Розвиток зв’язного мовлення. Усний переказ тексту на тему «Естетична функція мови у художньому творі».

Про матеріал
Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Усний переказ тексту на тему «Естетична функція мови у художньому творі». Мета: навчальна: актуалізувати в пам’яті учнів відомості про художній стиль мовлення; ознайомити з поняттям естетичної функції мови в тексті; розвивальна: розвивати вміння зіставляти, робити висновки; виховна: виховувати естетичний смак, любов до прекрасного.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з української мови

Верещаки Ольги Миколаївни

Для 11 класу

 

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Усний переказ тексту на тему «Естетична функція мови у художньому творі».

Мета: навчальна: актуалізувати в пам’яті учнів відомості про художній стиль мовлення; ознайомити з поняттям естетичної функції мови в тексті;

розвивальна: розвивати вміння зіставляти, робити висновки;

виховна: виховувати естетичний смак, любов до прекрасного.

Обладнання: роздатковий матеріал (вірші), текст.

Міжпредметні зв'язки: українська література, естетика.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

Вітання з класом, перевірка готовності учнів та класної кімнати до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.          Діти, пригадайте, будь ласка, що ви знаєте про художній стиль мовлення? (Орієнтовна відповідь)

Художній стиль є носієм мовно-естетичних знаків національної культури. Художній стиль охоплює широку сферу використання. Це індивідуальна і колективна творча діяльність, література, різні види мистецтва, культура, освіта.

  1. Назвіть головні ознаки художнього стилю. (Орієнтовна відповідь)

Головними ознаками художнього стилю є образність, поетичність, естетика мовлення, експресія як інтенсивність вираження, зображуваність (конкретно-чуттєве живописання дійсності — людей, природи, явищ, понять, якостей, властивостей, відношень). У художньому стилі все подається через призму соціальної орієнтації, світогляду, інтелекту і світовідчуття особистості (образ автора) і все зображуване спрямовується на особистість читача (слухача). Тому в художньому стилі (зокрема, в художніх творах) крім об'єктивності реального світу існує і суб'єктивність сприйняття його людиною.

 

III. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Слово вчителя

Основною функцією художнього твору є функція естетична.  Сутність  її  полягає  в  тому,  що  художня  література приносить  задоволення  і  заповнює  вільний  час.  Естетична функція  виступає  іманентною (головною) функцією  мистецького  твору.  Як  відомо,  світ  будується  та розвивається  за  законами  краси.  Але  у  повсякденні  вона розпорошена,  затемнена  прозою  життя.  Тільки  митець  за допомогою  уяви,  інтуїції  у  своєму  творі  акумулює  красу

світу. Навіть явища, цілком протилежні красі, як-то образи смерті,  руйнування,  страждань,  жорстокості,  мають  своє естетичне виправдання, оскільки служать ствердженню добра, любові, досконалості та краси.

Читач  здатен  сприймати  і  творити  красу  завдяки  відчуттю прекрасного. Прекрасне – це те, що має у собі вияв найвищої цінності життя. Відчуття прекрасного закладене в кожному  генетично,  воно  є  основою  духовного  начала  в людині. Митець розглядає світ, визначає систему цінностей з  позицій  свого  естетичного  ідеалу.  А  ним  є  вищий  рівень прекрасного, уявлення про належне як про прекрасне.

Бесіда

  1.          Які твори викликали у вас почуття прекрасного? Натхнення?
  2.          Можливо щось із прочитаного вас розчулило? Чи задумувалися ви над цим?
  3.          Чи відчували ви радість (розчарування, біль, співчуття) за «свого» героя в різних ситуаціях, які описував автор?

 

IV. Опрацювання нового матеріалу.

 

  1. Робота над поезіями.

 

«Ну що б ,здавалося , слова…

Слова та голос – більш нічого…

А серце б’ється, ожива,

Як   їх почує» –  говорив Т.Г.Шевченко...

 

А тепер до вашої уваги  цей же вірш молодіжним сленгом:

 

Коли  тіпа кумарить  цей базар, 

Коли, в натурє, рве дах від голосу  предків,

Коли на душі напряг,  

Кайф, як  цей базар почуєш…

 

Ліна Костенко

Моя любове!

Моя любове! Я перед тобою.

Бери мене в свої блаженні сни.

Лиш не зроби слухняною рабою,

не ошукай і крил не обітни!

Не допусти, щоб світ зійшовся клином,

і не присни, для чого я живу.

Даруй мені над шляхом тополиним

важкого сонця древню булаву.

Не дай мені заплутатись в дрібницях,

не розміняй на спотички доріг,

бо кості перевернуться в гробницях

гірких і гордих прадідів моїх.

І в них було кохання, як у мене,

і від любові тьмарився їм світ.

І їх жінки хапали за стремена,

та що поробиш,— тільки до воріт.

А там, а там… Жорстокий клекіт бою

і дзвін мечів до третьої весни…

Моя любове! Я перед тобою.

Бери мене в свої блаженні сни.

Моя любове!

 

«Пропала грамота». Юрко Позаяк

Алкохоку

Здавалось, лиш учора

Ми разом сіли пити,

А вже на дворі осінь...

 

Задзвонив телефон

Не знімаю я трубки -

Ще півпляшки лишилось.

 

Ах, як співає пташка,

Ах, як вона співає!

Іще сто грам замовлю.

 

Учора я надравсь,

Сьогодні в дупу п'яний -

А може, це любов?

 

Як смішно всі внизу

голівки задирають -

З балкона я стругнув.

 

Сьогодні вдруге я

Хрещатиком проходжу

І ні з ким випить...

 

Ах, як сюркоче

Цикада у траві -

Рубля лиш не хвата.

 

Усе той сон страшний -

Шампанське й самогон

Плюс вермут й тепле пиво.

 

Ах, бульбашко легка

В шампанськім золотім...

Аристократа жизнь.

 

Враження школярів від прочитаного.

 

  1. Прослуховування тексту для письмового переказу.

 

Рана нагадувала своєю формою серце. Крайки її були синi, трохи бузковi. З одного кiнця йшла смуга порiзу, крiзь яку випливала  й  випливала  кров. Очевидячки, нiж, ударивши тiло,  розiрвав  його  далi.  Очi  мої  застилає

туман, але я бачу її - мою рану - i чую уразливий бiль. Крiм рани,  нічого не iснує на свiтi. Я навiть бачу двi рани, нi - три...  О,  та  всi  груди пошпортано ножем! Усi  груди  й  живiт.  Симетрично.  I  всi  рани  цілком однакової форми, нiби вимальовано їх фарбами. Фарби  печуться.  Я  стогну. Менi здається, що... так, справдi, це  намальовано  пекучою  фарбою.  Бiлi хустки наближаються до всiх малюнкiв. Торкаються тiла. Бiль посилюється, i зникають з очей рани. Залишається бiль - гострий, пронизливий:  на  лівому боцi черева. Бiль топить у собi моє зорове сприймання ран.  Разом    цим повiтря таке густе йде з легень, що в горлянцi воно клекоче, i я  сам  чую свiй стогiн. Десь iз безвiстi простягається рука, вiд якої тхне лiкарським запахом. Я бачу тонкi пальцi надзвичайної краси. Менi починає  яснiшати  в очах, я чую серцем, що пiсля дотику руки я зможу встати i роздивитися,  де я є.

   Рука наближається - вона лягла на рану. Холодна рiч посунулася  вздовж. Знову скажений бiль захолодив мозок.  Я  чую,  як  я  по-звiрячому  кричу. Холодна рiч перестає турбувати. Замiсть неї я вiдчуваю, що менi проколюють шкiру голкою i впускають рiдину. Стає тихо, i  в  моїх  вухах  тиша  одна, абсолютна тиша. Живiт холоне, я гублю мiсце, де мiститься бiль.  Чую  тихi голоси - розплющую очi й - бачу ту ж саму руку. Вона знову наближається до черева i занурюється в нього. Я почуваю лоскiт. Рука ворушиться, мацаючи i шукаючи пальцями. Вона нiжно торкається всього. Вона не поспiшає.  У  мене виникає думка, що руку хотять менi в черевi й залишити. Я лякаюся до того, що вiдчуваю вже бiль. Я стогну. Нарештi рука вийшла на свiтло, я бачу  її, як по нiй збiгає кров, як вона радiсно, задо-волено рухає пальцями. Пальцi надзвичайнi i радiють з того, що вони намацали у мене в черевi.

   У мене прояснюється голова. Я бачу  ще  кiлька  рук,  що  звисають  над раною. Вони  тримають  голку  з  ниткою,  хусточки,  блискучi  речi.  Руки

швидко-швидко починають працювати. Я чую бiль, але цей бiль уже не турбує.

«Цей нiчого, а в того гірше», -  говорить  голос.  Усi  слова  входять  до свiдомостi, я починаю згадувати, але раптом з'являється така безлiч  слiв, що я лякаюся в них заблудитися. Вони завалюють, не  давши  часу  зрозумiти їхнього значення, вони падають i падають. Я почуваю, я  вiдокремлююсь  від столу, мене хтось несе.

 

(406 слів)

(Юрій Яновський «Майстер корабля»)

 

  1. Усне переказування тексту учнями.
  2. Творча робота
  • Коротко опишіть ваші почуття, враження від почутого уривку.

 

V. Підсумки уроку.

1. Узагальнення засвоєного на уроці.

2. Виставлення оцінок (коментоване).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вергун Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Верещака Ольга
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
11 вересня 2022
Переглядів
1331
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку