5 клас, українська література
Тема. Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети
Мета: створити умови для знайомства учнів із творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки; сприяти поглибленню знань і вмінь учнів характеризувати героїв та їхні вчинки, допомогти у визначенні морально-етичних проблем твору та формуванню умінь і навичок аналізувати вчинки інших та власні; сприяти для розвитку вмінь узагальнювати та вихованню позитивних рис характеру, прагненню робити добро.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований
Випереджувальне завдання: ознайомитися зі змістом казки-повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»; відобразити образ Першого Недорадника в малюнку.
Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації, роздатковий матеріал, текст повісті-казки, мультимедійні засоби навчання
Оформлення дошки: епіграф, дитячі малюнки.
Методичний коментар: гра «Лови помилку», цифровий диктант (індивідуальна робота),вікторина «Хто це сказав?», рубрика «Детективна історія», складання «Асоціативного куща», робота в групах (характеристика героїв), бесіда, слово вчителя, робота з текстом, заповнення таблиці «Герої з добрими та злими рисами характеру», «Незакінчене речення»
Хід уроку
І. Організаційно-мотиваційний
1.Емоційне налаштування
"До успіху"
- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі( можна оформити як девіз уроку):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду і опорних знань.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні до нас на урок завітав той, хто знає про країну Недоладію все, адже саме він її створив. Здогадалися хто це? Так, це Недочеревик. Незабаром він всіх нас перенесе до своєї казкової країни, але щоб туди потрапити, ми повинні виконати його завдання.
Гра «Лови помилку». Прочитайте цитати з повісті-казки, знайдіть та виправте помилки.
«…Знаєш, що це за країна? Звичайно, не знаєш! – поспіхом сам собі відповів Недоладько. Тут живуть усі доведені до ладу справи!» (не доведені).
«…А ти знаєш, чому я боюся свого Першого Недорадника? Бо він зазіхає на мою корону! – плаксиво сказав Недороль Десятий. – Мене рятує тільки те, що у нього немає рук» (голови).
«…- Цікаво, чи всі бажання тут виконуються? – голосно промовила Аля. Їй дуже захотілося сметани» (морозива)
«… Інструкція № 12. Як перенестися до країни Недоладії. Рівно о 16 годині, коли хвилинна стрілка затулить годинну, стати перед годинником…» (12 годині)
Цифровий диктант (Учитель диктує твердження за змістом твору. Учні позначают «0» — якщо твердження неправильне, «1» — якщо твердження правильне.)
1. Аля подарувала бабусі чудового рушника. (0)
2. Недочеревик чекав на неї в її власній кімнаті. (1)
3. Аля опинилась на березі озера в якійсь дивній країні. (1)
4. Недоладько був дуже красивим хлопцем. (0)
5. Будинки в Недограді були рівні та ошатні. (0)
6. Недороль злякався Алі під час першої зустрічі. (1)
7. Недорадник носив шолом замість голови. (1)
8. Аля потрапила до будинку Недочеревика через вікно. (0)
9. Із в'язниці Алі допоміг втекти охоронець. (1)
10. Годинника на центральній башті не вдалося відремонтувати. (0)
11. Недоладько відправився додому разом з Алею. (0)
12. Аля звільнила Недоладію від Першого недорадника. (1)
Вікторина «Хто це сказав?»Установіть відповідність між героєм та його словами:
А Недочеревик звідси, розказати про це і мені!»
Б Недоладько
В Недороль Десятий кінця соту справу.
Д Недорадник
Г Аля
€ Недоборода
1 «Але обіцяй, якщо взнаєш дорогу
2 «Сьогодні ця дівчинка не довела до скільки потрібно...»
3 «Завтра тобі відрубають голову!»
4 «Дорогу звідси знає тільки Недочеревик!»
5 «Не можу дивитися на дітей у в'язниці!»
6 «Ну були б тут хоча б ось такі маню-сенькі дверцята»
Рубрика «Детективна історія»
Аля заблукала. Допоможіть їй визначитись, де вона знаходиться:
1. «Навкруги багато колон, висока стеля, горять свічки, а в ніші стоять лицарські лати. Де я?» (Тронна зала палацу Недороля)
2. «Тут багато мотлоху, велика книга на столі і не вистачає освітлення, бо нема вікон. Де я?» (Будинок Недочеревика)
3. «Бачу альбом з недорисованим чоловічком і гумку. Все здається таким знайомим. Де ж це я?»
(У себе в кімнаті)
4. «Я змерзла і не можу вийти звідси, бо мене охоряють. Чую, як хтось працює сокирою. Куди я потрапила?» (В'язниця)
5. «Бачу багато усіляких механізмів, але не вистачає головної деталі, яку хтось поцупив три дні тому. Де я?» (Башта з годинником)
Взаємомоперевірка
4. Постановка проблеми
«Чи треба доводити розпочаті справи до кінця?»
Оголошення теми, визначення учнями мети уроку.
5. Цілепокладання
Я повинен (-на):
ІІ.Операційно-пізнавальний.
Когнітивний.
1. Робота над змістом повісті-казки. Бесіда.
Отже, які проблеми порушуються в повісті-казці?
2. Складання асоціативного куща «Морально-етичні проблеми в повісті-казці» (учні по черзі називають та коментують проблеми)
3. Робота в групах. Характеристика персонажів твору
3.1. Характеристика образу Алі
Аля до того, як потрапила в країну Недоладію |
Аля після повернення додому з країни Недоладії |
груба |
ввічлива |
ніколи не закінчує розпочату справу до кінця |
товариська |
запальна по відношенню до рідних |
не залишає справи на потім |
нечепура |
врівноважена |
|
здатна на співчуття |
|
турботлива |
3.2. Характеристика образу Недоладька
(Учні самостійно підбирають цитатний матеріал за планом )
-Характер;
- опис зовнішності;
- ставлення до Алі;
- яким стає в кінці твору;
- ставлення до Недоладії.
3.3. Характеристика образів Недороля Х та Першого Недорадника
(за варіантами)
Недороль Х
- Боїться І Недорадника;
- неохайний;
- любить їсти ліщинові горішки;
- уміє грати на музичних інструментах;
- щиросердний;
- самотній;
- веде себе зовсім не як король;
- влаштувався працювати нічним сторожем.
Перший Недорадник
- злий, хижий;
- жорстокий;
- хитрий;
- носить шолом, так як не має голови;
- мріє стати королем країни Недоладії,
- коли Аля його домальовує – зникає з Недоладії і зараз висить домальований у неї над столом.
Операційний (відпрацювання основних способів діяльності)
1. Самостійна робота над заповненням таблиці «Герої з позитивними й негативними рисами характеру»
(У цей час звучить музична композиція )
Герої з позитивними рисами характеру Герої з негативними рисами характеру
- Недоладько - Перший Недорадник
- Аля
- Недоладці
- Недочеревик
- Недороль Х
- Недопопелюшка
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Прийшов час прощатися з героями казки й повертатися з цікавої подорожі додому.
– Що б ви взяли на згадку про цю мандрівку?
– Чи було цікаво читати повість і чому?
– У який момент за долю героїні ви переживали особливо?
– Які сторінки повісті хотіли б перечитати ще раз?
– Чи запропонували б ви прочитати цю казку своїм батькам?
Ми з вами крок за кроком переходимо до завершення нашого уроку. Але не варто забувати про прохання Алі. Як же повернутися дівчинці додому?» (відповіді учнів)
«Незакінчене речення»
– На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .
– Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .
– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .
– На уроці мені було… .
– Удома я розповім батькам (сестрі, брату) про... .
Оцінювання
Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,
всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,
тож роздаю вам очікувану нагороду –
гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.
Домашнє завдання
1