Мовна картина поетичного світу Миколи Вінграновського

Про матеріал
У презентації мовна картина свіут письменника аналізується на матеріалі збірки "На срібнім березі" (видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА»), аналізуються оніми (власні назви) та авторські неологізми.
Перегляд файлу

























Переважна більшість авторських іменникових інновацій утворена

морфологічним способом, зокрема суфіксальним.

Приспало просо просеня,

Й попростувало просо,

Де в ямці спало зайченя І в сні дивилось косо.

Суфікси –ен-я (-чен-я // -енят-/-ченят-) утворюють в українській мові іменники зі значенням недорослості. Деривати цих

словотвірних типів називають насамперед малят тварин. За цією продуктивною моделлю М.Вінграновський утворює

оказіоналізми: променя, сосенята, сніженя,

тополята, хмареня. Поет часто до суфіксів – ен-, -ат- приєднує ще й суфікси – к-, що

надає цим словам особливої пестливості: зоренятко, сосеняточка, стеженятко, хмаренятко, хмаренятка, шовковенятка.

У ластівки – ластовенятко.

В шовковиці – шовковенятко. В гаю у стежки – стеженятко.

У хмари в небі – хмаренятко.

В зорі над садом – зоренятко.

Вже народилися.

Привертає увагу те, що поет, римуючи новотвір з установленою лексемою, що має подібну словотвірну структуру, прагне у такий спосіб своєрідно

пояснити, розкрити його значення. Так, наприклад, у поезії “У ластівки –

ластовенятко”, написаної для дітей ,

автор, враховуючи саме дитяче сприйняття, спочатку подає

загальновживане “ластовенятко” –

дитина ластівки, а далі “шовковенятко” – дитина шовковиці і т.д.










pdf
Додано
7 травня 2020
Переглядів
693
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку