Загадки-відгадки,
які ознайомлюють дітей зі словниковими словами
Загадки, роботу з якими доцільно організувати не тільки при ознайомленні дітей з
новим словом, а й під час проведення невеличких диктантів.
(Учні відгадують загадки та записують тільки слова-відгадки).
Водограй, полів розмай, зелен гай, ліщина... Все це рідний,
любий край — наша...
(Батьківщина)
Варвара Гринько
Улітку бігав між кущів і трав, і на дерева лазив — мед шукав.
І ще я батькові і матері поміг сухе гілля зібрати на барліг.
(Ведмідь)
Анатолій Гарматюк
У південний край землі відлітають журавлі.
Знов лункий шкільний дзвінок нас покликав на урок.
Як цей місяць, діти, звати?
Прошу вас відповідати. (Вересень)
Ігор Січовик
Я і в місті, й на селі, обабіч мене будинки і великі, і
малі. (Вулиця)
Він працює чорноробом.
Своїм довгим, гострим дзьобом
На ялинках і дубах
Нищить шкідників-комах.
Не виспівує пісень,
А працює день у день. (Дятел) Алла Свашенко
Як тільки сонце пригріває,
У небо стрімко він злітає,
Згори чудова пісня ллється.
Хоч він маленький, та здається,
Що в небі велетень співає —
Так гучно спів його лунає. (Жайворонок)
Алла Свашенко
У полі, в лісі проживає,
А хатиноньки не має.
Взимку від лисиць тікає,
їстоньки собі шукає:
Обгризає верболіз,
Кору кленів і беріз. (Заєць)
Маю я короткий вік,
бо живу всього лиш рік.
Худну я із кожним днем і зовусь...
(календарем).
Нагорода за відмінні успіхи, трудові та бойові подвиги. (Медаль)
Під землею, подивіться,
незвичайна залізниця.
Сновигають поїзди:
цей туди, а той — сюди.
Ми до станції «Дніпро»
їдем з татом на…(метро).
День вихідний для забав і дозвілля
Останній у тижні. Як зветься? (Неділя)
Людмила Павленко
Неправильність у написанні, у підрахунках; неправильний
вчинок, дія. (Помилка)
Завжди тиждень починає,
Працювати заставляє.
Йде завжди після неділі,
Ну, а зветься... (понеділок).
Дім новий несу в руці.
Там лінійка, олівці,
Ручка, зошити, пенал...
Що за дім такий? Впізнай. (Портфель)
Місце, де актори показують глядачам виставу, що відбувається на
сцені. (Театр)
Він, як батьки, нам дорогий,
він хоче нас навчити
Любити край чудовий свій.
Це мудрий наш... (учитель).
Обидва схожі, як брати;
завжди удвох,куди не йти.
Ми під столом — коли їдять,
під ліжком ми — коли всі сплять.
(Черевики)
Я четвертий батьків син, а дітей у нього сім.
(Четвер)
Двоє вулицею йдуть,
по вісім саджанців несуть.
Скільки ямок треба, діти,
щоб рослини посадити? (Шістнадцять)
Я — дерево-красень, а звуть мене... (ясен).
Віршовані та прозові тексти,
які можна використати
на будь-якому етапі роботи зі словниковими
словами
Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина — то найкращий край!
Дмитро Павличко
Нелегко побачити ведмедя.
Іван Соколов-Микитов
Вчиться вересень читати,
Вчиться літери складати.
Оксана Сенатович
Я по вулиці іду, я співаю на ходу,
І підспівують дерева за парканом у саду.
Тамара Коломієць
На узліссі, під горою в шумі верховіть
Невмирущому герою пам'ятник стоїть.
Микола Упеник
І веселий наш дідусь
Крутить пишний русий вус.
Євген Железняков
Пані здавала в багаж
Корзину, диван, саквояж.
Самуїл Маршак
Біля ставу у долині розгулялись снігурі,
І дивується дитина: чом нема їх в «Букварі»?
Михайло Стельмах
Ніде не забудь татів рідний поріг,
Ту житню хлібину, духмяний пиріг.
Микола Гринчук
У дуплі у дятла дім.
Дятленятам добре в нім.
Тамара Коломієць
Жайворонок в небі в'ється,
ясне сонечко сміється.
Володимир Мордань
Сьогодні Маринка уроків не знала:
Домашнє завдання в Галинки списала.
Грицько Бойко
Заєць має двоє вух.
Як одним він рухає,
Другим слуха вітерець,
що за полем дмухає.
Дмитро Павличко
Літа спливають день за днем
За сонячним календарем.
Вадим Скомаровський
Зелений килим тче весна —
дочка води і сонця.
І лунко падають з весла краплинок
срібні гронця.
Володимир Лучук
Дідом дуже я горджуся —
дід у мене ветеран.
По-геройськи у походи він ходив
у час війни,
Тим-то й має нагороди: і медалі, й ордени.
Олександр Пархомепко
Сміється сонечко вгорі.
В метро вбігають школярі.
Марійка Познанська
А в суботу, а в неділю
Тиждень був на новосіллі
В сніговія за рікою.
Нас, діток, не взяв з собою.
Іван Гущак
Прапор — державний символ,
Він є в кожної держави,
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави.
Надія Поклад
У мого сусіда Гриця є помилка-мандрівниця.
Грицько Бойко
Рано-вранці, в понеділок,
землю сонечко пригріло...
Іван Гущак
Портфель для мене залюбки
І ручку носить, і книжки.
Валерій Бойченко
Запустив усі предмети,
тільки й думав про ракети.
Грицько Бойко
Дидактичні ігри
«Змійка»
Кожний член групи по черзі виходить до дошки, записує по одному словниковому слову і підкреслює орфограму в ньому. Записи можна робити не тільки на дошці, а й на аркуші паперу. Тоді учень, який записав слово, передає папір однокласникові.
«Така цікава буква».
Школярі пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви.
Зразок.
Загадка, парасолька,
Україна, українська.
Годинник, корисний.
Лелека, посередині тощо.
Гру «Буква до букви» проводять, використовуючи картки літер розрізної абетки. Грають парами. За допомогою лічилочки вибирають учня, який буде починати гру: класти на парту на свій розсуд картку з написаною на ній буквою. Другий учень додає ще одну картку так, щоб вийшло слово. Настає черга першого учня. Він може прикладати свою картку з лівої, правої сторін або взагалі вставляти картку між картками, що вже лежать на парті. Таким чином, гравці по черзі додають одну картку, намагаючись скласти словникове слово. Виграє школяр, який першим побудує слово. Якщо гра проводиться декілька разів, бали (які нараховуються за кількістю карток у побудованому словниковому слові) записують на окремому папері. У такому разі виграє першокласник, який набере найбільшу кількість балів.
«Словограй» — гра, яка має на меті розвиток орфографічної пильності дітей. Учитель готує декілька наборів карток, які складає у конверти. На картках написані словникові слова. Деякі слова навмисно написані неправильно.
Гру «Словограй» варто проводити фронтально. У такому разі на уроках трудового навчання виготовляють сигнальні картки — по дві на кожного учня: одну — чорного кольору, другу — червоного. Педагог використовує ті ж самі картки. Тільки тепер він їх показує. Завдання дітям: помітити наявні орфографічні помилки й піднести відповідну сигнальну картку. Якщо слово записане правильно — чорного кольору, з помилкою — червоного. Учень, що підніс сигнальну картку першим, має право першим відповідати. Для самостійної роботи пропонуємо такі варіанти гри:1. Словникові слова записані на дошці. Школяреві треба переписати їх у зошит правильно (без помилок) та підкреслити олівцем контрольні моменти.2. Словникові слова надруковані на контрольному листі. Дитина повинна виправити наявні орфографічні помилки.
Матеріал для гри.
1. Корисний, Украйна, ґудзик, олівец, цукор. (Корисний, Україна, ґудзик, олівець, цукор).
2. Українска, цукерка, якор, в літку, бобуся. (Українська, цукерка, якір, влітку, бабуся).
3. Порасолька, папір, годиник, лилека, бджола. (Парасолька, папір, годинник, лелека, бджола).
Після вивчення теми «Склад. Наголошений склад» корисно провести гру
«Перший, другий, третій», яка вимагає від учнів за допомогою сигнальних карток (цифри 1, 2, 3) указати наголошений склад у прочитаному класоводом словниковому слові. Використовуючи сюжетні малюнки, проводять гру «Хто більше?» Учитель добирає відповідні для вивченої групи слів малюнки з журналів, альбомів для розвитку зв'язного мовлення. Колектив дітей об'єднано у групи по 4-5 учнів у кожній. Школярі змагаються, яка група більше пригадає словникових слів, що «заховалися» на малюнку. Дітям варто дозволяти використовувати слова зі списку-мінімуму для першокласників. Наприклад, тема «Школа» налічує такі слова: виразно, лінійка, олівець, папір, посередині, українська, диктант, завдання тощо.
«Ігри Діда-Буквоїда» допоможуть не тільки розвинути у дітей увагу, орфографічну зіркість, а й привчать працювати з орфографічним словником. Учитель готує набори карток у конвертах. Колектив учнів класу об'єднують у малі групи по чотири школяра у кожній. Діти намагаються відгадати слова за приголосними, або за голосними, перевіряють правильність їхнього написання за орфографічним словником і записують слова у зошити.
Працюючи в парах, учні самостійно можуть підготувати й провести гру
«Вилучи зайву літеру», наприклад, так. Один школяр пригадує словникові слова і записує їх у стовпчик, використовуючи зайві літери. Другий — закреслює олівцем літери, які він вважає зайвими, та перевіряє правильність записаних слів за орфографічним словником. Ось варіанти таких слів: Вурлиця — вулиця,
зайєць — заєць,
килдим — килим,
ме-торо — метро,
дознака — ознака,
ясень — ясен.
Гра «Складовий аукціон» має на меті повторити правопис словникових слів, які діти вивчили у 1 та 2 класах. Учитель пропонує назвати слова, що починаються, наприклад, складом «за» — загадка, завдання, заєць. Виграє той, хто називає останнє слово.
Другокласникам подобаються перетворення. Пропонуємо провести гру «Чарівник». Педагог каже: «Зараз ви всі — чарівники. Вам треба «оживити» предмети — утворити від іменника, який відповідає на питання «що?» спільнокореневе слово — іменник, який відповідає на питання «хто?».
Наприклад:
Банк — банкір,
бібліотека — бібліотекар,
Київ — киянин,
комбайн — комбайнер,
космос — космонавт,
навчання — учитель.
Гра «Хто (що) заховалося?» розвиває у молодших школярів логічне мислення. Класовод вивішує на магнітну дошку малюнки предметів зворотною стороною до дітей. На зворотній стороні записано кілька ознак предмета, який «заховався». Педагог читає ці ознаки. Учні намагаються назвати предмет. Якщо вчитель відкриває малюнок, то діти із завданням впоралися. Школярі складають речення зі словом, яке позначає названий предмет, у зошитах. Один з учнів коментує правопис словникового слова.
Під час проведення гри «Намалюй мене» застосовують міжпредметні зв'язки. Діти за ознаками відгадують задуманий предмет, правильно вимовляють його назву, вказують наголос і орфограму словникового слова. Після виконання цих граматичних завдань учні малюють цей предмет. Матеріал для ігор «Хто (що) заховалося?» і «Намалюй мене»
1.Стрімкий, залізний, точний... (годинник).
2.Працьовитий, рідний, старенький... (дідусь).
3.Новий, цікавий, словниковий... (диктант).
4.Хижий, маленький, сірий, безхвостий, колючий... (їжак).
5.Легкий, дерев'яний, кольоровий... (олівець).
6.Перший, вихований, мудрий... (учитель).
7.Коричнева, солодка, шоколадна... (цукерка).
8.Чорні, однакові, шкіряні... (черевики)
Ігри-змагання для учнів 3-4 класів не тільки зміцнюють мовні знання молодших школярів, а й збагачують їх словниковий запас, удосконалюють усне та писемне мовлення, допомагають оволодіти навичками користування словниками різних типів.
Ось деякі з них.
Під час проведення гри «Редактор» учитель записує на дошці неправильно побудоване речення. Діти самостійно редагують вирази, записують у зошит правильні. Слухаючи текст-підказку, який читає вчитель, школярі на великому контрольному листі-аркуші паперу замість крапочок вставляють пропущені букви (працювати можна малими або великими групами).
Так проводиться гра «Туристи».
В.... і, в.... д, по і, лі.... ч, щ... НИ, Н...Д, в.... у.
Орієнтовний лист-підказка
Подорож туристів.
Туристи вирушають у путь ... (коли?) (вранці).Вони простують ... (куди?) (вперед).Переходять річку ... (де?) (посередині).З вершини поглядають... (куди?) (ліворуч).На привалі обідають ... (коли?) (щогодини).Повертаються сповнені вражень... (куди?) (назад).Згадують про подорож навіть ... (коли?) (взимку).
Здобути навички користування словником іншомовних слів учні зможуть під час проведення гри «Іншомовні слова». Кожна команда дітей отримує словник іншомовних слів. За три хвилини школярі повинні з'ясувати значення 5-ти слів іншомовного походження та вказати джерело їх запозичення.
«Швидше й правильніше». Учні добирають до запропонованих слів відповідне за змістом словникове слово:
розумний... (директор),
новий... (комп'ютер),
смачна... (кукурудза),
солодка... (черешня).
Переходити (що?)...(вулицю),
їхати (чим?)...(метро),
малювати (чим?)...(олівцем),
пишатися (ким?)...(учителем).