Наслідки освітніх втрат: Представники Сектору освіти Світового банку зазначають, що через пандемію та війну освітні втрати в Україні можуть становити понад один рік. Освітні втрати й освітні розриви мають кумулятивний ефект, тобто тенденцію до накопичення й поглиблення, у разі відсутності вчасних і ефективних заходів із їх виявлення та подолання (надолуження прогалин). Навчальні втрати можуть стати причиною довгострокових економічних втрат. Вирішення цієї проблеми має бути основним політичним завданням для урядів, які прагнуть підвищити кваліфікацію людського капіталу для довгострокового зростання ВВП.
Наслідки навчальних втрат для людства: Наприклад, ОЕСР та Світовий банк ще у 2020 р. провели економетричні дослідження, метою яких було змоделювати економічні наслідки навчальних втрат. Під останніми вони розуміли передбачуваний дефіцит навичок, викликаний скороченням часу навчання в школі, що призведе до зниження потенціалу робочої сили, зниження доходів для окремих людей, загальної нестачі «людського капіталу» для націй і, таким чином, до зниження валового внутрішнього продукту. Фахівці Світового банку підрахували, що внаслідок закриття шкіл через COVID-19 учні можуть зіткнутися в середньому зі зниженням річного доходу до 1400$. У перерахунку на поточну вартість станом на 2020 рік це становило до 25000$ втраченого заробітку протягом тривалості типового трудового життя. У всьому світі закриття школи на 5 місяців може призвести, на думку дослідників, до втрат у навчанні, поточна вартість яких становитиме 10 трильйонів доларів. Своєю чергою експерти ОЕСР прогнозували, що наслідком може бути зниження рівня ВВП на 1,5% протягом решти століття й навіть більше, якщо освітні системи будуть повільно повертатися до колишнього рівня продуктивності. Крім того, вони зазначали, що, якщо школи не будуть відповідати стандартам, які вони мали до пандемії, вплив на майбутній економічний добробут буде пропорційно більшим. Таким чином, фахівці сходяться в думці, що навчальні втрати можуть стати причиною довгострокових економічних втрат і що вирішення цієї проблеми має бути основним політичним завданням для урядів, які прагнуть підвищити кваліфікацію людського капіталу для довгострокового зростання ВВП.
Робота зі словниками, теорія: Моніторинг в освіті - (лат. monitor той, що нагадує, наглядає, застерігає)спеціальна система збору, обробки, зберігання і поширення інформації про стан освіти, прогнозування на підставі об’єктивних даних динаміки і основних тенденцій її розвитку та розроблення науково обґрунтованих рекомендацій для прийняття управлінських рішень стосовно підвищення ефективності функціонування освітньої галузі. У сфері освіти, зокрема управління якістю освіти, моніторинг використовується порівняно недавно та формується як інформаційна база системи управління освітою. Для України моніторинг в освіті є новим явищем Енциклопедія освіти
Педагогічне діагностування - це система послідовних і систематичних заходів, що здійснюються з метою виявлення та відстеження тенденцій у розвитку якості освіти в країні, на окремих територіях, у закладах освіти (інших суб'єктах освітньої діяльності), встановлення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності її заявленим цілям, а також оцінювання ступеня, напряму і причин відхилень від цілей (стаття 48 Закону України «Про освіту»)вид діяльності, мета якої полягає у встановленні і вивченні ознак, що характеризують стан і результати процесу навчання, і що дає змогу на цій основі прогнозувати можливі відхилення, визначати шляхи їх попередження, а також коригувати процес навчання з метою підвищення якості його результату• по-перше, оптимізувати процес індивідуального навчання, • по-друге, в інтересах суспільства забезпечити правильне визначення результатів навчання, • по-третє, керуючись критеріями, що заздалегідь розроблені, звести до мінімуму помилки
Педагогічне діагностування —вид діяльності, мета якої полягає у встановленні і вивченні ознак, що характеризують стан і результати процесу навчання, і що дає змогу на цій основі прогнозувати можливі відхилення,визначати шляхи їх попередження, а також коригувати процес навчання з метою підвищення якості його результату.
Важливо поєднувати різні види і формати оцінювань та, найголовніше, забезпечити їх системність: вимірювання повинні проводитися регулярно та із застосуванням надійних інструментів. Така система дасть змогу відстежити зміни в учнівських досягненнях на кожному етапі здобуття ними середньої освіти, вчасно виявляти прогалини в знаннях учнівства із певних предметів / курсів / тем та вживати кроки для надолуження цих прогалин. Під час розроблення системи освітніх вимірювань задля подолання навчальних втрат має бути враховане стратегічне бачення розвитку системи освітніх оцінювань на рівні загальної середньої освіти в Україні загалом.
Таким чином, щоб мати уявлення про успішність учнівства на різних рівнях освіти й мати змогу вимірювати навчальні втрати (власне, як і навчальний поступ (прогрес)), необхідно мати цілісну систему освітніх вимірювань із використанням стандартизованих інструментів. Такі вимірювання повинні проводитися регулярно та на різних рівнях – від загальнодержавних досліджень до вимірювань на рівні місцевих громад та/або окремих шкіл. Ця система має включати, зокрема, таке:
стандартизовані тестування на всіх або щонайменше на ключових етапах навчання;довготривалі загальнодержавні моніторинги якості освіти на репрезентативних вибірках;локальні моніторинги успішності окремих категорій учнівства в опануванні окремими предметами, розділами освітніх програм тощо;централізовані онлайнові платформи для вимірювання навчальних втрат і надолуження навчального матеріалу.
Стратегія. Застосування. Переваги. Недоліки. Надання додаткових завдань для самостійного опрацювання. Може бути використано при незначних навчальних втратах в окремих учнів та обов’язково з покроковим дистанційним супроводом вчителя та наданням зворотного зв’язку учням. Мінімальне використання ресурсів. Низька ефективність. Підходить здебільшого для учнів із сформованим умінням учитисяІндивідуальні та групові консультаціїта/або. Навчання під час канікул. Може бути використано, коли навчальні втрати є з окремих тем в окремих учнів або у груп учнів. Безпосередня робота з вчителем. Досить висока ефективність. Якісний зворотний зв’язок. Ресурсозатратно. Відсутність коштів на додаткову оплату вчителям. Ризик професійного вигорання вчителів при перевантаженні1 група
Додатковий рік навчання. Може бути використано для окремих учнів зі значними навчальними втратами, що унеможливлюють опанування навчальної програми наступного класу. Можливість якісно опрацювати пропущений матеріал та компенсувати навчальні втрати. Збільшення часу здобуття загальної середньої освіти та додаткові державні витрати. Може викликати значний стрес та психологічний дискомфорт в учня. Ризик зниження мотивації в учня, пропуски занять. Адаптація календарно-тематичного планування з певного навчального предмету (ущільнення, узагальнення, перерозподіл навчального часу для додаткового вивчення незасвоєних тем)Може бути використано, коли навчальні прогалини з окремих тем (результатів навчання) виявлено у цілого класу або більшої частини класу. Можливість за короткий час компенсувати навчальні втрати у великої кількості учнів, охопити значну кількість результатів навчання. Ризик накопичення нових навчальних втрат через недостатньо якісне опрацювання нових тем (через ущільнення навчального часу)Стратегія. Застосування. Переваги. Недоліки2група
Адаптація навчальної програми (розроблення на рівні школи власної навчальної програми з перерозподілом часу та результатів навчання)Може бути використано, коли навчальні втрати значні та виявлені у більшості учнів на паралеліМожливо системно вибудувати процес навчання та врахувати всі виявлені навчальні втрати у великої кількості учнів. Ризик незбалансованого підходу, якщо педагогічні колективи не мають досвіду у розроблені власних навчальних програм. Порушення наступності з іншими освітніми рівнями та закладами освіти. Застосування технології диференційованого навчання (створення різнорівневих класів або груп учнів у класі)Може бути використано, якщо виявлено групи учнів з різним рівнем навчальних втрат. Можливість забезпечити різний ступінь педагогічної підтримки та адаптувати навчальну програму під освітні потреби окремих груп учнів. Може викликати зниження мотивації учнів у «слабких» групах, розшарування учнівської спільноти та психологічний дискомфорт. Стратегія. Застосування. Переваги. Недоліки3 група
Для вчителів і освітніх управлінців створили онлайн-курси з подолання освітніх втрат. Під час занять педагоги зможуть докладніше дізнатися про практичні інструменти з подолання освітніх втрат, створення відповідних стратегій і психоемоційної підтримки учнів від методистів, досвідчених педагогів і психологів.
«На жаль, поки триває війна жоднеосвітнє дослідження не дасть змогиохопити все учнівство країни. Іншимисловами, жодна вибірка за нинішніхумов не може бути репрезентативною,адже частина учнів залишиться позамежами доступності дослідників. Мова, зокрема, про учнів, які перебувають у зоні активних бойових дій, на тимчасово окупованих територіях, а також тих учнів,які виїхали за кордон.»