Моделювання ситуаціїУявіть, що ви тримаєте в руках кленовий листок. Складіть усно два описи листка (по 2-3 речення) відповідно до запропонованих ситуацій спілкування. Якого стилю мовлення ви будете дотримуватися в кожній із ситуацій?Ситуація 1. На уроці природознавства потрібно розповісти про особливості листка, його функції. Ситуація 2. На занятті літературної студії потрібно розкрити власне сприйняття листка. Вправа 1 (с. 299)
Чи можна визначити культуру людини й рівень її — освіченості під час спілкування з нею?МОВЛЕННЯ – це процес використання людиною мови для спілкування. Словесне спілкування завжди здійснюється за допомогою тієї чи тієї мови й підкоряється її законам. Розрізняють чотири види мовленнєвої діяльності.rrrrr
За науковими даними, час, що його людина витрачає на мовленнєву діяльність, розподіляється так: Який з видів мовленнєвої діяльності є основою спілкування?Саме аудіювання забезпечує сприймання та розуміння усного мовлення. Аудіювання не слід змішувати зі слуханням. Слухання – це передусім акустичне сприймання звукового потоку, тоді як аудіювання – це сприймання й розуміння людського мовлення. Успішність смислового сприймання усного мовлення залежить від підготовленості слухачів, від того, як вони вміють слухати.
Спілкування може проходити не лише в умовах безпосереднього контакту із співрозмовником, але й в умовах, коли співрозмовники розділені простором і часом. Моделювання ситуаціїНаведіть приклади такого спілкування. Віртуальне спілкування відбувається через засоби масової комунікації: В учасників спілкування завжди є певні очікування, і якщо ці очікування справджуються, то спілкування вважають успішним, результативним. АЛЕ пам'ятайте! Жодні смайлики не замінять живого спілкування.
Проаналізуйте структуру ситуації спілкування. Оперуючи знаннями, одержаними у 5 класі, розкрийте зміст кожного компонента ситуації спілкування. СИТУАЦІЯ СПІЛКУВАННЯТема й основна думка. Метаспілкування (повідомлення, спонукання, з’ясування)Форма мовлення (усна / писемна)Мета спілкування(повідомлення, спонукання, з’ясування)Умови (місце й час)Адресант (мовець) той, хто говорить або пише. Адресат (слухач) той, до кого спрямоване мовлення
Уявіть, що ви зайшли до магазину, щоб купити олівець. За допомогою якого речення найдоцільніше звернутися до продавця?А Мені дуже подобається малювати червоним олівцем. Б Пошукайте для мене, будь ласка, червоний олівець. В Скажіть, будь ласка, чи є в продажу червоний олівець?Уявіть, що ви класний керівник і вам потрібно повідомити учнів / учениць про зміни в розкладі. За допомогою якого речення це найдоцільніше зробити?А Що вам найбільше до вподоби: математика чи фізкультура?Б Завтра не беріть із собою спортивної форми. В Завтра замість фізкультури буде математика. Моделювання ситуаціїЗорієнтуйтеся в ситуаціях спілкування і виберіть речення, найдоцільніше за цих умов. Обґрунтуйте свій вибір. Хто буде адресатом вашого мовлення?Яким видом мовленнєвої діяльності ви скористаєтеся?Вправа 2 (с. 300)
Моделювання ситуаціїУявіть подані нижче ситуації спілкування. Опишіть ваші дії та складіть імовірні репліки-відповіді. Спробуйте вчинити правильно, щоб уникнути небезпеки та захистити інших. Вправа 3 (с. 301)Віртуальний друг написав вам у приватних повідомленнях:«Приходьзавтра в парк відпочинку. Я подарую тобі новий телефон». Старшокласник із сусідньої школи надіслав вам повідомлення:«Якщо ти не боягуз/ боягузка, то приходь уранці до скелі на березі озера. Будемо робити екстремальні фото». До тебе підійшли однокласники / однокласниці й повідомили, що ввечері на пустирі буде бійка між старшокласниками / старшокласницями.«Тільки нікому нерозказуй. Може, й нам піти подивитися?» − запитали вони.
Прочитайте виразно вголос уривок з повісті Ярослава Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки». Опишіть ситуацію спілкування. ТАЄМНИЧІ СЛІДИВранці, прокинувшись, ми побігли до озера вмитись. І тут Митько став мов укопаний, а я з розгону наштовхнувся на нього.− Дивись, Сергію, − тихо сказав він мені. На вогкому піску коло самої води хижо вимальовувались відбитки здоровенних і страшних лап.− Як у крокодила, − визначив я, нервово озираючись на озеро. Вправа 4 (с. 301)
Вправа 4 (с. 301)Це дало поштовх до роботи Митьковому мозкові.− Сергію, треба нам книжки взяти в бібліотеці.− Правильно, підемо завтра, наберемо фантастику яку-небудь, про шпигунів...− Та ні, Сергію, я не про те. Книжки із зоології.− Зоології? Ти що, здурів? Мало тобі колекції, мало тобіприродознавства, мало тобі нашої вчительки? Забув, як ти сам з її уроків тікав?− До твого відома, зоологія − наука про весь тваринний світ. Отже, у ній ми обов'язково знайдемо щось підходяще і для нас, цебто про те, що живе в цьому озері.− Ти думаєш? − уже серйозніше глянув я на Митька...
Пояснювальний диктант. Поясніть, про які види мовленнєвої діяльності йдеться в кожному з прислів’їв. Написав писака, не прочита читака. Більше слухай, а менше говори. Мудрий уміє читати і рядки, і між рядками. Він свій язик припинати не звик. До яких видів мовленнєвої діяльності ви вдалися в процесі роботи над завданням?ppt_xppt_xppt_xppt_x
Домашнє завдання. Активне слухання— це здатність повністю зосередитися на мовці, зрозуміти його повідомлення, осмислити інформацію, а потім вже вдумливо відповісти. Опрацюйте статтю https://garmonya.in.ua/yak-navchytysya-sluhaty-spivrozmovnyka/ На основі статті складіть та запишіть в зошит пам’ятку «Як стати активним слухачем?»