План-конспектКАТЕГОРІЯ «ЗАБРУДНЕННЯ». ОСНОВНІ АНТРОПОГЕННІ ДЖЕРЕЛА ЗАБРУДНЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА" уроку "

Про матеріал

План уроку містить екоафоризми. Засвоєння нового матеріалу планується провести у вигляді самостійної роботи учнів із інформаційним матеріалом, який знаходиться на екранах їх смартфонів. Роботу корисно організувати у групах. за сінгапурською методикою.

Перегляд файлу

УРОК 5. КАТЕГОРІЯ «ЗАБРУДНЕННЯ». ОСНОВНІ АНТРОПОГЕННІ ДЖЕРЕЛА ЗАБРУДНЕННЯ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Цілі уроку:

Навчальна: ознайомити учнів із поняттям «забруднення», розглянути основні антропогенні джерела за­бруднення навколишнього середовища;

Розвиваюча: розвивати навички аналізу й синтезу інформації;

Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням різних видів і джерел забруднення навколишнього середовища.

Тип уроку: з використанням інноваційних технологій.

Методи і методичні прийоми: вправи на розвиток критичного і креативного мислення учнів.

Міжпредметні зв’язки: хімія, географія.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап

Підготовка учнів до уроку.

Діагностика емоційного стану учнів.

  1. Повторення домашнього завданні і актуалізація опорних знань

ЗАХИСТИ КОНСПЕКТ

Знайти відповідність


А. Ноосфера.

Б. Вернадський.

В. Леруа, Шарден.

Г. Термін «ноосфера»

Д. Сфера розуму.

Е. Екосистеми.

Є. Природні.

Ж. Антропогенні.

З. Антропогенно-прородні.

 

  1. Місто.
  2. Частина біосфери.
  3. Термін.
  4. Луки.
  5. 1927 рік.
  6. Антропогенна.
  7. Заповідники.
  8. Ноосфера.
  9. Передбачив  розвиток біосферу у ноосферу.

 

БЕСІДА

  1. Що таке ноосфера? Яка інша назва? Чому?
  2. Які особливості притаманні живій речовині?
  3. На які галузі поділяють екологію?
  4. Чи потрібно вивчати екологію і для чого?
  5. Що ви розумієте під терміном «забруднення»? Яка його історія на вашу думку? З якою з оболонок він має прямий зв'язок: з біосферою чи ноосферою? Поясніть свою думку.
  6. Які джерела забруднення ви знаєте у нашій місцевості, області? Наскільки небезпечні його наслідки? Щоб ви запропонували щоб уникнути наслідків такого забруднення?
  1.       Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник. Іван Тургенєв

Основним законом природи є збереження людства. Джон Локк
Людство - без облагородження його тваринами і рослинами - загине, збідніє, впаде в злобу відчаю, як самотній на самоті. Андрій Платонов.            

У людини не може бути свободи без дикої природи. Едвард Еббі

Аєродромы, пирсы и перроны,

Леса без птиц,

И земли без воды…

Все меньше окружающей природы.

Все больше окружающей среды. Р. Рождественский

 

Повідомлення теми і мети уроку

ДЧЦМПЗ?

  1.        Вивчення нового матеріалу

Хочу дізнатися про…

Складаємо навігатор знань і тези до нього.

Ознайомтесь з інформаційним матеріалом і дайте відповідь на запитання:

Дайте відповідь на запитання

  1. Що таке забруднення? На основі прикладів доведіть вірність твердження.
  2. Які є види забруднень? Яка між ними різниця? Які з них можна попередити? Чому?
  3. Чому на сьогодні склалася така ситуація, що загальна потужність джерел антропогенного забруднення в бага­тьох випадках перевершує потужність природних? Чого можна чекати якщо і надалі зберігатиметься ця ситуація? Чи можна виправити цю ситуацію? Щоб ви запропонували?
  4. Наведіть приклади забруднень різних масштабів, що спостерігаються у нашому місті, області Україні.
  5. Чому вченні вважають, що до основних антропогенних факторів розвитку екологічної кризи в Україні належать передусім великі промислові комплекси? Чи можна віднести до них наше підприємство і чому?
  6. Поясніть чим небезпечні ТЕС і АЕС?  Поруч з нами знаходиться Кременчуцька ГЕС.  Як ви вважаєте, наскільки вона безпечна?
  7. Чи є загрозою для нашого міста транспорт? Який і чому? Що робиться на даний час у нашому місті щоб попередити забруднення довкілля?
  8. Проаналізуйте вплив сільського господарства на стан довкілля і на людину зокрема. На основі своїх спостережень підтвердьте, або заперечте негативний вплив с/г на довкілля.
  9. Проведіть дослідження і складіть звіт про те, чи впливають комунальні стоки на екологію нашого міста і річки Дніпро?
  10.        Чи діють у нашому місті джерела фізичного забруднення? Якщо так то де і наскільки?
  11.        Як впливає військова діяльність на екологію і коли вплив більш відчутний:  в період ВВВ чи сьогодні? Доведіть свою думку.

ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

Забруднення — це зміна якості навколишнього середовища, що призводить до негативних наслідків.

Розрізняють природні й антропогенні забруднення. Природне виникає в ре­зультаті природних причин — виверження вулканів, землетрусів, катастрофічних повеней, пожеж. Антропогенне забруднення — результат людської діяльності.

Сьогодні загальна потужність джерел антропогенного забруднення в бага­тьох випадках перевершує потужність природних. Природні джерела нітро­ген оксиду викидають ЗО млн т на рік, а антропогенні — 35—50 млн т; сульфур діоксиду — відповідно, 30 і понад 150 млн т. У результаті діяльності людини свинцю потрапляє в біосферу в 10 разів більше, ніж у процесі природних за­бруднень.

За масштабами забруднення поділяють на такі види:

  • глобальні (планетарні): озонові дірки, кислотні дощі, парниковий ефект, підвищення рівня радіації і забруднення Світового океану;
  • регіональні: забруднення окремих частин країни, басейну окремої річки, моря;
  • локальні: невеликих масштабів від локальних джерел забруднення (вихлоп­на труба конкретного автомобіля, викид газоподібних чи твердих відходів окремого підприємства).

Основні антропогенні джерела забруднень

Промисловість

До основних антропогенних факторів розвитку екологічної кризи в Україні належать передусім великі промислові комплекси — ненажерливі споживачі сировини, енергії, води, повітря, земельних просторів і водночас найпотужні­ші джерела практично всіх видів забруднень (механічних, хімічних, фізичних, біохімічних). Серед цих об'єктів найнебезпечнішими забруднювачами довкіл­ля є металургійні, хімічні, нафтопереробні й машинобудівні заводи, кар'єри та збагачувальні фабрики, деякі військові підприємства.

Енергетика

Сильно забруднюють довкілля об'єкти енергетики, передусім ТЕЦ і ГРЕС. Поглинаючи величезну кількість нафтопродуктів, газу й вугілля, вони вики­дають в атмосферу мільйони кубометрів шкідливих газів, аерозолей і сажі, за­харащують сотні гектарів землі шлаками й золою. ГЕС вважаються екологічно найбезпечнішими. Та за період свого існування водосховища перетворилися на накопичувачі відходів і забруднень із прилеглих регіонів. Екологічно небезпеку становлять і АЕС. Не тільки зберігається загроза нових аварій на АЕС, а й до­дається дуже складна проблема поховання ядерних відходів.

Військова діяльність

Багато з військових об'єктів становлять реальну й потенційну небезпеку для населення й довкілля, забруднюючи навколишнє природне середовище хі­мічними речовинами, зокрема сполуками важких металів, підвищуючи радіа­ційний фон, спричиняючи деградацію природних комплексів.

Транспорт

Транспортна мережа в Україні доволі густа, кількість та активність авто­транспорту в містах великі, до того ж він завдає відчутної шкоди довкіллю. Основні причини цього — застарілі конструкції двигунів, використовуване па­ливо (бензин, а не газ чи інші, менш токсичні, речовини) та погана організа­ція руху, особливо в містах, на перехрестях. Залізничний транспорт екологіч­но чистіший, особливо електричний. Та проблемою стало сильне забруднення залізниць нечистотами, що викидаються з вагонних туалетів. Забруднюється смуга завширшки в кілька метрів обабіч колій.

Сільське господарство

Для наших сільськогосподарських районів найхарактернішим є забруднен­ня природних вод і ґрунтів пестицидами й мінеральними добривами. Щорічні надходження їх на поля України сягають за 90 тис. т і 4,5 млн т відповідно.

Комунальні стоки

Дедалі нагальнішою екологічною проблемою міст України, особливо ве­ликих і курортних, стає очищення різних комунальних відходів — побуто­вих і промислових — та їх переробка. Щорічно у водойми України скидається близько 4 млрд м3 забруднених стоків.

Джерела фізичного забруднення

До небезпечних забруднювачів довкілля належать об'єкти, які генерують потужні фізичні поля, •— електромагнітні, радіаційні, шумові, ультра- та інф­развукові, теплові, вібраційні (великі радіостанції, теплоцентралі, РЛС, транс­форматорні підстанції, ЛЕП, ретрансляційні станції, спеціальні фізичні лабо­раторії й установки, кібернетичні центри, АЕС та ін.).

  1. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Обговорення наслідків самостійної роботи учнів.

  1.       Підсумок уроку

ОЦІНИ РОБОТУ ВИКЛАДАЧА

А. До небезпечних забруднювачів довкілля належать об'єкти, які генерують потужні фізичні поля,

Б. Щоденно у водойми України скидається близько 4 млрд м3 забруднених стоків.

В. Щорічні надходження їх на поля України сягають за 90 тис. т і 4,5 млн т відповідно.

Г. Залізничний транспорт екологіч­но небезпечний, особливо електричний.

Д. Багато з військових об'єктів не становлять реальну й потенційну небезпеку для населення й довкілля,

Е. . Екологічно небезпеку становлять і ГЕС

Є. найнебезпечнішими забруднювачами довкіл­ля є металургійні, хімічні, нафтопереробні й машинобудівні заводи, кар'єри та збагачувальні фабрики, деякі військові підприємства.

Ж. Забруднення — це зміна якості навколишнього середовища, що призводить до негативних наслідків.

V. Домашнє завдання

 

docx
Додано
23 лютого 2018
Переглядів
1806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку