Тема: Мова як виразник мого «Я». Характер як вияв мого «Я».
Мета: розвивати культуру мовлення та спілкування; виховувати в дітей повагу до слова, до рідної мови, навчати учнів визначати риси свого характеру; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати; сприяти пізнанню себе, своїх рис характеру.
Методи та прийоми: вправа «Налаштування на урок», бесіда, розповідь, гра «Чаріний стілець», вправа «Самооцінка», «Риси характеру».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Здоров’язберігаючі технології: фізкультхвилинка
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ слайд 1
Добрий день, діти!.
Вправа «Налаштування на урок»
Я пропоную вам налаштуватися на урок. Покладіть ручки на парту, заплющить очі та повторюйте за мною
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
У мене вийде!
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
У кожного з вас н парті лежить клаптик паперу. Візьміть ручки та намалюйте смайлик, з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ слайд 2
Завдання пояснити прислів’я.
- Від теплого слова й лід розмерзає. (Коли скажете тепле слово людині, навіть коли вона в поганому настрої обов’язково побачиш усмішку на її обличчі).
- Добре слово краще за цукор і мед. (Приємно тільки від того, що тобі скажуть тепле, чарівне слово, а не від поганого слова прикрашеним медом та цукром).
- Гостре словечко коле сердечко (Коли ми скажемо погане слово для хорошої людини та не тільки їй буде дуже боляче).
— Назвіть позитивні та негативні риси характеру людини. слайд 3
— Які риси характеру ви найбільше цінуєте у людях? Чому?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви зможете більше дізнатися про себе як особистість і в цьому вам допоможе наша українська мова.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
БОЯГУЗ
Жили-були двоє друзів — Ромчик і Дмитрик. Ромчик був боягузом, а Дмитрик — хоробрим хлопчиком. Якось друзі почули крик дівчинки, яка тонула в річці. Боязкий Ромчик так злякався за дівчинку, що кинувся її рятувати. А хоробрий Дмитрик, який ні за себе, ні за інших не боявся, пішов собі далі.
Повертаючись зі школи, Ромчик завжди боявся, що мамі, яка втомилася на роботі, доведеться прибирати квартиру, і тому сам мив за собою посуд. А Дмитрик не знав страху і ніколи мамі не допомагав.
— І чого ти завжди боїшся! — казав Дмитрик.— Бери приклад з мене. Ось я бачив сьогодні, як хлопчики ображали дівчинку, але це мене анітрішки не злякало.
— Хто з хлопчиків уважав себе хоробрим?
— А кого з них ви вважаєте хоробрим?
— Чи правильно оцінювали себе Ромчик і Дмитрик? Доведіть свою думку.
СЛОВНИК- САМООЦІНКА слайд 4
2. Розповідь матеріалу
— Що таке самооцінка?
— Самооцінка — це те, як люди оцінюють себе. Буває занижена, завищена і реалістична самооцінка.
— Що таке занижена самооцінка?
Занижена самооцінка — це коли людина вважає себе гіршою за інших, завжди зменшує свої здібності й досягнення.
— Що таке завищена самооцінка?
Завищена самооцінка — це коли людина незаслужено звеличує себе, перебільшує власні досягнення, а успіхи інших не помічає або применшує.
— Що таке реалістична самооцінка?
Реалістична самооцінка — це коли людина ставиться до себе так само добре, як і до інших. Вона не перебільшує і не зменшує своїх здобутків. Це допомагає їй почуватися впевнено і вказує напрям для розвитку.
Запам’ятайте! Реалістична самооцінка допомагає почуватися впевнено і вказує напрям для розвитку.
Фізкультхвилинка слайд 5
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Рольова гра «Чарівний стілець».
Учні називають риси характеру дитини, що сидить на «чарівному стільці». «Чарівний стілець» не має висвітлювати негативні якості.
2 Вправа «Самооцінка»( на картках визначіть свої риси характеру)
— Самооцінка відіграє важливу роль у самовихованні, у становленні характеру. Людина вчиться свідомо керувати своєю поведінкою, виховувати в собі позитивні і стримувати негативні риси характеру. Тож давайте з вами визначимо всі позитивні риси характеру які притаманні вам.
3. Вправа «Риси характеру»
— Протягом кількох хвилин знайдіть як найбільше рис характеру, що, на вашу думку, необхідні успішній людині (підкреслити).
Після закінчення часу кожен учасник по черзі (по колу) називає одну з рис. Після перерахування всіх рис у ході спільного обговорення визначають найбільш важливі риси характеру успішної людини.
4. Психологи налічують близько півтори тисячі рис особистості, за якими можна характеризувати людину. Одна із таких рис характеру- чемність, давайте перевіримо які ви чемні.
Давайте пограємо у гру, яка називається «Хто знає більше ввічливих слів».
Правила її дуже прості – я задаю вам запитання, а ви на них відповідаєте.
- Які слова потрібно говорити, коли вітаєшся? (Доброго ранку, доброго дня, доброго вечора, доброго здоров’я, привіт, світлої днини, здраствуйте, здоровенькі були, дай Боже щастя).
- Які слова потрібно говорити, коли звертаєтесь до когось з проханням? (Прошу, будьте ласкаві, будь ласка, дозвольте).
- Які слова ми говоримо, коли вибачаємося перед кимось? (Вибачте, прошу вибачення, даруйте, пробачте будь ласка).
- Які слова ми говоримо, прощаючись? (Прощавайте, на все добре, до побачення, до зустрічі, на добраніч, бувай, папа, щасливої дороги).
-Молодці! Ви назвали багато «теплих» ввічливих слів.
- Сподіваюсь, ви завжди вживатимете їх.
Запам’ятайте! Виховуйте у собі риси характеру, що зміцнюють здоров’я: працьовитість, чуйність, щирість, чесність.
5.Вправа «Кошик для сміття»
— Напишіть на аркуші паперу рису характеру, якої б ви хотіли позбутися.
Підійдіть до торбинки для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в торбинку. Можете назвати вголос рису, яка вам заважає.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Як ви розумієте прислів’я «Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь»?
— Чи можна вдосконалити характер?
- Як ви гадаєте чи потрібно бути ввічливою, люб’язною людиною?(Так).
- Для чого? (Щоб так ставились до нас).
- Як потрібно поводитися з іншими? (Поводитись так, як би ви хотіли, щоб ставились до вас)
Позитивні риси характеру |
Негативні риси характеру |
працьовитість |
лінь |
чесність |
жадібність |
чуйність |
брехливість |
щирість |
заздрість |
сміливість |
хвалькуватість |
доброта |
злість |
скромність |
боягузтво |