Мовленнєві завдання до уроків літературного читання

Про матеріал

Система інтегрованих мовленнєвих навчально-інформаційних, навчально-інтелектуальних і творчих завдань на уроках читання, української мови або розвитку мовлення на тему: "Буду я природі другом: милуюся, оберігаю, прикрашаю…»

Перегляд файлу

 

 

Система інтегрованих мовленнєвих  навчально-інформаційних, навчально-інтелектуальних і творчих завдань на уроках читання, української мови або розвитку мовлення на тему: "Буду я природі другом: милуюся, оберігаю, прикрашаю…»

Матеріал до уроку

М.Підгірянка "Ходить, ходить зима гаєм ... "  

Т.Коломієць "Зима на возі"

 

 Мовленнєва розминка:

 

Вдих-а, О, у, е, и, і

 

Вдих - ла, ло, лу, ле, ли, лі

Вдих - за, зо, зу, зе, зи, зі

Вдих -ма, мо, му, ме, ми, мі

 

Читання скоромовки:

 

Метіль, метіль, метелиця

Метляючи, метелиться.

Мете, мете, метелиться,

Метеликів метелиця.

Гра за таблицею "Сніжники":

а      о      у       і       и       е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Метелиця піднімає сніжинки вгору.

- Вітер стихає, сніжинки опускаються вниз.

 

 

Опрацювання вірша М.Підгірянки «Ходить, ходить зима гаєм ... »

 

Словникова робота.

 

1. Відшукайте слово, що знаходиться в 2-му білому ряді під          .

Поясніть його значення.

2. Знайдіть слово, яким змальовано зиму у вірші в першому білому ряді під             .

 

 

 

 

 

 

 

 

1

гаєм

по доріжках

білосніжка

торохтить

білий

2

узбіччям

в полі

килимочки

смиче

3

по ярочках

діброві

дбайливо

кличе

4

яр

на возі

стрічками

мотузяні

1

розмовляє

заплітає

простеляє

ходить

жовтий

2

шепоче

шелесне

накрива

розклада

3

на санях

вдієш

заметіль

надовго

4

на перині

віхола

весіллі

по дорозі

1

турботлива

чар-розмова

спиться

метелиця

синій

2

лагідна

хуртовина

нагулялась

віжки

3

сердита

хурделиця

натомилась

славно

4

безпорадна

розгублена

завалилась

потічками

 

 

3. Прочитайте слова, що знаходяться в 1-му жовтому ряді під

    Знайдіть у таблиці інші слова, що означають дії зими.

4. Відшукайте і назвіть координати слів, що означають місцеперебування зими. 

5. Знайдіть у таблиці слова, емоційно забарвлені. З якою метою вони вживаються?

6. Яку зиму ви уявляєте за цим віршем? Знайдіть ці слова в таблиці.

 

Робота над віршем Т.Коломієць "Зима на возі".

 

Словникова робота.

1. На чому треба було б їхати зимі? Знайдіть це слово в таблиці.

Поясніть, чим відрізняється віз від саней?

2.Знайдіть слова, що означають дії зими в другому вірші.

3.Якою змальована зима в цьому вірші? Знайдіть ці слова в таблиці. Порівняйте з зимою в попередньому вірші. Яку ілюстрацію ви б намалювали  тут? Якими словами підписали б?

 

Прочитай. Підкресли слова, що емоційно тепліші від «холодних зимових» слів.

Зимонька, хурделиця, холод, легенький морозець, люті морози, шаленіють хурделиці, лютий холод, сніжок.

 

Що не так?

Сніг пухкий, важкий, неначе лебединий пух. Ревла, бушувала весела метелиця.

 

Склади приказки. До початку приказки, записаної в колонці зліва, відшукай продовження з колонки справа.

 

Зима багата снігами,                         

Зима без снігу –                                  

Багато снігу –                                 

 

 

багато хліба.

а осінь снопами.

літо без хліба.

 

Чому так говорять?

 

Матеріал до уроку

 

Л.Українка "Красо України, Подолля!"

М.Вінградовський "Сама собою річка ця тече ... "

 

Мовленнєва розминка.

 

Вдих - на видих промовити:

ї-ю-я-є

ю-є-я-ї

я-ю-є-ї

є-ї-ю-я

 

Опрацювання вірша Л.Українки "Красо України, Подолля!"

 

Словникова робота за таблицею.

 

 

 

 

 

 

 

1

красні

туман

прекрасні

білий

2

марево

яр

урвище

3

кленом

круча

дощем

1

прозора пелена

гарні

чудові

жовтий

2

крутий схил гори

долоня

сплю

3

здоровенно

доня

люблю

1

мальовничі

Львівська

Хмельницька

синій

2

борщем

Поділля

Вінницька

3

Дніпром

мене

Тернопільська

 

1.Знайдіть слово у 1-му білому ряді під        . Відшукайте це слово у вірші, зачитайте рядки з вірша. Як ви їх розумієте?

2. Знайдіть у таблиці слова, близькі за значенням до цього слова і вкажіть їх координати.

3. Знайдіть слово у 2-му білому ряді під         . Прочитайте його разом.

Що це слово означає?

4. Знайдіть у таблиці словосполучення, близьке за значенням до слова марево.

5. Прочитайте перший рядок у першій строфі вірша. Поясніть його значення.

6. Знайдіть слово в 2-му білому ряді під       , прочитайте його. Знайдіть в таблиці слово в 2-му жовтому ряді під          , прочитайте його. Як ми назвемо ці слова?

 

7. Прочитайте слова зменшено-пестливого значення. Яку роль вони відіграють у вірші?

 

8. Знайдіть слово в 2-му синьому ряді під          . Що таке Поділля? Щоб дізнатись які області входять в Поділля, прочитайте слова в 1,2, 3-му синьому ряді під     

 

і 1- му синьому під         , прочитайте виразно.

 

З'єднати слова протилежні за значенням:

 

весела

хороші

стоять

розмовляють

маленькі

 

 

 

 

 

великі

мовчать

сумна

погані

лежать

 

 

Опрацювання вірша М.Вінградовського "Сама собою річка ця тече ..."

 

Словникова робота.

 

1.Прочитати слова з карток, які розрізані вертикально.

Мовно-лексичні вправи.

 

са

 

ма

 

лю

 

блю

рі

 

чка

 

го

 

роді

со

 

бою

 

бор

 

щем

па

 

хне

 

до

 

лоня

рі

 

чечка

 

до

 

нечка

 

2. Прочитайте з вірша опис річки.

 

З. Знайдіть у вірші емоційно забарвлені слова. Для чого їх вживає автор?

  1. Знайдіть у вірші порівняння.
  2. Знайдіть і прочитайте у таблиці слова з вірша, які римуються.

Матеріал до уроку

 

Д.Павличко "Звернення",

С.Жупанин "Буду я природі другом",

Л.Костенко "Синички на снігу".

 

Мовно-лексичні вправи.

 

Учитель починає читати, а учні закінчують.

 

Зозуля кує: ... (ку-ку, ку-ку!)

Голуб воркує: ... (ґy-ґy!, ґy-ґy!)

Півень кукурікає: ... (ку-ку-рі-ку!)

Сова кричить: ... (угу-гу, угу-гу!)

 

Чистомовка.

 

Ма-ма-ма - ось прийшла зима.

Оз-оз-оз - надворі мороз.

 Ло-ло-ло - снігу намело.

Ше-ше-ше - їсти стало менше.

 Да-да-да - ми лишаєм гнізда.

Єм-єм-єм - всі перелітаєм.

Ей-ей-ей - до житла людей.

 

Чия це пісенька?

Хто більше знає слів - назв птахів, які починаються звуком [с]?

Які з них зимують у нас?

 

Розчитування .

 

Гра "Збираємо птахам їсти".

За таблицею N3, рядок №.7 з голосними [і, е, и].

 

Гра "Збудуємо птахам будиночки".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Скласти і прочитати слова.

 

Скласти речення зі слів.

 

У якому слові довелося змінити закінчення?

 

Подумайте, який будиночок для птахів можна побудувати з даних геометричних фігур?  Намалюйте його.

 

 

 

Ознайомлення з твором Л.Костенко «Синички на снігу».

 

Словникова робота за таблицею.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

намлілись

 

люта

вирій

білий

2

 

сувора

 

холодна

теплий край

1

 

південь

 

намучились

мужні

жовтий

2

 

стійкі

 

нема

стомилися

 

 

    1) 3найдіть слово у 1-му білому ряді під         . Прочитайте, поясніть його значення.

     2) Знайдіть у таблиці слова, близькі за значенням до слова намлілись.

Вкажіть їх координати.

  1.     Знайдіть у таблиці слово, що римується зі словом зима. Знайдіть ці рядки у вірші, зачитайте їх.
  2.     Знайдіть у таблиці слова, які є ознаками зими (яка вона?).
  3.     Прочитайте слова у І-му жовтому ряді під            ,  у- 2-му жовтому ряді під         Кого характеризують ці слова?

 

 

 

 

Робота над віршами Д.Павличка "Звернення" та С.Жупанина "Буду я природі другом".

 

Словникова робота.

 

Читання деформованих слів.

 

БАЙЗРУТЕ

 

БИЙТЕУ

 

СІЗГАТЕ

 

ТЕСПИНЯЙ

 

 

Яку часточку нам слід додати попереду до кожного слова, щоб ми були справжніми друзями природи? Прочитайте ці речення.

 

Закінчіть речення:

 

«Буду я ...»

 

«Не столочу…»

«Посію…».

"Побажаю ...»

 

Що спільного у цих двох віршах?

Що відмінного у цих двох віршах?

 

Гра "Склади рядки віршів".

 

3 розсипанки складіть рядки віршів, які читали сьогодні.

 

До вас

Батьківщини

зерна

я.

Теж

посію

звертаюся

доброти.

Так

мої рідні

ж там

нема.

 

 

Знайдіть у вірші С.Жупанина "Буду я природі другом" слова, що римуються зі словами:

лугом - …

трави - ...

іти -…

пташці -...

 

Доберіть інші заголовки до вірша. Поясніть свій вибір.

 


Матеріал до уроку

 

С.Носань "Ялинка".

О.Олесь "Ялинка".

Читання чистомовки.

 

Рі-рі-рі - на деревах снігурі.

 Ір-ір-ір - горобців повен двір.

 Ар-ар-ар - відкриваєм календар.

 Ік-ік-ік - незабаром Новий рік!

 

Гра "Назви групу слів ОДНИМ словом".

 

Ялинка, береза, ромашка, верба -це .........

Заєць, синичка, лисиця, жабка -це .........

Оленка, тато, Карпо Іванович, лісник - це ....

Рослини, тварини, люди - це ....

 

Читання "запорошеного снігом" вірша.

 

          Звернення *****

Ми р*дість в*м дарує*!

М* рост*м д*я втіхи,

Не руб*йmе, н*  гу*іть

Н*ш*  гір*у д*лю,

Завжд*  сер*е в н*с  тр*мт*ть

П*ред  Нов*м  р***м!

               Звернення ялинок.

Ми радість вам даруєм!

Ми ростем для втіхи,

Не рубайте, Не губіть

Нашу гірку долю,

Завжди серце в нас тремтить

Перед Новим роком!

 

 

Опрацювання оповідання С.Носаня "Ялинка".

Словникова робота за таблицею.

 

 

 

 

 

 

1

не купуємо

погомоніли

перепитую

виросла

білий

2

прикрашаємо

питає

нищити

чекати

3

несли

заплатили

придбати

заборонив

4

підходить

зітхнув

не подумає

рубати

1

ялинка

погомоніли

жаль

взувся

жовтий

2

пишне деревце

зрубати встиг

смуток

одягнувся

3

красуня

став брати

обурення

запрягся

4

лісова гостя

відбирати

здивування

поїхав

1

кричить

ледащо

лінивий

роботящий

синій

2

не пущу

нероба

роздратований

зайченятко

3

не проси

трудоболюбивий

зайчик

лінько

4

не віддам

заїнько

зайчисько

вуханчик

 

1) Прочитайте слова в 1,2,3,4 білому рядах під                                           Що Їх об'єднує? Назвіть осіб, що виконували дані дії.

2) Знайдіть слова і  прочитайте в 1,2,3.,4 жовтому рядах під          . Як ми назвемо їх?

3) У таблиці знайдіть слово і вкажіть його координати, близьке за значенням до слова поговорили.

4) Які почуття володіли лісником? Знайдіть ці слова в таблиці. Прочитайте слова лісника з тексту з відповідною інтонацією.

 

Опрацювання вірша О.Олеся "Ялинка".

 

Словникова робота.

 

1) Знайдіть у таблиці слова, що означають дії автора спочатку. Прочитайте їх.

2) Прочитайте слова в 1,2,3 синьому рядах  під . Хто так говорить?

3) Якими  рядками з вірша ви б підписали цей малюнок?

 

4) Знайдіть слово у 2-.му синьому ряді під         . До кого стосується ця ознака? Добери слова-синоніми до цього слова.

  1.                   Знайдіть у таблиці слово протилежне за значенням до слова ледащо.
  1. Знайдіть у таблиці слова емоційно забарвлені. Придумайте свої приклади.

 

Гра "Добавляночки".

 

Щоб ялинок не. .(рубати),

Треба штучні ..(купувати).

Штучні красуні разом з .... (нами)

Рік Новий можуть ... (стрічати),

Радість людям ..(дарувати).

Можна гілочку ..(зірвати)

Та гарнесенько ..(прибрати).

І тоді такі ... (ялинки)

Будуть також... (веселити)

 

 

 

 

Матеріал до уроку

 

Л.Забашта "Берізонька",

Л.Костенко "Перекинута шпаківня".

 

Гра "Слухайте і повторюйте".

 

Ша-ша-ша, шафа, шахи, шана, шапка;

шо-шо-шо, шовк, шофер, шоколад;

 шу-шу-шу, шуба, шуліка, шукати, шуміти;

 ше-ше-ше, шепіт, шерсть, шелест, шершень;

 ши-ши-ши, шия, шило, шибка, шипшина,'

 аш-ош-уш-еш-иш-іш, наш, душ, ідеш, сидиш, фініш.

 

Гра "Слухайте і утворюйте за зразком".

 

Пташка - пташку - пташці;

берізка -  - ... ;

подушка -  - ... ;

шкода- …- ... .

 

Чистомовка.

 

Ла-ла-ла - вже берізка зацвіла.

Ей-ей-ей - вона радує людей.

 Ят-ят-ят - бачив я там двох хлоп 'ят.

 Ни-ни-ни - із долини йшли вони.

 

 Словотворча вправа.

Утворіть слово з першого складу слова берег, другого складу слова

вересень, третього складу слова валіза.

 

Опрацювання вірша Л.Забашти "Берізонька".

Словникова робота за таблицею.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Березняк

берізонька

мавка

берізка

білий

2

чорногривий

кіски

береза

одинока

3

березовий

борсаються

шпаченята

півтора дні

1

денцем

безпорадні

казкова лісова

зарадити

жовтий

2

день

безпомічні

істота з довгим

допомогти

3

п’ять днів

маленькі

волоссям

оченятами

1

сумна

соку не точіть

оченятами

личинки

синій

2

біда

горе

дерево

черв’яки

3

нещастя

явір

безсилі

жучки

1)Знайдіть слова, споріднені зі словом береза, прочитайте їх.

 

2) Прочитайте слово у 1-му білому рядку під             . Знайдіть пояснення його значення у таблиці. Прочитайте.

3) Якою описано берізоньку? Знайдіть ці слова у таблиці.

4)Знайдіть у таблиці слова, які свідчать, що поетеса з ніжністю говорить про берізку. Як ми називаємо ці слова?

5) Прочитайте словосполучення у І-му синьому ряді під             .

Знайдіть і прочитайте у вірші рядки, із даним словосполученням. Поясніть як ви його розумієте.

 

Серед букв прочитай слова з вірша:

 

ІСЛМСЕСТРИЧКУЧЧЛОМС КСІРМНМНЩПОСАДІТЬЗЗ МНЗРЕРЕЗЕЛЕНУДЗОАНТ

Знайдіть. у вірші рядочки з цими словами. Поясніть про яку сестричку йдеться?

 

Опрацювання вірша Л.Костенко "Перекинута  шпаківня"

 

1) Знайдіть і прочитайте слово у другому білому рядку під               . Кого так  називали ? Чому?

2) Прочитайте слово у З-му білому рядку під            .    Кого стосується ця

дія? Як ви розумієте значення цього слова?

3) Знайдіть у таблиці слова, що вказують на кількість. Прочитайте ці

слова у вірші.

4) Прочитайте слово у 1-му жовтому ряді під          . Знайдіть у таблиці слово, близьке за значенням до нього.

5) Прочитайте слово, що стоїть у 2-му.синьому ряді під            . Відшукайте у таблиці слова, близькі за значенням до цього слова.

6) Що люблять їсти шпаки? Знайдіть відповідь у таблиці.

 

Склади слова із букв слова ШПАКІВНЯ.

Склади текст.

 

Розмістити  речення в такому порядку щоб вийшла зв'язна розповідь. Порядок речень познач цифрами.

 

 

Побачили птахи ласощі і злетілися до годівниць.

 

І вирішили діти допомогти пернатим друзям.

 

Діти розвісили годівниці на дерева, насипали зерна.

 

У  шкільній майстерні вони зробили годівниці.

 

Не завжди вони можуть знайти поживу під снігом.

 

Важко птахам узимку.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
17 листопада 2023
Переглядів
247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку