ІГРОВИЙ МАТЕРІАЛ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
7-Й КЛАС
(укладач вчитель української мови та літератури Білоцерківської гімназії № 15 Стаднюк І.І.)
Гра «Намисто»
Методичний коментар. Використання такого виду роботи сприяє тому, що учні, не в змозі ухилитися від виконання завдання, діляться на чотири групи
група 1 «нанизує намисто» зі слів І дієвідміни;
група 2 добирає слова ІІ дієвідміни;
група 3 віднаходить іменники ІІІ дієвідміни;
група 4 добирає іменники ІV дієвідміни.
Учитель пропонує по одному початковому слову для «намиста» кожної групи. По закінченні часу на обговорення групи представляють результати своєї роботи. Чиє «намисто» довше, та команда й перемогла.
Наприклад:
Група 1: верба
Група 2: барвінок.
Група 3: мати.
Група 4: ім’я
Гра «Помилка в сенкані»
Завдання: знайти в сенкані помилку щодо мовознавчого терміна «вигук».
1. Вигук.
2. Самостійний, змінний.
3. Втрачає, не називає, не змінюється.
4. За походженням і первинний, і вторинний.
5. Не службова й не самостійна частина мови.
Відповідь: помилка в пункті 2 – це незмінна, не самостійна й не службова частина мови.
Гра «Аукціон вигуків»
Завдання: вписати вигуки в кружечки, орієнтуючись на малюнки.
Відповідь: гав, кукуріку, бдж-ж-ж-ж, тьох-тьох, кар-кар, му-у-у-у, няв, тік-так, кря-кря.
ДІЄСЛОВО
Гра «Хто швидше»
Завдання: вибрати дієслівні фразеологізми.
Біла ворона, одним миром мазані, Каїнова печаль, ускочити в халепу, дерти носа, хоч плач, як на долоні, кров з молоком, не в тім’я битий, лебедина пісня, синя панчоха, товкти воду в ступі, ні в зуб ногою, з важким серцем, бити себе в груди.
Гра «Позмагаймося»
Завдання: якнайшвидше доповнити фразеологізми, додавши дієслова.
Гра «Зайвий дієприкметник»
Завдання: знайти в кожному рядку слів зайвий дієприкметник.
Гра «Хто швидше?»
Завдання: якнайшвидше й правильно виписати у дві колонки словосполучення, у яких слова з не пишуться окремо й разом.
(Не) пройдені дороги, (не) прочитавши, (не) зіграли, (не) здужати, дороги (не) пройдені, (не) вгасає, (не) зібрані нами матеріали, (не) зірвані дітьми груші, (не) займані ліси, (не) подобається, (не) блукає.
Гра «Хто швидше?»
Завдання: установити частину мови або форму дієслова.
ПРИСЛІВНИК
Гра «Добери синоніми»
Завдання:
На босу ногу, по дорозі, не з власної волі, з правого боку, з лівого боку, за один раз, у той же час, на швидку руку, час від часу.
Гра «Приховані слова»
Завдання: замість рисочок записати букви так, щоб утворилися прислівники.
Гра «Підбери слова»
Завдання: вибрати словосполучення слів із прийменниками, які утворилися шляхом переходу з інших частин мови.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
6. Інтелектуальні ігри на уроках української мови і літератури / [упорядник К.Ю. Голобородько]. – Х. : Основа, 2006. – ст. 25
7. Інтерактивні технології на уроках української словесності / [укладач Р. Орищин]. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. – ст. 8
8. Кривокінь І. Інтерактивні технології – шлях до формування творчої особистості / І. Кривокінь // Завуч. – 2008. – № 28. – ст. 12
9. Передрій Г. Про цікаві завдання й ігрові форми роботи з української мови / Г. Передрій // Дивослово. – 2005. – №1. – ст. 58
10. Савчук Н. Навчальна гра на уроці літератури / Н. Савчук. – К. : Шк. Світ, 2007. – 89 с.
11. Ігрові технології на уроках української мови: 5-8-й класи / упорядник Н. Коржова, Н. Корнієвська, О. Бондаренко. – К. : Редакції газет гуманітарного циклу, 2012. – ст. 9