Мотиваційні можливості ІКТ на уроках мистецтва

Про матеріал
Інновації у сфері освіти спрямовані на формування особистості, її здатності до науково-технічної та інноваційної діяльності, на оновлення змісту освітнього процесу. Упровадження сучасних інформаційних технологій на уроках мистецтва стає однією з актуальних проблем методики викладання предмета.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПІДГОТУВАЛА: вчитель щбразотворчого мистецтва Комунального закладу «Слобідський ліцей Вільхівської сільської ради Харківського району Харківської області»


Педагог має подбати про те, щоб якомога більше органів чуття – око, вухо, голос, чуття мускульних рухів… взяли участь в акті запам’ятовування. За такого дружного сприяння всіх органів в акті  засвоєння ви переможете найлінивішу пам'ять.

К.Ушинський

 

Виховання в учнівської молоді високої читацької і загальної культури, естетичного смаку шляхом залучення її до найвищих досягнень світової літератури та культури, загальнолюдських і національних духовних цінностей - головна мета вивчення предмету «Мистецтво".

«Мистецтво» – це урок образного сприйняття світу. Він змушує працювати уяву, фантазію, розвиває розумові, пізнавальні, творчі здібності, формує особистість.

 Метою сучасного уроку мистецтва  стає  не нагромадження знань, а пошукова діяльність, спрямована на формування вмінь і навичок щодо орієнтації в інформаційному просторі.

Сучасне життя досить складно уявити без використання комп'ютерної техніки. В умовах значного зростання кількості нової інформації традиційний навчально-методичний супровід не спроможний забезпечити виконання таких освітніх завдань, як оновлення змісту освіти, забезпечення особистісно орієнтованого навчання, активізації процесу розвитку творчих здібностей, умінь та навичок учнів, застосування набутих знань для розв'язування нетрадиційних завдань. Сучасні комп'ютерні технології дають можливість учителю у процесі підготовки до уроку якісно поліпшити процес викладання матеріалу. Насамперед, актуальним є питання реалізації ідеї «педагогіки співпраці». Об'єднання зусиль учнів і вчителів надає можливість якнайкраще розкрити індивідуальні особливості кожної дитини, зацікавити її, визначити сутність досліджуваної проблеми, досягти взаєморозуміння.

Новітні інформаційні технології, використання електронних засобів навчального призначення, дозволяють підвищити ефективність уроку, дають можливість створити такі умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої навчальної діяльності, процесу самонавчання, самореалізації, вчаться співпрацювати, критично мислити, аналізувати, висловлювати й відстоювати власні думки та ідеї.

Інновації у сфері освіти спрямовані на формування особистості, її здатності до науково-технічної  та інноваційної діяльності, на оновлення змісту освітнього процесу.

Упровадження сучасних інформаційних технологій на уроках мистецтва стає однією з актуальних проблем методики викладання предмета.

Я спробувала виділити такі форми організації роботи з використанням комп'ютера на своїх уроках:

1) вивчення теми уроку учнями самостійно або в парах з допомогою певного програмного забезпечення. Це ж стосується і виконання певного завдання. Роль учителя при цьому – спрямування роботи, корекція діяльності учнів. Складність цього напряму полягає у тому, що не завжди вчителі-предметники мають вільний доступ до комп’ютерної техніки для одночасної роботи принаймні половини учнів класу;

2) використання на уроці мультимедійних можливостей комп'ютера, що слугує наочним посібником. Це найпоширеніша форма організації навчання із застосуванням комп'ютера на уроці мистецтва. Ефективність і доступність цього напряму полягає у тому, що для  оптимізації процесу навчання достатньо мати предметний кабінет, який обладнано комп’ютером і додатковим демонстраційним монітором;

3) використання Інтернету, компакт-дисків для виконання лабораторно-практичної роботи, проекту, написання реферату, виконання будь-якого творчого завдання;

4) проведення різноманітних опитувань, тестувань, тематичного оцінювання.

Використання ІКТ на уроці створює можливості для розвитку зорової пам’яті, формування у дітей естетично-гармонійного світосприйняття. Сучасні інформаційні технології сприяють засвоєнню знань на основі моделі навчальної комунікації «учитель – комп’ютер - учень», що є ще одним дидактичним засобом організації навчального процесу, підтверджує необхідність вивчення мистецьких дисциплін за допомогою методів порядку навчальних дій на основі наочно-ілюстративної системи знань засобами технології мультимедіа. Можна виділити такі дидактичні можливості електронних засобів навчаня:

  • урізноманітнення форм подання інформації;
  • урізноманітнення типів навчальних завдань;
  • створення навчальних середовищ, які забезпечують "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні й виробничі ситуації;
  • забезпечення негайного зворотного зв'язку, широкі можливості діалогізації навчального процесу;
  • індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення поля самостійності;
  • застосування ігрових прийомів;
  • можливості відтворення фрагментів навчальної діяльності (предметно-змістовного, предметно-операційного і рефлексивного);
  • активізація навчальної роботи учнів, посилення їх ролі як суб'єкта навчальної діяльності (можливість обирати послідовність вивчення матеріалу, визначення міри і характеру допомоги тощо);
  • посилення мотивації навчання

Таким чином інформаційні технології дають змогу класно-урочній системі набути цікавого змісту. Діяльність учителя на такому уроці спрямована на вміле управління засобами та формами використання ІКТ.

Що ж таке ІКТ?

Будь-яка педагогічна технологія – це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу навчання складає отримання і перетворення інформації. Більш вдалим терміном для технологій навчання, що використовують комп'ютер, є комп'ютерна технологія. Комп'ютерні (нові інформаційні) технології навчання – це процес підготовки і передачі інформації, кого навчають, засобом здійснення яких є комп'ютер.

На сучасному етапі розвитку освіти мультимедіа дозволяють об'єднувати в одній комп'ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відеозображення, графічне зображення та анімацію. Кожен із застосовуваних інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання на заняттях  художньої культури.

Систематичне використання ПК на уроці сприяє наступному:

- підвищенню рівня використання наочності на уроці;

- покращенню продуктивності уроку;

- встановленню міжпредметних зв'язків з інформатикою та іншими науками;

- організації проектної діяльності учнів щодо створення навчальних програм та електронних посібників з курсу під керуванням учителів;

- логічності подавання навчального матеріалу, що позитивно позначається на рівні знань учнів;

- зміні ставлення школярів до ПК як до захоплюючої іграшки;

- сприйманню його, як універсального інструмента для роботи в будь-якій галузі людської діяльності.

Але використання ПК як демонстраційного обладнання з великими можливостями, – це лише перший крок. ІКТ дозволяє робити значно більше, зокрема – активізувати пізнавальну діяльність учнів. З використанням відомих методів проектної роботи можна залучити їх до створення під керуванням учителя різноманітних допоміжних матеріалів, презентацій, тематичних підбірок тощо. В ідеалі можна навіть доручати таким учням створення мультимедійних посібників, залучати їх до консультаційної і навіть викладацької діяльності, що є показником нового якісного рівня навчальних досягнень.

Першим кроком у досягненні позитивних результатів від використання ІКТ є послідовність логічно закінчених доз (кроків модульних елементів) навчального матеріалу. Він складається з різних кадрів (слайдів):

1.Інформаційні кадри (слайди) - несуть суть інформації;

2.Операційні кадри (слайди) - містять завдання та вказівки, які, направляють діяльність учнів на засвоєння знань, сформованих в інформаційних кадрах (слайдах);

3.Кадри (слайди) зворотного зв’язку дозволяють учням самостійно оцінити свою пізнавальну діяльність;

4.Контролюючи кадри (слайди) розкривають суть помилок та даються вказівки щодо їх усунення.

При підготовці до уроку з використанням ІКТ не потрібно забувати, що це УРОК, тому:

  1. складаю план уроку виходячи з його цілей,
  2. при відборі навчального матеріалу дотримуюсь основних дидактичних принципів: (систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін.)

 При цьому пам’ятаю, що комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.

Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку мистецтва, так і в процесі навчання: При поясненні (введення) нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі. При цьому комп'ютер виконує такі функції:

  1. У функції вчителя комп'ютер являє собою:
  • джерело навчальної інформації;
  • наочний посібник;
  • тренажер;
  • засіб діагностики і контролю.
  1. У функції робочого інструменту:
  • засіб підготовки текстів,
  • спосіб зберігання тестового матеріалу;
  • графічний редактор;
  • обчислювальна машина великих можливостей.
  • засіб підготовки виступів;

Сучасні вимоги до уроків ставлять перед учителями багато нових завдань. Одне з них – навчити учня самостійно здобувати знання.

Самим доступним і популярним для учнів джерелом інформації став Інтернет. Сьогодні для вчителя не стає проблемою використання ресурсів мережі Інтернет безпосередньо у ході освітнього процессу, і це має багато переваг.

Переваги використання Інтернету в освітньому процесі:

1. Займає невеликий проміжок часу (звичайно, при умові, що швидкість подачі інформації буде високою).

2. Розвиває вміння працювати з варіативною інформацією.

3. Сприяє розвитку вміння порівнювати, співставляти, обирати.

4. Розвиває пізнавальний інтерес до предмету.

Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє мені перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Стає більш швидким процес запису визначень та інших важливих частин матеріалу, тому що мені не доводиться повторювати текст кілька разів (виводжу його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.  Допомагає  краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти його, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання, стимулює його професійний ріст і все подальше освоєння комп'ютера.   Застосування на уроці комп'ютерних тестів і діагностичних комплексів дозволяє  за короткий час отримувати об'єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається у всіх учнів і своєчасно його скоректувати. При цьому є можливість вибору рівня складності завдання для конкретного учня.

Такім чином, досвід використання ІКТ у процесі вивчення мистецтва  дозволяє визначити низку факторів, які впливають на ефективність навчально-виховного процесу:

  • зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;
  • полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;
  • запам’ятовування навчального матеріалу на значний період;
  • збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень.

Підводячи підсумок слід виділити переваги використання ІКТ при вивченні мистецтва:

  1. індивідуалізація навчання;
  2. інтенсифікація самостійної роботи учнів;
  3. зростання обсягу виконаних на урок завдань;
  4. розширення інформаційних потоків при використанні Internet;
  5. підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи.

Я для себе зазначила, що таке заняття викликає у дітей емоційний підйом, навіть учні з низьким рівнем знань охоче працюють з комп'ютером.

Звичайно, далеко не всі загальноосвітні навчальні заклади забезпечені сучасними комп'ютерами. Проте це не повинно зупиняти розробників мультимедійних засобів навчання, оскільки саме застосування мультимедійних технологій є одним із перспективних напрямів підвищення продуктивності навчання учнів. Окрім цього, вважаю, що необмежені можливості комп'ютера щодо надання інформації розв'язують проблему постійної зміни та оновлення змісту шкільної мистецької освіти.


Список літератури:

  1. Витухновская А.А., Марченко А.С. Проектирование технологии подготовки к обучению младших школьников с использованием компьютера. // Информатика и образование. – 2004.-№8. – С.83-87.
  2. Гевал П.А. Загальні принципи використання комп’ютера на уроках різних типів // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2000. - №3.
  3. Ладиченко Т. Електронний педагогічний програмний засіб з історії – новий крок в оволодінні навчальним матеріалом // Історія в школах України. – 2005. – №4.
  4. Основи нових інформаційних технологій навчання: Посібник для вчителів /Авт. кол.; За ред. Ю. І. Костюка АПН України. — К.: ІЗМН, 1997. — 264 с.
  5. Пейперт С. Переворот в сознании: Дети, компьютеры и плодотворные идеи. — М.: Педагогика, 1989.

 

 

Інформаційні ресурси, які можна використовувати в якості форми уроку (інтернет-урок)

 В першу чергу можна віднести сайти, де інформація розміщується на одній web-сторінці, швидкість збільшення фотографій і зображень висока, а завантаження сторінок не займає багато часу.  Ресурси мережі Інтернет можуть бути використані у якості:

 1. Музею.

    Немає можливості поїхати на екскурсію? Можна зробити віртуальні екскурсії по всім музеям світу  Щоб відвідати музеї України, які мають свої сторінки в Інтернеті, можна скористатися ресурсами порталу Антикварний салон http://www.antiq.com.ua/museum/ukraine.htm.

2. Підручника.

Можна знайти електронні версії підручників з художньої культури як україномовних, так і інших видань. (http://www.osvita.org.ua/school/books/ ). Можна скласти список сайтів з певної темі, якими учні можуть скористатися на уроках. 

 3. Словника, енциклопедії, довідника.

Можна організувати роботу з новими термінами, поняттями, іменами - це сприяє полегшенню сприйняття нового слова, його запам’ятовування.

 З цією метою можна використати Вікіпедію

Можна скористатися спеціалізованими сайтами, такими як «Міфологічна енциклопедія» (http://myfhology.narod.ru/), включивши інформацію з неї в урок. Інформація на цьому сайті представлена лаконічно, стисло. Цю інформацію можна використовувати безпосередньо на уроках при першому знайомстві з міфологією, а потім на узагальнюючих уроках. Там учень може самостійно ознайомитися з основними древньоєгипетськими богами, щоб потім самостійно виступи з відповідним усним повідомленням на цю тему. Така учнівська робота може бути як груповою, так і індивідуальною. При груповій роботі учні можуть опрацьовувати не один, а декілька розділів сайту.

При виборі сайтів слід обирати ті, де тексти написані мовою, яка доступна учням для засвоєння.  До того ж, використовуючи подібні сайти, можна організовувати уроки в нетрадиційній формі – уроки-подорожі, уроки-екскурсії, уроки-дослідження.  Зверніть увагу,  більшість подібних сайтів мають свої пошукові системи. Це полегшує пошук необхідної інформації.

 

 

 

Інформаційні ресурси, які можна використати на уроках:

Сайт http://mify.org/ - Міфи Древньої Греції

Сайт http://lucl.lucl.kiev.ua/start/kraini.html - Країни Світу

Сайт http://www.sacralart.com.ua/ - Сакральне мистецтво Галичини

 

 

 

Інформаційні ресурси, які можна використовувати у позаурочній діяльності

 Позаурочна діяльність  -  науково-дослідницька  робота ,участь в олімпіадах, телекомунікаційних проектах. Дистанційні олімпіади, інтернет-олімпіади, телекомунікаційні проекти, науково-дослідницька діяльність з використанням ресурсів Інтернету  створює всі умови для самоосвіти, розширення кругозору, розвитку глобального мислення.

 http://ymnica.com/informatcia - інтернет-олімпіада «Умница», де доступний блок «Світова художня культура» 

 

 

Інформаційні ресурси, які можна використовувати

для підготовки до уроку

 Це ті ресурси, які можуть бути використані під час підготовки до уроку:  

- сайти, що містять об’ємні тексти і це вимагає аналізу і обробки інформації, подачі її частинами;

- сайти з невисокою швидкістю завантаження матеріалів;

- сайти, які містять методичні розробки, обмін досвідом, теоретичне обґрунтування використання тих чи інших методів, прийомів та форм роботи; 

- сайти музеїв.

1

 

 

doc
Пов’язані теми
Мистецтво, Інші матеріали
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку