Урок 1
Тема. Мова й мовлення. Мова як найважливіший засіб людського спілкування. Рідна мова, мова державна. Український алфавіт
Мета: ознайомити учнів з новим підручником «Рідна мова»; роз- ширювати уявлення учнів про мову як засіб людського спілкування; закріпити знання назв букв українського алфавіту; розкрити його прак- тичне значення для укладання словників; розвивати усне мовлення; вміння розташовувати слова в алфавітному порядку; збагачувати слов- никовий запас учнів; виховувати почуття любові до рідної мови.
ХІД УРОКУ
Ознайомлення з підручником «Рідна мова» для 3 класу
Розгляньте обкладинку. Як називається підручник?
Хто є його автором? (Микола Самійлович Вашуленко та Олександра Іванівна Мельничайко)
Поміркуйте, який зв'язок існує між назвою підручника і тим, що зображено на малюнку.
Розгорніть підручник. Зверніть увагу на умовні позначення. Прочитайте, що вони позначають.
Робота за малюнком (С. 3)
Розгляньте малюнок на С. 3.
Кого ви бачите на ньому?
Куди йдуть діти?
Як ви здогадалися?
Коли в Україні святкують День знань?
Каліграфічна хвилинка
Перше вересня — День знань.
Робота над віршем Любові Забашти «Рідна мова»
Вчитель читає вірш напам'ять.
Словникова робота. Тлумачення слів.
Негода — погана погода; нещастя, тяжка година.
Трель — тремтливий, переливчастий звук.
Читання вірша учнями.
Якою є наша мова?
До чого закликає нас Любов Забашта?
Виразне читання вірша учнями.
III. Вивчення нового матеріалу
Актуалізація опорних знань
Пригадайте, будь ласка, для чого людям потрібна мова?
З чого складається мова?
У який спосіб можна про щось розповідати одне одному?
Як мова допомагає у житті та праці?
Як обмінювались думками первісні люди? (Жестами, сигналами, мімікою, знаками, інтонацією)
Який найважливіший засіб людського спілкування? (Мова)
Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми розширимо уявлення про мову, повторимо назви букв українського алфавіту, потренуємось записувати слова в алфавітному порядку.
Словникова робота
Доберіть і запишіть слова, близькі за значенням до слова спілкуватися. (Розмовляти, балакати, гомоніти, обмінюватися думками, говорити одне з одним)
Складіть речення з даними словами.
Робота над висловами про слово (Впр. 3)
Як ви розумієте зміст висловів?
Спишіть їх.
Запис під диктовку
Добре слово людині, що дощ у посуху. Вітер руйнує гори, а зле слово — дружбу.
Поясніть зміст прислів'їв.
Спостереження над творенням слів (Впр. 4)
Робота над усним переказом (Впр. 6)
Якою можна назвати нашу мову? (Калиновою, милозвучною, співучою, солов'їною)
У 1928 році в Парижі був проведений конкурс. На ньому ви- значали милозвучність мов. Перше місце виборола французька мова, друге — італійська, третє — українська.
Ознайомлення зі словниками української мови
Де зберігається весь словниковий запас мови?
Які словники вам відомі? (Орфографічний, орфоепічний, тлумачний, перекладний тощо)
Як розташовані слова в словниках?
Як знайти слово Україна?
Що потрібно знати, щоб швидко зорієнтуватись у словнику? (Алфавіт)
Що називається алфавітом?
Закріплення вивченого матеріалу
Повторення назв букв українського алфавіту. Робота за таблицею «Український алфавіт»
Назвіть букви українського алфавіту.
Самостійна робота
Запишіть слова в алфавітному порядку.
в. Ожеледиця, роса, веселка, блискавка, іній, туман.
в. Лопата, граблі, плуг, сокира, борона, сапа.
Перевірка
Яке узагальнююче слово можна дібрати до слів кожного варіанта? (Явища природи, знаряддя праці)
Що нового ви дізнались на уроці?
Який вид роботи сподобався?
Що є найважливішим засобом спілкування?
Як розташовані слова в словниках?
Домашнє завдання Повторити алфавіт, вправа 7, С. 7.