Квест-гра
«Мова єднає всіх»
Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про мову та літературу;
формувати в учнів розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не
може існувати ні народ, ні Україна як держава; розвивати навички застосування
знань з мови та літератури на практиці; збагачувати словниковий запас, розвивати творчі здібності; виховувати любов до рідної мови, бажання досконало володіти нею, пробудити почуття національної гідності, прагнення бути справжніми українцями, виховувати почуття гордості за Україну.
Наочне оформлення: плакати до Міжнародного дня рідної мови, книжкові виставки на кожній зупинці, роздатковий матеріал та наочний матеріал відповідно до тематичної зупинки.
Реквізит: маршрутні листи для учасників, ручки, папір, калькулятори, календарі на рік.
Хід квест-гри
Гра проводиться серед учнів 8-10 класів. Квест органічно переплітає ігрові елементи та знання учнів про мову та літературу.
Команди збираються у кабінеті української мови та літератури. Із вступним словом виступає вчитель української мови та літератури і пояснює учасникам правила квест-гри та видає маршрутні листи із позначеними зупинками.
У кожного у маршрутному листі зупинки розташовані так, щоб команди одночасно не перебували на одній зупинці. Після проходження останньої зупинки команди повинні повернутися до кабінету української мови та літератури для підбиття підсумків та оголошення результатів квесту. Перемагає команда, що виконала всі завдання, по-перше, швидше за інших, по-друге, отримала найвищі оцінки за пройдені завдання.
ПЕРЕБІГ ГРИ
Доброго дня всім присутнім! Раді вас вітати! Ми зібралися сьогодні, щоб провести квест-гру “Мова єднає всіх”, присвячену Міжнародному дню рідної мови, який відзначають у всьому світі 21 лютого. В Україні цей день Указом Президента відзначають з 2000 року. Тому зі святом усіх вас – шанувальники рідного слова!
«Мова – то цілюще народне джерело і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги » (В. Сухомлинський). Тільки той може осягти своїм розумом і серцем красу, велич, і могутність Батьківщини, хто збагнув відтінки і пахощі рідного слова, хто дорожить ним, як честю рідної матері, як колискою, як добрим іменем своєї родини. Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово,- це людина без роду, без племені.
Любов та повага до мови, якою розмовляєш, - це передусім, шанування себе, виявлення поваги до народу, його історії, культури. Адже мова – нетлінний скарб українського народу, що його наші предки зберегли, незважаючи на всілякі утиски й заборони, передавши нам у спадщину.
Отож, ми зібралися у фойє школи, щоб ще раз переконатися в тому, що українські школярі люблять і шанують рідну мову. Сьогодні ми представляємо вам найкращих учнів школи, ерудованих, енергійних, веселих. Тож привітайте учасників оплесками! Запрошуємо капітанів команд для представлення учасників.
А тепер прошу вас привітати найсправедливіше журі у світі!
Отже, ми розпочинаємо!
Зупинка №1 - «ВІЗИТІВКА» розташована у фойє школи. Завданням даної зупинки буде представлення своєї команди, оголошення її назви та девізу.
Оцінювання:
Завдання оцінюється в 10 балів.
Команда № 1. «Мовознавці»
Девіз «Мужай, прекрасна наша мово, живи, народу віще слово».
Презентація. Коли ти плекаєш слово,
Мов струна воно бринить.
Калиново, барвінково
Рідна мова пломенить.
Коли мовиш, як належить –
Слово чисте, як роса…
І від тебе теж залежить
Мови рідної краса.
Команда № 2. «Лінгвісти»
Девіз «Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись рідною мовою».
Презентація. Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!
Несеш барвінь гарячу, яру
В небесну синь пташиним граєм
І, спивши там від сонця жару,
Зеленим дихаєш розмаєм…
Зупинка № 2 – «РОЗМИНКА» розташована в кабінеті географії. Завданням даної зупинки буде змагання у кмітливості.
Шановні гравці, тепер, коли ви представили свої команди суперникам та журі, я пропоную вам позмагатися у кмітливості. І допоможуть нам у цьому загадки-жарти.
Оцінювання:
За кожну правильну відповідь команда отримає по 1 балу.
Команда 1.
1) Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три)
2) Де вода стоїть стовпом? (У склянці)
3) У сімох братів по сестрі. Скільки усього сестер? (Одна)
4) Під яким деревом сидить заєць під час дощу? (Під мокрим)
5) Маленьке, сіре, на слона схоже? (Слоненятко)
6) Скільки місяців у році мають 28 днів? (Усі)
7) Коли чорній кішці легше за все потрапити у дім?(Коли двері відчинено)
8) Чи може страус назвати себе птицею? (Ні: він же не вміє говорити)
9) Людина потрапила під дощ, і йому ніде і нічим було укритись. Додому він прийшов весь мокрий, але не одна волосина на його голові не промокла. Чому? ( Він був лисим.)
Команда 2.
1) Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи)
2) На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема (Літера „Б")
3) Що в хаті щодня цілують? (Чашку)
4) Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка)
5) Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві)
6) У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому)
7) Що в людині найбистріше? (Думка)
8) Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива)
9) Що посеред землі стоїть? (Літера „М")
Зупинка № 3 – «ПОШУКОВА» розташована в кабінеті інформатики. Завданням даної зупинки буде розгадування ребусів та кросвордів.
Ребуси створенні за допомогою сервісу http://rebus1.com
Завдання: Упізнай письменника.
У цьому раунді ми спробуємо пригадати українських літературних митців, які кожен у свій час стояли на сторожі рідного слова, рідної мови. Командам по черзі пропонуються навідні питання, за якими потрібно відгадати ім'я письменника.
Оцінювання:
За правильно виконане завдання команда отримує 5 балів.
Команда 1.
драма “Украдене щастя”
1=Ф
Посилання на ребус: http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%B2%C2%C0%CD%D4%D0%C0%CD%CA%CE
Відповідь: Іван Франко
Посилання на ребус:
http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=1&mode=1&slovo=%CE%CB%C5%CA%D1%C0%CD%C4%D0%C4%CE%C2%C6%C5%CD%CA%CE
1=Л
Відповідь: Олександр Довженко
Команда 2.
Я в серці маю те, що не вмирає”.
+Ї
Посилання на ребус:
http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%CB%C5%D1%DF%D3%CA%D0%C0%AF%CD%CA%C0
Відповідь: Леся Українка
берег. Не тільки власне, а й чуже. Я не можу розминутися з людиною. Я не
можу бути самотнім...” Це слова …
Посилання на ребус:
http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&skip=0&mode=1&slovo=%CC%C8%D5%C0%C9%CB%C0%CA%CE%D6%DE%C1%C8%CD%D1%DC%CA%CE%C3%CE
2=И 2
Відповідь: Михайла Коцюбинського
Кросворди створенні за допомогою сервісу https://learningapps.org/
Завдання: Розгадайте кросворд
Команда 1.
Горизонтально:
3.Частина слова, яка стоїть перед коренем (префікс)
4.Спільна частина слова у споріднених словах (основа)
6.Один з головних членів речення (підмет)
7.Один з другорядних членів речення (означення)
9.Розділ мовознавства, що вивчає стійкі словосполучення слів, їхнє значення і вживання (фразеологія)
Вертикально:
1.Частина мови, що означає дію предмета (дієслово)
2.Відмінок з питаннями кому? чому? (давальний)
5. Речення пов’язані за змістом (текст)
8.Слова протилежні за змістом (антоніми)
10. Розділ мовознавства, що вивчає звуки мови й мовлення (фонетика)
Команда 2.
Горизонтально:
6.Один з головних членів речення (присудок)
7.Один з другорядних членів речення (обставина)
8.Слова, досить близькі за звуковим складом і звучанням, але різні за значенням (пароніми)
9.Розділ мовознавчої науки, що вивчає слова, їхнє значення, походження й уживання (лексикологія)
Вертикально:
1.Частина мови, що означає назву предмета (іменник)
2.Відмінок з питаннями кого? чого? (родовий)
3.Частина слова, яка стоїть після кореня (суфікс)
4.Спільна частина слова у споріднених словах (основа)
5.Речення пов’язані за змістом (текст)
10.Розділ мовознавчої науки, що вивчає частини мови (морфологія)
Зупинка № 4 – «СЕКРЕТНА» розташована в кабінеті української мови та літератури. На цій зупинці будуть запропоновані секретні шифрограми, в яких зашифровані вислови про рідну мову відомих людей.
Завдання: Користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вислови про рідну мову відомих людей.
Оцінювання:
За кожне правильно виконане завдання команда отримує 5 балів.
Кожне
Команда 1.
