Мовний матеріал для формування та автоматизації правильної вимови звука «р»
Рудь Олена
Літера «р» є однією з найскладніших й навчитись вимовляти її більшості дітям вдається важко. Для декого цей процес може бути ще більш тривалим. Багато дітей, які йдуть до школи мають проблеми з «р», але не слід панікувати. Ми повинні пам’ятайте, що кожна людина по-своєму унікальна й розвивається по-своєму. Не варто поспішати і панікувати. Дитина може вчитися вимовляти букву «р» до п’яти років. Якщо до цього віку у неї нічого не вийшло, то з шестирічного віку її слід вести до логопеда.
З ЯКИМИ ТРУДНОЩАМИ СТИКАЄТЬСЯ
ДИТИНА ПРИ ВИМОВЛЯННІ БУКВА «Р»
- Часто вона вимовляє букву «л» замість «р». Ця буква особливого вивчення не потребує. У дуже ранньому віці (2 – 3 роки) це характерно практично для всіх дітей і тому вважається нормальним.
- Малюк вже вміє вимовляти букву «р», але вимовляє її не у всіх словах, де є ця літера. Це означає, що дитині все ще потрібні зусилля для промовляння потрібного звуку.
- У словах з цією буквою дитина ставить наголос не на тих складах.
- Буква «р» у неї виходить гортанною. Такий звук вимовити куди простіше, ніж необхідний. У французькій родині цього було б достатньо, але ось в український – навряд чи, так що доводиться продовжувати тренування.
ПОЛОЖЕННЯ ОРГАНІВ АРТИКУЛЯЦІЇ ПРИ ВИМОВІ ЗВУКА
- Губи й зуби набувають положення наступного голосного.
- Широкий напружений кінчик язика вібрує в повітряному струмені (відбувається зближення кінчика язика й альвеол).
- Бокові краї язика зімкнені з верхніми кутніми зубами.
- М’яке піднебіння закриває прохід у носову порожнину.
- Голосові зв’язки вібрують.
ЩО ЗАВАЖАЄ ДІТЯМ ПРАВИЛЬНО ВИМОВЛЯТИ ЗВУК «Р»
Коротка вуздечка язика – це одна з основних причин цього, адже не дозволяє вільно рухати язиком й підіймати його вгору до потрібної відстані. Цю проблему виявляють ще в пологовому будинку й якщо коротка вуздечка перешкоджає смоктанню молока з грудей матері, то її підрізають. В більш старшому віці для розтягнення вуздечки допомагають фахівці (логопед), які проводять різноманітні логопедичні вправи.
Ще однією причиною того, що малюку не вдається говорити літеру «р» може бути порушення здатності правильно сприймати та відтворювати звуки загалом. Фонематичний слух нормалізується впродовж перших трьох років життя. Проте якщо у дитини мала проблеми зі здоров’ям (до прикладу, перехворіла на отит), то в подальшому вона може чути звуки по-іншому або не чути його взагалі й, як результат, пропускати його під час мовлення або заміняти зовсім іншим.
Дихання відіграє важливу роль в процесі вимовляння звуків, в тому числі букви «р». Для того, щоб мовлення було рівним і правильним, слід контролювати вдихи й видихи, а навчитись цьому вдається не у всіх дітей з першого разу.
ЯК НАВЧИТИ ДИТИНУ ГОВОРИТИ «Р»
Точно визначити, що саме заважає вашій дитині вимовляти літеру «р» може тільки спеціаліст. Можна звернутися Однак якщо дитині менше шести років або якщо до походу до логопеда ні ви, ні ваше чадо ще не готові, то можна спробувати налаштувати вимову самостійно в домашніх умовах. Для цього потрібно:
Перш за все потрібно розповісти дитині, що вона повинна відчувати, коли вимовляє звук «р» і головне – відчути вібрацію. Пояснити, як потрібно розташовувати язик у роті, куди він повинен упиратися при вимовлянні. Після цього можна переходити до практики. Підберіть слова, які містять цю букву, і промовляйте їх разом з дитиною, виділяючи її особливо. Можна вимовляти і різноманітні звуки наприклад, як ричить тигр «р-р-р-р-р-р-р-р-р-р-р-р-р-р-р-р…»
як працює трактор «др-р-р-р-р-р-р-р..».
Як дідусь зупиняє коника тр-р-р-р-р-р-р-р..
Після окремих слів і звуків можна перейти до віршів і скоромовки. Важливо, щоб дитина якомога більше розмовляла; навчитись вимовляти потрібний звук можна тільки за допомогою постійної мовної практики.
Батькам потрібно бути терплячими й розуміючими. Обов’язково заняття мають бути регулярними, а сам процес навчання може зайняти декілька тижнів або місяців. Щоб цей досвід не став для вашої дитини болючим і не розвив комплекси, які вплинуть на подальше життя. Також обов’язково закріплювати пройдений матеріал, вправи протягом дня. Вчіть скоромовки, віршики, показуйте тварини на малюнках і на вулиці.
Тара-тара-тара-ра – Піднімайся дітвора!
Піднімайся, дітвора!У школу йти пора!
Туру-туру-туру-ру – Піднімаєм, дітвору!
Піднімаєм, дітвору! Туру-туру-туру-ру!
Тири-тири-тири-ри – Нема вдома дітвори.
Облаштувати зручне місце вдома. Логопедичні вправи рекомендується виконувати в сидячому положенні. Краще всього поставити стілець або крісло перед великим дзеркалом, у відображенні якого дитина могла б спостерігати за своєю мімікою та чітко бачити рухи свого вчителя. Інший варіант – сісти один напроти одного.
Дуже добре проводити навчання у ігровій формі. В таки спосіб дитина краще сприйматиме інформацію й засвоюватиме її без зайвого тиску з боку дорослих. Щоденні заняття проводити до 15-30 хвилин.
Закріплення звука {Р} на початку слова у складі ра
Роздивіться та назвіть малюнки (ракета, рак, ракушка, ранець).
Вправи :
В морі…. (ракушки)
Я ношу …. (ранець)
З татом ловив…. (рака)
Мій ранець, моя ракета …..
Засвистіла, полетіла,
Хвіст вогненний залишила (Ракета)
У ставку живе на дні,
Має диво-клешні дві,
Залізає в очерет,
Ходить задом наперед. (Рак)
Супроводжує дітей,
В ньому книги, ручка, клей.
Гумка, зошит, олівець,
Пензлі, циркуль, папірець. (Ранець)
Закріплення правильної вимови звука {Р} на початку слова у складах :
ро, ру.
Розгляньте та назвіть малюнки з дітками (робітник, ручка, ромб, рот, робот, рукавиця, розетка, рука, ромашка)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Закріплення звука {Р} на початку слова у складах ри, ре.
Розгляньте та назвіть малюнки: (рисак, редька, рибак, рись, риба, ремінь, реп’ях, рис, рижики).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додай слово за малюнком.
Породистий … (рисак)
Свіжа … (редиска)
Хижий … (рись)
Тушкована …. (риба)
Коричневий … (ремінь).
Варений ….. (рис)
Лісові ….. (рижики).
Вправа
Назви слова в однині і множині.
Наприклад: одна риба, багато риб……
Дай відповіді на запитання:
1.Де плавають ……..?
2.Що росте на городі ……?
3.На святі діти грають на …….?
4.Несуть яйця ……?
Закріплюємо віршиками і скоромовками.
Рома та Рита співають у хорі,
Ввечорі разом гуляють надворі,
Разом додому ідуть, як пора.
Рома та Рита – це брат і сестра!
Лізе равлик на стеблинку,
Сам несе свою хатинку!
В нього ріжки коротенькі
І чутливі, мов антени.
Налякався і завмер –
Схожим став на букву Р.
Злякався грому Рома.
Заревів він голосніше грому.
Від такого рева грім
Причаївся за бугром.
Рік у рік біля воріт риє нірку чорний кріт.
Рік у рік скриплять ворота: – Рив би ти її навпроти!
– Рипи-скрипи не рипіть! Рию там де хочу рить!