Урок - змагання «Посвята семикласників у юні хіміки»

Про матеріал

Урок узагальнення і повторення знань з теми «Початкові хімічні поняття» в цікавій для дітей ігровій формі, який допоможе вчителю закріпити і узагальнити знання учнів з теми «Початкові хімічні поняття», стимулює учнів до подальшого вивчення предмету.

Перегляд файлу

Урок - змагання

«Посвята

семикласників

у юні хіміки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема : Узагальнення і повторення знань з теми «Початкові хімічні поняття»

(І частина)

Цілі: формування ключових компетенцій; природничо-наукової -  продовжувати розкривати місце хіміії серед інших наук, її значення в житті людини;

вміння вчитися – застосування набутих знань в нетрадиційних ігрових ситуаціях, самоорганізовуватися до співпраці у взаємодії, роботі в групах;

соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших;

громадянської: провести ритуал посвяти учнів 7 класу в юні хіміки

комунікативної – розвиток письмового та усного мовлення, вміння здобувати інформацію та використовувати її;

предметних компетенцій: Закріпити і узагальнити знання учнів з теми «Початкові хімічні поняття»;

Опорні поняття і терміни: речовина, суміш, чиста речовина, валентність, знаки хімічних елементів, атом, молекула.

Учні повинні знати: зміст понять: атом, молекула, проста і складна речовина, хімічний елемент, фізичне і хімічне явище, валентність, знаки  20 хімічних елементів.

Учні повинні вміти : розрізняти формули простих і складних речовин, писати бінарні формули за валентністю, робити прості обчислення.

Обладнання: 1. Набір карток з різними іграми,

                       2. Набір лабораторного обладнання.

                       3. Протокол змагань

                       4. Посвідчення «Юний хімік»

                       5. Листки для відповідей, ручки.

                       6. Таблиця «Періодична система елементів Д.І.Менделєєва.»

Тип уроку: урок  корекції та використання набутих знань.

Форма заняття: Урок – змагання «Хімічний марафон»

                                                  План уроку.

І. Організаційний момент . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2.хв.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, завдання уроку. . . . . . . . . . . . . . . . ..2 хв.

ІІІ. Змагання між командами з використанням ігор – завдань. . . . . . . . . . .  .39хв.

ІV. Підсумок роботи на уроці . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2хв.

 

                                                            Хід  уроку

І. Організаційний момент .

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, завдання уроку.

Слова вчителя:

Пройшло близько двох місяців часу як ви почали вивчати новий для себе навчальний предмет – хімію. І ось після закінчення вивчення першої теми «Початкові хімічні поняття», проведемо з вами урок – змагання «Хімічний марафон». Марафон – найдовша легкоатлетична дистанція. Щоб з вами не сталося того, чим закінчився марафонський забіг для його першого виконавця, ми з вами будемо робити зупинки на дистанції. Марафонський забіг у нас буде виглядати як багатоборство, а точніше, десятиборство. Ми зробимо десять зупинок і розв’яжемо 12 завдань. Одне з завдань нас чекає на старті, а інше – на фініші.

    Як і кожне спортивне змагання, ми матимемо суддів на дистанції та головного суддю, а також комісара змагань. Суддями на дистанції будуть  2 учні 9 класу, головний суддя – вчитель біології. Комісаром змагань згодився бути директор школи.

Кожний вид змагань має обов’язково свої правила. Під час «Хімічного марафону» ми будемо дотримуватися таких правил:

  1. Будемо толерантними суперниками.
  2. Працюватимемо уважно, активно, старанно.
  3. Не можна на наших змаганнях бути «інертним газом».
  4. Розраховуйте свої сили, на згоріть від надлишку кисню, коли відкриється друге дихання.
  5. Поважайте себе, суперників та болільників.
  6. Змагання – не вистава і суфлери тут недоречні.
  7. Вживання допінгу – шпаргалки заборонено.

Наше багатоборство закінчиться підведенням результатів змагань та нагородженням .Кожна правильна відповідь – 1 бал, часткова – 0,5 бала, відсутність відповіді – 0 балів. При порушенні правил гри ми не будемо гравця знімати з дистанції. У цьому випадку команда втрачатиме 5 балів.

Свою роботу ми проводимо по командах «Старт» і «Стоп».  Серед завдань будуть загальнокомандні та індивідуальні. Капітани команд проведіть розрахунок гравців по порядку та закріпіть відповідні номери. Перед змаганнями спортсменів оглядає лікар і дає дозвіл для участі у змаганнях, Такий дозвіл ви отримали від учителя хімії, вас всіх допущено до участі у них. Слово ведучим змагань.

Відбірковий тур змагань (6 балів)

  1. Позначте правильне твердження яке вказує на предмет вивчення хімії

а)фізичні тіла                      б) будову рослин  і тварин

в) перетворення речовин   г) корисні копалини

     2. Котре із тверджень про предмет вивчення хімії є правильним

   а)космічний простір         б) будова  механізмів і їх дія

   в) перетворення енергії    г) речовини та їх властивості

     3. З переліку виберіть природничу науку

    а)математика        б) хімія     в) географія    г) історія

    4.    Котрий пункт правил потрібно дотримуватися під час роботи в кабінеті хімії з речовинами

а) можна куштувати на смак     б) можна куштувати на смак не всі речовини

в) можна куштувати з обережністю   г) не можна куштувати всі речовини

5. Робити записи про виконання  практичної роботи потрібно

а) перед виконанням досліду     б) після виконання кожного досліду      

в) перед виконанням роботи   г) після виконання всіх дослідів

6. Надлишки взятого реактиву потрібно зливати чи зсипати 

 а)  у спеціальну склянку     б) повертати назад  у  склянку з реактивом

 в) використовувати увесь узятий реактив   г) відсипати потрібне, а решту залишити у пробірці

7. Щоб припинити горіння сухого пального, потрібно

  а) засипати піском    б)залити водою    в) закрити ковпачком  г) задмухати

8. З переліку виберіть ту строчка, яка містить тільки  назви речовин

      а) парта, ручка, відро    б) замок, кисень, водень

      в)  золото, мідь, залізо  г) голка, нитка, стілець

9.З переліку виберіть назву тіла

       а) парта    б)  вода морська  в)  золото  г) джерельна вода

 10.З переліку виберіть ту строчка, яка містить тільки  назви тіл

      а) парта, ручка, відро    б) замок, кисень, водень

       в)  золото, сталь, мідь  г)  вода, зірка, листок

11. Виберіть послідовність операцій при розділенні суміші заліза, тирси і соди

          а)  фільтрування – дія магнітом – розчинення

         б)   дія магнітом – розчинення – фільтрування

          в)  дія магнітом – фільтрування – розчинення

           г) розчинення – дія магнітом – фільтрування

12. Виберіть рядок у якому містяться тільки складні речовини.

а)  пісок, вода, крейда               б) кисень, залізо, золото

в)  водень, азот, кухонна сіль   г) вода, цукор, кисень

ІІІ. Змагання між учасниками з використанням ігор – завдань

І ведучий: А тепер оглянемо уявний стадіон Ось групи підтримки з  своїми плакатами . Першим завданням буде читання написів на плакатах. Капітани отримують і роздають учасникам конверти з завданнями. Розкриваємо конверти по команді «На старт, Увага. Марш».

 

 

 

 

Ду

труд

май,

но

пра

щів,

!

 

 

 

 

цюй,

від

 

 

 

 

не

гай

кай

май,

ті

ре

не

 

Відповідь: Думай, працюй, не тікай від труднощів, перемагай!

І етап Вибувають  учасники, які допустились 5 помилок (7 балів)

ІІ ведучий: Ви вже прочитали побажання болільників. Перед початком змагань судді проводять огляд взуття і спортивної форми учасників щоб не трапилося травм. Ми ж проведемо теж огляд. Говорять, що театр починається з вішалки. Вивчення хімії починається з правил безпечної праці в лабораторії. Отримуйте перше завдання – огляд. Працюємо по команді. «На старт. Увага. Марш»

І ведучий. От і дочекалися виходу на дистанцію.   Перша наша зупинка буде з виконанням спортивної команди « Розминка». Виконуючи завдання ви повинні піднімати ліву руку, якщо мова йтиме про речовини, а  праву коли говориться про фізичні тіла.


  1. цегла
  2. сірка
  3. залізо
  4. плуг
  5. мідь
  6. кисень
  7. парафінова свічка
  8. залізний цвях
  9. скло
  10. колба
  11. замерзла вода
  12. алюмінієва ложка
  13. кухонна сіль
  14.  цукор
  15. алюміній
  16. мідна монета
  17.  оцинковане відро
  18. крейда

Відповідь:

І варіант (тіла)            1 – 4 – 7 – 8 – 10 – 11 – 12 – 16 – 17;

ІІ варіант(речовини)  2 – 3 – 5 – 6 – 9 – 13 – 14 – 15 – 18.

ІІ етап Вибувають учасники, які зробили більше як 2 помилки (8 балів)

ІІ ведучий: На наступній зупинці нас чекає інопланетянин, який знає тільки два слова українською мовою – «так» і «ні».Спробуйте і ви дати відповіді зрозумілими для нього словами.

                                         Гра   «Так» чи «Ні»

З переліку завдань,  який вам видав інопланетянин виберіть правильне твердження і поставте відповідь «Так», а неправильне твердження відмітьте відповіддю «Ні». Свої відповіді занесіть в карточку відповідей під тими номерами під якими  це твердження записано у завданні..

1. Риби дихають речовиною киснем.

2 До складу молекули  входить речовина водень.

3. При електролітичному розкладі з води утворюється речовина кисень і водень.

4. До складу кварцу входить речовина  кисень і кремній.

5. До складу вуглекислого газу входить елемент Карбон і Оксиген.

6. При розкладі води добувають елементи Оксисен і Гідроген.

Відповідь:

запитання

1

2

3

4

5

6

відповідь

 так

ні 

так 

ні 

так 

ні 

 

 ІІІ етап Вибувають учасники, які за 2 хвилини не виконають трьох завдань. (9 балів)

І ведучий: Ми з вами пройшли частину дистанції і помічник судді хоче зробити перекличку спортсменів за порядковими номерами, перевірити, скільки учасників продовжить боротьбу.

ІІ ведучий: І знову продовжуємо забіг.

Ось на доріжках появилися якісь дивні малюнки. Це мабуть діти виконували малюнки на асфальті. А можливо і ні. Спробуймо їх розшифрувати – прочитати.   (Завдання – ребуси )

Ребуси «Хімічні елементи»

Відповідь: 1. Натрій. 2. Ванадій. 3. Сульфур. 4. Бісмут. 5. Уран. 6. Аурум.

ІV етап. Вибувають учасники, які допустять  одну помилку чи більше (10 балів)

 ІІ ведучий:  А ця зупинка у нас планова. І на ній знову вас чекає давній знайомий інопланетянин.  І знову в руках тримає листки – завдання. Кожен з вас повинен на них написати йому римські цифри, допомогти поставити величину валентностей певних хімічних елементів що записані під певними порядковими номерами.

  1. Кількісно валентність визначається числом  атомів якого елемента,  які приєднує атом даного хімічного елемента

                    а)  Оксигену    б) Нітрогену   в)  Гідрогену  г) Карбону

      2. У сполуці, формула якої  N2O3  валентність елементів дорівнює

                  а)  ІІІ і ІІ     б) ІІ і ІІІ  в)  І і ІІІ  г) ІІ і І

       3. Валентність першого елемента у речовині, формула якої  Р2O5

                  а)  ІІІ      б) ІІ   в)  V  г) VІ

        4. Валентність Оксигену у  переважній більшості сполук становить

                                   а)  ІІІ      б) ІІ   в)  І  г) ІV

        5. Яка сума валентностей у формулі  речовини, що містить  атоми  Калію і Оксигену,

                                   а)  3      б) 2  в)  4  г) 5

        6. Яка сума валентностей у формулі  речовини, що містить  атоми  Гідрогену  і Сульфуру,

                                   а)  3      б) 2  в)  4  г) 5

V етап. Вибувають учасники, які допустять  одну помилку чи більше (11 балів)                               Гра  «Кросворд»

Впишіть відповіді так, щоб у виділеному вертикальному стовпці ви прочитали яким терміном позначають певний вид атомів.

 

 

 

 

 

 

Х

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

Х

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

Х

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

Х

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Х

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

Х

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

Х

 

 

 

 

 

 

7

 

  1. Назва  хімічного елемента, символ якого   O.
  2. Назва  хімічного елемента, символ якого   Pb.
  3. Назва  хімічного елемента, символ якого   Hq.
  4. Назва  хімічного елемента, символ якого   Au.
  5. Назва  хімічного елемента, символ якого   H.
  6. Назва  хімічного елемента, символ якого  C.
  7. Назва  хімічного елемента, символ якого   N.

Відповіді: 1 – Оксиген, 2 – Плюмбум,3 – Меркурій, 4 – Аурум, 5 – Гідроген, 6 – Карбон, 7 – Нітроген. Закодовано термін «елемент»

                      VІ етап. Боротьба за 12 балів

Закінчіть речення так, щоб  слово  стало  початком наступного речення.

А) Складовими частинками речовини є( ….)простих речовин складаються з атомів

Б) Частинки, які зберігають властивості речовини, називають (…) при хімічних реакціях руйнуються.

ІІ ведучий: Ми пройшли вже всю  дистанцію і трішки притомилися, А тому для відпочинку проведемо іще одне цікаве випробування. Завдання  всім учасникам - допомогти хімікам. Поки ви будете працювати, помічники складуть протокол змагань.

Завдання

«У 1870 році комісія з хімічної номенклатури Російського фізико – хімічного товариства обговорювала пропозицію одного хіміка називати сполуки за тим самим зразком, за яким утворилися імена, по батькові та прізвища людей. Наприклад, Калій Хлоридович – це КСl. Калій Хлоридович Оксигенов – це  КСlО3 . Гідроген Хлоридович – це Н Сl. Після довгих суперечок комісія вирішила відкласти обговорення до січня, щоправда не зазначивши при цьому, якого року. Досі до цієї пропозиції не поверталися» ( Журнал «Веселі уроки» № 11 за 2006 рік.   Допоможімо хімікам назвати речовини за їхнім правилами.

 Ваше завдання:  CaCO3,      NaCl,   H2O,   CuSO4,   Fe2O3,   CO2.

І ведучий: Слухаємо підсумки змагань, які нам зачитає головний суддя. (Зачитування результатів змагань. Результати індивідуальних забігів кожного учасника вчитель підсумовує на наступному уроці хімії та виставляє підсумкові бали за тематичний облік знань.

ІІ ведучий: Вручення всім учасникам забігу «Посвідчення Юного хіміка»).

І ведучий: На честь переможців змагання часто влаштовують феєрверк. У нас він буде своєрідним – хімічним.

«ДІЮЧИЙ ВУЛКАН»

Заповніть розтертим дихроматом амонію фарфоровий тигель на 15—20 мл. Поставте його на металевий лист. Нагрійте сіль з поверхні розпеченим у полум'ї газового пальника масивним ме­талевим стержнем. Як тільки почнеться розклад солі, нагрівання припиніть. Далі реакція відбувається за рахунок теплоти цього екзотермічного процесу. Розклад дихро­мату амонію нагадує виверження вулка­на. Зелена маса оксиду хрому (III), що здіймається вгору, утворилася в резуль­таті розкладу солі:

                                   (NН4)2Сг2O7   = Сг2О3  + 2О. +N2

Нагріти сіль можна й іншим способом. Зробіть у ній невеликий «кратер». Поміс­тіть у кратер жмутик вати, змоченої спиртом, потім підпаліть вату. Від тепло­ти згоряння спирту починається розклад солі.

Змагання наші закінчено. Визначено переможців. Не розгаданим залишився секрет нашого салюту.

Домашнє завдання для допитливих: У додатковій літературі, яка рекомендована учням для читання, спробуйте знайти секрет «хімічного салюту.» Запропонуйте свій варіант салюту.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
7 березня 2018
Переглядів
1333
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку