Моніторинговий проект "Вплив пилу на здоров'я школярів"

Про матеріал

За оцінками екологів, домашнє повітря в 5 "брудніше" і в 9 разів більш токсичніше зовнішнього.
Перед нами постало питання: звідки береться пил?
Досліджуючи утворення пилу в приміщеннях, ми дізналися, що сім'я з 3-х чоловік виробляє близько 1 кг пилу на місяць. Скільки ж кілограмів пилу виробляють учні одного класу? За нашими підрахунками, близько 9 кг на місяць. Пил, що накопичується у нас вдома, сприяє загостренню таких хронічних захворювань, як астма, алергія і цукровий діабет, але і це ще не все. Пил не тільки будить вже наявні в організмі хвороби, але призводить до виникнення нових, наприклад: захворювань вірусного характеру, бронхіальної астми, порушень слуху, захворювань нирок, менінгіту, захворювань шкіри.
У ході дослідження запиленості різних місць в школі з'ясувалося, що найбільш запилені місця це: роздягальня і коридор.

Рекомендації щодо боротьби з пилом в школі.
1.Обов'язкове змінне взуття, так як воно значно зменшує вміст пилу в школі, оскільки не містить вуличного бруду.
2. Проводити вологе прибирання не рідше 2 разів на день, використовуючи спеціальні миючі засоби.
3.Обов'язкове провітрювання класних приміщень за 15 - 20 хв до навчальних занять.
4.Обов'язкове провітрювання класних приміщень після кожного проведеного уроку на 10 - 15 хв.
5. Щоденне вологе прибирання кабінетів не тільки після закінчення занять, а й на великих перервах, які тривають не менше 20 хв.
6. Щоденне вологе прибирання в кабінетах не тільки підлоги, але і класних меблів (шаф, підвіконь).
Висновки:
1. Ми всі в своїх квартирах, будинках, класах і приміщеннях повинні стежити за чистотою повітря, яким дихаємо. У нашій країні проводиться робота з забрудненням повітря, прийнятий Закон про охорону атмосферного повітря.
2. У школі пилу утворюється більше в тих місцях, де учні знаходяться в постійному русі: швидше стирається підошва взуття, покриття підлоги, постійно піднімаються в повітря частинки одягу, волосся, шерсті домашніх тварин, пилові і паперові кліщі.
3.Покращити якість нашого повітря ми можемо регулярним вологим прибиранням і провітрюванням кімнат і класів.
4.Велику роль у підтримці чистоти повітря грають зелені квіти: вони поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень, листя затримують частинки пилу.
Перегляд файлу

1

 

                           Моніторинговий проект
           Вплив пилу на здоров’я школярів

Автори роботи:  Войтковський Олександр – 11 клас, Палій Дмитро, Яременко Кирило – 10 клас.

Керівник роботи:  Пасічник Валентина Петрівна, вчитель біології, основ здоровя.

Адреса: Новороманівська ЗОШ І – ІІІ ст., с. Нова Романівка, Новоград-Волинського р-ну, Житомирської обл..

Телефон: 67-696

Е-mail: novaromanivkaschool1@gmail.com

                             Інформаційна карта проекту.

Назва  номінації

Екологічні проблеми

 

Назва  проекту

 

Вплив пилу на здоров’я школярів

 

Прізвище, ім’я по-батькові керівника, назва навчального закладу

Пасічник Валентина Петрівна,

Новороманівська ЗОШ І – ІІІ ст..

Контактні дані

Адреса: Новороманівська ЗОШ І – ІІІ ст., с. Нова Романівка, Новоград-Волинського р-ну, Житомирської обл..

Телефон:  67-696

e-mail: novaromanivkaschool1@gmail.com

Місце проведення дослідження

Новороманівська ЗОШ І – ІІІ ст..

Обгрунтування актуальності проекту

Давно відомо, що серед різних факторів зовнішнього середовища, що впливають на здоров'я населення, особливу роль грає забруднення атмосферного повітря. У більшості випадків повітря забруднюється через велике скупчення пилових мас в ньому.
 

Цілі та завдання проекту

Мета роботи: визначити стан чистоти повітря в нашій школі і його вплив на здоров'я школярів.


Для досягнення мети необхідно вирішити наступні завдання:
-виявити: з чого складається пил, і чим ми дихаємо;
 -з'ясувати вплив пилу на організм людини;
-як утворюється пил в приміщеннях і будинках, виявити місця найбільшого скупчення пилу в школі;
-показати, що саме негативно впливає на здоров'я людини;
-з'ясувати, чи знають учні про важливість змінного взуття, значення вологих прибирань і шкідливий вплив пилу на організм людини.
-знайомство зі способами боротьби з пилом;
-розробити рекомендації щодо поліпшення санітарно-гігієнічних норм.
 

Короткий зміст дослідження.

  Гіпотеза: пил впливає на організм людини; якщо не приділяти належної уваги збереженню чистоти повітря, то з часом людині буде складно дихати без наслідки, пов'язані зі здоров'ям.
 Пил утворюється крихітними твердими частинками, розмірів від 0, 015 мкм до 10 мкм, що знаходяться в повітрі у зваженому стані. Він, як правило, піднімається із землі вітром, потім носиться в повітрі під впливом повітряних течій, поки знов не осяде на поверхню під впливом земного тяжіння або разом з дощем і снігом. Джерела пилу можуть бути самі різні. Він з'являється в результаті вивітрювання грунту, викидається з кратерів вулканів при виверженнях, міститься у вихлопних газах автомобілів та інших транспортних засобів і навіть в океанських бризках.
Весь пил можна розділити на дві групи: природий і штучний. Природний  ділиться на мінеральний і органічний. Штучний на виробничий та комунально-побутовий.
Вивчення домашнього пилу почалося дуже давно, вже в 1964 році група вчених розглядала пил, як сильний алерген.
Склад домашнього пилу дуже складний, в цілому всі речовини пилу можна розділити на 6 частин.
 За оцінками екологів, домашнє повітря в 5 "брудніше" і в 9 разів більш токсичніше  зовнішнього.
Перед нами постало питання: звідки береться пил?
    Досліджуючи утворення пилу в приміщеннях, ми дізналися, що сім'я з 3-х чоловік виробляє близько 1 кг пилу на місяць. Скільки ж кілограмів пилу виробляють учні одного класу? За нашими підрахунками, близько 9 кг на місяць. Пил, що накопичується у нас вдома, сприяє загостренню таких хронічних захворювань, як астма, алергія і цукровий діабет, але і це ще не все. Пил не тільки будить вже наявні в організмі хвороби, але призводить до виникнення нових, наприклад: захворювань вірусного характеру, бронхіальної астми, порушень слуху, захворювань нирок, менінгіту, захворювань шкіри.
У ході дослідження запиленості різних місць в школі з'ясувалося, що найбільш запилені місця це: роздягальня і коридор.

Рекомендації щодо боротьби з пилом в школі.
1.Обов’язкове змінне взуття, так як воно значно зменшує вміст пилу в школі, оскільки не містить вуличного бруду.
2. Проводити вологе прибирання не рідше 2 разів на день, використовуючи спеціальні миючі засоби.
3.Обов’язкове  провітрювання класних приміщень за 15 - 20 хв до навчальних занять.
4.Обов’язкове  провітрювання класних приміщень після кожного проведеного уроку на 10 - 15 хв.
5. Щоденне вологе прибирання кабінетів не тільки після закінчення занять, а й на великих перервах, які тривають не менше 20 хв.
6. Щоденне вологе прибирання в кабінетах не тільки підлоги, але і класних меблів (шаф, підвіконь).
Висновки:
1. Ми всі в своїх квартирах, будинках, класах і приміщеннях повинні стежити за чистотою повітря, яким дихаємо. У нашій країні проводиться робота з забрудненням повітря, прийнятий Закон про охорону атмосферного повітря.
2. У школі пилу утворюється більше в тих місцях, де учні знаходяться в постійному русі: швидше стирається підошва взуття, покриття підлоги, постійно піднімаються в повітря частинки одягу, волосся, шерсті домашніх тварин, пилові і паперові кліщі.
3.Покращити  якість нашого повітря ми можемо регулярним вологим прибиранням і провітрюванням кімнат і класів.
 4.Велику роль у підтримці чистоти повітря грають зелені квіти: вони поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень, листя затримують частинки пилу.
 

 Термін виконання проекту

 До травня 2016 р.

Бюджет дослідження

Не встановлений

Зміст:

 І. Вступ. Суспільство  і  природа. Забруднення як одна з проблем екології… ..5

 ІІ.  Основна частина.

2.1 Джерела та класифікація пилу……………………………………………….....7

2.2 Різновиди пилу…………………………………………………………………...9
2.3 Як утворюється пил в приміщеннях…………………………………………..12

2.4 Негативний вплив пилу на здоров’я…………………………………………..14
2.5 Практична частина:  Анкетування учнів. Визначення відносної запиленості   

      повітря в шкільних приміщеннях ………………………………………….....16

2.6 Моніторинг захворюваності учнів школи за жовтень, листопад по класам..21
2.7  Способи боротьби з пилом……………………………………………………22

2.8  Рекомендації освітнім установам щодо поліпшення санітарно-гігієнічних        

       норм……………………………………………………………………………..24

2.9 Використання кімнатних рослин для санації повітряного середовища   

      шкільних приміщень…………………………………………………………..25

2.10 Висновки……………………………………………………………………...29

ІІІ. Список використаної літератури………………………………………….30

IV.  Додатки……………………………………………………………………….31

 

 

 

 

 

 

 

І.Вступ
  Сучасна екологія - це наука, що пізнає основи стійкості життя на всіх рівнях його  організації. Екологія є науковою основою грамотних взаємовідносин суспільства і природи, раціонального використання природних багатств, і тим самим - підтримання на Землі людства. Використовуючи її закони, людство може знайти шляхи не тільки виживання, але і подальшого процвітання на планеті.
  Сьогодні проблеми екології важливі не тільки для окремих територій і країн - це проблема всього населення Землі. В даний час 5 млрд. людського населення Землі роблять на природу такий же за масштабами вплив, який могли б зробити 50 млрд. людей кам'яного віку, хоча витрата їжі на одну людину залишилася приблизно такою ж.
  Екологічну ситуацію можна поліпшити, але це вимагає знань і засобів, причому часто дуже великих (саме тому найбільші успіхи в охороні природи у багатих країн). Лише при відновленні і збереженні природи можливе зростання якості життя. Чим заможніше і екологічно грамотніше буде суспільство, тим швидше вилікує природу від екологічних хвороб.
   Вивчення проблем екології допомагає людям навчитися екологічно мислити, набути екологічну самосвідомість, відчувати себе відповідальним за стосунки Людини і Природи, оцінювати причини несприятливої ​​екологічної обстановки і вживати заходів для виправлення екологічних помилок, а також важких екологічних хвороб.
  Одна з гострих глобальних екологічних проблем - проблема забруднення навколишнього середовища, і, зокрема, атмосфери.

 Кожному знайоме незвичайне відчуття "легкості" дихання сонячним ранком в лісі: те, що ми називаємо "свіже" повітря. Наукові дослідження підтверджують, що відчуття нас не обманюють. Те повітря, яке ми називаємо свіжим, є і максимально корисним для здоров'я, повноцінним.
Люди вже давно зрозуміли, що чисте повітря необхідне людині, чисте повітря - запорука здоров'я.
Людина може прожити без їжі близько п'яти тижнів, без води - п'ять діб, без повітря - лише п'ять хвилин.
Людина за день з'їдає 1,5 кг їжі, випиває близько двох літрів води і вдихає кілька тисяч літрів повітря. Вона може відмовитися від недоброякісної їжі або води сумнівної чистоти, але вдихати  доводиться те повітря, в якому вона знаходиться в даний момент, навіть якщо воно забруднене, або небезпечне для здоров'я.  Повітря і здоров'я людини знаходяться в тісному взаємозв'язку і взаємозалежності. Фахівці вже давно встановили, що серед різних факторів зовнішнього середовища, що впливають на здоров'я населення, особливу роль відіграє забруднення атмосферного повітря. Тому зрозуміла актуальність обраної нами теми.

Проблема: нас зацікавило питання: як же насправді чистота повітряного простору школи впливає на здоров'я школярів?
Мета роботи: визначити стан чистоти повітря і його вплив на здоров'я учнів.

Для досягнення мети необхідно вирішити наступні завдання:

  • з’ясувати: з чого складається пил, і чим ми дихаємо;
  •  як утворюється пил в приміщеннях і будинках;
  • показати, що саме негативно впливає на здоров'я людини;
  • провести моніторинг захворюваності учнів;
  • познайомитися зі способами боротьби з пилом;
  • розробити рекомендації освітнім установам щодо поліпшення
     санітарно-гігієнічних норм.

Гіпотеза: пил впливає на організм людини; якщо не приділяти належної уваги охороні чистоти повітря, то з часом людині буде складно дихати без наслідків, пов'язаних зі здоров'ям.

Методика дослідження: складено план, розроблено заходи:
1. Вивчення стану питання.
2. Вивчення літератури, робота з науковою  літературою.
3. Практичні досліди.

4. Метод статистичного аналізу, власний  моніторинг.
5. Розробка варіантів вирішення проблеми і реалізація плану дій.
6. Інтерв'ю - метод отримання інформації шляхом безпосереднього цілеспрямованого опитування.

7. Робота з інтернет ресурсами.

Результат дослідження:  на основі аналізу отриманих даних розробити рекомендації освітнім установам по очищенню повітря в класних кімнатах та інших шкільних приміщеннях.

Об'єкт дослідження: повітря шкільних приміщень, його чистота і вплив на здоров'я школярів.

Яке  ж повітря нашої  школи  і як  воно впливає на здоров'я школярів?

II.Основная частина.

 2.1 Джерела та класифікація пилу.

Джерелами запиленості атмосферного повітря можуть бути:

-         виверження вулканів;

-         космічний пил (згорання метеоритів у атмосфері);

-         пилові бурі – лесові (Тібет, Китай), ґрунтові, піщані;

-         сільськогосподарський пил – при збиранні та переробці врожаю;

-         промисловий – викиди промислових підприємств;

-         дорожній пил;

-         морський (кришталики солі).

 

 Побутовий пил. Запиленість повітря житлових, громадських, навчальних, спортивних приміщень обумовлена:

-     видом та якістю покриття підлоги, меблів;

-    ступенем заселеності приміщень;

-    характером і якістю прибирання (сухе, вологе) та  повітрообміну;

-    культурним рівнем мешканців.

Виробничий пил: запиленість повітря робочої зони в цехах промислових підприємств обумовлено:

-    видом виробництва;

-    ступенем механізації виробництва;

-    якістю засобів пилоподавлення та вентиляції.

 

Класифікації пилу.

    За хімічним складом (природою):

-       неорганічний (оксид кремнію, азбест, сіль, мінерали руд, металів, ґрунту та інші);

-       органічний (рослинний, тваринний, синтетичних органічних матеріалів, полімерів, пластмас, смол, фарбників );

-       мікробіологічний (мікроорганізми, грибки).

-       змішаний (різні частинки неорганічної, органічної, біологічної природи );

    За дією на організм:

-       індиферентний;

-       токсичний;

-       дерматотропний;

-       пневмотропний;

-       аллергенний;

-       канцерогенний та інші.

    За формою часток:

-       аморфний;

-       волокнистий;

-       гострокінечний та інші.

     За розміром часток:

-       аеросуспензії – частки розміром більше 100 мікрометрів;

-       аерозолі: великодисперсні – розміром 100-10 мкм. (власне пил)

 -     середньодисперсні – розміром 10 –0,1 мкм. (хмара)

-      дрібнодисперсні – розміром менше 0,1 мкм. (дим)

    За механізмом утворення:

-       аерозолі дезінтеграції (подрібнення та обробка твердих порід, матеріалів);

-       аерозолі конденсації (укрупнення до пилових частинок окремих атомів чи молекул).

 

2.2. Різновиди пилу


Вивчення  пилу почалося дуже давно, вже в 1964 група вчених розглядала пил, як сильний алерген. Пил можна розділити на дві групи: природний і штучний.  Природний ділиться на мінеральний і органічний. Штучний на виробничий та комунально-побутовий.
Почнемо з природного мінерального пилу. Найбільш істотним його джерелом є грунт. Частки землі, що видуваються вітрами, піднімаються високо в небо і переносяться на багато сотень кілометрів. Океанічний  пил - це меленькі крапельки води, що піднімаються за допомогою бульбашок повітря. Краплі миттєво висихають, а повітря насичується солями, які ширяють у повітрі. Вулкани і великі лісові пожежі також є пилом.  До природнього органічного пилу можна віднести квітковий пилок, грибки, спори, шерсть тварин і волосся людей.
Тепер розглянемо виробничий пил. Це в основному відходи від спалювання нафти, газу, вугілля, дерева і сажа, що міститься у вихлопах двигунів внутрішнього згоряння.
Чималу частину в складі пилу займає комунально-побутовий пил. Сюди можна віднести гумовий пил від стертих об асфальт і бетон автомобільних шин. Так само до комунально-побутового пилу відносяться волокна з натуральних і штучних тканин. Все це кружляє в повітрі і потрапляє в наші приміщення.
У пилу, зібраному  в різних будинках виявили кліщів (багато хто навіть не підозрюють про існування цієї живності у своїх квартирах, так як побачити їх можна тільки під мікроскопом). Якщо від тарганів (які, до речі, теж є алергенами від кінчиків вусів до виділень) досить легко позбутися, то кліщі - це істоти, котрих практично неможливо знищити, мешкають в будь-яких тканинних матеріалах і живляться злущеними частинками шкіри, лупи, волосся і т.д.
Ці мікроскопічні істоти живуть у наших матрацах, подушках, постелі і в м'яких меблях, в скупченнях пилу на підлозі. Їх важко розгледіти неозброєним оком. Ці кліщики харчуються лусочками шкіри, що відлущується з кожного з нас в кількості 50000000 щодня. Живою  шкірою вони харчуватися не можуть, їм потрібні саме відпалі, висохлі її частки.
З квартири в квартиру кліщі переносяться протягами, заносяться на одязі, взутті або з меблями, але перейти самостійно в сусідній будинок для них те ж саме, що людині пішки перетнути США.  Різні скупчення пилу в кутах теж улюблене місце проживання особин пилового кліща. На одному квадратному метрі вміщається до мільйона особин. Також усі  наші м’які меблі рясно вкриті цими кліщами. Вони потрапляють в наш будинок із протягами. Часто ми приносимо їх на одязі. Домашні тварини переносять їх у своїй шерсті. Підраховано, що в середньому двоспальному ліжку їх близько двох мільйонів. Шкоди вони не приносять, хоча у деяких людей ці кліщики  викликають алергію.
Інсектициди не застосовують, так як їх ефект нетривалий і небезпечний для людини. Зрозуміло, всі ці заходи необхідні тільки в тому випадку, якщо в сім'ї є людина, що страждає від алергії, спричиненої кліщами. В іншому вони нешкідливі  і боротися з ними немає необхідності.
У будинках сучасних споруд, де ми страждаємо від великої сухості повітря, пилові кліщі майже або зовсім відсутні - їм потрібна підвищена вологість. Тому, до речі, вони не бояться вологого прибирання, але їх число зменшується після сухого. Висновок: найкращий спосіб зменшити кількості кліщів - це провітрювання постільної білизни і протяг.
За різними оцінками, на  повітря, що ми вдихаємо,  припадає не менше половини одержуваних нами забруднень. Так чим же ми дихаємо?
У першу чергу - наявністю в ньому забруднень промислових і побутових. Що являє собою повітря міських вулиць? Воно сильно "розбавлене" викидами промислових підприємств, вихлопними газами автомобілів, іншої техніки і просто пилом, що містить практично всі елементи таблиці Менделєєва у вигляді різних хімічних сполук; деякі з них ще й активні.
Таким чином, відкриваючи кватирку, замість чистого повітря, ми отримуємо потік отакого "коктейлю", який у кімнаті змішується з домашнім пилом.
Домашній пил - сильний алерген, точніше ціла група алергенів. До його складу входить лупа тварин і людини, волокна бавовни і льону, цвілеві гриби, вата, пух, комахи, їх залишки і виділення, а також багато інших компонентів.
Алергенами також є лупа і шерсть тварин, і наявність в пилу цих компонентів гарантовано, якщо під одним дахом з вами живуть чотириногі друзі. Небезпечні і частинки клею з книжкових палітурок, картонних коробок і меблів. Сучасні меблі виділяють  ще і формальдегід.
Додайте сюди бактеріальні та вірусні забруднення, іноді ще й тютюновий дим і кухонний чад, і отримаєте досить повну картину.
За оцінками екологів, домашнє повітря в 4-6 разів "брудніше" і в 8-10 разів більш токсичне зовнішнього.
Отже, досліджуючи утворення пилу в приміщеннях, ми зіткнулися з фактом, що сім'я з 3-х чоловік виробляє близько 1 кг пилу на місяць. Скільки ж кілограмів пилу виробляє 25 учнів одного класу? За нашими підрахунками, близько 8,5 кг на місяць. Це багато чи мало? Звичайно ж багато. Перед нами постало питання: звідки береться пил? Виявляється, по-перше, мікроскопічна його  частина, яку ми бачили під мікроскопом, більше ніж наполовину складається з частинок омертвілої людської шкіри. Омертвіла  шкіра - це злущена людська шкіри. Кожен з нас скидає до 450г омертвілої шкірної тканини в рік. Якщо підрахувати, скільки пилу виробляє один клас, то це буде 11кг 250 г. Ця мертва тканина збирається на підлозі, м'яких меблів і в ліжках і є основною їжею для пилових кліщів і цвілевих грибків.
Вологе прибирання, протирання приносять лише тимчасове полегшення, і це природно, оскільки процес утворення пилу йде безперервно. Більш того, частинки пилу розміром менше 10 мкм практично не осідають, навіть в нерухомому повітрі, і вологе прибирання проти них безсиле. А чим менше частки пилу, тим "глибше" вони проникають в легені. Боротися з пилом можна, тільки безперервно знищуючи новий  пил. І робити це краще не легенями. Але чи достатньо лише очистити повітря кімнати від побутових і промислових забруднень, тобто враховувати тільки його хімічний склад? Це завдання давно і успішно вирішене  простим фільтруванням. Проте, ще на етапі масового впровадження кондиціонерів, медики зіткнулися з незрозумілим явищем. Люди, що проводили весь день в кондиційованих приміщеннях, тобто у фільтрованому повітрі, скаржилися на головний біль, втому, сонливість.
Відомо, що провітрювання приміщення дозволяє знизити рівень бактеріального забруднення повітря, однак, через довгу  холодну зиму така можливість обмежена. Відомо також, що багато кімнатних рослин володіють фітонцидними властивостями і теж можуть знижувати чисельність мікроорганізмів у повітрі.

2.3 Як утворюється пил в приміщеннях.

 Щорічно, на нашу країну осідають десятки мільйонів тонн пилу. 70% відсотків всьогої пилу утворюється природою, інші 30% людиною. Якщо говорити про частку людини, то це в основному згорілі частинки нафти, газів, вугілля і дерева. Тобто відходи мінерального палива. Найістотніше джерело пилу на Землі — це її грунт. Вітер видуває величезну кількість частинок грунту, які піднімаються високо в небо і переносяться на багато тисяч кілометрів.

 Друге місце в першості виробництва пилу займають солі морів і океанів. В атмосферу потрапляють найдрібніші крапельки води, які утворюються з бульбашок, що піднімаються з дна океану. Краплі миттєво зникають, а кристалики солей залишаються в повітрі.

 Ще оде значне джерело пилу — це вулкани і великі лісові пожежі. Говорячи про вулкани, слід зауважити, що ми маємо на увазі не тільки вулкани активні, а й димлячі, тобто ті, що знаходяться в неактивному стані. Як відомо, величезна кількість вулканів щороку викидають сотні тисяч тон пилу в атмосферу. Вся ця «краса» разом з вітром прилітає і в нашу школу  і осідає на наших шафах і підлозі. Ось звідки береться пил в наших приміщеннях. Так що не варто дивуватися, що наш пил може містити частки вулкана, що знаходиться десь в Африці. Наприклад, вулкан Сукарадзіма (Японія) кожен рік викидає в атмосферу до 14 мільйонів тонн пилу.

  Ну і звичайно пустелі — ще одне багатюще джерело пилу нашої планети. Щорічно, пустеля Сахара постачає гори Центральної Америки кількістю пилу від 60 до 200 мільйонів тонн. Цей же пил осідає в Україні, Англії та Австралії.

 Пил утворюється крихітними твердими частинками, розмірів від 0,015 мкм до 10 мкм, що знаходяться в повітрі у зваженому стані. Він, як правило, піднімається із землі вітром, потім носиться в повітрі під впливом повітряних течій, поки знов не осяде на поверхню під впливом земного тяжіння або разом з дощем і снігом.
Мікроскопічна  частина пилу, більше ніж наполовину складається з частинок омертвілої людської шкіри. Омертвіла шкіра - це злущена людська шкіра. Кожен з нас скидає до 450г омертвілої шкірної тканини в рік. Якщо підрахувати, скільки такого пилу виробляє один клас, то це буде 11кг 500 г. Ця мертва тканину збирається на підлозі, м'яких меблів і в ліжках і є основною їжею для пилових кліщів і цвілевих грибків. Якщо у вас живе пухнасте створіння, то прибирання вовни з килимів може бути досить важким завданням. У громадських місцях, таких як школи, концентрація «котячого» і «собачого» алергенів в пилу часто знаходиться на тому ж рівні, що і в будинках, де утримують цих тварин. Алергени виносяться з одягом або у волоссі з будинку у навколишнє середовище.
  Не варто нервувати і турбуватися з приводу того, що пил постійно накопичується. Цей процес ніяк неможливо зупинити. Навіть у квартирі, яка наглухо закрита, все одно утворюється велика кількість пилових відкладень. Справа в тому, що пил проникає навіть через найменші щілини в квартирі. Мабуть, знадобиться тільки повна герметизація, щоб повністю видалити пил. Цікавий той факт, що якщо залишити квартиру на кілька днів і не пускати туди нікого, то повітря в квартирі або в будь-якому іншому приміщенні стане чистіше. Весь секрет у тому, що пил просто осяде, якщо не буде ніяких протягів і рухів молекул повітря.

 Не слід забувати все ж прибирати пил. У будь-якому випадку, прибирання сприяє профілактиці різних алергічних реакцій, пов’язаних з пилом.

2.4 Негативний вплив пилу на здоров’я.
Які хвороби провокують ті чи інші види пилу?

- дрібнодисперсні частинки – переносять мікроби і віруси (ГРЗ, інфекційні вірусні захворювання);

- пиловий кліщ – алергічні реакції, нежить, бронхіальна астма;

- книжковий пилалергічний дерматит;

- стрептококи, стафілококишкірні захворювання, висипання, вугрі;

- шерсть, лупа твариналергічні реакції, конюнктивіт, бронхіальна астма;

- хімічні компоненти (пил від побутової хімії)шкірний свербіж, набряки повік, риніт.

  Пил здатний не тільки губити наше здоровя, але і пошкоджувати побутову техніку. Накопичуючись всередині компютера, він перешкоджає його охолодженню, так як пил не проводить тепло, що може з часом вивести його з ладу. Також пил сприяє втраті кольору на речах і особливо мяких іграшках.        

  Якщо «дихати пилом» день у день, то неминучі захворювання дихальної системи (хронічні захворювання порожнини носа, глотки, бронхів, легенів, алергічні реакції), запальні процеси, головні болі, подразнення слизових оболонок очей. Постійна наявність пилу з часом може викликати алергію навіть у абсолютно здорової людини.
  Дихальна система досить надійно захищена від попадання пилу в  альвеоли легень. Цей захист ґрунтується на скривленості дихальних шляхів: три носових ходи з зігнутими кістковими пластинками, бронхіальне дерево легень з його розгалуженнями сприяють  завихренню повітря, а тому аеросуспензні  і великодисперсні аерозолі, підкоряючись закону інерції руху Ньютона центробіжною силою відкидаються до стінок дихальних шляхів, а потім завдяки мерехтливому епітелію разом зі слизом видаляються назовні.   

  Середньодисперсні аерозолі проникають дещо глибше до бронхів, а дрібнодисперсні, підпорядковуючись броунівському рухові із-за малої маси, разом з повітрям досить легко проникають до альвеол і можуть викликати пневмоконіози чи інші захворювання. Деякі вчені вважають, що дрібнодисперсні частки можуть частково, як і молекули повітря , видихатися назовні.

  Несприятливі прояви та захворювання, пов’язані з дією пилу на організм.

1. Запиленість атмосферного повітря знижує освітленість, інтенсивність УФ радіації, сприяє появі похмурих погод (частки пилу – ядра конденсації вологи), туманів, смогу.

2. Дія пилу на шкіру та слизові оболонки проявляється в закупорці вивідних протоків сальних і потових залоз, розвитку мацерації шкіри, слизових оболонок, виникненню піодермій, алергії, а ліпотропні складові пилу можуть всмоктуватися, викликаючи загальнотоксичну дію. Забруднюючи одежу, пил знижує її вентилюючу, паропровідну функцію, негативно впливаючи на теплообмін та дихання шкіри.

3. Дія пилу на дихальну систему сприяє розвитку ряду патологічних станів:

-         загальнотоксичну дію: розчинний у воді пил з легень та слизових оболонок всмоктується, потрапляє у кров’яне русло і, залежно від тропності токсичної речовини, викликає ту чи іншу патологію (отруєння свинцем, цинком, стронцієм тощо):

-         алергенні захворювання: ядуха, хронічний бронхіт, риніт, фарингіт, трахеїт, бронхіальна астма (рослинний, шерстяний пил, сажа та інші);

-         інфекційні захворювання з інгаляційним механізмом передачі (туберкульоз, легенева чума та інші);

-         пневмоконізи – фіброзні захворювання легень, спричинені тривалою дією деяких видів неорганічного пилу (силікози, які спричиняються оксидом кремнію, сидерози – залізним пилом, азбестози, антракози та інш.);

-         рак легень – при дії хромового пилу, радіонуклідів, 3,4-бенз-а-пірену, 5,6-дібензантрацену та інших канцерогенів.

2.5  Практична частина.

  Анкетне опитування учнів. Визначення відносної запиленості повітря                                              в шкільних приміщеннях .

 Ми провели анкетне опитування 87 учнів 5-11 класів згідно  анкети:

«Що ти знаєш про пил?»

1.Звідки береться пил?

2. Як пил проникає у приміщення?

3. Як  ви боретесь з пилом ?

4. Як часто робите вологе прибирання у своїй оселі?

5. Як часто і чим витираєте пил?

6. Де збирається найбільше пилу?

7. У якому взутті ви ходите вдома?

8. Чим шкідливий пил?

9. Які хвороби може викликати пил?

10. Що слід робити, щоб було менше пилу в оселі?

11. Чи є у тебе хвороби, повязані з пилом?

  Найбільшу проблему становило перше питання: 32 учні не знали, де береться пил. На 8-е запитання відповіді не знали 18 учнів. Проблемним виявилось друге запитання: не всі дали вірні відповіді щодо джерел проникнення пилу у приміщення. На девяте запитання відповіді більшості опитаних були однакові – алергія, хоча 7-ро відповіли “не знаю”. Хвороби, повязані з пилом, серед опитуваних учнів мають троє.

  На решту запитань учні дали належні відповіді.

Для виконання дослідницької частини роботи нам були потрібні: мікроскоп з об’єктивом «Х8» (восьмикратне збільшення), гліцерин, предметні та покривні скельця, піпетка.

На предметні скельця нами були нанесені по 1 краплі гліцерину. Ці скельця були встановлені на 20 хвилин на висоті до 1 мера від підлоги:

  • №1 в кабінеті біології під час перерви,
  • №2 в коридорі під час перерви,
  • №3 в кабінеті біології під час уроку,
  • №4 в коридорі під час уроку,
  • №5 в кабінеті фізики під час перерви,
  • №6  в кабінеті фізики під час уроку,
  • №7 в кабінеті зарубіжної літератури під час перерви,
  • №8 в кабінеті зарубіжної літератури під час уроку,
  • №9 в кабінеті 4 класу під час перерви,
  • №10 в кабінеті 4 класу під час уроку,
  • №11 у спортзалі під час перерви,
  • №12 у спортзалі під час уроку,
  • №13 в учительській під час перери,
  • №14 в учительській під час уроку.

 Потім накрили краплю з осілим на неї пилом покривними скельцями, таким чином приготували мікропрепарат і розмістили його на предметному столику мікроскопа. Досягли такого збільшення, щоб в полі зору мікроскопа було максимально чітке коло і зображення. Порахували кількість пилинок у краплі та описали їхній  склад:

мікропрепарата

Місце відбору зразка

Кількість пилинок в полі зору

Розташування пилинок

Розміри

Форма, склад

1

В к. біології під час перерви

26

По одній

Дрібні

ДовгастІ, є волосинки

2

В коридорі під час перерви

43

По одній, скупченнями

Дрібні

Круглі, є волосинки, нитки, невизначені частинки

3

В к. біології під час уроку

17

По одній

Великі

Неправильні, є волосинки

4

В коридорі під час уроку

11

По одній, невеликими скупченнями

Велики, середніх розмірів

Сферичні, неправильні

 5

В к. фізики під час перерви

33

По одній, скупченнями

Велики, середніх розмірів

Сферичні, неправильні, є волосинки

6

В к. фізики під час уроку

25

По одній, невеликими скупченнями

Середніх розмірів

Круглі, є волосинки, крейда

7

В к. заруб. літерат. під час перерви

31

По одній, скупченнями

Дрібні, середніх розмірів

Сферичні, неправильні, є волосинки

8

В к. заруб. літер. під час уроку

22

По одній, невеликими скупченнями

Середніх розмірів

Неправильні, є крейда

9

В 4 класі під час перерви

37

Скупченнями, багато

Велики, середніх розмірів

Сферичні, неправильні, є волосинки, нитки

10

В 4 класі під час уроку

25

Скупченнями

Велики, середніх розмірів

Сферичні, неправильні, є волосинки, нитки, крейда

11

В спортзалі під час перерви

37

Скупченнями, багато

Велики, середніх розмірів

Сферичні, неправильні, є волосинки, нитки, невизначені частинки

12

В спортзалі під час уроку

39

Скупченнями, багато

Велики, середніх розмірів

Сферичні, неправильні, є волосинки, нитки, невизначені частинки

13

В учит. під час перерви

25

По одній

Дрібні

Округлі, волосинки

14

В учит. під час уроку

18

По одній

Дрібні

Округлі, волосинки


Таким чином, відносна запиленість шкільних приміщень під час перерви значно більша, ніж під час уроку. Під час перерви пилу більше в коридорах школи, а під час уроку – в класі. Це пояснюється місцезнаходженням основної кількості учнів. Відносно менше пилу в кабінеті біології, так як в ньому багато кімнатних рослин.   (Фото. Додаток 1)

  Розглянувши часточки під мікроскопом, ми виявилии, що вони неоднорідні за складом.  Ось що було виявлено при великому збільшенні мікроскопа – Х20:

1. Пил з меблів

2. Личинки організмів

3. Частина (можливо лапка)   живої істоти

 4.Тканиний пил

5. Павутини

6. Шерсть домашніх тварин

7. Рештки комахи (можливо)

8. Волосся людей

   Усі фото нам допоміг зробити вчитель фізики нашої школи Пасічник М.М. завдяки розробленій ним методиці використання цифрового фотоапарата.  (Додаток 2)

 Інше дослідження визначення рівня запиленості ми провели наступним чином: на предметне скельце наклеїли невеликий шматочок подвійного скотчу і робили відбитки з підлоги в різних місцях і розглядали під мікроскопом. Наприклад, на цих фото стан підлоги першого поверху школи у кінці другої перерви і після того, як підлогу помили. Видно радикальне покращення – зменшення запиленості після вологого прибирання. (Додаток 3)

У спортзалі склад  пилу відрізнявся великою кількістю волокон різних тканин. (Додаток 4)

В класах, де протягом уроку багато писали на дошці, було виявлено багато крейди: кабінет фізики, 4 клас.  (Додаток  5)

Рівень запиленості менший там, де в класах багато квітів: найменше пилу виявлено в кабінеті біології, більше в кабінеті фізики і 4 класу.  (Додаток 6)

Ми провели ще один простий тест на чистоту:
   - біла серветка, якою витерли підлогу до вологого прибирання і після;
- стан чистоти підвіконня в коридорі школи на другому поверсі на початку дня і в кінці занять. (Додаток 7)

Закономірним виявився тест на чистоту у шкільній бібліотеці: поверхня тієї літератури, котрою користуються частіше, виявилась чистішою, ніж тієї, котрою користуються рідко. На ній пил осідає і затримується, хоча вона стоїть у шафі під склом!  (Додаток 8)

    2.6 Моніторинг захворюваності учнів школи за жовтень, листопад по         класам.

Клас

Жовтень

Листопад

1

6

7

2

5

6

3

2

4

4

2

5

5

8

6

6

4

3

7

2

2

8

6

6

9

3

2

10

2

3

11

1

2

 

2.7  Способи  боротьби з пилом у школі.

 Всім відоме прибирання приміщень, звичайно ж, скорочує кількість пилу. Омертвілі клітини шкіри людини легко забираються пилососами. Дуже важливо пил видаляти постійно, а не від випадку до випадку, це призводить до ризику появи більшої кількості кліщів у приміщеннях, що згубно відбивається на здоров'ї людини.
Відомо, що провітрювання приміщення дозволяє знизити рівень забруднення повітря, однак, через довгу холодну  зиму така можливість обмежена. Відомо, також, що багато кімнатних рослин мають фітонцидні властивості і теж можуть знижувати чисельність мікроорганізмів у повітрі.

 

Які ж способи боротьби зі шкідливим для організму людини пилом?
1.Обов’язкове  змінне  взуття, так як  воно значно зменшує вміст пилу в школі, оскільки не містить вуличного бруду.
2. Проводити вологе прибирання не рідше 2 разів на день, використовуючи спеціальні миючі засоби. У сухому повітрі пил не осідає годинами. Тому необхідне вологе прибирання і контрольоване зволоження, особливо в опалювальний сезон.
3.Обов’язкове  провітрювання класних приміщень за 15 - 20 хв.  до навчальних занять.
4.Обов’язкове  провітрювання класних приміщень після кожного проведеного уроку на 10 - 15 хв. Провітрюючи приміщення, ви позбудетеся від пилу, що знаходиться в повітрі і наситите повітря свіжим киснем.
5.Щоденне вологе прибирання кабінетів не тільки після закінчення занять, а й на великих перервах, які тривають не менше 20 хв.
6.Щоденне  вологе прибирання в кабінетах не тільки підлоги, але і класних  меблів (шаф, підвіконь).

7. Використовувати для видалення пилу з поверхонь спеціальні антипилові серветки;

8. Підмітати підлогу не звичайною щіткою, а шваброю для сухого прибирання з чохлом з волокна, який вбирає пил;

9.Мити підлогу спеціальною ганчіркою, кручені волокна якої затягують пил, грибки, бактерії;

10.Тримати у приміщеннях побільше квітів. Вони очищають повітря. Так як на листках пил теж накопичується, їх треба протирати;

11.Крім того, потрібно регулярно прати всі традиційні «пилозбірники», які піддаються пранню: штори, плюшеві іграшки, ганчіркові килимки, покривала, подушки і ковдри з синтетичними наповнювачами;

12. Регулярно чистити килими, м’які меблі пилососом.

13. Покласти перед вхідними дверима школи не дешевий гумовий, а якісний барєрний килимок.

14.  Систематично використовувати в класних кабінетах очищувачі повітря.

 

 Будинки.
1. Проводити вологі прибирання не рідше 1 разу на день, використовуючи спеціальні миючі засоби. У сухому повітрі пил не осідає годинами. Тому необхідне вологе прибирання і контрольоване зволоження, особливо в опалювальний сезон.
2. Провітрюючи кімнату, ви позбудетеся від пилу, що знаходиться в повітрі і наситите кімнатне повітря свіжим киснем.
3. У подушках, в матрацах, в ковдрах, в килимах і м'яких іграшках необхідно знищувати пилових кліщів. Взимку можна їх проморозити на снігу, а влітку прогріти на сонці.
4. Кімнатні тапочки потрібно міняти на нові кожні три місяці.
5. Якщо вдома є своя бібліотека, то книги не повинні зберігатися у вологих місцях. З часом перегортати книги, так як між сторінками накопичується пил.
6. Намагайтеся не пускати домашніх тварин в спальню, а тим більше в ліжко, навіть якщо на них немає алергії
7. Прати постільну білизну слід 1 раз на тиждень при температурі 60 ° С і вище.

2.7  Рекомендації освітнім установам щодо поліпшення

       санітарно-гігієнічних норм.

 На підставі вище сказаного  представляємо розроблені рекомендації:

1.Обов’язкове  змінне  взуття, так як  воно значно зменшує вміст пилу в школі, оскільки не містить вуличного бруду.
2. Проводити вологе прибирання не рідше 2 разів на день, використовуючи спеціальні миючі засоби. У сухому повітрі пил не осідає годинами. Тому необхідне вологе прибирання і контрольоване зволоження, особливо в опалювальний сезон.
3.Обов’язкове  провітрювання класних приміщень за 15 - 20 хв.  до навчальних занять.
4.Обов’язкове  провітрювання класних приміщень після кожного проведеного уроку на 10 - 15 хв. Провітрюючи приміщення, ви позбудетеся від пилу, що знаходиться в повітрі і наситите повітря свіжим киснем.
5.Щоденне вологе прибирання кабінетів не тільки після закінчення занять, а й на великих перервах, які тривають не менше 20 хв.
6.Щоденне  вологе прибирання в кабінетах не тільки підлоги, але і класних  меблів (шаф, підвіконь).

7. Використовувати для видалення пилу з поверхонь спеціальні антипилові серветки;

8. Підмітати підлогу не звичайною щіткою, а шваброю для сухого прибирання з чохлом з волокна, який вбирає пил;

9.Мити підлогу спеціальною ганчіркою, кручені волокна якої затягують пил, грибки, бактерії;

10.Тримати у приміщеннях  побільше квітів. Вони очищають повітря. Так як на листках пил теж накопичується, їх треба протирати;

11.Крім того, потрібно регулярно прати всі традиційні «пилозбірники», які піддаються пранню: штори, плюшеві іграшки, ганчіркові килимки, покривала, подушки і ковдри з синтетичними наповнювачами;

12. Покласти перед вхідними дверима школи не дешевий гумовий, а якісний барєрний килимок.

13. Систематично використовувати в класних кабінетах очищувачі повітря.


На основі висновків, отриманих в ході дослідження, складена програма практичних дій:

  1. Презентація-захист розробленого моніторингового проекту «Вплив пилу на здоров’я школярів».
  2.  Пропаганда значущості здоров'я людини:
    - Зустріч з лікарем терапевтом;
    - Проведення бесід з учнями та батьками.
  3. Випуск інформаційної газети «Вплив пилу на здоров'я школярів».

 

 2.8 Використання кімнатних рослин для санації повітряного середовища шкільних приміщень.

 

Кімнатні рослини не тільки насичують атмосферу приміщення киснем, але і позбавляють від багатьох патогенних мікроорганізмів.Тому людина інтуїтивно прагнула перенести у своє житло шматочок живої природи. А в наш час вченими встановлено, що багато кімнатних рослин, якими прикрашені квартири та офіси, виконують функцію «чистильників» повітря. Крім цього, речовини, що виділяються рослинами, мають благотворний вплив на людський організм, а деякі кімнатні рослини здатні до нейтралізації шкідливих речовин і випромінювань.

Хлорофітум (Chlorophytum). Однa з найбільш корисних кімнатних рослин. Для очищення повітря в кімнаті площею близько 20 квадратних метрів достатньо 6 екземплярів рослин.
Листя хлорофітума мають здатність поглинати токсичні речовини, що виділяються синтетичними оздоблювальними матеріалами, а також містяться в продуктах згоряння газу - формальдегіди, сірчані і азотні сполуки. Тому ця кімнатна рослина буде дуже доречною і на кухні з газовою плитою, і в житловій кімнаті.

Здатністю до поглинання формальдегіду та інших отруйних речовин володіють також такі кімнатні рослини, як плющ звичайний, спатіфілліум, драцена, хамедорея.

Хамедорея (Chamaedorea). Особливо рекомендована для будинків, розташованих поблизу шосейних доріг, оскільки Хамедорея нейтралізує випаровування шкідливих речовин, що містяться у вихлопних газах - бензолу, трихлоретилену.


Фікус (Ficus). Крім насичення повітря киснем, зволоження й очищення від токсинів, фікус виділяє фітонциди, що пригнічують життєдіяльність мікроорганізмів. Глянець листя фікусу затримує багато пилу, а при митті або протиранні листя вона легко видаляється. Оскільки кисень фікус виробляє в денний час, а поглинає - вночі, то ставити горщик з цією рослиною в спальню, а тим більше, в дитячу, не рекомендується. Ідеальне місце проживання фікуса - кухня або кімнати з вікнами, що виходять на промзону або автостраду.


Сансевієрія (Sansevieria). Сансевієрія невибаглива рослина, звана в народі «тьощин язик» або «зміїна шкіра», по праву можна вважати генератором кисню. Сансевиерия допомагає людському організму адаптуватися до умов, що змінилися, підвищуючи його імунітет. Тим самим Сансевиерия вберігає від застуди, знижує шкідливий вплив перепадів атмосферного тиску, температури і вологості повітря. Захищає Сансевиерия і від токсинів, що виділяються синтетикою і лінолеумом.

 

Герань (Pelargonium) Пеларгонія.  Пеларгонія виконує функцію «домашнього лікаря» при функціональних розладах нервовоїсистеми. Аромат герані знімає нервову напругу, допомагає при безсонні, неврозах, стресах, а також при онкології. Виділювана нею речовина гераніол надає антивірусну та антибактеріальну дію, вбиває віруси стафілококів і стрептококів. А ще пеларгонія начебто «висмоктує» чадний газ і вогкість, відлякує мух, освіжає застояне повітря. Тому, крім спальні, вона добре підходить для кухні.

 

Лимон (Citrus × limon). Листя лимону, що є джерелом 85 цілющих речовин, стерилізують повітря. У кімнаті, де виростає лимон, перестають розмножуватися хвороботворні організми. Ефірні масла листя лимона, апельсина, грейпфрута, мурайя, помаранчі та інших цитрусових здатні знижувати підвищений артеріальний тиск, надавати відчуття бадьорості і покращувати загальний стан, підвищувати мозкову активність.

 

Алоє (Aloe). Алоє серед багатьох народів славиться своїми цілющими властивостями, такими як антибактеріальний, протизапальний, жовчогінний, ранозагоювальний, і як засіб від опіку. А ще сік алоє сприяє поліпшенню апетиту, посилення секреції травного тракту і нормалізації травлення, підвищенню захисних функцій організму, прискоренню відновних процесів при пошкодженні тканин. Виявляється, кисень алоє виділяє вночі, тому йому саме місце в спальні.

 

Аспарагус (Asparagus). Аспарагус при наявності хронічних захворювань незамінний. Своєю присутністю аспарагус сприяє прискоренню загоєння переломів кісток і ушкоджень шкірних покривів, поліпшення еластичності шкіри. Корисний аспарагус при різних легеневих захворюваннях, оскільки зміцнює легені. Аспарагус згубний для багатьох хвороботворних бактерій. До того ж аспарагус поглинає з повітря важкі метали.

Розмарин (Rosmarinus officinalis). Для людей, які страждають на хронічний бронхіт, емфізему легенів, бронхіальну астму, катар верхніх дихальних шляхів, просто необхідно посадити у себе в будинку лікарський розмарин , фітонциди якого є лікувальною терапією при цих захворюваннях.

 

Мірт. Бересклет. Евкаліпт. Каланхое. Мірт Бересклет Евкаліпт Каланхое завдяки своїм антибактеріальним властивостям сприяють підвищенню імунітету і попереджають розвиток застуди. Ефективний вплив справляють групи з 4-5 цих рослин навіть на відстані близько 1,5 - 2-х метрів від них.

Очисними властивостями володіють хвойні кімнатні рослини, філодендрон, сингониум, пеперомія, бегонія вічно квітуча, епіпремнум перистий, нефролепис, традесканція.

Вчені встановили, що від фітонцидів кімнатних рослин, що виділяються драценою, амарилісом, гіпеаструма агапантус, зіферантесом, деякі штами бактерій гинуть швидше, ніж від часнику.

Експерти рекомендують такі кімнатні рослини, як: хлорофітум, плющ, алоє і сансев'єрію в якості ефективних очищувачів повітря, причому на одну людину рекомендують мати 10 кімнатних рослин рослин хлорофітума чубатого, по 4 рослини герані, по кімнатній рослині - лимона, філодендрона або інших ліан, кілька кактусів. (Додаток  9 )

2.9  Висновки.

Ми провели дослідження з вивчення впливу пилу на здоров'я школярів і дізналися, що мікроорганізми присутні скрізь : і в повітрі, і на поверхні предметів, а також на покривах людини. Вони є сприятливим середовищем для проживання бактерій. Завдяки виконанню елементарних гігієнічних правил людина сприяє скороченню бактерій на поверхні тіла.
Велика кількість мікроорганізмів (бактерій) виявляється в погано провітрюваних приміщеннях, що може призвести до підвищення захворюваності людей простудними і вірусними захворюваннями.

На підставі отриманих результатів можна зробити наступні висновки:
1. Ми всі в своїх квартирах, будинках, класах і приміщеннях повинні стежити за чистотою повітря, яким дихаємо. У нашій країні приділяється увага боротьбі з забрудненням повітря. Прийнято Закон про охорону атмосферного повітря.
2. Поліпшити якість нашого повітря ми можемо регулярним вологим прибиранням і провітрюванням кімнат і класів.
3. Велику роль у підтриманні чистоти повітря грають зелені квіти: вони поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень, листя затримують частинки пилу.

4.Якість повітря напряму залежить від культурного рівня мешканців.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Список використаної літератури.

  1. Інтернетресурси:

 

  • volna.org/.../diia_pilu_na_orghanizm_liudini.ht..

 

  •  svitppt.com.ua/.../diya-pilu-na-organizm-lyudin..

 

  • intranet.tdmu.edu.ua
  1. Древо пізнання (універсальний ілюстрований довідник для всієї родини). - М .: МС ІСТ ЛІМІТЕД, 2005.
  2.  Бєлоусов Ю. П., Омельяновский В. В. «Клінічна фармакологія хвороб органів дихання», Москва, 1996 г.
  3.  Гаммерман А.Ф. та ін. Лікарські рослини (Рослини - цілителі). - М.: 1983.
  4. Гортинський Г.Б., Яковлєв Г.П. Цілющі рослини в кімнаті. М .: +1993.
  5. Ашихмина Т.Я. Школьный экологический мониторинг.- «Агар»,2000.

 

  1. Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів. Постанова Головного державного санітарного лікаря України 14.08.2001 N 63

 

  1. Шегеда А.Ф., методист центру методики та моніторингу розвитку освіти регіону ЖОІППО.

Дотримання державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організацій навчально-виховного процесу. ( ДСанПіН 5.5.2.008-98 )

Додаток 1

C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11566.JPG C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11571.JPG

 

C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11570.JPG C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11573.JPG

C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11563.JPG C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11578.JPG

 

C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11582.JPG C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11581.JPG

Додаток 2

 

         

    

C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11601.JPG          8                                                          

 

 

Додаток 3

 

 

                 C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11607.JPG                          C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11610.JPG
 

 

Додаток 4

 

                 C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11591.JPG                      C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11599.JPG

 

Додаток 5

 

             C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11603.JPG                     C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11605.JPG

 

Додаток 6

 

    C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11594.JPG       C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11600.JPG        C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11601.JPG

 

 

 

 

Додаток 7

C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11583.JPG C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11584.JPG

 

Додаток 8

C:\Users\Админ\Desktop\Пил+6кл\SDC11586.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 9

 

Найкорисніші кімнатні квіти Найкорисніші кімнатні квіти Найкорисніші кімнатні квіти Найкорисніші кімнатні квіти  Найкорисніші кімнатні квіти Найкорисніші кімнатні квіти

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Моніторинговий проект Вплив пилу на здоров’я школярів

Номер слайду 2

Місце проведення моніторингового дослідження– Новороманівська ЗОШ І–ІІІ ст. Керівник проекту – Пасічник В. П., вчитель біології, основ здоров’я. Автори роботи: Войтківській Олександр,11 клас, Палій Дмитро, Яременко Кирило – 10 клас.

Номер слайду 3

Обгрунтування актуальності проекту Давно відомо, що серед різних факторів зовнішнього середовища, що впливають на здоров'я населення, особливу роль грає забруднення атмосферного повітря. У більшості випадків повітря забруднюється через велике скупчення пилових мас в ньому.

Номер слайду 4

Екологи усього світу єдині у думці, що пил небезпечний для здоров’я людини. Вдихання повітря з високою концентрацією пилу настільки ж шкідливе для легенів, як пів цигарки. Пил приміщень у 4-6 разів брудніший і в у 8-10 разів токсичниший від зовнішнього. Окрім того, пил, що накопичується у приміщеннях, сприяє загостренню таких хронічних хвороб, як астма, алергія, цукровий діабет, призводить до виникнення нових хвороб.!!! Щороку від забруднення повітря приміщень помирає 1,6 міліона чоловік, тобто кожні 20 секунд один.

Номер слайду 5

Цілі та завдання проекту Мета роботи: визначити стан чистоти повітря в нашій школі і його вплив на здоров'я школярів. Для досягнення мети необхідно було вирішити наступні завдання:-з’ясувати: з чого складається пил, і чим ми дихаємо;-з'ясувати вплив пилу на організм людини;-як утворюється пил в приміщеннях і будинках, виявити місця найбільшого скупчення пилу в школі;-показати, що саме негативно впливає на здоров'я людини;-з'ясувати, чи знають учні про важливість змінного взуття, значення вологих прибирань і шкідливий вплив пилу на організм людини;-знайомство зі способами боротьби з пилом;-розробити рекомендації щодо поліпшення санітарно-гігієнічних норм.

Номер слайду 6

Термін виконання проектуІ етап – жовтень-листопад 2015 р. (Анкетування, теоретична частина, дослідження рівня запиленості та складу пилу, рівня захворювань, впровадження рекомендацій)ІІ етап – січень-лютий 2016 р. (Дослідження рівня запиленості та складу пилу, моніторинг захворювань, впровадження рекомендацій) ІІІ етап – квітень 2016 р. (Дослідження рівня запиленості та складу пилу, моніторинг захворювань, анкетування, впровадження рекомендацій)

Номер слайду 7

ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА Пил за походженням. Органічний. Неорганічний. Рослинний. Тваринний. Полімерний. Мінеральний Змішаний. Металевий

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Звідки береться пил в приміщеннях? Щорічно, на нашу країну осідають десятки мільйонів тон пилу. 70% відсотків всього пилу утворюється природою, інші 30% людиною: це згорілі частинки нафти, газів, вугілля і дерева. Тобто відходи мінерального палива. Найістотніше джерело пилу на Землі — це її грунт. Вітер видуває величезну кількість частинок грунту, які піднімаються високо в небо і переносяться на багато тисяч кілометрів. 3. Друге місце в першості виробництва пилу займають солі морів і океанів. В атмосферу потрапляють найдрібніші крапельки води, котрі миттєво зникають, а кристалики солей залишаються в повітрі.

Номер слайду 11

4. Ще одне значне джерело пилу — це вулкани і великі лісові пожежі. Як відомо, величезна кількість вулканів щороку викидають сотні тисяч тон пилу в атмосферу. Вся ця «краса» разом з вітром прилітає і в нашу школу і осідає на наших шафах і підлозі. Наприклад, вулкан Сукарадзіма (Японія) кожен рік викидає в атмосферу до 14 мільйонів тонн пилу.5. Ну і звичайно пустелі — ще одне багатюще джерело пилу нашої планети. Щорічно, пустеля Сахара постачає гори Центральної Америки кількістю пилу від 60 до 200 мільйонів тонн. Цей же пил осідає в Україні, Англії та Австралії.

Номер слайду 12

6. Пил міститься у вихлопних газах автомобілів та інших транспортних засобів. Сільськогосподарський пил з’явлвється при збиранні та переробці врожаю. Промисловий пил – це викиди промислових підприємств. Квітковий пилок. Мікроорганізми, грибки.11. Вид та якість покриття підлоги, меблів.

Номер слайду 13

12. Мікроскопічна частина пилу більше ніж наполовину складається з частинок омертвілої людської шкіри. Кожен з нас скидає до 450г омертвілої шкірної тканини в рік. Якщо підрахувати, скільки такого пилу виробляє один клас, то це буде 11кг 500 г. Ця мертва тканина збирається на підлозі, м'яких меблях і в ліжках, і є основною їжею для пилових кліщів і цвілевих грибків. 13. Якщо у вас живе пухнасте створіння, то прибирання вовни з килимів може бути досить важким завданням. У громадських місцях, таких як школи, концентрація «котячого» і «собачого» алергенів в пилу часто знаходиться на тому ж рівні, що і в будинках, де утримують цих тварин. Алергени виносяться з одягом або у волоссі з будинку у навколишнє середовище.

Номер слайду 14

14. Пил багатий не тільки небезпечними вірусами і мікробами, а й кліщами. Головним збудником алергії людини є пиловий кліщ. Розмір його всього 0,4 міліметра. Кліщі добре розмножуються і живуть при +25°С і вологості 75-80%. Живляться вони дрібними лусочками шкіри людини, які ми втрачаєм в середньому 1 грам в тиждень, а це означає, що кліщам завжди є що їсти і де жити.

Номер слайду 15

У побутовому пилу виявлено 150 видів кліщів

Номер слайду 16

Утворення пилу3-є людей 1кг пилу в місяць25 учнів 8,5 кг пилу в місяць1 людина 450 г в рік омертвілої шкіри25 учнів 11 кг 250 г в рік омертвілої шкіриstyle.font. Size

Номер слайду 17

Запиленість повітря приміщень обумовлена: 1. Видом та якістю покриття підлоги, меблів;2. Ступенем заселеності приміщень;3. Характером і якістю прибирання (сухе, вологе) та повітрообміну;4. Культурним рівнем мешканців.

Номер слайду 18

Небезпека пилу визначається йогофізико-хімічними властивостями. Легеневих альвеол досягає близько 10% пилинок, що вдихається, а 15% заковтується зі слиною. Пилинки менші за 0,25 мкм практично не осаджуються і постійно перебувають у повітрі в броунівському русі. Пил із частинками меншими за 5 мкм найбільш небезпечний, оскільки може проникати у глибокі відділи легень аж до альвеол і затримуватись там.

Номер слайду 19

Несприятливі прояви та захворювання, пов’язані з дією пилу на організм. Запиленість атмосферного повітря знижує освітленість, інтенсивність УФ радіації, сприяє появі похмурих погод: туманів, смогу.2. Дія пилу на шкіру та слизові оболонки проявляється в закупорці вивідних протоків сальних і потових залоз, розвитку відмирання шкіри, слизових оболонок, виникненню піодермій, алергії, а жироподібні складові пилу можуть всмоктуватися, викликаючи загальнотоксичну дію. Забруднюючи одежу, пил знижує її вентилюючу, паропровідну функцію, негативно впливаючи на теплообмін та дихання шкіри.

Номер слайду 20

3. Дія пилу на дихальну систему сприяє розвитку ряду патологічних станів: -         загальнотоксичну дію: розчинний у воді пил з легень та слизових оболонок всмоктується, потрапляє у кров’яне русло і, залежно від токсичної речовини, викликає ту чи іншу патологію (отруєння свинцем, цинком, стронцієм тощо):-         алергенні захворювання: ядуха, хронічний бронхіт, риніт, фарингіт, трахеїт, бронхіальна астма (рослинний, шерстяний пил, сажа та інші);

Номер слайду 21

-         інфекційні захворювання з інгаляційним механізмом передачі (туберкульоз, легенева чума та інші);-         пневмоконізи – фіброзні захворювання легень, спричинені тривалою дією деяких видів неорганічного пилу;-         рак легень – при дії хромового пилу, радіонуклідів, канцерогенів.

Номер слайду 22

Піодермія Туберкульоз

Номер слайду 23

Статистика останніх років, наведена медичними працівниками, показує, що рік від року збільшується кількість людей, страждаючих алергічними реакціями на пил. Перш за все, велике значення у розвитку алергії грає реакція людського організму на протеїн, що входить до складу продуктів життєдіяльності побутових клопів і тарганів. До того ж, саме вони є причиною дитячої астми і алергічного риніту. Основні симптоми алергії на пил:• Чхання, нежить, закладеність носа• Роздратування, сльозливість і почервоніння очей• Кашель, хрипи, задишка, утруднене дихання – це вже симптоми астми .

Номер слайду 24

Крім того, пил може викликати:1. інфаркт міокарда2. менінгіт3. атеросклероз судин4. конюнктивіт5. захворювання нирок6. порушення слуху

Номер слайду 25

Практична частина. Перший етап: анкетування учнів. Що ти знаєш про пил?1. Звідки береться пил?2. Як пил проникає у приміщення?3. Як ви боретесь з пилом ?4. Як часто робите вологе прибирання у своїй оселі?5. Як часто і чим витираєте пил?6. Де збирається найбільше пилу?7. У якому взутті ви ходите вдома?8. Чим шкідливий пил?9. Які хвороби може викликати пил?10. Що слід робити, щоб було менше пилу в оселі? 11. Чи є у тебе хвороби, пов’язані з пилом?Було опитано 87 учнів школи. Найбільшу проблему становило перше питання: 32 учні не знали, де береться пил. На 8 запитання відповіді не знали 18 учнів. Проблемним виявилось друге запитання: не всі дали вірні відповіді щодо джерел проникнення пилу у приміщення. На дев’яте запитання відповіді усіх опитаних були однакові – алергія, хоча 7 відповіли “не знаю”. Хвороби, пов’язані з пилом, серед опитуваних учнів мають троє. Це алергія. На решту запитань учні дали належні відповіді.

Номер слайду 26

Практична частина. Другий етап. Визначення відносної запиленості повітря в шкільних приміщеннях. Для виконання роботи нам були потрібні: мікроскоп з об’єктивом «Х8» (восьмикратне збільшення), гліцерин, предметні та покривні скельця, піпетка. На предметні скельця нами були нанесені по 1 краплі гліцерину. Ці скельця були встановлені на 20 хвилин на висоті до 1 мера від підлоги:№1 в кабінеті біології під час перерви,№2 в коридорі під час перерви,№3 в кабінеті біології під час уроку,№4 в коридорі під час уроку,№5 в кабінеті фізики під час перерви,№6 в кабінеті фізики під час уроку,№7 в кабінеті зарубіжної літератури під час перерви,№8 в кабінеті зарубіжної літератури під час уроку,№9 в кабінеті 4 класу під час перерви,№10 в кабінеті 4 класу під час уроку,№11 у спортзалі під час перерви,№12 у спортзалі під час уроку,№13 в учительській під час перерви,№14 в учительській під час уроку.

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Результати досліджень№ мікропрепарата. Місце відбору зразка. Кількість пилинок в полі зору. Розташува-ння пилинок. Розміри. Форма, склад1 В к. біології під час перерви26 По одній. ДрібніДовгасті, є волосинки2 В коридорі під час перерви43 По одній, скупченнями. ДрібніКруглі, є волосинки, нитки, невизначені частинки3 В к. біології під час уроку17 По одній. ВеликіНеправильні, є волосинки4 В коридорі під час уроку11 По одній, невеликими скупченнями. Велики, середніх розмірів. Сферичні, неправильні 5 В к. фізики під час перерви33 По одній, скупченнями. Велики, середніх розмірів. Сферичні, неправильні, є волосинки6 В к. фізики під час уроку25 По одній, невеликими скупченнями. Середніх розмірів. Круглі, є волосинки, крейда7 В к. заруб. літерат. під час перерви31 По одній, скупченнями. Дрібні, середніх розмірів. Сферичні, неправильні, є волосинки8 В к. заруб. літер. під час уроку22 По одній, невеликими скупченнями. Середніх розмірів. Неправильні, довгасті, крейда

Номер слайду 31

9 В 4 класі під час перерви37 Скупченнями, багато. Велики, середніх розмірів. Сферичні, неправильні, є волосинки, нитки, крейда10 В 4 класі під час уроку25 Скупченнями. Велики, середніх розмірів. Сферичні, неправильні, є волосинки, нитки, крейда11 В спортзалі під час перерви37 Скупченнями, багато. Велики, середніх розмірів. Сферичні, неправильні, є волосинки, нитки, невизначені частинки12 В спортзалі під час уроку39 Скупченнями, багато. Велики, середніх розмірів. Сферичні, неправильні, є волосинки, нитки, невизначені частинки13 В учит. під час перерви25 По одній. ДрібніОкруглі, волосинки14 В учит. під час уроку18 По одній. ДрібніОкруглі, волосинки

Номер слайду 32

Результати досліджень Розглянувши часточки під мікроскопом, ми виявилии, що вони неоднорідні за складом. Ось що було виявлено при великому збільшенні мікроскопа – у 200 разів:1. Пил з меблів2. Личинки організмів3. Частина (можливо лапка) живої істоти. Усі фото нам допоміг зробити вчитель фізики нашої школи Пасічник М. М. завдяки розробленій ним методиці використання цифрового фотоапарата.1 23

Номер слайду 33

46574. Тканиний пил5. Павутини 6. Шерсть домашніх тварин7. Рештки комахи8. Волосся людей (збільш. у 80 разів) 8

Номер слайду 34

Інше дослідження визначення рівня запиленості ми провели наступним чином: на предметне скельце наклеїли невеликий шматочок подвійного скотчу і робили відбитки з підлоги в різних місцях і розглядали під мікроскопом. Наприклад, на цих фото стан підлоги першого поверху школи у кінці другої перерви і після того, як підлогу помили. Видно радикальне покращення – зменшення запиленості після вологого прибирання.

Номер слайду 35

У спортзалі склад пилу відрізнявся великою кількістю волокон різних тканин.

Номер слайду 36

В класах, де протягом уроку багато писали на дошці, було виявлено багато крейди: кабінет фізики, 4 клас.

Номер слайду 37

Рівень запиленості менший там, де в класах багато квітів: найменше пилу виявлено в кабінеті біології, більше в кабінеті фізики і 4 класу.

Номер слайду 38

Ось ще один простий тест на чистоту: - біла серветка, якою витерли підлогу до вологого прибирання і після; - стан чистоти підвіконня в коридорі школи на другому поверсі на початку дня і в кінці занять.

Номер слайду 39

Закономірним виявився тест на чистоту у шкільній бібліотеці: поверхня тієї літератури, котрою користуються частіше, виявилась чистішою, ніж тієї, котрою користуються рідко. На ній пил осідає і затримується, хоча вона стоїть у шафі під склом!

Номер слайду 40

Моніторинг захворюваності учнів По місяцях По класах. Жовтень 2015 – 41 Листопад 2015 – 46 Грудень 2015 – Січень 2016 –Лютий 2016 –Березень 2016 – Квітень 2016 – Травень 2016 – Клас Жовтень Листопад16725632442558664372286693310231112

Номер слайду 41

Використання кімнатних рослин для санації повітряного середовища шкільних приміщень Кімнатні рослини не тільки насичують атмосферу приміщення киснем, але і позбавляють від багатьох патогенних мікроорганізмів. Багато кімнатних рослин виконують функцію «чистильників» повітря. Крім цього, речовини, що виділяються рослинами, мають благотворний вплив на людський організм, а деякі кімнатні рослини здатні до нейтралізації шкідливих речовин і випромінювань. Хлорофітум Пеларгонія

Номер слайду 42

Сансевієрія. Аспарагус. Алое. Фікус

Номер слайду 43

Рекомендації освітнім установам щодо поліпшення санітарно-гігієнічних норм 1. Обов’язкове змінне взуття, так як воно значно зменшує вміст пилу в школі, оскільки не містить вуличного бруду.2. Проводити вологе прибирання не рідше 2 разів на день, використовуючи спеціальні миючі засоби. У сухому повітрі пил не осідає годинами. Тому необхідне вологе прибирання і контрольоване зволоження, особливо в опалювальний сезон.3. Обов’язкове провітрювання класних приміщень за 15 - 20 хв. до навчальних занять.4. Обов’язкове провітрювання класних приміщень після кожного проведеного уроку на 10 - 15 хв. Провітрюючи приміщення, ви позбудетеся від пилу, що знаходиться в повітрі і наситите повітря свіжим киснем.5. Щоденне вологе прибирання кабінетів не тільки після закінчення занять, а й на великих перервах, які тривають не менше 20 хв.6. Щоденне вологе прибирання в кабінетах не тільки підлоги, але і класних меблів (шаф, підвіконь).

Номер слайду 44

7. Використовувати для видалення пилу з поверхонь спеціальні антипилові серветки; 8. Підмітати підлогу не звичайною щіткою, а шваброю для сухого прибирання з чохлом з волокна, який вбирає пил; 9. Мити підлогу спеціальною ганчіркою, кручені волокна якої затягують пил, грибки, бактерії; 10. Тримати у приміщеннях побільше квітів. Вони очищають повітря. Так як на листках пил теж накопичується, їх треба протирати; 11. Крім того, потрібно регулярно прати всі традиційні «пилозбірники», які піддаються пранню: штори, плюшеві іграшки, ганчіркові килимки, покривала, подушки і ковдри з синтетичними наповнювачами; 12. Покласти перед вхідними дверима школи не дешевий гумовий, а якісний бар’єрний килимок. 13. Систематично використовувати в класних кабінетах очищувачі повітря. 14. Регулярно чистити м’які меблі, килими пилососом.

Номер слайду 45

ВИСНОВКИ Ми провели дослідження з вивчення впливу пилу на здоров'я школярів і дізналися, що мікроорганізми присутні скрізь : і в повітрі, і на поверхні предметів, а також на покривах людини. Вони є сприятливим середовищем для проживання бактерій. Завдяки виконанню елементарних гігієнічних правил людина сприяє зменшенню бактерій на поверхні тіла. Велика кількість мікроорганізмів (бактерій) виявляється в погано провітрюваних приміщеннях, що може призвести до підвищення захворюваності людей простудними і вірусними захворюваннями. На підставі отриманих результатів можна зробити наступні висновки:1. Ми всі в своїх квартирах, будинках, класах і приміщеннях повинні стежити за чистотою повітря, яким дихаємо. 2. Поліпшити якість нашого повітря ми можемо регулярним вологим прибиранням і провітрюванням кімнат і класів.3. Велику роль у підтриманні чистоти повітря грають зелені квіти: вони поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень, листя затримують частинки пилу. style.font. Size

Номер слайду 46

Дихайте свіжим повітрям, знаходьтесь у чистому приміщеннні і не хворійте!

Номер слайду 47

Дякуємо за увагу!!!

zip
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
20 лютого 2018
Переглядів
7025
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку