Мовно-літературні пам’ятки
із зарубіжної літератури
Гончаренко Любов Григорівна,
учитель зарубіжної літератури Вишневого навчально-виховного комплексу (заклад загальної середньої освіти – заклад дошкільної освіти) Хорольської міської ради Лубенського району Полтавської області
Памятка №1
Як вести бесіду
-
У розмові намагайтеся порушити тему, яка може зацікавити вашого співрозмовника.
-
Менше говоріть про себе. Не наслідуйте самозакоханих базік, які готові перебити будь-яку розмову фразою: «А ось я…», «А ось у мене…». Розкажіть краще про книжну, яку ви зараз читаєте, про новий фільм, про виставу або про спортивні змагання, які відвідали.
-
Учіться уважно слухати співрозмовника. Не перебивайте його, поки він не закінчить свою думку. Вислухайте його до кінця, а потім уже заперечуйте. Чим уважніше ви слухатимете, тим приємніше буде людям з вами спілкуватися.
-
Не намагайтеся говорити голосніше за співрозмовника: хто говорить не піднімаючи голосу, до того прислухаються уважніше, ніж до крикуна.
-
Якщо у розмові вас перебивають, не намагайтеся змусити цю людину слухати вас, а вислухайте її аргументи. Адже якщо ви обоє будете говорити водночас, нічого не почуєте.
-
Розмовляючи, дивіться на співрозмовника, але на хапайте його за руку, не крутіть ґудзик на його одязі тощо. Потрібно вміти привертати увагу словами не руками.
Пам’ятка №2
Як готуватися до усного виступу
-
Подумайте, з якою метою ви будете говорити. Визначте тему, мету, основну думку, тон виступу(урочистий, спокійний, обурений, критичний)
-
Підберіть потрібний матеріал.
-
Вирішіть, який тип мовлення переважатиме у вашому виступі (роздум, опис, розповідь).
-
Визначте стиль вашого виступу ( розповідний, публіцистичний, науковий..)
-
Зробіть пробний виступ перед дзеркалом, слідкуючи за тоном, логічним наголосом, темпом мови, жестами і мімікою.
-
Попросіть кого-небудь із ваших друзів послухати вас, врахуйте їх зауваження.
-
Використайте магнітофон: прослуховування запису допоможе вам вдосконалити свій виступ.
Пам’ятка №3
Як підготуватися до виразного читання тексту
-
Уважно перечитайте текст. Уявіть собі те, про що в ньому йдеться.
-
Визначте тему, основну думку, основний тип висловлювання.
-
Подумайте, з якою метою ви читатимете цей текст, у чому будете переконувати своїх слухачів.
-
Підкресліть найважливіші у змісті слова, тобто логічно наголошені.
-
Визначте паузи.
-
Продумайте, як ви можете використати інші засоби мовлення: темп мови, гучність голосу тощо.
Пам’ятка №4
Як працювати над оповіданням
-
Сформулюйте тему й основну думку оповідання, дайте заголовок.
-
Виберіть потрібний матеріал з ваших спогадів або зберіть його з інших джерел.
-
Повторіть схему композиції оповідання.
-
Конкретизуючи схему композиції оповідання, складіть план. Вкажіть у ньому вступ, зав’язку, кульмінацію і розв’язку.
-
Зверніть увагу на розмірність частин оповідання. Пам’ятайте, що найдокладніше оповіданні показано головну подію.
-
Постарайтесь використати в оповіданні діалог, елементи опису, причому так, щоб вони допомагали повніше виявити хід подій і характери людей, про яких ви розповідаєте.
-
Напишіть чернетку оповідання. Після перевірки і виправлень напишіть начисто.
Пам’ятка №5
Як скласти план тексту
-
Прочитайте текст, з’ясуйте значення незрозумілих слів.
-
Визначте тему й основну думку.
-
Поділіть текст на смислові частини, дайте їм заголовки.
-
Напишіть чернетку плану. Порівняйте його з текстом. Простежте, чи все головне знайшло відображення у плані, чи зв’язані пункти плану за змістом, чи відображають вони тему, головну думку тексту.
-
Перевірте, чи можна за цим планом переказати текст.
-
Акуратно перепишіть удосконалений варіант плану.
Пам’ятка №6
Як працювати над чернеткою
-
Читаючи написане вами на чернетці, слідкуйте, чи розкрито тему й основну думку, чи все викладено послідовно, згідно за планом. Під час читання робіть помітки на полях, після цього внесіть необхідні виправлення.
-
Прочитайте доопрацьований варіант вголос і прислухайтесь, чи немає недоробок. Усуньте їх.
-
Перевірте, чи немає орфографічних і синтаксичних помилок. Виправте їх.
Пам’ятка №7
Як готуватися до вибіркового переказу тексту
-
Прочитайте текст, з’ясуйте значення незрозумілих слів.
-
Вдумайтесь у тему вибіркового переказу.
-
Уважно перечитайте текст, виберіть те, що стосується теми, зробіть необхідні виписки і закладки у книжці.
-
Визначте головну думку переказу.
-
Подумайте, який тип мовлення буде основним у вашому переказі.
-
Визначте, який стиль ви використовуватимете.
-
Складіть план. Врахуйте, що послідовність питань у початковому тексті й у вибірковому переказі може бути різною.
-
Продумайте, як краще зв’язати змістові частини вибіркового переказу, які слова, звороти можна для цього використати.
-
Напишіть чернетку вибіркового переказу, після перевірки перепишіть його.
Пам’ятка №8
Як готуватися до переказу, близького до тексту
-
Уважно перечитайте текст, з’ясуйте значення незрозумілих слів.
-
Дайте відповіді на запитання, дані у посібнику, чи ті, що поставив учитель. Якщо з’являться труднощі, перечитайте відповідні частини тексту.
-
Сформулюйте тему, основну думку тексту.
-
Визначте, до якого типу мовлення належить текст.
-
Поділіть текст на композиції і змістові частини відповідно до плану.
-
Визначте стиль тексту. Спробуйте запам’ятати хоча б деякі особливості мови і збережіть їх у переказі.
-
Прочитайте текст знову, розділяючи його на змістові частини значними паузами.
-
Закривши книжку, перепишіть чернетку переказу. Після перевірки перепишіть.
Пам’ятка №9
Як працювати над розповіддю за картиною
-
Знайдіть відомості про художника.
-
Зверніть увагу на назву картини. Дуже часто вона свідчить про задум художника.
-
Вдумайтесь у зміст картини.
-
Спробуйте уявити, що було до моменту, зображеного художником, що буде після його.
-
Подумайте, кого, в чому і як ви переконуватимете своєю розповіддю.
-
Сформулюйте тему і провідну думку розповіді. Дайте заголовок(назва картини і ваш заголовок можуть на збігатися).
-
Продумайте композицію розповіді. Врахуйте, що кульмінації повинен відповідати момент, зображений на картині, адже він – головний; складіть план.
-
Зверніть увагу на пропорційність частин розповіді. Пам’ятайте:головне у ній – зміст картини.
Пам’ятка № 10
Як працювати над твором
-
Конкретизуйте тему і визначте основну думку твору.
-
Подумайте, кого, в чому і як ви переконуватимете своїм твором.
-
Зберіть потрібний матеріал.
-
Визначте, який тип мовлення буде основним у вашому творі.
-
Подумайте про особливості стилю твору.
-
Складіть план.
-
Напишіть чернетку твору, після перевірки перепишіть.
Пам’ятка № 11
Що таке ідея, основна думка, тема твору
-
У тексті речення зв’язані не тільки загальною темою, але й певною ідеєю, провідною думкою.
-
Основна думка (ідея) твору – це те, чого він навчає, заради чого написаний.
-
Основна думка може бути виражена у заголовку або в одному із речень тексту. Але найчастіше її потрібно «знайти» і сформулювати.
-
Тема – це те, про що йдеться у творі.
Пам’ятка № 12
Що таке композиція твору
-
Композиція – це побудова твору. В основі твору лежить подія. Тому в композиції розрізняють частини, пов’язані з розвитком цієї події: зав’язка, кульмінація, розв’язка.
-
Зав’язка – це момент, з якого починається подія і від якого залежить її розвиток.
-
Кульмінація – момент вищого напруження у розвитку події.
-
Розв’язка – результат розвитку події, її заключний момент.
Пам’ятка № 13
Як характеризувати літературного героя
Характеристика героя – виявлення у характері, зовнішності, мові, діях героя певних особливостей.
План характеристики
-
Зовнішність, мова.
-
Соціальний стан.
-
Вид діяльності.
-
Моральні якості.
-
Стосунки з людьми.
-
Ставлення до природи.
-
Вчинки.
-
Ваше ставлення до даного героя.
Пам’ятка № 14
Як написати відгук на літературний твір
-
У роботі над відгуком треба висвітлити такі питання:
-
яка тема і основна думка твору?
-
де і коли відбуваються зображені події?
-
які епізоди викликають у вас пан сильніше враження?
-
хто з героїв особливо вам сподобався і чому?
-
чи допомогли вам під час читання ілюстрації?
-
Виберіть форму вашого відгуку(лист до товариша, до автора твору, стаття у газету).
-
Залежно від того, про яку книжку ви будете писати, визначте стиль вашого відгуку (художній, публіцистичний).
-
Подбайте, щоб у заголовку була виражена основна думка.
-
Читаючи чернетку, слідкуйте, чи нема у вашому відгуку помилок, невиправданого повторення слів.
Пам’ятка № 15
Як підготуватися до твору про літературного героя
-
Перш ніж почати писати твір, чітко визначте своє ставлення до літературного героя. Продумайте, що вас цікавить, хвилює, з чим ви погоджуєтеся.
-
Простежте за текстом, як письменник розкриває характер героя, його вчинки. Зверніть увагу на художні деталі, які допомагають нам зробити висновок щодо ставлення автора до героя. Поміркуйте, чи погоджуєтеся ви з думкою автора.
-
Зробіть необхідні добірки з тексту, які допоможуть вам написати твір.
-
Відповідно до структури твору-вступу, основної частини, що складається з тез та доказів, висновку, - доберіть додатковий матеріал (епіграф, цитати, факти), який стане в пригоді під час написання твору.
-
Спочатку напишіть твір на чернетці.
-
Працюючи над вступною частиною твору, пам’ятайте, що мета його – підвести до розуміння вашої головної думки.
-
В основній частині твору викладайте основні думки та обов’язково їх аргументи. Намагайтеся уникати простого переказу епізодів твору. Пам’ятайте, що докази можуть бути як прямі, так і від зворотного. Вживайте тільки ті слова, значення яких ви знаєте.
-
У заключній частині твору зробіть емоційний обґрунтований висновок щодо свого ставлення до героя, про якого пишете.
-
Прочитайте написане, перевірте зміст, послідовність викладу, грамотність, простежте, чи правильно поставили розділові знаки.
-
Перепишіть роботу начисто.
-
Перевірте написане: чи немає описок, пропусків літер.
Пам’ятка № 16
Заучування напам’ять
-
Прочитайте вірш чи прозовий уривок «про себе».
-
Прочитайте вірш чи прозовий уривок «вголос»
-
Розділіть вірш на смислові частини.
-
Заучуйте по одній частині, повторюючи одразу раніше вивчене + нову заучену частину.
-
Розкажіть вірш напам’ять.
-
Повторіть вивчене перед сном та зранку.
Пам’ятка № 17
Переказ та побудова плану (за прочитаним)
-
Прочитайте твір.
-
Визначте його ідею, головну думку, сформулювавши у декількох реченнях.
-
Висловте ідею в одному реченні.
-
Розподіліть твір на частини.
-
Дайте заголовки до кожної частини.
-
Прочитайте заголовки і перевірте, чи передають текст вони досить точно;чи не випали з вашої уваги якісь епізоди.
-
Перекажіть твір за планом.
Пам’ятка № 18
Анотація
Анотація – гранично короткий виклад змісту книги чи статті. Мета – вироблення навичок короткої і місткої характеристики літературного твору.
-
Випишіть відомості про автора.
-
Наведіть відомі вам дані про творчу історію твору.
-
У декількох фразах передайте зміст твору.
-
Дайте коротку оцінку твору.
Пам’ятка № 19
Рецензія
Рецензія – відгук, розгляд та оцінка прочитаної книги. Мета – вироблення навичок короткої і місткої характеристики літературного твору.
-
Складіть бібліографічний опис книги;
-
Наведіть короткі відомості про автора;
-
Визначте тему твору;
-
Коротко викладіть зміст, визначте проблематику;
-
Визначте головні думки твору;
-
Коротко охарактеризуйте героїв;
-
Перекажіть чи згадайте найбільш цікаві епізоди;
-
Визначте ставлення автора до розказаного;
-
Охарактеризуйте зображувально-виражальну своєрідність твору.
Рецензія не має певної заданої форми.
Пам’ятка № 20
Твір
Мета – вироблення вміння виражати свої літературні погляди, співвідносити їх з критичною літературою.
-
Продумайте формулювання теми;
-
Сформулюйте основну думку твору;
-
Підберіть довідкову та критичну літературу, необхідно ознайомитися з нею, підібрати цитати, зробити висновки;
-
Визначте жанр свого твору(твір-опис, виклад, роздум, літературний портрет тощо);
-
Складіть план;
-
Вступ – готує до сприйняття основної частини твору, висновок – підбиває підсумки. Можливе використання епіграфа;
-
Напишіть чернетку твору та відредагуйте її;
-
Перепишіть твір, перевіряючи орфографію та пунктуацію;
-
У кінці твору наведіть список використаної літератури.
Твір може бути побудований як:
Пам’ятка № 21
Доповідь, повідомлення
-
Складіть бібліографію;
-
Вивчіть матеріал за темою (довідковий, критичний);
-
Розробіть та складіть змістовий план;
-
Тезисно викладіть текст доповіді;
-
Підбийте підсумки;
-
Назвіть використану літературу.
Пам’ятка № 22
Конспект
-
Прочитайте статтю;
-
У найбільш важливих місцях зробіть закладки;
-
Складіть план;
-
Викладіть кожний пункт плану докладніше;
Коспект може бути стислий, короткий та розширений. Цитати необхідно наводити точно і правильно оформлювати основні думки викладати конспективно; в них уводяться цитати.
Пам’ятка № 23
Бібліографія
Бібліографією називають цілеспрямоване передавання читачам інформації про твори друку, інакше кажучи, це – книгоопис. Бібліографічний опис передбачає повідомлення необхідних фактичних даних про твір:
-
автор: прізвище, ім’я, по-батькові;
-
заголовок(назва твору)
-
підзаголовок(якщо він є)
-
вихідні дані (місце видання, видавництво, рік видання).
Пам’ятка № 24
Аналіз прозаїчного літературного твору
Приступаючи до аналізу художнього твору, в першу чергу необхідно звернути увагу на історичну обстановку, ситуацію ідейної, естетичної та філософської боротьби у суспільстві в період створення даного художнього твору. Необхідно при цьому розрізняти поняття історичної та історично-літературної обстановки, в останньому випадку маються на увазі:
-
боротьба літературних напрямів;
-
місце даного твору в низці інших творів автора;
-
місце даного твору серед інших авторів;
-
творча історія твору;
-
оцінка твору в контексті сучасного прочитання;
-
ідейно-художня єдність твору;
-
його зміст, форма та план вираження.
Пам’ятка № 25
Тематика, проблематика, ідея і пафос художнього твору
Тема – те, про що йдеться у творі.
Вічні теми – це ті сфери буття людини, які є спільними для всіх часів і народів, які незмінно протягом віків привертають увагу авторів, так і читачі.
Національні теми – ті явища життя, його особливості, які характерні для певного етносу та сприймаються стороннім читачем як національна екзотика.
Історичні теми – явища життя розглядаються крізь призму історію.
Проблема – бік життя, який є фактором неблагополуччя, протиріччя, невідповідності між існуючим і належним, бажаним і реальним.
Проблематика – сукупність проблем, порушених у творі.
Ідея – основна думка твору про предмет чи явище, в ньому описане. Виражається всією структурою твору.
Ідейний світ твору може містити в собі художню ідею, авторське уявлення про ідеал, систему авторських оцінок.
Пафос – емоційно-оцінювальне ставлення письменника до того, про що одповідається, відзначається великою силою почуттів
Пам’ятка № 26
Як виразно прочитати художній текст
-
готуючись до виразного читання тексту, прочитайте його кілька разів про себе;
-
визначте для себе мету читання;
-
продумайте, в яких місцях слід зробити паузи, які слова треба виділити голосом;
-
вдома кілька разів спробуйте прочитати твір перед дзеркалом;
-
тренуючись читати, в думках перевірте, чи не робите ви зайвих рухів;
-
перед початком читання в класі прийміть зручну позу, розгляньте слухачів і витримайте паузу. Розпочинаючи читати, не забудьте вказати автора і назву твору. Глибоко вдихніть – і розпочинайте читання.
Пам’ятка № 27
Орієнтовна схема аналізу прочитаного
-
чи правильно зрозумів виконавець тему, ідею, зміст твору?
-
чи вдалося читцю передати авторську думку під час читання?
-
яким було «надзавдання» прочитаного? Чи виконав його читець?
-
чи цікаві інтерпретація, бачення твору, запропоновані читцем?
-
чи задовольнили вас жести та міміка читця?
-
чи не було помилок під час передачі змісту?
-
чи вдалося виконавцю уникнути мовних недоліків?
Пам’ятка № 28
Як підготуватися до переказу твору або його уривка
1.Перш ніж почати роботу, визначте своє ставлення до літературного героя.
2.Дайте відповіді на запитання, дані у посібнику, чи ті, що поставив учитель. Якщо з’являться труднощі, перечитайте відповідні частини тексту.
3. Сформулюйте тему, основну думку тексту.
4.Визначте, до якого типу мовлення належить текст.
5. Поділіть текст на композиції і змістові частини відповідно до плану.
6. Визначте стиль тексту. Спробуйте запам’ятати хоча б деякі особливості мови і збережіть їх у переказі.
7. Прочитайте текст знову, розділяючи його на змістові частини значними паузами.
8. Переказуючи зміст частини, користуйтеся запитаннями:
-
про що пише автор?
-
як він це робить (художні засоби)
-
Закривши книжку, перепишіть чернетку переказу.
10. Після перевірки перепишіть.
Пам’ятка № 29
Як підготуватися до твору-роздуму про літературного героя
-
Продумайте , що вас цікавить у творі;
-
Сформулюйте основну думку твору;
-
Зверніть увагу на художні деталі, які допомагають розкрити характер літературного героя;
-
Підберіть довідкову та критичну літературу, необхідно ознайомитися з нею, підібрати цитати, зробити висновки;
-
Складіть план;
-
Напишіть чернетку твору та відредагуйте її;
-
Вступ – готує до сприйняття основної частини твору, висновок – підбиває підсумки. Можливе використання епіграфа;
-
В основній частині викладіть свої думки, аргументуючи їх.
-
В заключній частині зробіть емоційно обґрунтований висновок щодо вашого ставлення до літературного героя;
-
Використовуйте тільки ті слова, значення яких ви добре знаєте;
-
Перепишіть твір, перевіряючи орфографію та пунктуацію;
-
У кінці твору наведіть список використаної літератури.
Пам’ятка № 30
Як писати твір компаративного характеру
-
Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
-
Визнайте головну ідею.
-
Подумайте, кого, в чому і як ви переконуватимете своїм твором.
-
Визначте, що об’єднує та вирізняє твори, які ви аналізуєте;
-
Зберіть потрібний матеріал.
-
Порівнюючи твори, не забудьте про композиційні засоби викладання думок:
-
інтригуючий початок;
-
послідовне розгортання подій;
-
хід роздумів у формі «запитання-відповідь»
-
контрастне зіставлення аргументів;
-
експресивний висновок.
-
Подумайте про особливості стилю твору.
-
Напишіть чернетку твору, після перевірки перепишіть.
-
Формуючи речення, намагайтеся висловлювати думки точно, ясно, конкретно.
Пам’ятка № 31
Правила проведення дискусії
-
Сперечатися по суті, пам’ятаючи, що головне в дискусії — аргументи, факти, логіка, доказовість.
-
Не допускати образливих реплік, не давати виступам оцінку, не нав’язувати свою думку. Поважати погляди опонентів, прагнути до того, щоб добре їх зрозуміти, перш ніж критикувати.
-
Виявляти стриманість у суперечках, чітко формулювати власні думки.
-
Намагатися встановити істину, а не демонструвати своє красномовство.
-
Виявляти самокритичність, уміння з гідністю визнати недостатність своєї аргументації.
-
Постійно пам’ятати, що доблесть не в тому, щоб довести перевагу своєї ідеї, а в тому, щоб відкинути помилкові переконання, визнати істину.
Пам’ятка №32
Як підготуватися до написання синкантів – невеличких творів – характеристик героїв, явищ
Синканти пишуться за такою схемою:
1-й рядок – ім’я героя;
2-й рядок – визначні слова, що характеризують героя; онім до першого рядка.
3-й рядок – стан героя, його дії;
4-й рядок – фраза (слово), що свідчить про авторське ставлення до героя;
5-й рядок – оціночний контекстуальний син
Пам’ятка №33
Як писати твір – опис за картиною
-
Перш ніж починати передавати свої враження письмово, чітко визначте своє розуміння картини, відчуття настрою художника.
-
Створіть портретну характеристику героя (героїні) картини.
-
Зверніть увагу на деталі твору, що розкривають образ головного героя.
-
Зробіть необхідні повідомлення про художника – виконавця картини.
-
Вживайте тільки ті слова, значення яких ви знаєте.
-
Викладаючи свої думки, обов’язково їх аргументуйте, проаналізуйте кольорову палітру картини.
-
Прочитайте написане, перевірте зміст, послідовність викладу, грамотність.
Пам’ятка №34
Написання анотації на художню книгу
-
Дати характеристику книги та її теми.
-
Зробити перелік основних розділів чи питань, що висвітлюються у творі.
-
Критично оцінити зміст твору, його проблематику та образи.
-
Подати основні відомості про автора.
-
Вказати, на якого читача розрахована книга.
Пам’ятка №35
Як підготуватися до твору метаморфози
-
Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
-
Визначте його основну думку майбутнього твору.
-
Придивіться уважно до того, про що ви будете писати: намагайтеся побачити найхарактерніше, що спостерігаєте.
-
Запишіть коротко найголовніше, що помітили.
-
Спробуйте ввійти в даний образ для кращого висвітлення даного твору.
-
Спочатку напишіть твір на чернетці.
-
Звертайте увагу на співмірність частин твору.
-
Стежте за тим, щоб думки розкривалися послідовно, аби кожне попереднє речення було логічно пов’язано з наступним.
-
Прочитайте написане , перевірте послідовність викладу, грамотність, використання розділових знаків.
-
Перепишіть роботу начисто
-
Перевірте написане, пильнуючи опис і пропуски літер.
Пам’ятка №36
Як писати твір-роздум у жанрі есе
-
Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
-
Викладаючи в есе свої думки, не забувайте,що воно не претендує на вичерпне трактування теми.
-
Стежте за тим, щоб ваші думки були власні.
-
Визначте свої враження з конкретного питання.
-
Викладайте свої думки логічно.
-
Дбайливо ставтеся до художньої форми есе.
-
Виражайте суб’єктивну думку.
-
Продумайте, щоб есе було філософського або публіцистичного характеру.
-
Формулюючи речення, намагайтеся використовуючи свіжі метафори, афоризми.
10.Визначте головну ідею твору – есе.
Пам’ятка № 37
Як написати твір компаративного характеру.
-
Розпочинаючи роботу над твором, ґрунтовно продумайте його тему.
-
Визначте головну ідею твору.
-
Складіть план, добуріть епіграф, що відповідає темі твору та розкриває його головну думку.
-
Визначте, що об’єднує та вирізняє аналізовані твори.
-
Продумайте, який цитатний матеріал з обох творів доречно використати для аргументації своєї думки.
-
Порівнюючи твори, не забувайте композиційні засоби викладу думок:
а) інтригуючий початок;
б) послідовне розгортання тези;
в) хід роздумів у формі «запитання – відповіді»;
г) контрастне зіставлення аргументів;
д) експресивний висновок.
7. Викладаючи у творі свої думки не забувайте, що вони мають бути пов’язані з темою та головною ідеєю твору.
8. Звертайте увагу на співрозміність частин твору.
9. Стежте за тим, щоб думки розвивалися послідовно, щоб кожне попереднє речення було логічно пов’язане з наступним.
10. Формулюючи речення, намагайтеся, щоб ваша думка була висловлена точно, просто, ясно, образно та не допускала логічного тлумачення.
Пам’ятка № 38
Як підготуватися до написання відгуку
-
Приступаючи до написання відгуку на прочитану книгу, важливо продумати мету вашої творчої роботи (поділитися враженням про книжку, посперечатися з приводу оцінки героїв твору, поставити проблемне запитання, що виникло під час читання до адресата – того, до кого ви хочете звернутися у своїй роботі – до автора твору, ваших друзів, батьків та ін., та його форму: твір – роздум, лист, нотатки до шкільної газети тощо).
-
В наступній частині дайте загальну оцінку прочитаному, висловіть свої враження від твору, про який ви пишете відгук.
-
В основній частині докладніше зупиніться на своїх враженнях від прочитаного, конкретно їх аргументуйте, зверніть увагу на пропозицію автора.
-
Зробіть висновок щодо прочитаного твору.
Пам’ятка № 39
Правила усного мовлення й виразного читання
-
Не вимовляй слова скоромовкою.
-
Чітко вимовляй звуки у словах.
-
Говори і читай зрозуміло, розбірливо, щоб тебе могли добре чути й розуміти ті, до кого ти звертаєшся з мовленням.
-
Говори й читай рівно, не підвищуй без потреби голосу, не кричи.
-
Дотримуйся пауз між реченнями й між окремими смисловими частинами речення.
-
Намагайтеся говорити й читати так, щоб зацікавити слухачів.
Пам’ятка № 40
Для аналізу виразного читання
-
Темп (вдало вибрано темп, не досить вдало,невдало, повільно, дуже швидко)
-
Інтонація (читав з відповідною інтонацією, не завжди дотримувався відповідної інформації, не дотримувався інтонації).
-
Паузи (дотримувався пауз, не завжди дотримувався пауз, не дотримувався пауз між реченнями й між окремими частинами речень).
-
Логічний наголос (правильно ставив логічний наголос, не завжди правильно ставив логічний наголос, неправильно ставив логічний наголос).
-
Помилки при читанні (не допускав, допускав окремі помилки, допускав багато помилок).
-
Чи зацікавив слухачів? (зацікавив, не дуже зацікавив, не зацікавив).
Пам’ятка № 41
Основні правила виразного читання віршів
-
Вірші читають, як правило, середнім темпом.
-
Прикінцеві слова в рядках вимовляються з ледь помітним наголосом.
-
Міжрядкова пауза на перенесеннях завжди коротка.
-
Якщо наприкінці рядка немає розділового знака, але тут кінчається мовленнєвий такт, міжрядкова пауза буде середньої тривалості.
-
Інтонації, логічні паузи під час читання віршів залежить від змісту й настрою творів.
Пам’ятка № 42
Правила усного мовлення і виразного читання
-
Не вимовляй слова скоромовкою;
-
Чітко вимовляй звуки у словах;
-
Говори і читай зрозуміло, розбірливо, щоб тебе могли добре чути і розуміти ті, до кого ти звертаєшся з мовленням;
-
Говори і читай рівно, не підвищуй без птреби олосу, не кричи;
-
Дотримуйся пауз між реченнями і окремими смисловими частинами речення;
-
Намагайся говорити і читати так, щоб зацікавити слухачів.
Пам’ятка № 43
Основні особливості виразного читання казок
-
Читай казки розповідною інтонацією, середнім темпом, ніби пригадуючи розвиток подій, вчинки і поведінку персонажів, їх переживання;
-
Текст казки розповідай впевненим тоном, немов у ній зображено цілком достовірні, правдиві події, які ти сам розповідав або чув про них від їхніх учасників, які заслуговують на довіру;
-
Фантастичні моменти передавай трохи приниженим голосом, наче ти довіряєш слухачам цілком правдиву, але незвичайну і секретну таємницю.
Пам’ятка № 44
Дикція
Дикція – це правильна, виразна артикуляція, засіб якісного розрізнення звуків мовлення, а орфоепія – це норми вимови, які діють у даний час, літературні норми.
На дикцію і на орфоепію впливають різні чинники:
а) особливості діалектного мовлення;
-
б) інтерферентні явища білінгвальної практики;
в) варіантні явища літературної вимови (точніше, незнання цих варіантів);
г) індивідуальні особливості (фізичні вади) органів мовлення;
д) психічний стан мовця, ситуація.
У зв’язку з цим необхідно:
-
контролювати мовлення щодо темпу, пам ‘ятаючи, що при нормальному темпі мовлення за хвилину говоримо не більше 70-75 слів, що становить 8-10 речень (“скоромовлення” не допустиме, воно спотворює вимову, чіткозвучність);
-
уникати монотонного мовлення, яке з’являється при “розтягуванні” фрази;
-
не ковтати в словах останніх складів і не допускати інтонаційного згасання останніх слів у фразах;
-
пам’ятати про залежність дикції від дихання і голосу, дбати про правильність дихання і володіння голосом, що, безсумнівно, можливе лише внаслідок серйозних тренувань;
-
дбати про фізичне здоров’я артикуляційного мовного апарату.
Пам’ятка № 45
Вимоги до виразного читання
-
Темп — швидкість читання;
-
Знати досконало текст;
-
Пауза — тимчасова зупинка;
-
Передати під час читання почуття;
-
Емоційний темпоритм — темп, забарвлений певною емоцією;
-
Читати виразно, дотримуючись логічних наголосів, психологічних пауз, відповідного темпу;
-
Логічний наголос — виділення головного слова з більшою силою наголосу;
-
Правильно стояти використовуючи міміку, жести;
-
Інтонація — тон і манера вимови, яка передає почуття людини ;
-
Спілкуватися з слухачами.
Пам’ятка № 46
Аналіз ліричного твору
-
Настрій, яким пройнята поезія (веселий, сумний, спокійний, бадьорий, оптимістичний).
-
Тему (мотив), ідею.
-
Жанри лірики (вірш, поезія, пісня, балада).
(Примітка: для учнів 8-11-х класів:
-
жанри архаїчної лірики (ода, гімн, дифірамб, епітафія, панегірик, псалми);
-
жанри класичної лірики (ідилія, медитація, акровірш, шарада, каламбур, абетковий вірш, шарж).
Учні даних класів визначають і вид лірики (філософська, пейзажна, інтимна, громадянська, сатирична, релігійна)).
-
Поетичні образи та картини.
-
Тропи (епітети, порівняння, метафора) (для учнів 7-х класів).
Для учнів 8-11-х класів:
а) прості:порівняння, епітет, оксюморон;
б) складні: метафора (уособлення, алегорія, символ), метонімія ( синекдоха, гіпербола, літота, перифраз).
Пам’ятка № 47
Схема аналізу літературно-художнього твору
-
Історія створення.
-
Тематика.
-
Проблематика.
-
Ідейна спрямованість твору і його емоційний пафос.
-
Жанрова своєрідність.
-
Основні художні образи в їхній системі й внутрішніх зв'язках.
-
Центральні персонажі.
-
Сюжет й особливості будови конфлікту.
-
Пейзаж, портрет, діалоги й монологи персонажів, інтер'єр, обстановка дії.
-
Мовна побудова твору (авторський опис, оповідання, відступи, міркування).
-
Композиція сюжету й окремих образів, а також загальна архітектоніка твору.
-
Місце твору у творчості письменника.
-
Місце твору в історії національної та світової літератури.
Пам’ятка № 48
План-зразок характеристики художнього образу-персонажа
-
Соціальне й матеріальне становище.
-
Зовнішній вигляд.
-
Своєрідність світосприймання й світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок:
-
характер діяльності й основних життєвих устремлінь;
-
вплив на навколишнім (основна сфера, види й типи впливу).
-
Область почуттів:
-
тип ставлення до оточуючого;
-
особливості внутрішніх переживань.
-
Авторське ставлення до персонажа.
-
Які риси особистості героя виявляються в творі:
-
за допомогою портрета;
-
в авторській характеристиці;
-
через характеристику інших дійових осіб;
-
за допомогою передісторії або біографії;
-
через ланцюг учинків;
-
у мовній характеристиці;
-
через "сусідство" з іншими персонажами;
-
через навколишнє оточення.
Пам’ятка № 49
Структура вірша
-
Зіставлення й розвиток основних словесних образів:
-
за подібністю;
-
за контрастом;
-
за суміжністю;
-
за асоціацією;
-
за логікою.
-
Основні образотворчі засоби іносказання, використовувані автором: метафора, метонімія, порівняння, алегорія, символ, гіпербола, літота, іронія (як троп), сарказм, перифраза.
-
Мовні особливості в плані інтонаційно-синтаксичних фігур: епітет, повтор, антитеза, інверсія, еліпс, паралелізм, риторичне питання, звертання й вигук.
-
Основні особливості ритміки:
-
тоніка, силабіка, силабо-тоніка, дольник, вільний вірш;
-
ямб, хорей, пірихій, спондей, дактиль, амфібрахій, анапест.
-
Рима (чоловіча, жіноча, дактилічна, точна, неточна, багата; проста, складова) і способи римування (парна, перехресна, кільцева), гра рим.
-
Строфіка (двовірш, тривірш, п’ятивірш, катрен, секстина, септима, октава, сонет).
-
Евфонія (благозвучність) і звукопис (алітерація, асонанс), інші види звукового інструментування.
Пам’ятка № 50
Як виступати з доповіддю
-
Манера викладу має першорядне значення.
-
Дуже важливий контакт із слухачами. Слухачі (в ідеалі) відчувають, що ваше послання йде в їхні серця. Значить, першим ділом проникніться змістом доповіді. Відчуйте інформацію всією душею.
-
Ваша мова повинна бути простою і ясною, як ніби ви розмовляєте з однією людиною. У такій же манері, але з іншою силою. Інакше вас не почують на дальніх рядах. І ваша мова повинна бути природною і індивідуальною. Наслідування в даному випадку не кращий варіант.
-
Як пише знаменитий Карнегі у своїй книзі "Підручник життя":
-
"Навчання людей викладу своїх думок полягає не в тому, щоб надати людям якісь додаткові якості: воно головним чином полягає в усуненні скутості, в тому, щоб допомогти людині відчувати себе вільно, виражатися так само природно, як він висловлювався б, якби хтось збив його з ніг ".
-
Отже, спробуйте позбавитися від скутості. Не думайте, як краще вам вимовляти свою доповідь і що перед вами строгі судді. Просто розкажіть їм цю інформацію, так, як ви розповідали б другу.
-
Вибирайте одне - два важливих слова в реченні і підкоряйте їм не важливі слова. Інакше ваша доповідь буде схожий на мильну оперу.
-
Не говорите монотонно. Це присипляє. Намагайтеся міняти тон свого голосу.
-
Говоріть зі слухачами так, як ніби ви очікуєте, що вони зараз встануть і будуть вам відповідати. Тому уявіть собі, що хтось поставив вам питання і що ви на нього відповідаєте. Скажіть вголос: "Ви запитаєте, звідки я це знаю. Я вам скажу ... "