Мова як особлива система знаків, її місце серед інших знакових систем

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе розширити знання учнів про мову як особливу систему знаків, про роль мови у формуванні особистості, поглибити розуміння взаємозв’язку мови і культури, мови і соціуму; вдосконалювати вміння одинадцятикласників правильно та доцільно висловлювати власні думки; за допомогою дидактичного матеріалу сприяти усвідомленню ролі мови в житті суспільства та окремої особистості; дати поняття про мови природні та штучні, досягти усвідомлення місця і ролі природної мови в житті суспільства, розвивати логічне мислення, увагу, збагачувати словниковий запас учнів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Друге вересня. Дистанційне навчання. Мова як особлива система знаків, її місце з-поміж інших знакових систем. Проблеми взаємодії мови і культури, мови і соціуму. Роль мови у формуванні й самовираженні особистості

Номер слайду 2

Олена Горошкіна, доктор педагогічних наук, професор; Авторський колектив: Ольга Караман, кандидат педагогічних наук, професор; Людмила Попова, кандидат педагогічних наук, доцент Станіслав Караман, доктор педагогічних наук, професор; Знайомство з новим підручником

Номер слайду 3

Шановні одинадцятикласники й одинадцятикласниці! Незабаром ви закінчуєте школу. Що візьмете із собою в майбутнє?! Мабуть, мову своїх пращурів, мову маминої колискової й батьківського твердого слова, мову першої вчительки й мову свого народу, мову веселого дитинства й замріяної юності. Не забувайте своєї мови, плекайте її, бо мова — ваш друг і порадник у дорослому житті. Запрошуємо вас до співпраці! Пропонуємо разом міркувати, аналізувати, робити узагальнення. Саме на це спрямована побудова нового підручника. До кожної теми дібрано епіграфи, що орієнтуватимуть вас в опануванні матеріалу, допомагатимуть осмислити його, спонукатимуть до висловлення гіпотетичних міркувань, формулювання висновків. Підручник допоможе вам узагальнити здобуті впродовж навчання в школі знання мови, стати толерантними й цікавими співрозмовниками, опанувати правила ефективного спілкування. Ви будете працювати підкерівництвом учителя, самостійно, парами й групами. Сподіваємося на те, що вам сподобаються рубрики «Буду я навчатись мови золотої», «Практикум», «Спілкування», «Домашнє завдання» та ін.; зацікавлять вправи, значна частина яких побудована на текстовому матеріалі; стануть корисними додатки, уміщені на QR-кодах. Вони спонукатимуть вас до виконання ролей дослідників, рецензентів, журналістів, учасників конференцій, запросять узяти участь у дискусіях з актуальних проблем сьогодення. Це дасть змогу репрезентувати себе як освічену особистість, зорієнтовану на збереження та збагачення національних духовних скарбів. Якщо ви прагнете виробити неповторний мовний імідж, успішно скласти ЗНО, цей підручник — ваш помічник. Тож запрошуємо до творчої співпраці! Успіхів вам в опануванні української мови!З повагою автори

Номер слайду 4

Знак - матеріальний, чуттєво сприйманий об’єкт, який у процесах пізнання та спілкування виступає в ролі замінника (представника) іншого предмета, явища, дії або події, і використовується для одержання, зберігання, перетворення та передачі інформації. Знак сприймається як носій певного значення, інформації. Знаки поділяють на природні та штучні. Сукупність знаків утворює знакову систему.

Номер слайду 5

За матеріальною природою знаки бувають: 9) вчинок (заручини як символ обіцянки вступити у шлюб), сприймаючий аналізатор — переважно зоровий 8) матеріал (золото як символ багатства, сталь як символ міцності), сприймаючий аналізатор — зоровий; 6) предмет (ялинка як символ новорічних свят, обручка як символ пошлюблення), сприймаючий аналізатор — зоровий; 1) графічні (алфавіт, живопис, фотографія, стенографія, загальнонаукові символи, ноти, ієрогліфи тощо), сприймаючий аналізатор — зоровий; 2) звукові (людське мовлення, музика тощо), сприймаючий аналізатор — слуховий; 3) рух (танець, мова глухонімих, положення рук регулювальника), сприймаючий аналізатор — зоровий; 5) форма (співвідношення опуклостей та впадин в алфавіті сліпих), сприймаючий аналізатор — тактильний, органи дотику; 7) колір (світлофор, кольори як символи), сприймаючий аналізатор — зоровий; Із підручника4) запах (моря, болота, хвойного лісу, згарища, їжі, хімікатів, виробництва), сприймаючий аналізатор — органи нюху;

Номер слайду 6

Метод «Мікрофон»- Які знаки для зберігання, перетворення та передачі інформації використовують найбільш популярні сучасні ЗМІ: телебачення та Інтернет? - Чи може повноцінне передання змісту інформації відбутися без застосування мови?- Яка сукупність знаків використову-ється в рекламі? - Чи може поєднання графіки, музики та ін. знаків повністю витіснити мову?МОВАМОВА

Номер слайду 7

Робота з підручником. Виконайте вправу 2 Знак або копіює об’єкт (іконічний знак), або на нього вказує (індексальний знак), або його символізує, перебуваючи з ним в умовному зв’язку (знак-символ). Дим — знак вогню, розбитий автомобіль — знак транспортної аварії, крадіжка автомобіля — знак злочину, безпідставне звільнення людини з роботи — знак правопорушення тощо. Які ви знаєте знаки-символи української культури?

Номер слайду 8

- Які знаки-символи Української держави ви можете назвати? - Які символічні зображення покладено в основу української вишивки? Коло - символ Сонця, птах - вічності, безсмертя душі; квадрат чи ромб, поділений на кілька частин із крапками в кожній, - символ засіяного поля; трикутник уособлює поєднання Землі, Води та Вогню; постать Богині-Берегині з чотирма або шістьма руками, що робить зображення схожим на дерево або нагадує літеру «Ж», що в кирилиці прочитується як «живіте», символізує вічне життя.

Номер слайду 9

Розглянемо: які символи наявні в розписі трипільської кераміки. Дивлячись на посуд зверху, трипільці начебто розгортали у плані увесь художній задум і центром сюжету вибудовували символ – Сваргу, Хрест або Триквестр. Космос бачили єдиним і неподільним, і виображували його триярусним: хвилястою лінією біля вінців посуду зображували Найвище Небо, де перебувають вічний Всетворящий і Всеможний Господар Світу і Світові Води. На другому ярусі зображували Небесні Сили (астральний ряд – сонце, місяць, зорі, дощові потоки, які зумовлюють життєдайний колообіг природи). На третьому ярусі – нижча частина посуду – вимальовували світ Потойбічний, позначений двома паралельними лініями. Світове Дерево вивершується образом самої Берегині (підкреслюється їхнє символічне й семантичне злиття), у якої голова – ромб із хрестом усередині, а руки хрестоподібні. Над її головою - корона з трьох хрестів, тобто Трисвітле Сонце. Трипільська культура: кераміка і артефакти (V тисячолітя до н.е.)https://www.youtube.com/watch?v=6 Uw. Dsx. EOMw8

Номер слайду 10

Інтерактивна вправа «Ґронування»театрживопискінобалетхореографіяскульптурамузикаграфікаархітектура

Номер слайду 11

Знаки, за допомогою яких люди можуть порозумітися, мають бути наділені такими ознаками:намір (знак використовують для передавання конкретного змісту: ліра – означає музичне мистецтво, а не живопис; черевик над будкою шевця передає запрошення поремонтувати взуття і под.);двосторонність (знак втілює дві сторони: він щось передає (зміст) і якось це передає (форма), це назвивається планом змісту й планом вираження;конвенційність (від конвенція – угода: той, хто передає інформацію. і той, хто її сприймає, мають домовитися про зміст знака, наприклад: зелені – захисники природи; вазон на вікні – явку провалено);обумовленість (розуміння місця знаків у їхній системі: переривчасті гудки в телефоні –лінію зайнято, тоді як безперервний гудок – лінія вільна).

Номер слайду 12

Який знак сповіщає про початок уроку? Які ще знаки використовують для вияву оцінки? «Мозковий штурм» Чи є знаком оплески після виступу? Чи є знаком відсутність оплесків?Які ще немовні знаки використовують для позначення початку певного процесу, дії тощо? Що потрібно, щоб люди реагували на такі знаки?Які ви знаєте мови жестів? Морська сигналізація, жести регулювальника, жестова мова глухих…

Номер слайду 13

Словникова робота Наука, яка вивчає знаки і знакові процеси, зветься семіотика (від гр. semeion – знак). Семіотика не обмежується аналізом окремих видів знаків, вона досліджує мови людей, тварин, кібернетичних пристроїв. Різновидами знаків є мовні знаки. Що є мовним знаком?Окремо взятий звук мови так само, які і окремо взятий склад не є знаками. Їм властивий план вираження, але вони не мають плану змісту. Термін сема – це мінімальний змістовий елемент, так би мовити, «атом» змісту, і тільки поєднавшись із іншими семами, він може утворити зміст. Так, окремо взяте слово «день» має тільки план змісту (семи: «частина доби», «доба», «календарна дата»), тому саме по собі не є знаком. Лише в сукупності з іншими семами план змісту цього слова з»єднається з планом вираження. Така єдність – обов’язкова для морфеми, слова, словосполучення, речення, тексту.

Номер слайду 14

Основний знак мови з-поміж названих вище – слово. План його вираження – послідовність звуків. План змісту – сукупність сем. Сукупність сем передають терміном семема. У плані вираження слова мати виділяються найменші звукові одиниці мови фонеми [м а т и] а в плані змісту (семемі) такі семи: [+жива істота], [+людина], [+жіноча стать], [+перебуває в родинних зв’язках], [+знаходиться в прямому зв’язку], [+старша на одне покоління]. Зі слів будують речення, з яких утворюють текст. Оскільки центральне місце серед знакових систем посідає мова, предмет вивчення семіотики перетинається з тим, що досліджує лінгвістика. Таким чином, слово можна вивчати як з позицій семіотики,так і з позицій мовознавства. Мова розвивається, і її розвиток виявляється не тільки в творенні нових слів та зникненні інших. Розвиток відбувається і в середині мовного знака, який може змінити і план змісту, і план вираження. Передовсім це проявляється у виникненні переносних значень слова (план змісту). Щодо плану вираження, з’являються фонетичні та морфологічні варіанти слів і їхніх форм: Дніпро – Дніпер, учню-учневі; чечен – чеченець.

Номер слайду 15

Сутність мови найбільш зримо, чітко виявляється через аналіз співвідношення природних і штучних мов. Природною (національною, материнською) називають таку мову, основою якої є слово. Як засіб спілкування природна мова виникла разом зі становленням, формуванням людини впродовж її еволюції. У природній мові фіксуються не лише інформативний зміст, а й почуття, переживання, характер, темперамент, образ того чи іншого народу. Мова відображає стан розвитку інтелекту людини, її душу. Штучною мовою називають такий засіб спілкування, який має допоміжне значення, не замінюючи природні мови в повному обсязі. Такими є есперанто, мова кібернетичних пристроїв (мови програмування: Алгол, Фортран, Кобол та ін.) і дорожних знаків, мови кодових систем (наприклад азбука Морзе), різного типу системи сигналізації, попереджень (наприклад сигнал SOS), а також формули, графіки, схеми, коди, шифри тощо. Штучна мова дає людям змогу оперативно, ефективно діяти в інформаційному просторі та часі. Але вона не передає чуттєвого, емоційного стану людини, не має національного колориту, художньої образності, у ній не виявляється особистісне, індивідуальне в людині. Хоч би якими засобами передавалися думки, врешті-решт вони так чи інакше перекладаються на природну – словесну (звукову) мову – універсальний засіб серед використовуваних людиною знакових систем.

Номер слайду 16

Розгляньте репродукції картин. Яку інформацію закодовано художником за допомогою символів?

Номер слайду 17

Словникова робота. Мова квітів (Флорографія) — символіка, значення, що надається різним квітам для вираження тих чи інших настроїв, почуттів та ідей. У Вікторіанську епоху мову квітів використовували для таємного вираження почуттів у тих випадках, коли про них не можна було говорити відкрито.ромашка — символ кохання, вірності;мак — квітка дівочих мрій, родючості, молодості, краси;волошки — вказують на доброту серця;мальва — любов до Батьківщини.м'ята — оберіг для дітей, їх здоров'я;материнка — символ любові матері;

Номер слайду 18

Соняшник – символ Сонця, тепла, родючості. Барвінок – це символ першого кохання.

Номер слайду 19

Вважалося, що хто посадить у себе на подвір’ї кущик барвінку, той обов’язково дочекається щастя. Чебрець – спогад про рідну домівку, відновлює силу, дух. Калина – символ крові; це спомин про домівку. Любисток (у народі – люби-мене) привертає любов дівчини чи юнака.

Номер слайду 20

Лебідь - символ Божества; білий лебідь - символ Сонця і Добра, краси і вірного кохання. Вищий вияв вірності - лебедина вірність, а останній і найвагоміший життєвий крок — лебедина пісня... Як «святий птах», він наділений незвичайно чистою і величною красою, в якій поєднуються сила і ніжність, пристрасть і духовність, вірність і жертовність.

Номер слайду 21

Зорі – символ космічних таїн. Млин – символ єднання епох. Вітряки – символи кругообігу в природі.

Номер слайду 22

  Вітряк — символ хліборобської долі, душі селян, тісно пов’язаних із землею й разом із тим небайдужих до небесної краси.«Сизі від негоди, ці добрі душі українського степу, що віками вписували в сторінки хмар і неба нелегкий літопис хліборобської долі, основою, хрестовиною тримаються чорної землі, а крилами жадають неба». Михайло Стельмах. «Гуси-лебеді летять»

Номер слайду 23

Робота з підручником Опрацювати теоретичний матеріал (с. 8-9)РОЛЬ МОВИ У  ФОРМУВАННІ Й  САМОВИРАЖЕННІ ОСОБИСТОСТІ

Номер слайду 24

Мова — скарб кожного народу. Навіть у сьогоденні деякі люди не можуть зрозуміти цих слів, які лунають з медіа та вуст діячів.Існує думка, що нація помирає, коли у повітрі востаннє залишаються слова рідною мову. Громадяни забувають про свою особливість, піддаються пропаганді чужого і хижого створіння.

Номер слайду 25

Нині триває боротьба за шанс розмовляти українською. Багато блогерів і діячів намагаються вести сторінки у соцмережах рідною мовою, але отримують сотні повідомлень із словами: «можна по русски», «я ничево не понимаю», «пожалуйста, у вас также есть аудитория из россии». Навіть зараз український народ не може висловлюватися без втручання брудних рук держави-агресора, яка вносить свої корективи у наше життя. Відомі люди зазнають ненависті й насмішок. Українську мову називають «сільською» й перекручують значення деяких слів. У такій соцмережі як «Tik Tok» поширюється багато нецензурних відео від російських блогерів про нашу рідну мову. На жаль, вони не зупиняться, доки кожен українець не буде захищати в Інтернеті рідну культуру.

Номер слайду 26

Сьогодні головним завданням для українців є покращення знань солов’їної, адже завдяки українській ми зможемо перемогти окупанта. У росії вже не буде мотиву про врятування російськомовних. Наші предки будуть нами пишатися. Наш контент буде популярним. Українську будуть вивчати іноземці. Наша мова обов’язково збережеться на довгі роки, адже по іншому й бути не може. Ми українці й перемоги за нами, особливо у мовному плані.

Номер слайду 27

https://www.youtube.com/watch?v=o. L_8e. EGki60 Українська мова - мова української нації!

Номер слайду 28

Домашнє завдання. Виконайте вправу 5 Запишіть висловлення, розставивши пропущені розділові знаки. Напишіть есе «Символ моєї країни».

Номер слайду 29

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХЛІТЕРАТУРА: ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСІВ: Google картинки. Режим доступу: http://images.google.uа -URL: https://uk.wikipedia.org/wiki. URL: http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-kotsyubinskogo/URL: https://www.google.com/search?q. URL:https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ah. UKEwj27s_lvf. X5 Ah. Vlhv0 HHc. USCuk. QFno. ECAg. QAQ&url=https%3 A%2 F%2 Fshag.com.ua%2 Fvstupni-uroki-v-10-11-kl-2011-2012-n-r.html%3 Fpage%3 D4&usg=AOv. Vaw13 WXBk4-hp99 Lh. Bgxg93 Va

Номер слайду 30

Ратушна Наталія Миколаївна -вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської областіАвтор ресурсу

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Kovalyova Kaleriya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Скрипник Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Коліуш Вікторія Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Федоров Сергій Іванович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Гунько Тетяна Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
2 вересня 2022
Переглядів
7243
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку