Сигнальні системи – це системи безумовно- і умовнорефлекторних звязків, які сигналізують про початок певної подіїперша сигнальна системавластива людині і тваринам; проявляється в рефлексах у відповідь на подразники – сигнали: запах форму смак колір тощо;забезпечує конкретне мислення друга сигнальна системавластива тільки людині;пов’язана зі свідомістю;проявляється у відповідь на сигнали: слова усної і письмової мови знаки, символи малюнки мову жестів;забезпечує абстрактне мислення
Мова. За процеси мови відповідають мовні центризона Брока – руховий центр мови – відповідає за вимову Пошкодження зони Брока призводить до погіршення або втрати здатності говоритизона Верніке – сенсорно-мовний центр – здатність розуміти мову. Пошкодження зони Верніке призводить до втрати здатності розуміти усну чи письмову мову
– це стан активної бадьорості, який характеризується готовністю виділити з багатьох подій найважливіше і відповісти на нього діяльністю. Увагадовільна увага – це процес направленої свідомості, який залежить від волі людини і спрямований на результатмимовільна увага - це увага, яка не залежить від волі та свідомостіпіслядовільна увага – це цілеспрямована увага у людини, якій цікавий не тільки результат, а зміст і процес
– це психофізіологічний процес, за якого людина здатна сприймати, відбирати, закріплювати, зберігати і забувати інформацію. Пам’ять. Залежно від міцності і тривалості збереження інформації розрізняють види пам’яті:процедурна –це пам’ять на дії, умовні рефлекси, навички, звичкидекларативна –це пам’ять на події, імена, дати, факти, словаоперативна (сенсорна) – триває декілька секундкороткочасна – триває від кількох секунд до хвилин 7+-2 символидовготривала – триває роками, все життя
– це психофізіологічний процес, за якого людина здатна сприймати, відбирати, закріплювати, зберігати і забувати інформацію. Пам’ять. Залежно від шляхів засвоєння інформації розрізняють види пам’яті:рухова – пам’ять на рухиемоційна – пам’ять на пережиті почуттяобразна – пам’ять на уявленнясловесно-логічна – пам’ять на думки і поняття
– це процес і результат придбання індивідуального досвіду, що складається із двох процесів: - засвоєння змісту матеріалу, - закріплення через запам’ятовування. Научіння. Форми научіння:імпринтинг (закарбування) – це вид научіння, який проявляється під час періоду перших днів життя, коли фіксується образ вперше побаченого живого об’єкта і формується особлива прихильність до нього
– це процес і результат придбання індивідуального досвіду, що складається із двох процесів: - засвоєння змісту матеріалу, - закріплення через запам’ятовування. Научіння. Форми научіння:научіння через спостереженнянаслідування -відтворення поведінки без усвідомлення її значеннявікарне научіння -відтворення поведінки із усвідомленням її значення
– це процес і результат придбання індивідуального досвіду, що складається із двох процесів: - засвоєння змісту матеріалу, - закріплення через запам’ятовування. Научіння. Форми научіння:звикання – це зниження реакції на багатократне повторення подразника, що не супроводжується підкріпленням (покаранням або заохоченням)
– це процес і результат придбання індивідуального досвіду, що складається із двох процесів: - засвоєння змісту матеріалу, - закріплення через запам’ятовування. Научіння. Форми научіння:латентне научіння - мимовільне ознайомлення з ситуацією або послідовністю подій, в результаті чого створюється готовність виконувати в майбутньому практичні дії
– це процес і результат придбання індивідуального досвіду, що складається із двох процесів: - засвоєння змісту матеріалу, - закріплення через запам’ятовування. Научіння. Форми научіння:інсайт (осяяння) – це вища форма научіння, за якого розрізнена інформація об’єднується і використовується в новій ситуації, з’являються нестандартні і оригінальні рішення
– це психічні реакції, які виражають оціночне відношення до дійсних або можливих ситуацій і об’єктивного світу. ЕмоціїЗовнішні прояви емоцій:- емоційні реакції короткочаснісум радість страх сором гнів нудьгаінтерес відраза захоплення образа здивування задоволення- емоційні стани тривалі- емоційні стосунки довготривалікохання ненависть
– це психофізіологічний процес, що забезпечує відображення в мозку людини предметів і явищ навколишнього світу у зв’язках та відношеннях. Мислення. Результати мислення – це судження, міркування, умовиводи, поняття. Послідовність розумових операцій в процесі мислення:аналіз – поділ об’єктів і явищ на складові;синтез – об’єднання частин об’єкта в ціле;порівняння – зіставлення об’єктів і явищ;узагальнення - об’єднання об’єктів і явищ за спільними ознаками;абстагування – виокремлення головного і відокремлення другорядного
– це психофізіологічний процес, що забезпечує відображення в мозку людини предметів і явищ навколишнього світу у зв’язках та відношеннях. Мислення. Функціональна асиметрія півкуль великого мозкуконтроль правої половини тілалогікааналізмовивимоваписьмолінійні уявленняоперації з числамиконкретністьраціональністьпослідовністьконцентрація увагисприйняття часуконтроль лівої половини тілаінтуїціяобразипочуттяемоційність вимовиколірмріїпросторові уявленняабстрактністьуяваодночасністьрозподіл увагисприйняття просторуліва півкуля права півкуля
– це здатність людини пізнавати навколишній світ і себе за допомогою мислення і розуму, внаслідок чого формується інтелект. Свідомість. Критерії свідомості:людина може зосередитись на явищах відповідно до обстановки;людина може висловлювати думки і оперувати ними;людина може оцінювати майбутній вчинок і його наслідки;людина може усвідомити своє Я і визнавати інших;людина може оцінити значення естетичних та етичних цінностей