СЕКРЕТНА АБЕТКА
А 1 Б 2 В 3 Г 4 Ґ 5 Д 6 Е 7 Є 8 Ж 9 З 10 И 11 І 12
Ї 13 Й 14 К 15 Л 16 М 17 Н 18 О 19 П 20 Р 21 С 22 Т 23 У 24
Ф 25 Х 26 Ц 27 Ч 28 Ш 29 Щ 30 Ь 31 Ю 32 Я 33
1.3315 6192217 1816242912,
15191611 187171 21933101812
101 221619319 20211376187,
3019 3111021121619 3 2319212…
Відповідь: "Як добре на душі,
коли нема боязні
за слово праведне,
що визріло в тобі…"
Дмитро Павличко
2. 221619319 – 2319 172462119222312 20211917121831,
221619319 – 2319 62417151 163262231151.
Відповідь: "Слово — то мудрості промінь,
слово — то думка людська."
Леся Українка
Команда 2.
Завдання: Користуючись цифровими позначеннями літер в алфавіті, прочитати вислови про рідну мову відомих людей.
СЕКРЕТНА АБЕТКА
А 1 Б 2 В 3 Г 4 Ґ 5 Д 6 Е 7 Є 8 Ж 9 З 10 И 11 І 12
Ї 13 Й 14 К 15 Л 16 М 17 Н 18 О 19 П 20 Р 21 С 22 Т 23 У 24
Ф 25 Х 26 Ц 27 Ч 28 Ш 29 Щ 30 Ь 31 Ю 32 Я 33
1.221619319 - 2019161931,
1167 3194191831 3 1967912 22161931-
271022172123181, 28246192331921181 25733,
20211361131 122215211 20211917723733.
Відповідь: "Слово — полова,
Але вогонь в одежі слова —
Безсмертна, чудотворна фея,
Правдива іскра Прометея."
Іван Франко
2. 21126181 171931 181 28249111812
307 17111612291932 222318.
Відповідь. "Рідна мова на чужині
Ще милішою стає."
Павло Грабовський
Зупинка № 5 – «РЕКОНСТРУКЦІЯ» розташована в кабінеті історії.
Завдання:
На даній зупинці учасники квесту мають утворити і прочитати прислів’я та приказки про мову.
Завдання: Кожна команда отримує конверт з кольоровими наборами слів, з яких необхідно скласти прислів’я або приказку. Підказкою є те, що кожне з прислів’їв або приказок має свій колір.
Оцінювання:
За кожне правильно виконане завдання команда отримує 1 бал.
Команда 1.
Завдання: Утвори і прочитай прислів’я та приказки про мову.
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.
Рідна мова - не полова: її за вітром не розвієш.
Від солодких слів кислиці не посолодшають.
Від меча рана загоїться, а від лихого слова — ніколи.
Від теплого слова і лід розмерзається.
Слово до слова — зложиться мова.
Дурний язик попереду розуму біжить.
Команда 2.
Завдання: Утвори і прочитай прислів’я та приказки про мову.
Де слова з ділом розходяться, там непорядки водяться.
Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері не ввійдеш.
Кого не б'є слово, тому й палиця не поможе.
Краще переконувати словами, як кулаками.
На ласкаве слово не кидайся, а за грубе не гнівайся.
Слово — не полова, язик — не помело.
Не те гріх, що в рот, а те, що з рота.
Язик до Києва доведе, а в Києві заблудить.
Зупинка № 6 – «ДАЛІ, ДАЛІ…» розташована в кабінеті хімії та біології. На даній зупинці учасники квесту мають за одну хвилину дати відповідь на якомога більшу кількість запитань.
Завдання:
Учасники квесту мають за одну хвилину дати відповідь на якомога більшу кількість запитань. Якщо члени команди не знають відповіді на запитання, говорять «Далі…», і переходять до наступного запитання.
Оцінювання: Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Команда 1.
1. Державна мова України (українська)
2. Найбільша одиниця мови (текст)
3. Частина мови, яка називає ознаку (прикметник)
4. Знак у кінці питального речення (знак питання)
5. Слова з протилежним значенням (антоніми)
6. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
7. Наука про звуки мови (фонетика)
8. Скільки Н у слові НЕЗРІВНЯННИЙ (чотири)
9. Головні члени речення (підмет і присудок)
10. Частина мови слова «Ой» (вигук)
11. Речення з другорядними членами (поширені)
12. Зміна букв у корені (чергування)
13. Префікс у слові ПРЕКРАСНИЙ (пре)
14.Стиль художньої літератури (художній)
15.Частина мови слова А (сполучник)
16. Список літер у встановленому порядку (алфавіт)
17. Речення з однією граматичною основою (просте)
18. Займенник з однієї букви (Я)
19. Остання буква у слові ШІСТДЕСЯТ (буква Т)
20. Слова спільного кореня (спільнокореневі)
21. Словник про значення слів (тлумачний)
22. Сьомий відмінок української мови (кличний)
23. Остання частина слова (закінчення)
24. Розмова двох осіб (діалог)
25. Опис природи (пейзаж)
26. Який числівник наказує (три)
27. З чого починається ДЕНЬ ( з букви Д)
28. Скільки букв в українському алфавіті (33)
29. Розділ науки про мову, який вивчає лексику (лексикологія)
30. Яка остання буква українського алфавіту (Я)
Команда 2.
1. Словниковий склад мови (лексика)
2. Найменша одиниця мови (звук)
3. Частина мови слова СЬОГОДНІ (прислівник)
4. Знак у кінці розповідного речення (крапка)
5. Стиль підручника (науковий)
6. Речення без другорядних членів (непоширені)
7. Частина мови про кількість (числівник)
8. Опис людини (портрет)
9. Яке слово об’єднує 33 букви (алфавіт)
10. Друга буква алфавіту (Б)
11. Що стоїть перед коренем (префікс)
12. Слова, близькі за значенням (синоніми)
13. Скільки звуків у слові Я (два звуки)
14. Речення з двома граматичними основами (складне)
15. Буква, яка не є звуком (Ь)
16. Частина мови слова «трійка» (іменник)
17. Розділ науки який вивчає словосполучення і речення (синтаксис)
18. Питання родового відмінка (кого? Чого?)
19. Частина мови слова НА (прийменник)
20. Частина мови, яка називає дію (дієслово)
21. Випадання звуку для полегшення вимови (спрощення)
22. Скільки голосних звуків в українській мові (шість)
23. Чим ВЕЧІР кінчається, а РАНОК починається (звуком Р)
24. Другорядний член речення, який відповідає на питання непрямих відмінків (додаток)
25. Префікс у слові ПРИЇХАТИ (при)
26. Слово з багатьма значеннями (багатозначне)
27. Розділовий знак при звертанні (кома)
28. Чим закінчується і ЗИМА, і ВЕСНА (А)
29. Сказати одним словом «як води в рот набрав» (мовчить)
30. Розділ науки про правопис (орфографія)
Зупинка № 7 - «ГРАМАТИЧНИЙ ТУРНІР» розташована в кабінеті математики.
Кожній команді пропонується по 12 слів з пропущеними буквами.
Завдання: поставити потрібну букву. Перший гравець вставляє букву у першому слові, другий – в другому і т.ін. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу.
Оцінювання: За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу.
Команда 1.
Над…яр…я, ясно/золотистий, з усіх/усюд, за/пані/брата, ц(и/е)кламен, лос/анджелець, зеленаво/жовтий, чотирьох/ядерний, конферанс..є, Парас..чин, сама/самотою, будь/що/будь, по/рава/руськи, на/щастя, зар…во, С(с)танція М(м)етро П(п)алац У(у)країна, клятвен…ий, інтриган..ський, ковз…кий, пів..Івано-Франківська.
Команда 2.
Далеко/східний, військово/зобов’язаний, екс/прем’єр, Мін/юст, порт…єра, сама/самотою, аби/кому, день/у/день, (з, с)підлоба, пів/Луцька, (З, з)олоті (В,в)орота, ліщинон.ці, зар..во, не/до/вподоби, суспільно/корисний, казна/з
/котрими, падиша..ський, івано/франківець, потомствен..ий, станція метро (В,в)асильківська, Парас..ин, не/спростували, пріор..тет, порц..ляна.
Зупинка № 8 - «РЕДАКТОР» розташована в бібліотеці.
Завдання: Відредагувати словосполучення.
Оцінювання: За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Команда 1.
Команда 2.
Зупинка №9 - «ВГАДАЙ ФРАЗЕОЛОГІЗМ» розташована в кабінеті психолога.
Завдання: По черзі учень з кожної команди, не називаючи слів, що входять до фразеологізму, за допомогою міміки та жестів повинен пояснити, про який фразеологізм йде мова. Завдання команд – відгадати за підказками фразеологізм і пояснити його значення.
Оцінювання: За кожен відгаданий фразеологізм команда отримує 1 бал.
Команда 1.
Яблуку ніде впасти (людно)
Ангельске терпіння (безмірне і доброзичливе терпіння)
У поті чола (докладаючи всіх зусиль, напружено)
Ведмежа послуга (дуже сумнівна послуга)
Умивати руки (ухилятися від участі в якій-небудь справі, знімати з себе відповідальність)
Задирати носа (хвастати)
Викинути з голови (забути)
Прикусити язика (замовкнути)
Зробити великі очі (здивуватися)
Хоч до рани прикладай (про добру людину)
Команда 2.
Вилазити боком (погано закінчитись для когось)
Лебедя рубати (верзти дурниці, робити щось дурне)
Зробити з мухи слона (перебільшити)
Нiде голцi впасти (людно)
Тягти за язик (змушувати кого-небудь висловлюватися з якогось привод)
Пекти раків (червоніти)
Тримати язик за зубами (бути обачним, стриманим у розмовах, мовчати)
Сушити голову (важко думати над складною проблемою)
Дати гарбуза (відмовити)
Товкти воду в ступі (займатися чимось непотрібним)
Зупинка № 10 - «І ЧУЖОГО НАВЧАЙТЕСЬ, Й СВОГО НЕ ЦУРАЙТЕСЬ…» розташована в кабінеті фізики.
Часто люди, намагаючись справити про себе враження, як про дуже ерудованих, сиплють чудернацькими чужомовними словами: медитація, девальвація, оптимізація, тоді, як в рідній мові анітрохи не гірші, а навпаки — не такі незвичні й громіздкі відповідники: роздуми, продовження, поліпшення. Наш конкурс «І чужому навчайтесь, й свого не цурайтесь…» доведе, що українська мова має повновартісні відповідники до багатьох запозичень.
Завдання : Дібрати до запозичених слів українські відповідники.
Оцінювання:
За кожне відгадане слово команда отримує 1 бал.
Команда 1.
Команда 2.
КОНКУРС №11 - « ЦІКАВИЙ НАГОЛОС» розташована в 2 класі.
Завдання: Правильно наголосити слова.
Оцінювання:
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Команда 1.
Рукопис (рукОпис), спина (спИна), вірші (вІрші), каталог (каталОг), випадок (вИпадок), течія (течіЯ), піцерія (піцЕрія), сільськогосподарський ( сільськогосподАрський), посередині (посерЕдині), загадка (зАгадка), зручний (зрУчний), підлітковий (пІдлітковий), маркетинг (мАркетинг).
Команда 2.
Квартал (квартАл), фольга (фОльга), начинка (нАчинка), чорнозем (чорнОзем), корисний ( корИсний), симетрія (симетрІя), разом (рАзом), русло (руслО), заробіток (заробІток), шофер (шофЕр), вимога (вимОга), жалюзі (жалюзІ), металургія (металУргія).
Наш квест добігає до кінця. Його ми присвятили її величності мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним.
Наш квест – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.
Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.
Отже, шановне журі, просимо оголосити результати квесту.
Журі оголошує результати квесту, нагороджує команду-переможницю грамотою.
Завершити наш квест хотілося б словами Олеся Гончара: «Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».
Кожному учаснику нашого змагання ми даруємо «Абетку побажань».
« Абетка побажань»
А – активності творчої.
Б – безхмарності небесної.
В – віри розсудливої.
Г – гумору неміряного.
Г – ґречності щоденної.
Д – достатку життєвого.
Е – економії розумної.
Є – єдності сімейної.
Ж – життя безкінечного.
З – здоров’я безмежного.
І – імені чистого.
Ї – їздити в подорожі.
К – кохання доброго.
Л – людяності Щирої.
М – мрії здійсненної.
Н – наснаги професійної.
О – обрію барвистого.
П – посмішки чуйної.
Р – радості всесильної.
С – спокою літнього.
Т – теплоти родинної.
У – успіху великого.
Ф – фантазії гармонійної.
Х – хліба цілющого.
Ц – царини домашньої.
Ч – чарівності приємної.
Ш – широти духовної.
Щ – щастя невичерпного.
Ю – юності сердечної.
Я – ясності майбутньої.
Гра цікава та незвичайна тим, що діти перебувають в постійному пошуку, відповідають на запитання, відгадують загадки-ребуси. Учні під час виконання завдань квесту закріплюють вже відомі біографічні факти про життя та творчість великого українського поета Івана Франка, які були подані їм у новій незвичайній формі. Крім того, методика гри дозволяє залучати у змагання учнів різних класів.
Після підбиття підсумків команди-учасники обов’язково нагороджуються грамотами та мотиваційними призами.