Мовно-літературні пам’ятки із зарубіжної літератури

Про матеріал
У посібнику зібрано 50 різноманітних пам’яток, які нададуть допомогу у плануванні і проведенні уроків зарубіжної літератури, а також суттєво допоможуть учням у здійсненні різноманітних форм діяльності, пов’язаних з мовно-літературною освітою та розвитком усного і писемного зв’язного мовлення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мовно-літературні пам’ятки

із зарубіжної літератури

 

 

 

 

                      Гончаренко Любов Григорівна,

учитель  зарубіжної літератури Вишневого навчально-виховного комплексу (заклад загальної середньої освіти – заклад дошкільної освіти)  Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Памятка №1

Як вести бесіду

 

  1. У розмові  намагайтеся порушити тему, яка може зацікавити вашого співрозмовника.
  2. Менше говоріть про себе. Не наслідуйте самозакоханих базік, які готові перебити будь-яку розмову фразою: «А ось я…», «А ось у мене…». Розкажіть краще про книжну, яку ви зараз читаєте, про новий фільм, про виставу або про спортивні змагання, які відвідали.
  3. Учіться уважно слухати співрозмовника. Не перебивайте його, поки він не закінчить свою думку. Вислухайте його до кінця, а потім уже заперечуйте. Чим уважніше ви слухатимете, тим приємніше буде людям з вами спілкуватися.
  4. Не намагайтеся говорити голосніше за співрозмовника: хто говорить не піднімаючи голосу, до того прислухаються уважніше, ніж до крикуна.
  5. Якщо у розмові вас перебивають, не намагайтеся змусити цю людину слухати вас, а вислухайте її аргументи. Адже якщо ви обоє будете говорити водночас, нічого не почуєте.
  6. Розмовляючи, дивіться на співрозмовника, але на хапайте його за руку, не крутіть ґудзик на його одязі тощо. Потрібно вміти привертати увагу словами не руками.

 

 

Пам’ятка №2

Як готуватися до усного виступу

 

  • Подумайте, з якою метою ви будете говорити. Визначте тему, мету, основну думку, тон виступу(урочистий, спокійний, обурений, критичний)
  • Підберіть потрібний матеріал.
  • Вирішіть, який тип мовлення переважатиме у вашому виступі (роздум, опис, розповідь).
  • Визначте стиль вашого виступу ( розповідний, публіцистичний, науковий..)
  • Зробіть пробний виступ перед дзеркалом, слідкуючи за тоном, логічним наголосом, темпом мови, жестами і мімікою.
  • Попросіть кого-небудь із ваших друзів послухати  вас, врахуйте їх зауваження.
  • Використайте магнітофон: прослуховування запису допоможе вам вдосконалити свій виступ.

 

Пам’ятка №3

Як підготуватися до виразного читання тексту

 

  • Уважно перечитайте текст. Уявіть собі те, про що в ньому йдеться.
  • Визначте тему, основну думку, основний тип висловлювання.
  • Подумайте, з якою метою ви читатимете цей текст, у чому будете переконувати своїх слухачів.
  • Підкресліть найважливіші у змісті слова, тобто логічно наголошені.
  • Визначте паузи.
  • Продумайте, як ви можете використати інші засоби мовлення: темп мови, гучність голосу тощо.

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка №4

Як працювати над оповіданням

 

  1. Сформулюйте тему й основну думку оповідання, дайте заголовок.
  2. Виберіть потрібний матеріал з ваших спогадів або зберіть його з інших джерел.
  3. Повторіть схему композиції оповідання.
  4. Конкретизуючи схему композиції оповідання, складіть план. Вкажіть у ньому вступ, зав’язку, кульмінацію і розв’язку.
  5. Зверніть увагу на розмірність частин оповідання. Пам’ятайте, що найдокладніше  оповіданні показано головну подію.
  6. Постарайтесь використати в оповіданні діалог, елементи опису,  причому так, щоб вони допомагали повніше виявити хід подій і характери людей, про яких ви розповідаєте.
  7. Напишіть чернетку оповідання. Після перевірки і виправлень напишіть начисто.

   

 

Пам’ятка №5

Як скласти план тексту

 

  •  Прочитайте текст, з’ясуйте значення незрозумілих слів.
  •  Визначте тему й основну думку.
  •  Поділіть текст на смислові частини, дайте їм заголовки.
  •  Напишіть чернетку  плану. Порівняйте його з текстом. Простежте, чи все головне знайшло відображення у плані, чи зв’язані пункти плану за змістом, чи відображають вони тему, головну думку тексту.
  •  Перевірте, чи можна за цим планом переказати текст.
  •  Акуратно перепишіть удосконалений варіант плану.

