Мовні скарби іменника

Про матеріал
У формі уроку-ярмарку діти поглиблюють свої знання про іменник як частину мови; розвивають пізнавальний інтерес до символів українського народу, його традицій; виховують почуття поваги до своєї країни, народу.
Перегляд файлу

Тема. Мовні скарби іменника

Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Іменник»; учити застосовувати здобуті знання на практиці, при розпізнаванні іменника, визначенні його граматичних ознак, правильно вживати іменник у мовленні; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до символів українського народу, його традицій; виховувати почуття поваги до своєї країни, народу.

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Вид уроку: урок-ярмарок

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, рушники.

                                      Епіграф:   Без верби і калини нема України

                                                                          Народна мудрість

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

   Забезпечення емоційної готовності до уроку

      -  Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. Давайте подаруємо один одному усмішку. Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.       

    - З давніх- давен у багатьох народів відбувається так, що завершуючи яку-небудь серйозну і важливу  справу, люди влаштовують або свято, або організовують виставку чи ярмарок. Я пропоную вам провести не просто урок української мови, а  урок “ Український ярмарок ”, тому що ви теж завершили важливу справу – вивчення теми “Іменник”.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

     - Що ж означає слово “ярмарок”?

     -  Слід  звернутися до  словника, а якого саме?

     -  Уявіть собі, що ми вирушаємо на український ярмарок. На ярмарку веселому, багатому є чим милуватися і є що придбати. А купити можна тільки  знання. А за це ви будете отримувати  уявні гроші,  які наприкінці  обміняємо на оцінки.

    -  Тож  ласкаво  просимо до українського  ярмарку!

      

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

- Сьогодні на уроці ми будемо виконувати цікаву роботу. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з великим бажанням, використовуючи знання попередніх уроків.

-  Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати , і купити, і на людей подивитись, і себе показати. На ярмарку цінувалось все найкраще, тому б мені хотілося, щоб девіз нашого уроку звучав так: “ Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим”.

Ось ми й підійшли до першої лавки. 

  1. Лавка “ ТЕМА уроку”

       -  Подивимось, що пропонує нам перша  лавка.

         Кросворд    

   

 

                                 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

                                              

7

 

 

 

 

 

 

 

 

     Випишіть у клітинки українські відповідники російських слів. У виділеному вертикальному рядку ви побачите назву частини мови, над якою ми працюватимемо.

   1) год     2)  метель      3) гололед     4) коньки      5) санки   6) февраль  

7) елка                                           

- Молодці! Ми купили весь товар, який був у першій лавці . Яке  слово вийшло?

          Рідна земля… Україна – край, де ми народилися. Її багатство – це безкрайні лани пшениці, вишневі сади, квітучі поля льону, калинові гаї. Кожен народ має свої святині, свої символи. Є вони і в українського народу. Калина, верба, тополя, барвінок, мальви, чорнобривці, соняшник…  Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі. Отож, повторюючи   тему «Іменник», ми поповнимо свої зхнання про  символи України.  Сьогодні ми будемо узагальнювати знання про  іменник, одержані на попередніх уроках; удосконалювати навички використання іменників у зв’язному мовленні.

  • Запишіть  число , місяць, класна робота.
  1. Лавка «Правопису»

- Друга лавка пропонує нам орфографічну хвилинку. Перед вами аркуші з текстом, у якому ви повинні вставити пропущені літери.

     Українці мають свої традиції, які …поконвіку шанують і бережуть - це батьків…а хата, мат…ринська піс…ня, св…ятий хлі…, вишитий рушник, ч…рвона калина, зажурена в…рба,  барвінок, дивовижна писанка, вірний своєму краю л…лека.

ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО

  1. Лавка «Знавці»

     - Третя  лавка пропонує купити розповідь про іменник як частину мови за поданими питаннями . Давайте пригадаємо.

     – Яка частина мови називається іменником?

– Які морфологічні ознаки властиві іменникові?

     – Назвіть відмінки і запитання, на які вони відповідають.

    Які іменники є власними назвами, а які – загальними?

       Наведіть приклади.

                      Яку синтаксичну роль виконує іменник?

                      Скільки відмін іменників є в українській мові ?

               - Які іменники належать до І відміни?

                   Наведіть приклади.

                      Які ще іменники належать до II відміни ?

                      До якої відміни належать іменники середнього роду із закінченням –а,-я?

                     Які іменники належать до III відміни ? Наведіть приклади.

                     Навести приклад незмінюваних іменників.

 

    - Добрий товар купили у цій лавці, та ще  й себе показали.  

          4. Лавка «Творче конструювання»

          Я пропоную вам із карток створити «Граматичне намисто», тобто скласти речення із перемішаних слів.

  1. Верба – символ краси, безперервності життя.
  2. Народ склав про калину багато легенд та пісень.
  3. На рушниках люди виписували свою долю.

Завдання: знайти іменники, вказати рід, число, синтаксичну роль.

 

     Отже,  Верба, калина, барвінок, рушник – споконвічні атрибути світогляду українського народу. Ось верба – символ краси, неперервності життя.  Калина – уособлення кохання, краси, щастя. Барвінок – символ вічності. Рушники– це теж символ нашого народу. “ Дім без рушників, - говорилось у народі, - як сім’я без дітей”. Він старовинний оберіг дому.

 

  5.Лавка «Відмінювання»

- Ви чудово впоралися із випробуванням! Доріжка привела вас до лавки «Відмінювання». Пропоную вам виконати декілька тренувальних вправ.

       Завдання:

  1. Списати речення, ставлячи іменники у дужках у потрібному відмінку,      вказати  відмінок іменників.

              Вишитий рушник - стародавній оберіг (дім), символ щасливої (доля), (злагода) і подружньої (вірність), чистоти почуттів і найщиріших (побажання).  Рушник-це оберіг від злих (сили) і пам'ять про святе і незабутнє.

 

  1.   до дошки виходять 3 учні та  відміняють слова рушник,  калина, щастя

6. Лавка «Здоров’я»

            Фізкультхвилинка 

 

             7.Лавка «Сортування слів»

               Записати дані слова за відмінами.

       Місто, лоша, мідь, вогнище, Марія, круча, мати, добро, радість, обличчяЮ яблуня, любов, рілля, народ, учень, сіль, курча, соловей, Львів.

        

 

 

     8.Лавка «Лінгвістична задача».

- Прослухати текст.  Кого мав на увазі вчитель? Довести свою думку.

      Учитель попросив одного з учнів:

     -  Поклич, будь ласка,  Дмитренка.

       Шестикласник вибіг на подвір’я і зупинився.

      «Кого ж покликати, - міркував він, - Сергія чи Тетяну? Обоє мають

      однакове прізвище».

 

 

        9..Лавка «Перекладу»

- Наші торги підходять до завершення. Крок за кроком – і ви підійшли до лавки «Перекладу».

Озбройтеся словником і вперед.

       -  Перекласти словосполучення, порівняти рід іменників в російській мові та в українській.

     Подробная опись, барабанная дробь, горькая полынь, Восточная Сибирь, широкая степь, розовый цветок.

 

 

 

       10..Лавка «Битва гладіаторів»

Робота в групах ( за рядами)

Перед вами аркуші з текстами. Ваше завдання: прочитати уважно текст, визначити стиль мовлення.

1 група – морфологічний аналіз іменника на вибір1 абзацу

2 група –  морфологічний аналіз іменника на вибір 2 абзацу

3 група – морфологічний аналіз іменника на вибір  3 абзацу

     Українська хата — це символ України. У давнину наші предки називали Берегинею своє житло, бо воно оберігало не лише від холоду, від зла, але й берегло чистоту людської душі.
     Кожна частина житла мала своє символічне значення. Піч символізує собою родинне вогнище і була священна, як мати. Вона обігрівала, годувала всіх.
    Найсвятішим місцем у хаті була покуть. Там висіли ікони, прикрашені рушниками і пахучими травами. На покуті садили почесних гостей, молодих під час весілля, там же ставили дідуха на Різдво.
 

           11.Лавка « КОНТРОЛЬНА  ВАГА».

 - Наступного  уроку  -  контрольна робота з теми « Іменник», купимо 6

питань, за допомогою яких  дізнаємося, з якими знаннями ви підійшли до контрольних тестів.(учні  працюють за картками )

       1) Скільки відмінків в українській мові?

               а-6              б-7

       2) Який відмінок становить початкову форму?

   а-кличний             б-називний

       3) Скільки відмін в українській мові?

                   а-4              б-3

       4) До якої відміни належить іменник мати ?

                   а-до І в.             б-до ІІІ в.

       5) До якого роду належить  іменник  тюль, шампунь?

                   а-жіночий          б-чоловічий

       6) Залежно від кінцевого приголосного іменники яких відмін поділяються на групи?

                   а-І і ІІ в.              б-ІІІ і ІVв.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

      Закінчилася наша подорож «Українським ярмарком». Ви відповідали багато і купили все, що забажається.  Молодці ! Придбали потрібні товари, показавши чудові знання. Ми повторили відомості про іменник. Сподіваюся, що знання, здобуті під час вивчення теми будуть міцними і допоможуть вам гідно здолати найскладніший шлях.

  • Чи сподобалося вам сьогодні на уроці?
  • Чим корисні були завдання?
  • Прийшов час оцінити ваші знання, порахуйте   отримані жетони.

Оцінювання учнів

      Пам’ятайте! Символіка - своєрідна візитна картка країни. Історично склалося так, що кожна країна має свої Державні та народні символи.
Народні символи - це те, що найбільше любить і шанує даний народ. В одних народів їх більше, в інших менше. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йде мова. Всі вони наші давні і добрі символи, наші обереги. Можливо, маючи такі прекрасні символи, український народ зумів уберегти від забуття нашу пісню і думу, нашу історію і родову пам'ять, волелюбність. Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовуються в обрядах, звичаях. Їх вишивають на сорочках, рушниках. Народні символи - це наші святині.

     Зачитування епіграфа, пояснення

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Підготуватися до контрольної роботи, повторивши параграфи –
  2. Виконати вправу з підручника (морфологічний розбір іменника)
  3. Написати міні-твір «Без верби і калини – нема України», виконавши морфологічний розбір одного іменника.

 

 

docx
Додано
19 липня 2021
Переглядів
548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку