільшення та зменшення числа на декілька одиниць.

Змістова лінія «Арифметичні задачі. Робота з даними»

Прості текстові арифметичні задачі на різницеве відношення. Складені арифметичні задачі на дві дії. Структурні компоненти задачі: умова, числові дані, запитання, розв’язок та відповідь. Аналізує проблемні ситуації, що виникають у житті; описує проблемні життєві ситуації за допомогою групи величин, які пов'язані між собою

Перетворює інформацію (почуту, побачену, прочитану) різними способами у схему, таблицю, схематичний рисунок. Обирає дані, необхідні і достатні для розв'язання проблемної ситуації; обґрунтовує вибір дій для розв'язання проблемної ситуації; розв'язує проблемну ситуацію різними способами

Досліджує різні шляхи розв'язання проблемної ситуації, обирає раціональний шлях її розв'язання

Учень / учениця:

- читає, знаходить, аналізує, порівнює інформацію, подану в таблицях, графіках, на схемах, діаграмах [4 МАО 5-1.2-1];

- описує проблемні життєві ситуації, які ґрунтуються на конкретних даних, за допомогою групи величин, пов'язаних між собою [4 МАО 5-1.2-2]

- представляє дані за допомогою таблиць, схем, стовпчикових та кругових діаграм [4 МАО 5-2.1-1];

- використовує на практичному рівні різні способи подання конкретних даних [4 МАО 5-2.1-2]

- добирає дані, необхідні й достатні для розв'язання проблемної ситуації [4 МАО 5-2.3-1];

- обгрунтовує вибір дій із даними для розв'язання проблемної ситуації [4 МАО 5-2.3-2];

- розв 'язує різними способами проблемну ситуацію, використовуючи наявні дані [4 МАО 5-2.3-3]

- досліджує різні шляхи розв'язування проблемної ситуації, спираючись на наявні дані [4 МАО 5-3.2-1];

- обирає раціональний шлях розв'язання проблемної ситуації з огляду на наявні дані [4 МАО 5-3.2-2]

Учень/учениця 3 допомогою вчителя:

- розв’язує приклади та арифметичні задачі на різницеве порівняння;

- намагається складати та розв’язувати елементарні математичні сюжетні задачі на основі найпростіших математичних моделей (предметних, малюнків, схематичних малюнків, схем);

розв’язує на наочному матеріалі складені арифметичні задачі на дві дії;

* за допомогою вчителя намагається записувати розв’язування задачі у вигляді приклада;

* ознайомлений із складеними арифметичними задачами на дві дії.

Змістова лінія «Просторові відношення. Геометричні фігури»

Відрізок. Вимірювання та креслення відрізків.

Круг. Куля.

Види кутів. Визначення кута за допомогою косинця.

Прямокутник. Квадрат. Орієнтується на площі і в просторі, рухається за визначеним маршрутом; планує маршрути пересування. Розпізнає знайомі геометричні фігури у фігурах складної форми

Створює з геометричних фігур різні конструкції; будує площинні фігури за заданими розмірами

Учень / учениця:

- Описує і складає маршрути для подорожей, використовуючи відповідну математичну лексику, знаки, які пов’язані з напрямом і поворотом [4 МАО 4-4.4-1];

-  переміщується (реально і віртуально) визначеним маршрутом [4 МАО 4-4.4-2];

-розпізнає і класифікує за істотними ознаками геометричні фігури, прямі й непрямі кути [4 МАО 4-4.5-1];

- розпізнає геометричні фігури, визначає їх елементи [4 МАО 4-4.5-2];

- визначає знайомі геометричні фігури у фігурах складної конфігурації, на предметах навколишнього середовища, малюнках  [4 МАО 4-4.-3];

- класифікує та порівнює геометричні фігури (за формою, розміром, площею, периметром, іншими ознаками тощо) [4 МАО 4¬-4.5-4]

 

- моделює геометричні фігури із підручного матеріалу [4 МАО 4-¬4-6-1];

- будує площинні фігури (трикутник, прямокутник, коло) за заданими розмірами [4 МАО 4-4.6-2];

- створює різні конструкції, поєднуючи між собою площинні та об'ємні фігури [4 МАО 4-4.6-3-1]

Учень/учениця 3 допомогою вчителя:

вимірює довжини відрізків у сантиметрах лінійкою;

  •                          розрізняє і називає круг і кулю; знає назву кутів і розпізнає їх; креслить кути;
  •                          знає назву та визначає вершини, кути, сторони прямокутників.
  •                 за допомогою вчителя розрізняє геометричні фігури (круглі та прямокутні);
  •                 під керівництвом вчителя намагається креслити відрізки;
  •       ознайомлений із видами кутів

(прямий, гострий, тупий).

 

Життєва компетентність

У чень/учениця:

  •                       намагається самостійно організовувати власне робоче місце;
  •                       виконує арифметичні дії додавання та віднімання в межах 20;
  •                       може користуватися обчислювальними прийомами;
  •                       намагається користуватися математичною термінологією;
  •                       з допомогою вчителя розв’язує прості арифметичні задачі;
  •                      з допомогою вчителя визначає мету та планує власну діяльність на уроці;
  •                      співпрацює з вчителем та однолітками у різних соціальних ситуаціях математичного змісту;
  •                      працює за інструкцією, намагається самостійно використовувати необхідні навчальні засоби (підручник, найпростіше математичне приладдя).

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
23 жовтня
Переглядів
41
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку