Тема: Сполучник як службова частина мови. Мета уроку:навчальнаознайомити учнів з особливостями сполучника як службової частини мови;формувати вміння визначати та розпізнавати сполучники в реченнях;дати поняття про сполучники сурядності та підрядності;розвивальна:розвивати:пам’ять, логічне мислення, спостережливість,уміння застосовувати набуті знання, синтезувати та аналізувати;пізнавальну активність, уміння узагальнювати. виховна:виховувати почуття любові й поваги до народної культури й творчості; культуру усного та писемного мовлення.
Сполучник як службова частина мови. Сполучник - це незмінна службова частина мови, що вживається для зв’язку однорідних членів речення та частини складного речення, вказуючи на різні смислові зв’язки між ними. Наприклад: Ледачий двічі робить, а скупий двічі платить. Зима без літа, як літо без хліба (Нар. творчість).
За способом вживання сполучники єХай квітне злагода і праця на всіх полях, у всіх серцях, щоб у труді святім змагаться, а не в загарбницьких боях (М. Рильський). ОдиничніПовторюваніПарні(і, та, а, але, або, чи, мов)вживаються тільки між двома однорідними членами речення або між двома реченнями:(і... і, ні... ні, або... або, чи... чи, то... то) повторюються два або більше разів підряд при однорідних членах речення або реченнях:(не тільки... а й , як... так і, як не… так, якщо... то) вживаються двома частинами при двох різних однорідних членах речення або реченнях: Взяв лице в холодні я долоні, і дивлюсь, і слухаю, і жду. (В. Сосюра.)Хоч поганий тин, та затишно за ним (Hар. творчість).
За значенням сполучники поділяються на. Суряднієднальні: і, й, та, і… і, ні… ні, не тільки… але й, як… такпротиставні: а, але, та, проте, зате, однакрозділові: або, чи, або… або, чи… чи, хоч… хоч, то… то, не то… не то, чи то… чи то. Підрядніпорівняльні: як, мовчасові: як, відтоді якпричинові: бо, тим щомети: щоб, абиумовні: якщо, якбидопустові: хоч, хайнаслідкові: так щопояснювальні: тобто
Знайдіть та проаналізуйте сполучники. Нестримно спливають століття. У вогні пожеж і запеклих воєн гинули твори мистецтв і будівничих. На місці старих виростали нові міста та храми, бо ніщо не має влади над часом. Із плином століть ми важче розуміємо життя й інтереси людей минулих часів, проте кожна епоха залишає за собою пам’ятки, які є душею народу.
Відповідь: Нестримно спливають століття. У вогні пожеж і запеклих воєн гинули твори мистецтв і будівничих. На місці старих виростали нові міста та храми, бо ніщо не має влади над часом. Із плином століть ми важче розуміємо життя й інтереси людей минулих часів, проте кожна епоха залишає за собою пам’ятки, які є душею народу.