Мовна квест гра «Подорож океаном рідної мови» для учнів 5-6 класів

Про матеріал
Тема: Мовна квест гра «Подорож океаном рідної мови» для учнів 5-6 класів Автор: Колесніченко Вікторія Андріївна Про матеріал: За допомогою пропонованого матеріалу у ігровій формі можна повторити і закріпити знання учнів із лексикології, фразеології, морфології, усної народної творчості, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати культуру мовлення , любов до української мови, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, пробудити у школярів почуття національної свідомості.
Перегляд файлу

                                                                                              

Мовна квест гра «Подорож океаном рідної мови»

для учнів 5-6 класів

Мета:повторити і закріпити знання учнів із лексикології, фразеології, морфології, усної народної творчості, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне та образне мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати культуру мовлення , любов до української мови, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу, пробудити у школярів почуття національної свідомості.

Форма проведення виховного заходу: квест гра

Обладнання: комп’ютер, скринька з прислів’ями, конверти із завданнями.

 

Хід гри

Багата і барвиста мова українського народу. Мова - то краса нашого життя, - наше майбутнє.  Рідне слово – це невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.

1-й ведучий.                         Раді ми вас всіх вітати,

Бо у нас сьогодні свято –

Будемо нашу рідну мову шанувати.

2-й ведучий.                                 Буква до букви –

                                   І виникло слово.

     Слово до слова –

   Звучить рідна мова.

1-й ведучий.                            Вимовляємо кожне слово,

                               Кожне слово – наче спів.

                               Найдорожча – рідна мова,

                                   Мова діда і батьків.

2-й ведучий.                               Мова – краса спілкування,

                                  Мова – як сонце ясне,

                             Мова – то предків надбання,

                                 Мова – багатство моє.

1-й ведучий. Сьогоднішній захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов'янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

2-й ведучий. Сьогодні ми працюватимемо із мовними перлами, які виражені різними жанрами усної народної творчості, що започаткували дуже давно наші предки. Саме в усній народній творчості відображений їхній світогляд, їх вірування та культура. І ми, як гідні нащадки, повинні зберігати, примножувати і передавати ці духовні багатства.

1-й ведучий. У квесті братимуть участь 3 команди. Команди мають обрати собі назву  і капітанів команд.

1-й ведучий.Девіз нашого змагання: 
Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться. 
Солодке слово «перемога» нелегко всім дається. 
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою!

2-й ведучий.Сьогодні ви матимете змогу показати свої: 
Знання .Уміння .Навички .Ерудицію .Та кмітливість .
1-й ведучий. Отже, перевіримо ваші знання української мови та української усної народної творчості загалом.

2-й ведучий. Кожна команда отримає маршрутний лист в якому вказаний перелік та послідовність станцій. Команда, яка набере найбільшу кількість балів  за підсумком усіх пройдених завдань і отримає перемогу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Станція «Народ скаже, як зав’яже»

Ведучий. Один із визначних скарбів усної народної творчості є прислів’я та приказки, в яких зосереджена народна мудрість. На станції кожній команді по черзі будуть запропоновані частини прислів’їв, які необхідно продовжити. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, вперед.

1.Праця годує …(а лінь марнує).

2.Хто не робить…(той не їсть).

3.Куй залізо…(поки гаряче).

4.Що посієш…(те й пожнеш).

5.Зробив діло…(гуляй сміло).

6.Не вір словам…(а вір ділам).

7.Лінивий двічі робить, а скупий…(двічі платить).

8.Життя прожити - …(не поле перейти).

9.Вовків боятися…(в ліс не ходити).

10.Дарованому коневі…(в зуби не заглядають).

11.Або пан…(або пропав).

12.Вік живи…(вік учись).

13.Під лежачий камінь…(вода не тече).

14.Сім раз відмір…(раз відріж).

15.Краще синиця в руках…(ніж журавель у небі).

16.На чужому горі…(щастя не збудуєш).

17.Не одежа красить людину…(а добрі діла).

19.Слово – не горобець…(вилетить – не впіймаєш).

20.З ким поведешся…(того й наберешся).

21.Хочеш їсти калачі…(не сиди на печі).

22. Говори мало, слухай багато, а… (думай ще більше). 
23. Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати). 
24.Шабля ранить голову, а слово -… (душу). 
25. Від теплого слова і… (крига розтане). 
26. Більше діла - … (менше слів). 
27.Дурний язик голові не …(приятель). 
28. Хто людей питає, той …(розум має). 
29. Без верби і калини …(нема України).

       

Станція «Мовне асорті». 

Кожній команді будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь.. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал.

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

3. Скільки голосних в українській мові? (6)

4. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

5. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

6. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

7. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

8. Частина слова без закінчення. (Основа слова)

9. Державна мова України?( українська)

10. Як називаються літери, що записані у певному порядку? (алфавіт)

11. Український народний танець? (гопак)

12. Словник, з якого дізнаємося значення слова? (тлумачний)

13. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? ( крапка)

14. Розмова двох осіб? (діалог)

15. Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка) 
16. Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто) 
17. Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка) 
18. Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)
19. Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар)

20. Страва з варених крупів (каша) 
21. Знак у кінці питального речення (?). 
22. Слова з протилежним значенням (антоніми). 
23. Перша буква у власній назві (велика).
24. Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири)
25. Остання буква у слові шістдесят (т). 
26. Остання літера алфавіту (я). 

27. Скільки складів у слові грамотний? Назвіть їх. (3, гра-мот-ний)

28. Скільки глухих звуків у слові копито? (3, [к], [п], [т])

29. Розмальоване яйце (писанка)

 

 

Станція  «Скажи без затримки».

Назвіть антоніми до запропонованих слів, а потім і синоніми. Кожне слово оцінюється в 1 бал. Отож, розпочнемо з антонімів.

Слова для команд:

Сміятися (плакати), активний (пасивний), корисний (шкідливий), хворіти (видужувати), захід (схід), ганьба (слава), минуле (сучасне), згадати (забути), працьовитий (лінивий).

Прокинутися (заснути), вітатися (прощатися), хвалити –(лаяти), щедрість – (скупість), оптиміст - (песиміст), мирний – (агресивний), зачин - (кінцівка), бадьорість – (втома).

 

 

 

 

Станція «Словникар». 

 

 Вам буде запропоноване одне велике слово, з його літер ви повинні за 3 хвилини скласти якомога більше інших слів. І так, зосередьтесь, вам дістається слово «милозвучність». Час пішов!

Орієнтовні відповіді:

Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.

 

 

 

Станція   «Всезнайко». 

А зараз, шановні гравці, здійснемо подорож по деяким містам України і ваше завдання, команди: сказати хто вас там зустріне. Наприклад, у Харкові – харків’янин. За кожну правильну відповідь команда може отримати по 1 балу.

У Києві – (киянин), Донбасі – (донбасівець), на Поділлі – (подолянин), у Львові – (львів'янин), в Одесі – (одесит), Сумах – (сумчанин), Чернівцях –(чернівчанин), Черкасах – (черкасець), Чернігові – (чернігівець), в Польщі – (поляк), уТернополі – (тернопольчанин), Каневі – (канівчанин), у Кривому Розі – (криворіжець), у Миколаєві – (миколаєвець), в Ірпені – (ірпінець), у Бердичеві – (бердичівець).

Станція  «Відгадайко». 

 

Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичний період, умів вдало пожартувати. Тож на станції «Відгадайко!» ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть звичайні загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.

1.Без пилки, без сокири, а мости будує. (Мороз).

2.Жовтий клубок по голубій хустині качається, людям усміхається. (Сонечко).

3.Біле – не сніг, зелене – не луг, кучеряве – не людина. (Береза).

4.Маленький, чепурненький крізь землю пройшов,червону шапочку знайшов. (Гриб мухомор).

5.Білі зуби маю, та усі ховаю,довгі коси маю, та не заплітаю. (Кукурудза).

6.Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син. (Дочка).

7. Голова її в коморі, а коса її надворі. (Морква).

8. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга).

9. Що іде, не рухаючись із місця? (Час).

10. У вінку зеленолистім, у червоному намисті

Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина).

11. Що можна бачити з заплющеними очима? (Сон).

12. Завжди в роті , а не проковтнеш. (Язик, зуби). 

13. Що воно за штука, що день і ніч стука? (Серце).

14. Рогатий, а не бик, пливе, а не качка (Місяць).

Мовні загадки–шаради

1. Префікс від слова перенести, корінь від слова казати (Переказ).

2. Корінь від слова квітка, суфікс від слова вудочка, закінчення від слова зірка (Квіточка).

3.Як з упертої свійської тварини зробити птаха? ([с] [р]; осел — орел).

4. Який молочний продукт стане злаком, якщо прочитати його справа наліво? (сир)

5. І відомий усій шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі. (Апостроф)

                                                                  

6. Вмостився, схожий на гачок.

Усіх примушу я питати,

А сам ні пари з уст – мовчок. (Знак питання)                                                                    

«Загадки-жарти»

1. Летів гурт голубів і стояло три дуби, як сядуть по два – один дуб гуляє, а як сядуть по одному, то дуба не вистачає. Скільки було голубів? (Чотири).

2.З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).

3.У яку бочку не можна налити води? (У повну).

4. Що в людині найшвидше? (Думка).

5. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).

 

Станція «Правописні лабіринти». 

 

Кожній команді будуть запропоновані слова з певними орфограмами. Завдання учасників – грамотно і правильно пояснити правопис слів. За кожну правильну відповідь команди отримують по 1 балу.

Слова для І команди:

Проїз_ний (проїзний – спрощення відбувається у групах -здн),

шіс_надцять (шістнадцять - спрощення не відбувається, слово-виняток), уман_ський (уманський – не вживається м’який знак після д, т, з, с, ц, л, н у кінці складу перед суфіксом -ськ),

здоров_я (здоров’я – вживається апостроф після губних перед я, ю, є, ї),

св_ято (свято – вживається без апострофа, слово-виняток),

жовто_гарячий (пишемо разом, слово-виняток),

кіс_лявий (кістлявий – спрощення не відбувається, слово-виняток),

кін_чик (кінчик - не вживається м’який знак у буквосполученнях –нч, -лц), моркв_яний (вживається без апострофа, слово-виняток),

жмен_ці (жменьці – вживаємо м’який знак, буквосполучення –ньк пішло від –ньц (жменька)).

 

Слова для ІІ команди:

Черв_як (черв’як - вживається апостроф після губних перед я, ю, є, ї),

тиж_невий (тижневий – спрощення відбувається у групах -ждн),

балас_ний (баластний – спрощення не відбувається, слово-виняток),

збіж_я (збіжжя – подовження відбувається в іменниках середнього роду Н.в.), вербн_ий (вербний – подвоєння не відбувається у прикметниках, твердої групи), знан_я (знання – відбувається подвоєння на стику морфем кореня і суфікса), таріл_ці (тарілці – не вживаємо м’який знак, буквосполучення –лц пішло від –лк (тарілка)),

студен_ський (студентський – спрощення не відбувається, слово-виняток),

пір_я (пір’я – вживається апостроф після -р перед -я у кінці слова),

молитис_я (молитися – подовження не відбувається, ся – постфікс),

сіл_ський (сільський - вживається м’який знак після д, т, з, с, ц, л, н у кінці складу).

1-й ведучий. Журі підраховує набрані командами бали .

2-й ведучий.Отже, шановне журі просимо оголосити бали для кожної з команд .

2-й ведучий. На цьому наша квест гра закінчилась.

1-й ведучий. Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.

2-й ведучий. Сьогодні, ми зайвий раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.

 

2-й ведучий. Дякуємо за увагу.        

 

 

                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Маршрутний лист

 

1.Станція «Народ скаже, як зав’яже»

 

2. Станція «Мовне асорті»

 

3. Станція «Скажи без затримки»

 

4. Станція «Словникар»

 

5. Станція «Всезнайко»

 

6. Станція «Відгадайко»

 

7. Станція Правописні лабіринти»

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Сценарії
Додано
19 січня 2021
Переглядів
979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку