Мовний етикет ділової ( телефонної ) розмови. Особливості складання повідомлення на електронному носії ( електронна пошта).

Про матеріал

Розширити відомості школярів про особливості введення ділової телефонної розмови, удосконалювати вміння й навички вести телефонну розмову з дотриманням правил етикету; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, критичне мислення, уяву;

виховувати в школярів моральні якості.

2. Узагальнити й систематизувати знання старшокласників про принципами функціонування електронної пошти та роботою з електронною поштою через веб-інтерфейс, особливості віртуального спілкування, про правила складання електронного повідомлення.

Перегляд файлу

               Інтегрований урок з української мови та інформатики

 

Тема: Мовний етикет ділової ( телефонної ) розмови. Особливості складання повідомлення на електронному носії ( електронна пошта).

Мета: 

1. Розширити відомості школярів про особливості ведення ділової телефонної розмови, спонукати учнів удосконалювати вміння й навички вести телефонну розмову з дотриманням правил етикету; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, критичне мислення, уяву;

виховувати в школярів моральні якості.

2. Узагальнити й систематизувати знання старшокласників про особливості віртуального спілкування, про правила складання електронного повідомлення.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

Обладнання:  комп’ютер, проектор, роздавальний матеріал, завдання для роботи в групах, випереджувальні завдання.

Епіграфи до уроку:     

  1. Успіх справи – в умінні побудувати спілкування.
  2. «Хочеш бути розумним, навчись розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати»

                                              ( І. Лафатер)

Вірш

Хід уроку

І. Організація навчальної діяльності

Доброго дня, дорогі діти! Сьогоднішній урок наш буде незвичним, оскільки він буде поєднувати два предмети: української мову та інформатику.

Впевнена, що знання мови необхідні кожній дитині, адже на уроках української мови ми вчимось не лише грамотно писати, а й правильно і логічно будувати свої висловлювання, досконало володіти усним мовленням. Тому зараз ми в черговий раз поринемо у безмежний світ зв’язного мовлення.

ІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку ( зачитують)

Ми впевнені, що знання, які ви сьогодні отримаєте на уроці, допоможуть вам у подальшому житті.

ІІІ. Засвоєння  нового матеріалу.

Бесіда з учнями .

Прокоментуйте висловлювання:

  1. Манери людини – це дзеркало, у якому видно її портрет (Й. Гете)
  2. Доля людства залежить не від технічного прогресу, а від морального розвитку громадян (А. Ейнштейн)
  3. « Будь ласка» не кланяється, а «спасибі» спини не гне. (Народна творчість)

(Діти коментують)

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель:

Сучасне ділове життя  неможливо уявити без телефона. Завдяки йому багаторазово підвищується оперативність рішень багатьох проблем і питань, немає необхідності писати листи, телеграми,а також здійснювати поїздки в інші установи, міста для вирішення якихось справ. По телефону можна зробити дуже багато, а саме : провести переговори, дати розпорядження. Дуже часто першим кроком до вкладання ділового договору є телефонна розмова.
По телефону здійснюються переговори, домовляються про важливі ділові зустрічі, вирішують численні оперативні питання, надають консультації, звертаються з проханнями, висловлюють подяки і вибачення.
Отже, якщо людина ділова і цілеспрямована, якщо турбується про власний авторитет, а також про престиж організації, яку представляє, то вона повинна володіти певними принципами поведінки у телефоному спілкуванні. Але, на жаль, вміння говорити по телефону не передається по спадковості. Культурою спілкування по телефону володіє не кожен.
Тому наше завдання сьогодні: розглянути основні правила етикету ведення телефонної розмови. Адже телефона розмова – це один із видів усного мовлення, до того ж доволі специфічний.

Але у минулому не було можливості передавати інформацію з допомогою телефону, не було також інтернету. Тому єдиним способом передачі інформації були листи( епістолярна спадщина).

Для зразка вчитель зачитує лист Панаса Мирного до Марії Заньковецької.(особливості листа)

 

 

Створення проблемної ситуації: перегляд відео «ведення телефонної розмови»

-   Алло! Хто це?

-   А хто вам потрібен?

-   Надіє, це ти?

-   Вона спить, уже 12 год. ночі.

-   А з ким я розмовляю?

-   Це її бабуся.

-   А ви хто?

Вчитель: поміркуйте, які помилки допущені у цій телефонній розмові. В кінці уроку ми повернемось до цього діалогу.

 

V. Актуалізація опорних знань і мотиваційних ресурсів учнів.

Мозковий штурм

  1. У чому полягає мистецтво ведення телефонних розмов і у чому переваги та недоліки телефонної розмови порівняно з « живим спілкуванням»

Орієнтовні відповіді учнів:

1 учень. Людство розмовляє по телефону вже більше століття. Мистецтво ведення телефонних розмов полягає в тому, щоб в мінімально короткий проміжок часу повідомляти все, що слід і отримати відповідь.

2 учень. Основною особливістю телефонної розмови є відсутність візуального контакту між співрозмовниками, тому міміка і жести втрачають своє значення при даному виді мовленні.

 Основними недоліками телефонної розмови є обмеженість у часі та можливість появи технічних перешкод. Однак , на мою думку , суттєвими перевагами телефонної розмови над іншими видами є швидкість реагування на інформацію, оперативність передачі інформації , можливість дистанційного керування діями, зручність.

 

VІ. Процесуально – діяльнісний  етап.

Вчитель : До уроку ви отримали випереджувальні завдання .Кожна група працювала над проектом «Мистецтво ведення ділової телефонної розмови. Електронна пошта».

1 група.

-Презентація «Опануй діловий етикет при спілкуванні по телефону».

-Лінгвістичне повідомлення.

2 група

-Рубрика «Цікаво знати», «Для роздумів».

 Вчитель . Отже , основою успішної телефонної розмови є компетентність , тактовність , доброзичливість , володіння прийомами ведення бесіди . Важливо, щоб службова телефонна розмова велася у спокійному тоні і викликала позитивні емоції . Самому ж потрібно говорити рівно, стримано, старатися не перебивати співрозмовника .

 

VII . Закріплення матеріалу .

Виконання системи практичних завдань .

( На парти роздати етикетні формули ).

Довідка : Я телефоную в такій справі . Я маю повідомити Вам про…

Ви просили мене зателефонувати з приводу…

Вибачте , ви не зайнятий зараз ?

Вибачте , що відволікаю вас від справ .

Чи не змогли б ви мене вислухати ?

Дозвольте висловити свою думку .

На мій погляд .

Не зловживатиму вашим часом .

У мене все .

Отож домовилися .

Вибачте за турботу .

Вдячний за розмову .

Дякую за увагу .

Спасибі за допомогу .

З вашого дозволу я зателефоную ще.

Чекатиму на ваш дзвінок .

Телефонуйте , якщо буде потрібно .

Завжди радий допомогти .

-Повторне демонстрування відео.( Діти вказують на помилки і формують правильну телефонну розмову)

-Демонстрування відео телефонної розмови з дотриманням правил етикету.

 

Діалог №2

-          Алло . Катерино Михайлівно , добрий день .Вас турбує видавництво «Освіта». Це Тетяна Григорівна .Чи маєте ви зараз вільний час ?

-          Доброго дня . Так , чим можу вам допомогти ?

-          Ми з вами домовлялися про закупівлю підручників для 9-х класів .

-          Звичайно, я пам’ятаю .То коли я зможу забрати підручники ?

-          Ми працюємо з 9-ї до 18-ї години . Чекаємо у зручний для вас час.

-          Дякую . Отож домовилися .

-          На все добре .

(Діти рецензують розмову)

Завдання №2

Дослідження-відновлення.

-Відновіть телефонний діалог і продовжте його.(На дошці спроектовано)

 

                                                    Діалог

-  Доброго дня! До вас звертається випускник Тернопільської школи №17.Чи можу я вступити до вашого університету?

- …

- Скажіть, будь ласка, а коли розпочнеться прийом документів?

- …

- Чи враховується те, що я закінчив школу з відзнакою?

-....

- Спасибі за допомогу.

- …

 

Завдання №3.Ситуативне завдання. Робота в групах.

 

1 група

-Прокоментуйте ситуації, в які потрапили учасники телефонних розмов.

 

Ситуація №1

     1.До вас зателефонували у справі, не назвавши себе. Що ви маєте відповісти на цей дзвінок?

  

Ситуація №2

     До телефону підійшов не той, хто вам потрібен. Умотивуйте ваші подальші дії.

 

 Ситуація №3
    Вам зателефонували, помилившись номером. Якою буде ваша відповідь?

 

Ситуація №4
   Ви зателефонували і помилились номером. Що потрібно відповісти співрозмовнику?

 

2 група

   -Складіть і розіграйте діалоги телефонної розмови, що могла б відбутися.

      1.Між класним керівником і батьком невстигаючого учня.

      2.Між класним керівником і учнем з приводу хвороби. (Телефонує учень.)

      3.Між підлеглим і керівником

3 група

VIII. Контрольно - корекційний етап.
      - Виконання тестових завдань:

 

1. Якщо до телефону підійшов не той, хто вам потрібен, ви повинні…

    А. Покласти слухавку й ще раз зателефонувати.

    Б. З’ясувати причину своєї невдачі.

    В.Перепросити й звернутися з проханням покликати потрібну вам людину.

 

2.Якщо телефонуєте ви, то…

    А. насамперед запитаєте, чи є у вашого співрозмовника достатньо часу для бесіди.

    Б.насамперед запитаєте прізвище, ім’я, по батькові свого співрозмовника.

    В.насамперед привітаєтеся, назвете організацію, яку ви представляєте, також своє прізвище, ім’я, по батькові.

 

3.Телефонна розмова-це…

    А.Розмова двох і більше осіб із метою отримання певної інформації, вирішення важливих проблем.

    Б.Один із різновидів усного мовлення, що характеризується спеціальними ознаками, зумовленими екстрамовними причинами.

    В.Одна з найпоширеніших форм публічного виступу.

 

4.Якщо телефонують Вам, то Ви насамперед…

    А.Запитаєте прізвища, ім’я, по батькові свого співрозмовника.

    Б.Привітаєтеся, назвете своє прізвище, ім’я, по батькові.

    В.Знімете трубку й назвете організацію, яку Ви представляєте.

 

5.Телефонна розмова складається з таких етапів:…

    А.Вступ, основна частина, закінчення.

    Б.Момент налагодженння контакту, викладення суті справи, закінчення розмови.

    В.Момент налагодження контакту, прощання.

 

6.Ініціатива закінчення розмови зазвичай належить тому…

    А.Хто телефонує;

    Б.Кому телефонують;

    В.Будь-кому.

 

IХ. Підсумок уроку.Рефлексія:

       -Сьогодні на уроці я дізнався…

       -Навчився…

       -Зрозумів…

   Х. Домашнє завдання

 

                                       Етикетні формули:

 

Я телефоную в такій справі . Я маю повідомити Вам про…

Ви просили мене зателефонувати з приводу…

Вибачте , ви не зайнятий зараз ?

Вибачте , що відволікаю вас від справ .

Чи не змогли б ви мене вислухати ?

Дозвольте висловити свою думку .

На мій погляд .

Не зловживатиму вашим часом .

У мене все .

Отож домовилися .

Вибачте за турботу .

Вдячний за розмову .

Дякую за увагу .

Спасибі за допомогу .

З вашого дозволу я зателефоную ще.

Чекатиму на ваш дзвінок .

Телефонуйте , якщо буде потрібно .

Завжди радий допомогти .

 

                                                 Запам’ятайте!

 

1.Назвіть перед розмовою своє П І П.

2.Не питайте, як звуть людину, яка відповіла на ваш дзвінок.

3.Поясніть, навіщо ви зателефонували.

4.Говоріть коротко, зрозуміло.

5.Попросіть пробачення у людини, якщо ви телефонуєте їй додому для ділової розмови.

6.Попросіть пробачення у людини, якщо ви зателефонували їй після 10 год. вечора або до 9 год. ранку.

7.Якщо ви подзвонили додому незнайомій людині, поясніть їй, хто з ваших спільних знайомих рекомендував вам це зробити і дав номер телефону.

 

 

doc
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
1437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку