План-конспект уроку з української мови
Верещаки Ольги Миколаївни
Для 11 класу
Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Усний переказ тексту на тему «Естетична функція мови у художньому творі».
Мета: навчальна: актуалізувати в пам’яті учнів відомості про художній стиль мовлення; ознайомити з поняттям естетичної функції мови в тексті;
розвивальна: розвивати вміння зіставляти, робити висновки;
виховна: виховувати естетичний смак, любов до прекрасного.
Обладнання: роздатковий матеріал (вірші), текст.
Міжпредметні зв'язки: українська література, естетика.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Вітання з класом, перевірка готовності учнів та класної кімнати до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Художній стиль є носієм мовно-естетичних знаків національної культури. Художній стиль охоплює широку сферу використання. Це індивідуальна і колективна творча діяльність, література, різні види мистецтва, культура, освіта.
Головними ознаками художнього стилю є образність, поетичність, естетика мовлення, експресія як інтенсивність вираження, зображуваність (конкретно-чуттєве живописання дійсності — людей, природи, явищ, понять, якостей, властивостей, відношень). У художньому стилі все подається через призму соціальної орієнтації, світогляду, інтелекту і світовідчуття особистості (образ автора) і все зображуване спрямовується на особистість читача (слухача). Тому в художньому стилі (зокрема, в художніх творах) крім об'єктивності реального світу існує і суб'єктивність сприйняття його людиною.
III. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Слово вчителя
Основною функцією художнього твору є функція естетична. Сутність її полягає в тому, що художня література приносить задоволення і заповнює вільний час. Естетична функція виступає іманентною (головною) функцією мистецького твору. Як відомо, світ будується та розвивається за законами краси. Але у повсякденні вона розпорошена, затемнена прозою життя. Тільки митець за допомогою уяви, інтуїції у своєму творі акумулює красу
світу. Навіть явища, цілком протилежні красі, як-то образи смерті, руйнування, страждань, жорстокості, мають своє естетичне виправдання, оскільки служать ствердженню добра, любові, досконалості та краси.
Читач здатен сприймати і творити красу завдяки відчуттю прекрасного. Прекрасне – це те, що має у собі вияв найвищої цінності життя. Відчуття прекрасного закладене в кожному генетично, воно є основою духовного начала в людині. Митець розглядає світ, визначає систему цінностей з позицій свого естетичного ідеалу. А ним є вищий рівень прекрасного, уявлення про належне як про прекрасне.
Бесіда
IV. Опрацювання нового матеріалу.
«Ну що б ,здавалося , слова…
Слова та голос – більш нічого…
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує» – говорив Т.Г.Шевченко...
А тепер до вашої уваги цей же вірш молодіжним сленгом:
Коли тіпа кумарить цей базар,
Коли, в натурє, рве дах від голосу предків,
Коли на душі напряг,
Кайф, як цей базар почуєш…
Ліна Костенко
Моя любове!
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни.
Лиш не зроби слухняною рабою,
не ошукай і крил не обітни!
Не допусти, щоб світ зійшовся клином,
і не присни, для чого я живу.
Даруй мені над шляхом тополиним
важкого сонця древню булаву.
Не дай мені заплутатись в дрібницях,
не розміняй на спотички доріг,
бо кості перевернуться в гробницях
гірких і гордих прадідів моїх.
І в них було кохання, як у мене,
і від любові тьмарився їм світ.
І їх жінки хапали за стремена,
та що поробиш,— тільки до воріт.
А там, а там… Жорстокий клекіт бою
і дзвін мечів до третьої весни…
Моя любове! Я перед тобою.
Бери мене в свої блаженні сни.
Моя любове!
«Пропала грамота». Юрко Позаяк
Алкохоку
Здавалось, лиш учора
Ми разом сіли пити,
А вже на дворі осінь...
Задзвонив телефон
Не знімаю я трубки -
Ще півпляшки лишилось.
Ах, як співає пташка,
Ах, як вона співає!
Іще сто грам замовлю.
Учора я надравсь,
Сьогодні в дупу п'яний -
А може, це любов?
Як смішно всі внизу
голівки задирають -
З балкона я стругнув.
Сьогодні вдруге я
Хрещатиком проходжу
І ні з ким випить...
Ах, як сюркоче
Цикада у траві -
Рубля лиш не хвата.
Усе той сон страшний -
Шампанське й самогон
Плюс вермут й тепле пиво.
Ах, бульбашко легка
В шампанськім золотім...
Аристократа жизнь.
Враження школярів від прочитаного.
Рана нагадувала своєю формою серце. Крайки її були синi, трохи бузковi. З одного кiнця йшла смуга порiзу, крiзь яку випливала й випливала кров. Очевидячки, нiж, ударивши тiло, розiрвав його далi. Очi мої застилає
туман, але я бачу її - мою рану - i чую уразливий бiль. Крiм рани, нічого не iснує на свiтi. Я навiть бачу двi рани, нi - три... О, та всi груди пошпортано ножем! Усi груди й живiт. Симетрично. I всi рани цілком однакової форми, нiби вимальовано їх фарбами. Фарби печуться. Я стогну. Менi здається, що... так, справдi, це намальовано пекучою фарбою. Бiлi хустки наближаються до всiх малюнкiв. Торкаються тiла. Бiль посилюється, i зникають з очей рани. Залишається бiль - гострий, пронизливий: на лівому боцi черева. Бiль топить у собi моє зорове сприймання ран. Разом iз цим повiтря таке густе йде з легень, що в горлянцi воно клекоче, i я сам чую свiй стогiн. Десь iз безвiстi простягається рука, вiд якої тхне лiкарським запахом. Я бачу тонкi пальцi надзвичайної краси. Менi починає яснiшати в очах, я чую серцем, що пiсля дотику руки я зможу встати i роздивитися, де я є.
Рука наближається - вона лягла на рану. Холодна рiч посунулася вздовж. Знову скажений бiль захолодив мозок. Я чую, як я по-звiрячому кричу. Холодна рiч перестає турбувати. Замiсть неї я вiдчуваю, що менi проколюють шкiру голкою i впускають рiдину. Стає тихо, i в моїх вухах тиша одна, абсолютна тиша. Живiт холоне, я гублю мiсце, де мiститься бiль. Чую тихi голоси - розплющую очi й - бачу ту ж саму руку. Вона знову наближається до черева i занурюється в нього. Я почуваю лоскiт. Рука ворушиться, мацаючи i шукаючи пальцями. Вона нiжно торкається всього. Вона не поспiшає. У мене виникає думка, що руку хотять менi в черевi й залишити. Я лякаюся до того, що вiдчуваю вже бiль. Я стогну. Нарештi рука вийшла на свiтло, я бачу її, як по нiй збiгає кров, як вона радiсно, задо-волено рухає пальцями. Пальцi надзвичайнi i радiють з того, що вони намацали у мене в черевi.
У мене прояснюється голова. Я бачу ще кiлька рук, що звисають над раною. Вони тримають голку з ниткою, хусточки, блискучi речi. Руки
швидко-швидко починають працювати. Я чую бiль, але цей бiль уже не турбує.
«Цей нiчого, а в того гірше», - говорить голос. Усi слова входять до свiдомостi, я починаю згадувати, але раптом з'являється така безлiч слiв, що я лякаюся в них заблудитися. Вони завалюють, не давши часу зрозумiти їхнього значення, вони падають i падають. Я почуваю, я вiдокремлююсь від столу, мене хтось несе.
(406 слів)
(Юрій Яновський «Майстер корабля»)
V. Підсумки уроку.
1. Узагальнення засвоєного на уроці.
2. Виставлення оцінок (коментоване).