 

 

Пам’ятка №6

Як працювати над чернеткою

 

  •  Читаючи написане вами на чернетці, слідкуйте, чи розкрито тему й основну думку, чи все викладено послідовно, згідно за планом. Під час читання робіть помітки на полях, після цього внесіть необхідні виправлення.
  •  Прочитайте доопрацьований варіант вголос і прислухайтесь, чи немає недоробок. Усуньте їх.
  •  Перевірте, чи немає орфографічних і синтаксичних помилок. Виправте їх.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка №7

Як готуватися до вибіркового переказу тексту

 

  • Прочитайте текст, з’ясуйте значення незрозумілих слів.
  • Вдумайтесь у тему вибіркового переказу.
  • Уважно перечитайте текст, виберіть те, що стосується теми, зробіть необхідні виписки і закладки у книжці.
  • Визначте головну думку переказу.
  • Подумайте, який тип мовлення буде основним у вашому переказі.
  • Визначте, який стиль ви використовуватимете.
  • Складіть план. Врахуйте, що послідовність питань у початковому тексті й у вибірковому переказі може бути різною.
  • Продумайте, як краще зв’язати змістові частини вибіркового переказу, які слова, звороти можна для цього використати.
  • Напишіть чернетку вибіркового переказу, після перевірки перепишіть його.

 

Пам’ятка №8

Як  готуватися до переказу, близького до тексту

 

  • Уважно перечитайте текст, з’ясуйте значення незрозумілих слів.
  • Дайте відповіді на запитання, дані у посібнику, чи ті, що поставив учитель. Якщо з’являться труднощі, перечитайте відповідні частини тексту.
  • Сформулюйте тему, основну думку тексту.
  • Визначте, до якого типу мовлення належить текст.
  • Поділіть текст на композиції і змістові частини відповідно до плану.
  • Визначте стиль тексту. Спробуйте запам’ятати хоча б деякі особливості мови і збережіть їх у переказі.
  • Прочитайте текст знову, розділяючи його на змістові частини значними паузами.
  • Закривши книжку, перепишіть чернетку переказу. Після перевірки перепишіть.

 

 

 

Пам’ятка №9

Як працювати над розповіддю за картиною

 

  •  Знайдіть відомості про художника.
  • Зверніть увагу на назву картини. Дуже часто вона свідчить про задум художника.
  • Вдумайтесь у зміст картини.
  • Спробуйте уявити, що було до моменту, зображеного художником, що буде після його.
  • Подумайте, кого, в чому і як ви переконуватимете своєю розповіддю.
  • Сформулюйте тему і провідну думку розповіді. Дайте заголовок(назва картини і ваш заголовок можуть на збігатися).
  • Продумайте композицію розповіді. Врахуйте, що кульмінації повинен відповідати момент, зображений на картині, адже він – головний; складіть план.
  • Зверніть увагу на пропорційність частин розповіді. Пам’ятайте:головне у ній – зміст картини.

 

 

 

Пам’ятка № 10

Як працювати над твором

 

  • Конкретизуйте тему і визначте основну думку твору.
  • Подумайте, кого, в чому і як ви переконуватимете своїм твором.
  • Зберіть потрібний матеріал.
  • Визначте, який тип мовлення буде основним у вашому творі.
  • Подумайте про особливості стилю твору.
  • Складіть план.
  • Напишіть чернетку твору, після перевірки перепишіть.

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка № 11

Що таке ідея, основна думка, тема твору

 

  •  У тексті речення зв’язані не тільки загальною темою, але й певною ідеєю, провідною думкою.
  • Основна думка (ідея) твору – це те, чого він навчає, заради чого написаний.
  • Основна думка може бути виражена у заголовку або в одному із речень тексту. Але найчастіше її потрібно «знайти» і сформулювати.
  • Тема – це те, про що йдеться у творі.

 

 

Пам’ятка № 12

Що таке композиція твору

 

  • Композиція – це побудова твору. В основі твору лежить подія. Тому в композиції розрізняють частини, пов’язані з розвитком цієї події: зав’язка, кульмінація, розв’язка.
  • Зав’язка – це момент, з якого починається подія і від якого залежить її розвиток.
  • Кульмінація – момент вищого напруження у розвитку події.
  • Розв’язка – результат розвитку події, її заключний момент.

 

Пам’ятка № 13

Як характеризувати літературного героя

 

Характеристика героя – виявлення у характері, зовнішності, мові, діях героя певних особливостей.

План характеристики

 

  • Зовнішність, мова.
  • Соціальний стан.
  • Вид діяльності.
  • Моральні якості.
  • Стосунки з людьми.
  • Ставлення до природи.
  • Вчинки.
  • Ваше ставлення до даного  героя.

Пам’ятка № 14

Як написати відгук на літературний твір

  1. У роботі над відгуком треба висвітлити такі питання:
  1. яка тема і основна думка твору?
  2. де і коли відбуваються зображені події?
  3.   які епізоди викликають у вас пан сильніше враження?
  4. хто з героїв особливо вам сподобався і чому?
  5.  чи допомогли вам під час читання ілюстрації?
  1. Виберіть форму вашого відгуку(лист до товариша, до автора твору, стаття у газету).
  2.  Залежно від того, про яку книжку ви будете писати, визначте стиль вашого відгуку (художній, публіцистичний).
  3.  Подбайте, щоб у заголовку була виражена основна думка.
  4.  Читаючи чернетку, слідкуйте, чи нема у вашому відгуку помилок, невиправданого повторення слів.

 

 

 

 

 

Пам’ятка № 15

Як підготуватися до твору про літературного героя

 

  1.               Перш ніж почати писати твір, чітко визначте своє ставлення до літературного героя. Продумайте, що вас цікавить, хвилює, з чим ви погоджуєтеся.
  2.               Простежте за текстом, як письменник розкриває характер героя, його вчинки. Зверніть увагу на художні деталі, які допомагають нам зробити висновок щодо ставлення автора до героя. Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з думкою автора.
  3.               Зробіть необхідні добірки з тексту, які допоможуть вам написати твір.
  4.               Відповідно до структури твору-вступу, основної частини, що складається з тез та доказів, висновку, - доберіть додатковий матеріал (епіграф, цитати, факти), який стане в пригоді під час написання твору.
  5.               Спочатку напишіть твір на чернетці.
  6.               Працюючи над вступною частиною твору, пам’ятайте, що  мета його – підвести до розуміння  вашої головної думки.
  7.               В основній частині твору викладайте основні думки та обов’язково їх аргументи. Намагайтеся уникати простого переказу епізодів твору. Пам’ятайте, що докази можуть бути як прямі, так і від зворотного. Вживайте тільки ті слова, значення яких ви знаєте.
  8.               У заключній частині твору зробіть емоційний обґрунтований висновок щодо свого ставлення до героя, про якого пишете.
  9.               Прочитайте написане, перевірте зміст, послідовність викладу, грамотність, простежте, чи правильно поставили розділові знаки.      
  10.          Перепишіть роботу начисто.
  11.          Перевірте написане: чи немає описок, пропусків літер.

 

 

Пам’ятка № 16

Заучування напам’ять

 

  • Прочитайте вірш чи прозовий уривок «про себе».
  • Прочитайте вірш чи прозовий уривок «вголос»
  • Розділіть вірш на смислові частини.
  • Заучуйте по одній частині, повторюючи одразу раніше вивчене + нову заучену частину.
  • Розкажіть вірш напам’ять.
  • Повторіть вивчене перед сном та зранку.

 

 

Пам’ятка № 17

Переказ та побудова плану (за прочитаним)

 

 

  • Прочитайте твір.
  • Визначте його ідею, головну думку, сформулювавши у декількох реченнях.
  • Висловте ідею в одному реченні.
  • Розподіліть твір на частини.
  • Дайте заголовки до кожної частини.
  • Прочитайте заголовки і перевірте, чи передають текст вони досить точно;чи не випали з вашої уваги якісь епізоди.
  • Перекажіть твір за планом.

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка № 18

Анотація

 

Анотація – гранично короткий виклад змісту книги чи статті. Мета – вироблення навичок короткої і місткої характеристики літературного твору.

 

  • Випишіть відомості про автора.
  • Наведіть відомі вам дані про творчу історію твору.
  • У декількох фразах передайте зміст твору.
  • Дайте коротку оцінку твору.

 

 

 

 

 

Пам’ятка № 19

Рецензія

Рецензія – відгук, розгляд та оцінка прочитаної книги. Мета – вироблення навичок короткої і місткої характеристики літературного твору.

 

  • Складіть бібліографічний опис книги;
  • Наведіть короткі відомості про автора;
  • Визначте тему твору;
  • Коротко викладіть зміст, визначте проблематику;
  • Визначте головні думки твору;
  • Коротко охарактеризуйте героїв;
  • Перекажіть чи згадайте найбільш цікаві епізоди;
  • Визначте ставлення автора до розказаного;
  • Охарактеризуйте зображувально-виражальну своєрідність твору.

 

Рецензія не має певної заданої форми.

 

Пам’ятка № 20

Твір

Мета – вироблення вміння виражати свої літературні погляди, співвідносити їх з критичною літературою.

 

  •  Продумайте формулювання теми;
  • Сформулюйте основну думку твору;
  • Підберіть довідкову та критичну літературу, необхідно ознайомитися з нею, підібрати цитати, зробити висновки;
  • Визначте жанр свого твору(твір-опис, виклад, роздум, літературний портрет тощо);
  • Складіть план;
  • Вступ – готує до сприйняття основної частини твору, висновок – підбиває підсумки. Можливе використання епіграфа;
  • Напишіть чернетку твору та відредагуйте її;
  • Перепишіть твір, перевіряючи орфографію та пунктуацію;
  • У кінці твору наведіть список використаної літератури.

 

Твір може бути побудований як:

 

  • Опис;
  • Роздум;
  • Виклад

 

 

 

Пам’ятка № 21

Доповідь, повідомлення

 

  •  Складіть  бібліографію;
  •  Вивчіть матеріал за темою (довідковий, критичний);
  • Розробіть та складіть змістовий план;
  • Тезисно викладіть текст доповіді;
  • Підбийте підсумки;
  • Назвіть використану літературу.

 

 

 

Пам’ятка № 22

Конспект

 

  • Прочитайте статтю;
  • У найбільш важливих місцях зробіть закладки;
  • Складіть план;
  • Викладіть кожний пункт плану докладніше;

 

Коспект може бути стислий, короткий та розширений. Цитати необхідно наводити точно і правильно оформлювати основні думки викладати конспективно; в них уводяться цитати.

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка № 23

Бібліографія

 

Бібліографією називають цілеспрямоване передавання читачам інформації про твори друку, інакше кажучи, це – книгоопис. Бібліографічний опис передбачає повідомлення необхідних фактичних даних про твір:

 

  • автор: прізвище, ім’я, по-батькові;
  • заголовок(назва твору)
  • підзаголовок(якщо він є)
  • вихідні дані (місце видання, видавництво, рік видання).

 

 

 

 

Пам’ятка № 24

Аналіз прозаїчного літературного твору

Приступаючи до аналізу художнього твору, в першу чергу необхідно звернути увагу на історичну обстановку, ситуацію ідейної, естетичної та філософської боротьби у суспільстві в період створення даного художнього твору. Необхідно при цьому розрізняти поняття історичної та історично-літературної обстановки, в останньому випадку маються на увазі:

 

  • боротьба літературних напрямів;
  • місце даного твору в низці інших творів автора;
  • місце даного твору серед інших авторів;
  • творча історія твору;
  • оцінка твору в контексті сучасного прочитання;
  • ідейно-художня єдність твору;
  • його зміст, форма та план вираження.

 

 

Пам’ятка № 25

Тематика, проблематика, ідея і пафос художнього твору

 

Темате, про що йдеться у творі.

Вічні теми – це ті сфери буття людини, які є спільними для всіх часів і народів, які незмінно протягом віків привертають увагу авторів, так і читачі.

Національні теми – ті явища життя, його особливості, які характерні для певного етносу та сприймаються стороннім читачем як національна екзотика.

Історичні теми – явища життя розглядаються крізь призму історію.

Проблема – бік життя, який є фактором неблагополуччя, протиріччя, невідповідності між існуючим і належним, бажаним і реальним.

Проблематика – сукупність проблем, порушених у творі.

Ідея – основна думка твору про предмет чи явище, в ньому описане. Виражається всією структурою твору.

Ідейний світ твору може містити в собі художню ідею, авторське уявлення про ідеал, систему авторських оцінок.

Пафос – емоційно-оцінювальне ставлення письменника до того, про що одповідається, відзначається великою силою почуттів

Пам’ятка № 26

Як виразно прочитати художній текст

 

  • готуючись до виразного читання тексту, прочитайте його кілька разів про себе;
  • визначте для себе мету читання;
  • продумайте, в яких місцях слід зробити паузи, які слова треба виділити голосом;
  • вдома кілька разів спробуйте прочитати твір перед дзеркалом;
  • тренуючись читати, в думках перевірте, чи не робите ви зайвих рухів;
  • перед початком читання в класі прийміть зручну позу, розгляньте слухачів  і витримайте паузу. Розпочинаючи читати, не забудьте вказати автора і назву твору. Глибоко вдихніть – і розпочинайте читання.

 

 

Пам’ятка № 27

Орієнтовна схема аналізу прочитаного

 

  • чи правильно зрозумів виконавець тему, ідею, зміст твору?
  • чи вдалося читцю передати авторську думку під час читання?
  • яким було «надзавдання» прочитаного? Чи виконав його читець?
  • чи цікаві інтерпретація, бачення твору,  запропоновані читцем?
  • чи задовольнили вас жести та міміка читця?
  • чи не було помилок під час передачі змісту?
  • чи вдалося виконавцю уникнути мовних недоліків?

 

 

 

 

 

Пам’ятка № 28

Як підготуватися до переказу твору або його уривка

 

1.Перш ніж почати роботу, визначте своє ставлення до літературного героя.

2.Дайте відповіді на запитання, дані у посібнику, чи ті, що поставив учитель. Якщо з’являться труднощі, перечитайте відповідні частини тексту.

3. Сформулюйте тему, основну думку тексту.

4.Визначте, до якого типу мовлення належить текст.

5. Поділіть текст на композиції і змістові частини відповідно до плану.

6. Визначте стиль тексту. Спробуйте запам’ятати хоча б деякі особливості мови і збережіть їх у переказі.

7. Прочитайте текст знову, розділяючи його на змістові частини значними паузами.

8. Переказуючи зміст частини, користуйтеся запитаннями:

  • про що пише автор?
  • як він це робить (художні засоби)
  1.          Закривши книжку, перепишіть чернетку переказу.

10. Після перевірки перепишіть.

 

 

Пам’ятка № 29

Як підготуватися до твору-роздуму про літературного героя

 

  • Продумайте , що вас цікавить у творі;
  • Сформулюйте основну думку твору;
  • Зверніть увагу на художні деталі, які допомагають розкрити характер літературного героя;
  • Підберіть довідкову та критичну літературу, необхідно ознайомитися з нею, підібрати цитати, зробити висновки;
  • Складіть план;
  • Напишіть чернетку твору та відредагуйте її;
  •  Вступ – готує до сприйняття основної частини твору, висновок – підбиває підсумки. Можливе використання епіграфа;
  • В основній частині викладіть свої думки, аргументуючи їх.
  • В заключній частині зробіть емоційно обґрунтований висновок  щодо вашого ставлення до літературного героя;
  • Використовуйте тільки ті слова, значення яких ви добре знаєте;
  • Перепишіть твір, перевіряючи орфографію та пунктуацію;
  • У кінці твору наведіть список використаної літератури.

 

Пам’ятка № 30

Як писати твір компаративного характеру

  • Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
  • Визнайте головну ідею.
  • Подумайте, кого, в чому і як ви переконуватимете своїм твором.
  • Визначте, що об’єднує та вирізняє твори, які ви аналізуєте;
  • Зберіть потрібний матеріал.
  • Порівнюючи твори, не забудьте про композиційні засоби викладання думок:
  • інтригуючий початок;
  • послідовне розгортання подій;
  • хід роздумів у формі «запитання-відповідь»
  •  контрастне зіставлення аргументів;
  • експресивний висновок.
  • Подумайте про особливості стилю твору.
  • Напишіть чернетку твору, після перевірки перепишіть.
  • Формуючи речення, намагайтеся висловлювати думки точно, ясно, конкретно.

 

 

Пам’ятка № 31

Правила проведення дискусії

  • Сперечатися по суті, пам’ятаючи, що головне в дискусії — аргументи, факти, логіка, доказовість.
  • Не допускати образливих реплік, не давати виступам оцінку, не нав’язувати свою думку. Поважати погляди опонентів, прагнути до того, щоб добре їх зрозуміти, перш ніж критикувати.
  • Виявляти стриманість у суперечках, чітко формулювати власні думки.
  • Намагатися встановити істину, а не демонструвати своє красномовство.
  • Виявляти самокритичність, уміння з гідністю визнати недостатність своєї аргументації.
  • Постійно пам’ятати, що доблесть не в тому, щоб довести перевагу своєї ідеї, а в тому, щоб відкинути помилкові переконання, визнати істину.

 

 

 

Пам’ятка №32

Як підготуватися до написання синкантів – невеличких творів – характеристик героїв, явищ

 

Синканти пишуться за такою схемою:

1-й рядок – ім’я героя;

2-й рядок – визначні слова, що характеризують героя; онім до першого рядка.

3-й рядок – стан героя, його дії;

4-й рядок – фраза (слово), що свідчить про авторське ставлення до героя;

5-й рядок – оціночний контекстуальний син

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка №33

Як писати твір – опис за картиною

 

 

  1. Перш ніж починати передавати свої враження письмово, чітко визначте своє розуміння картини, відчуття настрою художника.
  2. Створіть портретну характеристику героя (героїні) картини.
  3. Зверніть увагу на деталі твору, що розкривають образ головного героя.
  4. Зробіть необхідні повідомлення про художника – виконавця картини.
  5. Вживайте тільки ті слова, значення яких ви знаєте.
  6. Викладаючи свої думки, обов’язково їх аргументуйте, проаналізуйте кольорову палітру картини.
  7. Прочитайте написане, перевірте зміст, послідовність викладу, грамотність.

 

 

 

Пам’ятка №34

Написання анотації на художню книгу

 

  1. Дати характеристику книги та її теми.
  2. Зробити перелік основних розділів чи питань, що висвітлюються у творі.
  3. Критично оцінити зміст твору, його проблематику та образи.
  4. Подати основні відомості про автора.
  5. Вказати, на якого читача розрахована книга.

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка №35

Як підготуватися до твору метаморфози

  1. Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
  2. Визначте його основну думку майбутнього твору.
  3. Придивіться уважно до того, про що ви будете писати: намагайтеся побачити найхарактерніше, що спостерігаєте.
  4. Запишіть коротко найголовніше, що помітили.
  5. Спробуйте ввійти в даний образ для кращого висвітлення даного твору.
  6. Спочатку напишіть твір на чернетці.
  7. Звертайте увагу на співмірність частин твору.
  8. Стежте за тим, щоб думки розкривалися послідовно, аби кожне попереднє речення було логічно пов’язано з наступним.
  9. Прочитайте написане , перевірте послідовність викладу, грамотність, використання розділових знаків.
  10. Перепишіть роботу начисто
  11. Перевірте написане, пильнуючи опис і пропуски літер.

 

Пам’ятка №36

Як писати твір-роздум у жанрі есе

 

  1. Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
  2. Викладаючи в есе свої думки, не забувайте,що воно не претендує на вичерпне трактування теми.
  3. Стежте за тим, щоб ваші думки були власні.
  4. Визначте свої враження з конкретного питання.
  5. Викладайте свої думки логічно.
  6. Дбайливо ставтеся до художньої форми есе.
  7. Виражайте суб’єктивну думку.
  8. Продумайте, щоб есе було філософського або публіцистичного характеру.
  9. Формулюючи речення, намагайтеся використовуючи свіжі метафори, афоризми.

10.Визначте головну ідею твору – есе.

Пам’ятка № 37

Як написати твір компаративного  характеру.

 

  1. Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
  2. Визначте головну ідею твору.
  3. Складіть план, добуріть епіграф, що відповідає темі твору та розкриває його головну думку.
  4. Визначте, що об’єднує та вирізняє аналізовані твори.
  5. Продумайте, який цитатний матеріал з обох творів доречно використати для аргументації своєї думки.
  6. Порівнюючи твори, не забувайте композиційні засоби викладу думок:

а) інтригуючий початок;

б) послідовне розгортання тези;

в) хід роздумів у формі «запитання – відповіді»;

г) контрастне зіставлення аргументів;

д) експресивний висновок.

7. Викладаючи у творі свої думки не забувайте, що вони мають бути пов’язані з темою та головною ідеєю твору.

8. Звертайте увагу на співрозміність частин твору.

9. Стежте за тим, щоб думки розвивалися послідовно, щоб кожне попереднє речення було логічно пов’язане з наступним.

10. Формулюючи речення, намагайтеся, щоб ваша думка була висловлена точно, просто, ясно, образно та не допускала логічного тлумачення.

 

 

Пам’ятка № 38

Як підготуватися до написання відгуку

 

  1. Приступаючи до написання відгуку на прочитану книгу, важливо продумати мету вашої творчої роботи (поділитися враженням про книжку, посперечатися з приводу оцінки героїв твору, поставити проблемне запитання, що виникло під час читання до адресата – того, до кого ви хочете звернутися у своїй роботі – до автора твору, ваших друзів, батьків та ін., та його форму: твір – роздум, лист, нотатки до шкільної газети тощо).
  2. В наступній частині дайте загальну оцінку прочитаному, висловіть свої враження від твору, про який ви пишете відгук.
  3. В основній частині докладніше зупиніться на своїх враженнях від прочитаного, конкретно їх аргументуйте, зверніть увагу на пропозицію автора.
  4. Зробіть висновок щодо прочитаного твору.

 

 

Пам’ятка № 39

Правила усного мовлення й виразного читання

 

 

  1. Не вимовляй слова скоромовкою.
  2. Чітко вимовляй звуки у словах.
  3. Говори і читай зрозуміло, розбірливо, щоб тебе могли добре чути й розуміти ті, до кого ти звертаєшся з мовленням.
  4. Говори й читай рівно, не підвищуй без потреби голосу, не кричи.
  5. Дотримуйся пауз між реченнями й між окремими смисловими частинами речення.
  6. Намагайтеся говорити й читати так, щоб зацікавити слухачів.

 

 

Пам’ятка № 40

Для аналізу виразного читання

 

 

  1. Темп (вдало вибрано темп, не досить вдало,невдало, повільно, дуже швидко)
  2. Інтонація (читав з відповідною інтонацією, не завжди дотримувався відповідної інформації, не дотримувався інтонації).
  3. Паузи (дотримувався пауз, не завжди дотримувався пауз, не дотримувався пауз між реченнями й між окремими частинами речень).
  4. Логічний наголос (правильно ставив логічний наголос, не завжди правильно ставив логічний наголос, неправильно ставив логічний наголос).
  5. Помилки при читанні (не допускав, допускав окремі помилки, допускав багато помилок).
  6. Чи зацікавив слухачів? (зацікавив, не дуже зацікавив, не зацікавив).

 

 

Пам’ятка № 41

Основні правила виразного читання віршів

 

 

  1.          Вірші читають, як правило, середнім темпом.
  2.          Прикінцеві слова в рядках вимовляються з ледь помітним наголосом.
  3.          Міжрядкова пауза на перенесеннях завжди коротка.
  4.          Якщо наприкінці рядка немає розділового знака, але тут кінчається мовленнєвий такт, міжрядкова пауза буде середньої тривалості.
  5.          Інтонації, логічні паузи під час читання віршів залежить від змісту й настрою творів.

 

 

 

Пам’ятка № 42

Правила усного мовлення і виразного читання

 

  1. Не вимовляй слова скоромовкою;
  2. Чітко вимовляй звуки у словах;
  3. Говори і читай зрозуміло, розбірливо, щоб тебе могли  добре чути  і розуміти ті, до кого ти звертаєшся з мовленням;
  4. Говори і читай рівно, не підвищуй без птреби олосу, не кричи;
  5. Дотримуйся пауз між реченнями і окремими смисловими частинами речення;
  6. Намагайся говорити і читати так, щоб зацікавити слухачів.

 

 

Пам’ятка № 43

Основні особливості виразного читання казок

 

  1. Читай казки розповідною інтонацією, середнім темпом, ніби пригадуючи розвиток подій, вчинки  і поведінку персонажів, їх переживання;
  2. Текст казки розповідай впевненим тоном, немов у ній зображено цілком достовірні, правдиві події, які ти сам розповідав або чув про них від їхніх учасників, які заслуговують на довіру;
  3. Фантастичні моменти передавай трохи приниженим голосом, наче ти довіряєш слухачам цілком правдиву, але незвичайну і секретну таємницю.

 

 

Пам’ятка № 44

Дикція

 

Дикція – це правильна, виразна артикуляція, засіб якісного розрізнення звуків мовлення, а орфоепія – це норми вимови, які діють у даний час, літературні норми.

 

На дикцію і на орфоепію впливають різні чинники:

 

а) особливості діалектного мовлення;

  • б) інтерферентні явища білінгвальної практики;

в) варіантні явища літературної вимови (точніше, незнання цих варіантів);

г) індивідуальні особливості (фізичні вади) органів мовлення;

 д) психічний стан мовця, ситуація.

  

 У зв’язку з цим необхідно:

 

  • контролювати мовлення щодо темпу, пам ‘ятаючи, що при нормальному темпі мовлення за хвилину говоримо не більше 70-75 слів, що становить 8-10 речень (“скоромовлення” не допустиме, воно спотворює вимову, чіткозвучність);
  • уникати монотонного мовлення, яке з’являється при “розтягуванні” фрази;
  • не ковтати в словах останніх складів і не допускати інтонаційного згасання останніх слів у фразах;
  • пам’ятати про залежність дикції від дихання і голосу, дбати про правильність дихання і володіння голосом, що, безсумнівно, можливе лише внаслідок серйозних тренувань;
  • дбати про фізичне здоров’я артикуляційного мовного апарату.

 

 

Пам’ятка № 45

Вимоги до виразного читання

 

  1. Темп — швидкість читання; 
  2. Знати досконало текст;
  3. Пауза — тимчасова зупинка; 
  4. Передати під час читання почуття;
  5. Емоційний темпоритм — темп, забарвлений певною емоцією; 
  6. Читати виразно, дотримуючись логічних наголосів, психологічних пауз, відповідного темпу;
  7. Логічний наголос — виділення головного слова з більшою силою наголосу;             
  8. Правильно стояти використовуючи міміку, жести;
  9. Інтонація — тон і манера вимови, яка передає почуття людини ;
  10. Спілкуватися з слухачами.

 

Пам’ятка № 46

Аналіз ліричного твору

 

  1. Настрій, яким пройнята поезія (веселий, сумний, спокійний, бадьорий, оптимістичний).
  2. Тему (мотив), ідею.
  3. Жанри лірики (вірш, поезія, пісня, балада).

(Примітка: для учнів 8-11-х класів:

  • жанри архаїчної лірики (ода, гімн, дифірамб, епітафія, панегірик, псалми);
  • жанри класичної лірики (ідилія, медитація, акровірш, шарада, каламбур, абетковий вірш, шарж).

        Учні даних класів визначають і вид лірики (філософська, пейзажна, інтимна, громадянська, сатирична, релігійна)).

  1. Поетичні образи та картини.
  2. Тропи (епітети, порівняння, метафора) (для учнів 7-х класів).

Для учнів 8-11-х класів:

а)   прості:порівняння, епітет, оксюморон;

б) складні: метафора (уособлення, алегорія, символ), метонімія ( синекдоха, гіпербола, літота, перифраз).

 

Пам’ятка № 47

Схема аналізу літературно-художнього твору

  • Історія створення.
  • Тематика.
  • Проблематика.
  • Ідейна спрямованість твору і його емоційний пафос.
  • Жанрова своєрідність.
  • Основні художні образи в їхній системі й внутрішніх зв'язках.
  • Центральні персонажі.
  • Сюжет й особливості будови конфлікту.
  • Пейзаж, портрет, діалоги й монологи персонажів, інтер'єр, обстановка дії.
  • Мовна побудова твору (авторський опис, оповідання, відступи, міркування).
  • Композиція сюжету й окремих образів, а також загальна архітектоніка твору.
  • Місце твору у творчості письменника.
  • Місце твору в історії національної та світової літератури.

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка № 48

План-зразок характеристики художнього образу-персонажа

 

  1. Соціальне й матеріальне становище.
  2. Зовнішній вигляд.
  3. Своєрідність світосприймання й світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок:
  •         характер діяльності й основних життєвих устремлінь;
  •         вплив на навколишнім (основна сфера, види й типи впливу).
  1. Область почуттів:
  •              тип ставлення до оточуючого;
  •              особливості внутрішніх переживань.
  1. Авторське ставлення до персонажа.
  2. Які риси особистості героя виявляються в творі:
  •              за допомогою портрета;
  •              в авторській характеристиці;
  •              через характеристику інших дійових осіб;
  •              за допомогою передісторії або біографії;
  •              через ланцюг учинків;
  •              у мовній характеристиці;
  •              через "сусідство" з іншими персонажами;
  •              через навколишнє оточення.

 

 

 

Пам’ятка № 49

Структура вірша

 

  1. Зіставлення й розвиток основних словесних образів:
  •          за подібністю;
  •          за контрастом;
  •          за суміжністю;
  •          за асоціацією;
  •          за логікою.
  1. Основні образотворчі засоби іносказання, використовувані автором: метафора, метонімія, порівняння, алегорія, символ, гіпербола, літота, іронія (як троп), сарказм, перифраза.
  2. Мовні особливості в плані інтонаційно-синтаксичних фігур: епітет, повтор, антитеза, інверсія, еліпс, паралелізм, риторичне питання, звертання й вигук.
  3. Основні особливості ритміки:
  •          тоніка, силабіка, силабо-тоніка, дольник, вільний вірш;
  •          ямб, хорей, пірихій, спондей, дактиль, амфібрахій, анапест.
  1. Рима (чоловіча, жіноча, дактилічна, точна, неточна, багата; проста, складова) і способи римування (парна, перехресна, кільцева), гра рим.
  2. Строфіка (двовірш, тривірш, п’ятивірш, катрен, секстина, септима, октава, сонет).
  3. Евфонія (благозвучність) і звукопис (алітерація, асонанс), інші види звукового інструментування.

 

 

 

 

Пам’ятка № 50

Як виступати з доповіддю

 

  1. Манера викладу має першорядне значення.

 

  1. Дуже важливий контакт із слухачами. Слухачі (в ідеалі) відчувають, що ваше послання йде в їхні серця. Значить, першим ділом проникніться змістом доповіді. Відчуйте інформацію всією душею.

 

  1. Ваша мова повинна бути простою і ясною, як ніби ви розмовляєте з однією людиною. У такій же манері, але з іншою силою. Інакше вас не почують на дальніх рядах. І ваша мова повинна бути природною і індивідуальною. Наслідування в даному випадку не кращий варіант.

 

  1. Як пише знаменитий Карнегі у своїй книзі "Підручник життя":
  2. "Навчання людей викладу своїх думок полягає не в тому, щоб надати людям якісь додаткові якості: воно головним чином полягає в усуненні скутості, в тому, щоб допомогти людині відчувати себе вільно, виражатися так само природно, як він висловлювався б, якби хтось збив його з ніг ".
  3. Отже, спробуйте позбавитися від скутості. Не думайте, як краще вам вимовляти свою доповідь і що перед вами строгі судді. Просто розкажіть їм цю інформацію, так, як ви розповідали б другу.

 

  1. Вибирайте одне - два важливих слова в реченні і підкоряйте їм не важливі слова. Інакше ваша доповідь буде схожий на мильну оперу.

 

  1. Не говорите монотонно. Це присипляє. Намагайтеся міняти тон свого голосу.

 

  1. Говоріть зі слухачами так, як ніби ви очікуєте, що вони зараз встануть і будуть вам відповідати. Тому уявіть собі, що хтось поставив вам питання і що ви на нього відповідаєте. Скажіть вголос: "Ви запитаєте, звідки я це знаю. Я вам скажу ... "

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 лютого 2023
Переглядів
1041
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку