Розширити відомості школярів про особливості введення ділової телефонної розмови, удосконалювати вміння й навички вести телефонну розмову з дотриманням правил етикету; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, критичне мислення, уяву;
виховувати в школярів моральні якості.
2. Узагальнити й систематизувати знання старшокласників про принципами функціонування електронної пошти та роботою з електронною поштою через веб-інтерфейс, особливості віртуального спілкування, про правила складання електронного повідомлення.
Інтегрований урок з української мови та інформатики
Тема: Мовний етикет ділової ( телефонної ) розмови. Особливості складання повідомлення на електронному носії ( електронна пошта).
Мета:
1. Розширити відомості школярів про особливості ведення ділової телефонної розмови, спонукати учнів удосконалювати вміння й навички вести телефонну розмову з дотриманням правил етикету; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, критичне мислення, уяву;
виховувати в школярів моральні якості.
2. Узагальнити й систематизувати знання старшокласників про особливості віртуального спілкування, про правила складання електронного повідомлення.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.
Обладнання: комп’ютер, проектор, роздавальний матеріал, завдання для роботи в групах, випереджувальні завдання.
Епіграфи до уроку:
( І. Лафатер)
Вірш
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
Доброго дня, дорогі діти! Сьогоднішній урок наш буде незвичним, оскільки він буде поєднувати два предмети: української мову та інформатику.
Впевнена, що знання мови необхідні кожній дитині, адже на уроках української мови ми вчимось не лише грамотно писати, а й правильно і логічно будувати свої висловлювання, досконало володіти усним мовленням. Тому зараз ми в черговий раз поринемо у безмежний світ зв’язного мовлення.
ІІ. Ознайомлення з темою і метою уроку ( зачитують)
Ми впевнені, що знання, які ви сьогодні отримаєте на уроці, допоможуть вам у подальшому житті.
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
Бесіда з учнями .
Прокоментуйте висловлювання:
(Діти коментують)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель:
Сучасне ділове життя неможливо уявити без телефона. Завдяки йому багаторазово підвищується оперативність рішень багатьох проблем і питань, немає необхідності писати листи, телеграми,а також здійснювати поїздки в інші установи, міста для вирішення якихось справ. По телефону можна зробити дуже багато, а саме : провести переговори, дати розпорядження. Дуже часто першим кроком до вкладання ділового договору є телефонна розмова.
По телефону здійснюються переговори, домовляються про важливі ділові зустрічі, вирішують численні оперативні питання, надають консультації, звертаються з проханнями, висловлюють подяки і вибачення.
Отже, якщо людина ділова і цілеспрямована, якщо турбується про власний авторитет, а також про престиж організації, яку представляє, то вона повинна володіти певними принципами поведінки у телефоному спілкуванні. Але, на жаль, вміння говорити по телефону не передається по спадковості. Культурою спілкування по телефону володіє не кожен.
Тому наше завдання сьогодні: розглянути основні правила етикету ведення телефонної розмови. Адже телефона розмова – це один із видів усного мовлення, до того ж доволі специфічний.
Але у минулому не було можливості передавати інформацію з допомогою телефону, не було також інтернету. Тому єдиним способом передачі інформації були листи( епістолярна спадщина).
Для зразка вчитель зачитує лист Панаса Мирного до Марії Заньковецької.(особливості листа)
Створення проблемної ситуації: перегляд відео «ведення телефонної розмови»
- Алло! Хто це?
- А хто вам потрібен?
- Надіє, це ти?
- Вона спить, уже 12 год. ночі.
- А з ким я розмовляю?
- Це її бабуся.
- А ви хто?
Вчитель: поміркуйте, які помилки допущені у цій телефонній розмові. В кінці уроку ми повернемось до цього діалогу.
V. Актуалізація опорних знань і мотиваційних ресурсів учнів.
Мозковий штурм
Орієнтовні відповіді учнів:
1 учень. Людство розмовляє по телефону вже більше століття. Мистецтво ведення телефонних розмов полягає в тому, щоб в мінімально короткий проміжок часу повідомляти все, що слід і отримати відповідь.
2 учень. Основною особливістю телефонної розмови є відсутність візуального контакту між співрозмовниками, тому міміка і жести втрачають своє значення при даному виді мовленні.
Основними недоліками телефонної розмови є обмеженість у часі та можливість появи технічних перешкод. Однак , на мою думку , суттєвими перевагами телефонної розмови над іншими видами є швидкість реагування на інформацію, оперативність передачі інформації , можливість дистанційного керування діями, зручність.
VІ. Процесуально – діяльнісний етап.
Вчитель : До уроку ви отримали випереджувальні завдання .Кожна група працювала над проектом «Мистецтво ведення ділової телефонної розмови. Електронна пошта».
1 група.
-Презентація «Опануй діловий етикет при спілкуванні по телефону».
-Лінгвістичне повідомлення.
2 група
-Рубрика «Цікаво знати», «Для роздумів».
Вчитель . Отже , основою успішної телефонної розмови є компетентність , тактовність , доброзичливість , володіння прийомами ведення бесіди . Важливо, щоб службова телефонна розмова велася у спокійному тоні і викликала позитивні емоції . Самому ж потрібно говорити рівно, стримано, старатися не перебивати співрозмовника .
VII . Закріплення матеріалу .
Виконання системи практичних завдань .
( На парти роздати етикетні формули ).
Довідка : Я телефоную в такій справі . Я маю повідомити Вам про…
Ви просили мене зателефонувати з приводу…
Вибачте , ви не зайнятий зараз ?
Вибачте , що відволікаю вас від справ .
Чи не змогли б ви мене вислухати ?
Дозвольте висловити свою думку .
На мій погляд .
Не зловживатиму вашим часом .
У мене все .
Отож домовилися .
Вибачте за турботу .
Вдячний за розмову .
Дякую за увагу .
Спасибі за допомогу .
З вашого дозволу я зателефоную ще.
Чекатиму на ваш дзвінок .
Телефонуйте , якщо буде потрібно .
Завжди радий допомогти .
-Повторне демонстрування відео.( Діти вказують на помилки і формують правильну телефонну розмову)
-Демонстрування відео телефонної розмови з дотриманням правил етикету.
Діалог №2
- Алло . Катерино Михайлівно , добрий день .Вас турбує видавництво «Освіта». Це Тетяна Григорівна .Чи маєте ви зараз вільний час ?
- Доброго дня . Так , чим можу вам допомогти ?
- Ми з вами домовлялися про закупівлю підручників для 9-х класів .
- Звичайно, я пам’ятаю .То коли я зможу забрати підручники ?
- Ми працюємо з 9-ї до 18-ї години . Чекаємо у зручний для вас час.
- Дякую . Отож домовилися .
- На все добре .
(Діти рецензують розмову)
Завдання №2
Дослідження-відновлення.
-Відновіть телефонний діалог і продовжте його.(На дошці спроектовано)
Діалог
- Доброго дня! До вас звертається випускник Тернопільської школи №17.Чи можу я вступити до вашого університету?
- …
- Скажіть, будь ласка, а коли розпочнеться прийом документів?
- …
- Чи враховується те, що я закінчив школу з відзнакою?
-....
- Спасибі за допомогу.
- …
Завдання №3.Ситуативне завдання. Робота в групах.
1 група
-Прокоментуйте ситуації, в які потрапили учасники телефонних розмов.
Ситуація №1
1.До вас зателефонували у справі, не назвавши себе. Що ви маєте відповісти на цей дзвінок?
Ситуація №2
До телефону підійшов не той, хто вам потрібен. Умотивуйте ваші подальші дії.
Ситуація №3
Вам зателефонували, помилившись номером. Якою буде ваша відповідь?
Ситуація №4
Ви зателефонували і помилились номером. Що потрібно відповісти співрозмовнику?
2 група
-Складіть і розіграйте діалоги телефонної розмови, що могла б відбутися.
1.Між класним керівником і батьком невстигаючого учня.
2.Між класним керівником і учнем з приводу хвороби. (Телефонує учень.)
3.Між підлеглим і керівником
3 група
VIII. Контрольно - корекційний етап.
- Виконання тестових завдань:
1. Якщо до телефону підійшов не той, хто вам потрібен, ви повинні…
А. Покласти слухавку й ще раз зателефонувати.
Б. З’ясувати причину своєї невдачі.
В.Перепросити й звернутися з проханням покликати потрібну вам людину.
2.Якщо телефонуєте ви, то…
А. насамперед запитаєте, чи є у вашого співрозмовника достатньо часу для бесіди.
Б.насамперед запитаєте прізвище, ім’я, по батькові свого співрозмовника.
В.насамперед привітаєтеся, назвете організацію, яку ви представляєте, також своє прізвище, ім’я, по батькові.
3.Телефонна розмова-це…
А.Розмова двох і більше осіб із метою отримання певної інформації, вирішення важливих проблем.
Б.Один із різновидів усного мовлення, що характеризується спеціальними ознаками, зумовленими екстрамовними причинами.
В.Одна з найпоширеніших форм публічного виступу.
4.Якщо телефонують Вам, то Ви насамперед…
А.Запитаєте прізвища, ім’я, по батькові свого співрозмовника.
Б.Привітаєтеся, назвете своє прізвище, ім’я, по батькові.
В.Знімете трубку й назвете організацію, яку Ви представляєте.
5.Телефонна розмова складається з таких етапів:…
А.Вступ, основна частина, закінчення.
Б.Момент налагодженння контакту, викладення суті справи, закінчення розмови.
В.Момент налагодження контакту, прощання.
6.Ініціатива закінчення розмови зазвичай належить тому…
А.Хто телефонує;
Б.Кому телефонують;
В.Будь-кому.
IХ. Підсумок уроку.Рефлексія:
-Сьогодні на уроці я дізнався…
-Навчився…
-Зрозумів…
Х. Домашнє завдання
Етикетні формули:
Я телефоную в такій справі . Я маю повідомити Вам про…
Ви просили мене зателефонувати з приводу…
Вибачте , ви не зайнятий зараз ?
Вибачте , що відволікаю вас від справ .
Чи не змогли б ви мене вислухати ?
Дозвольте висловити свою думку .
На мій погляд .
Не зловживатиму вашим часом .
У мене все .
Отож домовилися .
Вибачте за турботу .
Вдячний за розмову .
Дякую за увагу .
Спасибі за допомогу .
З вашого дозволу я зателефоную ще.
Чекатиму на ваш дзвінок .
Телефонуйте , якщо буде потрібно .
Завжди радий допомогти .
Запам’ятайте!
1.Назвіть перед розмовою своє П І П.
2.Не питайте, як звуть людину, яка відповіла на ваш дзвінок.
3.Поясніть, навіщо ви зателефонували.
4.Говоріть коротко, зрозуміло.
5.Попросіть пробачення у людини, якщо ви телефонуєте їй додому для ділової розмови.
6.Попросіть пробачення у людини, якщо ви зателефонували їй після 10 год. вечора або до 9 год. ранку.
7.Якщо ви подзвонили додому незнайомій людині, поясніть їй, хто з ваших спільних знайомих рекомендував вам це зробити і дав номер телефону.