Мета заходу. Розвивати пізнавальний інтерес учнів, навички самостійного та групового пошуку відповідей на запитання й завдання, кмітливість, зорову пам'ять, інтелект, спостережливість, творчі здібності; виховувати почуття взаємодопомоги, упевненість у своїх знаннях, вміння працювати в колективі, почуття поваги до історичного минулого нашої країни, любов до художньої літератури та рідної мови.
Мовно-літературний батл
Таємниці та пригоди слова
Мета. Розвивати пізнавальний інтерес учнів, навички самостійного та групового пошуку відповідей на запитання й завдання, кмітливість, зорову пам’ять, інтелект, спостережливість, творчі здібності; виховувати почуття взаємодопомоги, упевненість у своїх знаннях, вміння працювати в колективі, почуття поваги до історичного минулого нашої країни, любов до художньої літератури та рідної мови.
Хід заходу
Учень
Добрий день, дорогі друзі.
Ми раді вітати вас на мовно-літературному батлі, присвяченому Дню рідної мови.
Однією з найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова,
мова України, українського народу, наша рідна мова!
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос –
Більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!...
Учениця
Сила слова безмежна. Особливо, коли воно живе, іскристе, емоційно виважене. Коли воно сліпуче, "як проміння ясне" а могутнє, "як хвилі буйні". Коли слова – палкі блискавиці. Тоді воно здатне робити чудо і хвилювати найтонші струни людського серця. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією.
Учень
Говоріть, як колись вас навчала матуся,
Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,
Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,
Не тримайте слова, віддавайте комусь.
Щиро так, м’яко так, починайте казати,
Як воліла б відкритись ваша душа.
Може хочеться їй у словах політати
Привітати когось, а чи дать відкоша.
Учениця
Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,
Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,
Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –
Мелодійні, дзвінкі, українські слова.
Говоріть про любов і про віру у щастя,
Уникайте мовчання, нудьги і ниття,
Говоріть, хай в розмові слова веселяться,
Говоріть і продовжуйте мові життя.
Учень
Є в нашій мові слова пречудові:
Гарні звертання, слова-привітання.
Треба їх добре нам пам’ятати
І повсякденно у мові вживати.
«Доброго ранку!» і «Доброго дня!» —
Не забувай говорити щодня.
А як збираєшся спати лягати.
Не забувай «На добраніч!» сказати!
Учениця
Ще коли навіть дитятко в колибі,
Мама навчає казати «Спасибі!»
Слово подяки завжди пам’ятай,
«Дякую!» — слово частіше вживай!
Учень
Слово чарівне відкриє нам казку.
Лише скажи тепло й ніжно — «Будь ласка!»
«Прошу», «Пробачте» і «Будьте здорові!»
Музика лине у кожному слові.
Ще й усміхнися при цьому чарівно.
Все, як у казочці, зміниться дивно.
Настрій поліпшиться, стане приємно.
Кожен до тебе всміхнеться взаємно.
Учениця
До гарного слова нам треба звикати.
Щоб мова була як дзвінке джерело.
Подумай сім раз, перед тим як сказати,
Щоб слово твоє людям радість несло.
Щоб чарами ніжними слово дзвеніло,
Напоєне ласкою завжди було.
З добром і любов’ю від серця летіло
Й до іншого серця зі щирістю йшло.
Учень
Так, слово кожному своє.
Багато слів у мові є.
Їх вивчити потрібно й знати,
Щоб в мові правильно вживати.
Але частенько наші діти
Не вміють чисто говорити.
Вживають суржики-слова,
І слів тих повна голова.
Вони вставляють їх в розмову,
Свою засмічуючи мову.
Дві учениці читають у формі діалогу вірш «Чарівні слова»
1-а учениця.
Я слова чарівні знаю.
Вивчила охоче,
І в розмові їх вживаю
Зранку і до ночі.
2-а учениця.
Доброго здоров’я, Ганно!
1-а учениця.
Добрий день, Оксано!
2-а учениця.
Ти до мене, я до тебе
Звернемось гарненько!
1-а учениця.
З добрим ранком всіх вітаю,
Як іду із хати.
І скажу всім: «На добраніч!»
Як лягаю спати.
2-а учениця.
І «спасибі» й «дуже прошу»,
«Вдячна вам», «будь ласка».
Словом радість вам приношу,
Світ стає, як казка.
1-а учениця.
«Всім привіт», «іди здорова»,
«Дякую красненько».
Ось така чарівна мова
Радує серденько.
2-а учениця.
«До побачення вам, люди,
Будьте всі здорові.
І слова чарівні всюди
Ви вживайте в мові».
Учень
Народ наш веселий, усе підмічає,
Усе він побачить й завжди порівняє.
Тому ти подумай, як хочеш сказати,
Ніколи не смій просто словом кидати!
Бо слово, як зброя, що може убити,
А рани від слова вже не заживити.
Учениця
Вчімося, друзі, слово любити,
Слово до слова – й думка сповита
Люди без думки – птиці безкрилі,
З думкою люди мудрі й щасливі.
Учень
Отже, пропонуємо сформувати дві команди. Є пропозиція обрати журі.
Команди готові? Почнемо перший конкурс.
Літературний редактор
Відредагувати подані речення.
І команда
ІІ команда
Мовні цікавинки для вболівальників
Учень
Французькі дослідники встановили, що вперше людина заговорила приблизно 300 тисяч років тому. Саме тоді у гомо-сапієнса сформувався мовний нерв.
Учениця
Батьківщиною мови, як і людини, сучасні вчені вважають район Танганьї у Східній Африці.
Учень
У Європі майже півмільярда жителів, які спілкуються 120 мовами.
Учениця
Французька мова була офіційною в Англії упродовж неповних 600 років.
Учень
Нині сорока найпоширенішими світовими мовами розмовляє близько 66% населення Землі.
Учениця
Єдиним алфавітом поміж усіма світовими, у якому відсутнє розрізнення великих і малих літер, є грузинський.
Учень
Найважчою мовою світу фахівці визнають мову ампле, якою розмовляють на острові Нова Гвінея. В цій мові міститься 69 тисяч дієслівних форм доконаного виду і 860 форм недоконаного виду.
Учениця
Англійський король Георг І не знав жодного слова англійською мовою.
Учень
Найбалакучіші люди – бразильські жінки, котрі «вистрілюють» до 58 слів за хвилину. Зате фінські чоловіки за хвилину вимовляють лише по 10-12 слів.
Учениця
Український прозаїк, драматург, поет, мовознавець Іван Франко знав 14 мов; український поет Павло Тичина – 18 мов; видатний український вчений-філолог, письменник, перекладач Агатангел Кримський – понад 60 мов.
Учень
Рекордсмен серед поліглотів світу – німець Людвіг Густава Шютца, який знав 270 мов світу.
Учениця
Найфундаментальнішу мовну підготовку одержують шведські школярі: 12 років вчать шведську, 8 – англійську, 6 – німецьку, 5 – французьку, оглядово вивчають данську й норвезьку мови.
Учень
Коти мають у своєму «лексиконі» майже 100 різноманітних звуків, тоді як шимпанзе тільки 32.
Учениця
Крокодили – єдині хижаки на землі, які не мають язика.
Конкурс “ Стародавня Україна “
Кожен учасник отримає аркуш (або бачить питання, виведені на екрані монітору), на якому розміщено 10 запитань. Головне завдання - дати на них правильні відповіді. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Відповіді:
Ярослав Мудрий;
Карпати;
курган;
вільна людина;
у Києво-Могилянській академії;
про Т.Г.Шевченка;
у 1814р.;
Павло Чубинський;
Станіслав;
Байда.
Конкурс «Поети»
Завдання: За 5 хвилин, вдумуючись у зміст п’яти уривків невідомих вам віршів, вставити пропущене слово.
Місця – за кількістю правильних відповідей: правильна відповідь – 10 балів, незначна кількість помилок – 6 балів і останнє місце – 2 бали.
Я прилину до вас
Першим вітром тужливим весняним,
Журавлиним ключем
Прилечу із натруджених дальніх доріг,
Повернуся сюди
Солов’їними первопіснями,
Рушником обернусь
В прадідівський святий оберіг.
Л.Українка
Було колись на Вкраїні ревіли гармати,
Було колись запорожці вміли панувати.
Панували, добували і славу, і волю;
Минулося – осталися могили на полі.
Т.Шевченко
Хай живе, хай живе вільна Україна,
Хай живуть, хай живуть вічно козаки.
Хай цвіте, хай цвіте червона калина,
Нехай згинуть воріженьки на вічні віки.
М.Шапошник
Конкурс «Прислів’я-перевертні»
Для наступного конкурсу пропонуються прислів’я, в яких переставлені слова і в кожен набір уписане зайве слово.
Завдання для обох команд: за 5 хвилин потрібно виписати зайві слова і записати правильно прислів´я.
Фразеологічне лото
Учасникам роздаються конверти з фразеологічними зворотами.
Завдання: скласти лото із написаними фразеологізмами так, щоб вийшла невеличка розповідь (діалог). Дати заголовок. Визначити тему. Озвучити твір.
Конкурс капітанів
Завдання 1: сказати українською. Якщо капітан не знає, допомагає команда.
Уксус – оцет Пончики – пундики
Клубника – полуниця Конфети – цукерки
Бутерброди – канапки Печення – печиво
Жаркоє – печеня Ветчина – шинка
Блинчики – млинці Клюква – журавлина
Носки – шкарпетки Утюг – праска
Плаття – сукня Щитати – рахувати
Слідуючий – наступний Міроприємство – захід
Завдання 2: пояснити жаргонізми, замінивши їх словами з активної лексики.
Кайф – насолода, задоволення Задовбав – замучив
Хавати – їсти Облом – ліньки
Братан – друг, товариш Прикол – жарт, дотеп
Прикинь – уявляєш Шара – задарма, безплатно
Бабки – гроші Фейс – обличчя
За бугор – за кордон Шарити – знати
О’кей – добре Блін – халепа, морока
Кльово (класно) – гарно, чудово Прикольний – потішний, смішний
Тусуватися – проводити час у колі друзів. Просунутий – той, хто знає щось краще за інших.
Конкурс для глядачів «Гонка за лідером»
Конкурс «Темна конячка»
І команда
Відповіді:
вовк („Іван-царевич та сірий вовк”);
квітка (”Червоненька квіточка”);
черевичок („Попелюшка”);
ластівка („Дюймовочка”);
дівчинка („Лускунчик”);
кіт („Кіт у чоботях”).
ІІ команда
Відповіді:
вдарився об труну;
сплела сорочки;
віддала голос;
підслуховував;
з лисичкою;
лисиця Аліса і кіт Базиліо.
Конкурс „Знайдіть пару”
Завдання для обох команд: указати повну назву казки, знайшовши пару казковим героям.
Відповіді:
вовчик-братик;
сірий вовк;
журавель;
кіт Базиліо;
Кай;
Фіона.
Творче завдання
Скласти речення, невеличкий діалог чи маленьку розповідь із 10-30 слів, але так, щоб всі слова починались на одну букву «Г», «М», «О», «П».
Наприклад: Бувало, бідні, багаті баби бурчали, буркотіли, бубоніли, багато балакали, бо були балакучі.
Колись край куща калини кривенька качечка каламутила калюжу - купалась. Качки коло качечки крякали, крилами крутили.
Жменя теревенів
Смішинки, анекдоти, жарти зі шкільного життя читають учні –вболівальники. Вони витягують папірці з жартами із мішечка та зачитують виразно вголос.
- Якщо йти до магазину, то ще ні, а якщо на стадіон, то вже.
Андрійко похилив чоло:
- А я першим на труді вистругав поличку!
- А я першим весь урок руку підіймаю!
- А я … першим на дзвінок з класу вибігаю!!!
- Та краще: одиницю вже виправив на двійку.
- Підтягнуся! – він гука і … подавсь до турніка.
- Якщо Олегова – чоловічого, якщо Тетянчина – то жіночого.
- Верхня частина в них – однина, а нижня – множина.
- Бо мама більше говорить, ніж тато.
Конкурс “Таємничий напис”
Часто доводиться потрапляти в ситуації, де без кмітливості не обійдешся.
Завдання: розшифрувати таємничий напис.
“3+12+15 9+11+3+11 - 3+12+15 24+28+11+22+31”.
Відповідь: “Вік живи – вік учись”.
Конкурс для вболівальників «Хто перший?»
«Пекельна кухня»
Уявіть, що ви потрапили до ресторану і вам подали меню. Чи варто щось тут скуштувати? (Хто швидше розшифрує, отримає за кожну правильну відповідь по 1 балу).
Меню І команди Меню ІІ команди
1. ЛЕМЬНІПЕ 1. ЛІМЦИН
2. ГРЕТНЕВІ 2. АТСЕМНА
3. ГОЦУБЛІ 3. ИТОКЛЕТ
4. КИНИЧЕКРУ 4. РАВУЗ
5. ЧЕНЯПЕ 5. НИРИКИС
Відповідь:
пельмені
вінегрет
голубці
крученики
печеня
млинці
сметана
котлети
узвар
сирники
Конкурс із глядачами
Конкурс «Пантоміма»
Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів.
Команда відгадує фразеологізми і пояснює:
І команда ІІ команда
Водити за носа
Гладити по голівці
Зуб на зуб не попадає
Надувати губи
Ламати голову
Води в рот набрати
Дивитись крізь пальці
Втерти носа
На лобі написано
Гребти гроші лопатою
Лазити рачки
Розкидатися грошима
Учень.
Перш ніж визначиться переможець серед команд, ми хочемо сказати, що – це гра і, можливо, комусь сьогодні пощастило більше, але ми закликаємо вас здебільшого покладатися на свої знання, збагачувати їх, більше читати, поповнювати словниковий запас, бути грамотними.
Учениця.
Яка ж із команд показала найкращий результат?
Слово надається журі.
Підведення підсумків гри.
1