Стаття "Штучний інтелект як інструмент роботи вчителя в умовах війни та дистанційної освіти"

Про матеріал
Традиційні ресурси, що працювали в аудиторному навчання набули нового змісту та методології, а звичні методи, прийоми та форми навчання часто стали просто недосяжними.
Перегляд файлу

Штучний інтелект як інструмент роботи вчителя в умовах війни та дистанційної освіти

 

Кістін Тетяна Михайлівна,

вчитель вищої категорії, старший вчитель

Станіславського ліцею імені К.Й. Голобородька

tkistin@ukr.net

 

Аналізуючи ситуацію у якій відбувається сучасний освітній процес, хочемо зазначити, що таких викликів освітянська спільнота не відчувала останні десятиліття. Випробування війною та дистанційним навчанням поставило сучасного українського вчителя перед дилемою: або покинути освіту, або у швидкому темпі адаптуватися до нових умов освітнього процесу та критично застосовувати аналітику PISA до власних можливостей та навичок.

Традиційні ресурси, що працювали в аудиторному навчання набули нового змісту та методології, а звичні методи, прийоми та форми навчання часто стали просто недосяжними. Якщо хмарні сервіси ще працюють на комунікацію, співпрацю учнів та вчителя, то створення креативних та цікавих завдань дистанційного спрямування, що мотивували би учнів до навчання, відбувається в дуже повільному темпі. В умовах війни застосування цифрових засобів, а особливо використання штучного інтелекту у побуті, професійній діяльності та особистісному розвитку є незаперечним.

Але спочатку спробуємо прояснити речі, які багатьом педагогам не дають спокою. Чи етично використовувати нейромережі в освіті? Де проходить межа між свідомим людини як особистості, порівняно зі штучним інтелектом? До якого рівня складності можуть розвиватися нейромережі, щоби не порушувати прав людини? Чи зможуть вони в майбутньому генерувати алгоритми та завдання, що не запрограмовані людиною? Чи можуть нейромережі замінити вчителя? Усі ці питання є нагальними та потребують зрозумілого тлумачення у рамках філософії права, етики, інших галузях.

Метою статті є визначення найбільш затребуваних та актуальних для вчителя ресурсів, що здатні оптимізувати роботу, модернізувати освітне середовище в умовах дистанційної освіти та війни.

Ми користуємося визначенням, що шту́чний інтеле́кт (ШІ, англ. artificial intelligence, AI) є розділом комп'ютерної лінгвістики та інформатики, який швидко розвивається, і зосереджується на розробці абсолютно нових продуктів, що можуть бути застосовані у різноманітних сферах діяльності людства.

Аналіз наукових пошукові засвідчив, що питанням штучного інтелекту та його застосування в освіті присвячено багато робіт науковців(Уттерберг, Моден, Марі, Хамаль, Уссама, Ель Фаддулі та Мулай Хачем Алауї Харуні) як за кордоном  так і в Україні(Баніт О., Баранов О.) [1, 2, 5, 7].

Особливо це стосується методологій, пов’язаних із новими сферами штучного інтелекту, а саме: можливість розпізнавати обличчя, об’єкти, розпізнавати текст і переклад, забезпечувати кібербезпеку та виявляти шахрайські схеми. Стратегічними є удосконалення та розробка нових  розмовних чат-ботів, прогнозування тенденцій розвитку окремих сфер, аналітика та інш. Це стало можливими завдяки «комбінації кращих алгоритмів, більшої обчислювальної потужності, точніших схем метаданих, онлайн-наборів даних і, дедалі частіше, сховищ і систем відкритих наукових досліджень» (Баніт, 2023) [1].

Вже майже три десятки років існує специфічний напрям вивчення досягнень застосування штучного інтелекту в освіті (AIED), вченими обговорюються такі речі, як завдання, методологія, приклади застосування та проблеми AI [2].

Вченими активно вивчається питання як буде відбуватися саморегуляція у галузі мотивації, комунікації у середовищах із залученням штучного інтелекту [5,6 ,7].

Достатньо цікавим та перспективним напрямком є розвиток індивідуальних траєкторій навчання, що дозволить здобувачам освіти успішно опановувати навичками та знаннями під контролем та регуляцією штучного інтелекту, використовуючи його для підтримки активного бажання учнів навчатися у відповідності до дидактичного принципу поступовості.

В епоху формального навчання протягом усього життя існує багато нових задач у створенні навчальних середовищ для персоналізації навчання, мобільного гнучкого навчання, розробки освітніх дидактичних ігор та дидактичної симуляції. Активно створюються практичні кейси та курси для використання в освіті в тому числі і у початковій школі. Дослідники цієї проблематики приділяють багато уваги емоційним та соціальним галузям застосування штучного інтелекту [5].

За останні роки широковживаними та звичними стали такі послуги, що забезпечуються ціфровими алгоритмами та системами як , Google Translate,  Siri і Google Assistant, а створені, на основі штучного інтелекту від Google чат боти ChatGPT Bard можуть швидко надавати відповіді на будь-які запитання, пояснення, робити наведення прикладів, написання віршів чи оповідань і узагальнень тексту (Aktay, 2022). Візуальні послуги, створені на основі текстів, будь якою мовою, сьогодні також дуже розвинені. Приклади інструментів, які дозволяють вводити текст для створення реалістичних зображень, включають Stable Diffusion та Imagen: Text-to-Image Diffusion Models (Aktay, 2022)[3].

Штучний інтелект не є конкурентом людини, розглядати його треба , наразі, як інструмент, із допомогою якого можна досягти значних успіхів у роботі, спростити виконання рутинних завдань та звільнити час для творчості.  У роботі вчителя початкових класів штучний інтелект не тільки допоможе створювати презентації на задану тематику, а і виконати ще багато допоміжної роботи. Освітянські платформи рекомендують достатню кількість вебінарів щодо використання штучного інтелекту на уроках [4].

Розглянемо деякі із цих можливостей. Так можливо створювати тестові завдання на основі запропонованого контенту з однією правильною відповіддю на вибір, для організації  роботи учня або вчителя можливо створення чеклистів. Вчитель може за допомогою ШІ згенерувати текст для слайдів презентації, створити таблицю, флешкарти за вказаною темою. Сучасні можливості дають цифровому засобу генерувати ідеї проєктів на запропоновану тематику, обираючи можливі варіанти за ключовими словами.

Якщо говорити про роботу з медіа, яка завжди забирає багато часу вчителя під час підготовки до уроку штучний інтелект може згенерувати зображення у притаманному йому стилі за заданою темою, трансформувати скан-копію чи фото сторінки в текст, що піддається редагуванню. Саме за допомогою цифрових застосунків вчитель може видалити фон зображення, вибрати текст з відео та перекласти та озвучити текст. Цікавими є симуляції розмови з видатними діячами  минулого або сьогодення.

Рутинна робота вчителя може бути спрощена за умови володіння ним алгоритмом використання цього цифрового інструменту щодо розумного пошуку відповідних зображень за запитом, або корисних відео за обраною темою Вчитель може легко сформувати добірку корисних матеріалів для роботи у класах НУШ, і це не усі можливості цифрового застосунку.

Важливим у освітянській сфері під час довготривалого військового втягнення та дистанційного навчання є організація роботи вчителя з батьками. Освітні витрати що відбулися за останній рік, стрес, умови навчання у нових умовах ставлять такі завдання як аналіз освітніх втрат учнів та визначення найкритичніших проблем які потребують відновлення. Вчителю необхідно вчасно, та за потреби самостійно коригувати програму, проводити додаткові заняття, оцінювати прогрес учнів та адаптувати під них освітні можливості, забезпечити підтримку та психологічний захист здобувачів освіти.

В таких умовах не використовувати можливості освітніх платформ, що пропонують вбудований штучний інтелект для вирішення дидактичних та методичних завдань є , на нашу думку помилкою. Цікаві завдання з прикладним змістом набагато швидше доводять здобувачам освіти доцільність вивчення природничих  наук, інтеграцією їх з читанням та математичним обчисленням. Цифровий помічник вчителя швидко знайде переконливі та цікаві аргументи, щодо вивчення кожної теми. За допомогою штучного інтелекту, навіть його найпростішого та доступного усім варіанту можна згенерувати зображення до будь якої теми з природознавства, читання, якого немає на стоках. Ось приклади, можливих варіантів, як можна створити ідеї цікавих завдань, що інтегрують різні освітні галузі та компоненти:

-організуйте фото-математичний проект, в якому учні зніматимуть фотографії природних або архітектурних об’єктів, які мають математичну основу, наприклад симетрію, асиметрію, або геометричні форми. Дайте завдання представити та прорекламувати свої фотографії, поділитися з друзями, пошукати спільні математичні закономірності в живих та архітектурних системах.-

-організація проектної роботи на тему «Пошуки золотого перетину у природі і побуті».

Креативний вчитель використовуючи поради двомовного (українська, англійська) «Персонального помічника вчителя», інноваційного інструменту розробленого на основі штучного інтелекту, може єфективно організувати роботу з медіа, створювати завдання та вправи, , пропонуючи учням шукати помилки у пропозиціях ШІ, перекладати тексти, створювати візуальний контент та створювати тестові завдання, мотивувати учнів до вивчення освітніх тем.

Цифрові зрушення у сфері загальної освіти також роблять можливим розроблення індивідуальної траєкторії розвитку окремого учня, доцільне та коректне оцінювання та коригування. Ми підтримуємо думку, «що як і будь який новий процес, застосування такого потужного інструменту як штучний інтелект в освіту має бути виваженим та доцільним. Стрімку та некеровану участь штучного інтелекту в освіті мають стримувати чітко розроблені вимоги та рекомендації до застосування» [3].

На нашу думку, штучний інтелект є важливим інструментом в освіті, який спроможний допомогти вчителю, але ні в якому разі не здатен замінити його, особливо у початковій школі.

 

Список літератури

 

  1. Баніт О. Цифрова трансформація корпоративної освіти: вітчизняний і зарубіжний досвід. Collection of Materials and Abstracts of Reports of the Round Table of the Department of Scientific Information and Analytical Support of Education of the V. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of Ukraine. – Vinnytsia : TVORY, 2023. – 89 p. URL:http://dnpb.gov.ua/wpcontent/uploads/2023/06/VNIASO-Round-Table-17052023
  2. Баранов О. А. Визначення терміну “штучний інтелект” //Інформація і право. – 2023. – №. 1 (44). – С. 32-49. URL: http://il.ippi.org.ua/article/view/287537
  3. Берегова Я., Борисенко Н. М. Штучний інтелект як інструмент розвитку креативності майбутнього вчителя початкової школи //The IV International Scientific and Practical Conference" Science, people and the latest technologies", October 09-11, 2023, Sofia, Bulgaria. 218 p. 2023 by the European Conference URL:http://ir.librarynmu.com/bitstream/123456789/9019/1/SCIENCE-PEOPLE-AND-THE-LATEST.pdf#page=133
  4. Освітня платформа  «На урок» URL: https://naurok.com.ua/
  5. Уттерберг Моден, Марі та ін «Інтелектуальні системи навчання: чому вчителі відмовилися від технології, спрямованої на автоматизацію процесів навчання». (2021). URL: - Google Академія.
  6. Хамаль, Уссама, Ель Фаддулі та Мулай Хачем Алауї Харуні. «Розробка та впровадження мультиагентної системи в освіті». Світовий журнал з освітніх технологій: поточні випуски 13.4 (2021): 775-793. https://eric.ed.gov/?id=EJ1322829
  7. Чжан, Ю., Пакетт, Л., Бейкер, Р. С., Окумпо, Дж., Босх, Н., Бісвас, Г., і Мунші, А. (2021). Чи може стратегічна поведінка сприяти вирішенню плутанини? Взаємодія між сплутаністю свідомості та метакогнітивними стратегіями в мозку Бетті. Журнал навчальної аналітики8(3), 28-44. https://doi.org/10.18608/jla.2021.7161

 

docx
Додав(-ла)
Кістін Тетяна
Додано
23 січня
Переглядів
136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку