Мовно-літературний батл "Таємниці та пригоди слова"

Про матеріал

Мета заходу. Розвивати пізнавальний інтерес учнів, навички самостійного та групового пошуку відповідей на запитання й завдання, кмітливість, зорову пам'ять, інтелект, спостережливість, творчі здібності; виховувати почуття взаємодопомоги, упевненість у своїх знаннях, вміння працювати в колективі, почуття поваги до історичного минулого нашої країни, любов до художньої літератури та рідної мови.

Перегляд файлу

Мовно-літературний батл

 Таємниці та пригоди слова

Мета. Розвивати пізнавальний інтерес учнів, навички самостійного та групового пошуку відповідей на запитання й завдання, кмітливість, зорову пам’ять, інтелект, спостережливість, творчі здібності; виховувати почуття взаємодопомоги, упевненість у своїх знаннях, вміння працювати в колективі, почуття поваги до історичного минулого нашої країни, любов до художньої літератури та рідної мови.     

Хід заходу

Учень

Добрий день, дорогі друзі.

C:\Users\Клиент\Pictures\картинки\images.pngМи раді вітати вас на мовно-літературному батлі, присвяченому Дню рідної мови.

Однією з найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова,

мова України, українського народу, наша рідна мова!

Ну що б, здавалося, слова...

 Слова та голос –

 Більш нічого.

 А серце б’ється – ожива,

 Як їх почує!...

 

 Учениця

Сила слова безмежна. Особливо, коли воно живе, іскристе, емоційно виважене. Коли воно сліпуче, "як проміння ясне" а могутнє, "як хвилі буйні". Коли слова – палкі блискавиці. Тоді воно здатне робити чудо і хвилювати найтонші струни людського серця. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією.

 

 Учень

 Говоріть, як колись вас навчала матуся,

 Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,

 Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,

 Не тримайте слова, віддавайте комусь.

 Щиро так, м’яко так, починайте казати,

 Як воліла б відкритись ваша душа.

 Може хочеться їй у словах політати

 Привітати когось, а чи дать відкоша.

 

Учениця

 Слів у мові мільйон, вибирайте найкращі,

 Кожне з них, лиш торкни, – як струна, виграва,

 Зрозумілі, вагомі й усі вони ваші –

 Мелодійні, дзвінкі, українські слова.

 Говоріть про любов і про віру у щастя,

 Уникайте мовчання, нудьги і ниття,

 Говоріть, хай в розмові слова веселяться,

 Говоріть і продовжуйте мові життя.

 

Учень              

Є в нашій мові слова пречудові:

Гарні звертання, слова-привітання.

Треба їх добре нам пам’ятати

І повсякденно у мові вживати.

«Доброго ранку!» і «Доброго дня!» —

Не забувай говорити щодня.

А як збираєшся спати лягати.

Не забувай «На добраніч!» сказати!

 

Учениця

Ще коли навіть дитятко в колибі,

Мама навчає казати «Спасибі!»

Слово подяки завжди пам’ятай,

«Дякую!» — слово частіше вживай!

 

Учень

Слово чарівне відкриє нам казку.

Лише скажи тепло й ніжно — «Будь ласка!»

 «Прошу», «Пробачте» і «Будьте здорові!»

 Музика лине у кожному слові.

Ще й усміхнися при цьому чарівно.

 Все, як у казочці, зміниться дивно.

 Настрій поліпшиться, стане приємно.

 Кожен до тебе всміхнеться взаємно.

 

Учениця

 До гарного слова нам треба звикати.

Щоб мова була як дзвінке джерело.

 Подумай сім раз, перед тим як сказати,

 Щоб слово твоє людям радість несло.

 Щоб чарами ніжними слово дзвеніло,

 Напоєне ласкою завжди було.

 З добром і любов’ю від серця летіло

 Й до іншого серця зі щирістю йшло.

 

 Учень

 Так, слово кожному своє.

 Багато слів у мові є.

 Їх вивчити потрібно й знати,

 Щоб в мові правильно вживати.

 Але частенько наші діти

 Не вміють чисто говорити.

 Вживають суржики-слова,

 І слів тих повна голова.

 Вони вставляють їх в розмову,

 Свою засмічуючи мову.

 

Дві учениці читають у формі діалогу вірш «Чарівні слова»

1-а учениця.

Я слова чарівні знаю.

Вивчила охоче,

І в розмові їх вживаю

Зранку і до ночі.

2-а учениця.

Доброго здоров’я, Ганно!

1-а учениця.

Добрий день, Оксано!

2-а учениця.

Ти до мене, я до тебе

Звернемось гарненько!

1-а учениця.

З добрим ранком всіх вітаю,

Як іду із хати.

І скажу всім: «На добраніч!»

Як лягаю спати.

2-а учениця.

І «спасибі» й «дуже прошу»,

«Вдячна вам», «будь ласка».

Словом радість вам приношу,

Світ стає, як казка.

1-а учениця.

«Всім привіт», «іди здорова»,

«Дякую красненько».

Ось така чарівна мова

Радує серденько.

2-а учениця.

«До побачення вам, люди,

Будьте всі здорові.

І слова чарівні всюди

Ви вживайте в мові».

 

 Учень

 Народ наш веселий, усе підмічає,

 Усе він побачить й завжди порівняє.

 Тому ти подумай, як хочеш сказати,

 Ніколи не смій просто словом кидати!

 Бо слово, як зброя, що може убити,

 А рани від слова вже не заживити.

 

Учениця

 Вчімося, друзі, слово любити,

Слово до слова – й думка сповита

Люди без думки – птиці безкрилі,

З думкою люди мудрі й щасливі.

 

Учень

Отже, пропонуємо сформувати дві команди. Є пропозиція обрати журі.

Команди готові? Почнемо перший конкурс.

Літературний редактор

Відредагувати подані речення.

І команда

  1. В обяві йшлося про те, що підписка на газети і журнали триватиме до кінця місяця. (В оголошенні …, що передплата газет і журналів … )
  2. У конкурсі з мови будуть приймати участь всі охочі. (… брати …)
  3. Пробачте мене, мамо, що не завжди чуйний до вас. (… мені …)
  4. Я вчора дзвонив до нього. (…телефонував йому.)

ІІ команда

  1. На виставку запрошуються всі бажаючі. (… вхід вільний.)
  2. Вчитель зауважив, що не слід кепкувати над ним. (… з нього.)
  3. Свої пропозиції присилайте за адресом редакції. (… надсилати на адресу…)
  4. Ми хотіли б переписуватися з нашими ровесниками із зарубіжжя. (…листуватися…)

 

Мовні цікавинки для вболівальників

Учень

Французькі дослідники встановили, що вперше людина заговорила приблизно 300 тисяч років тому. Саме тоді у гомо-сапієнса сформувався мовний нерв.

Учениця

Батьківщиною мови, як і людини, сучасні вчені вважають район Танганьї у Східній Африці.

Учень

У Європі майже півмільярда жителів, які спілкуються 120 мовами.

Учениця

Французька мова була офіційною в Англії упродовж неповних 600 років.

Учень

Нині сорока найпоширенішими світовими мовами розмовляє близько 66% населення Землі.

Учениця

Єдиним алфавітом поміж  усіма світовими, у якому відсутнє розрізнення великих і малих літер, є грузинський.

Учень

Найважчою мовою світу фахівці визнають мову ампле, якою розмовляють на острові Нова Гвінея. В цій мові міститься 69 тисяч дієслівних форм доконаного виду і 860 форм недоконаного виду.

Учениця

Англійський король Георг І не знав жодного слова англійською мовою.

Учень

Найбалакучіші люди – бразильські жінки, котрі «вистрілюють» до 58 слів за хвилину. Зате фінські чоловіки за хвилину вимовляють лише по 10-12 слів.

Учениця

Український прозаїк, драматург, поет,  мовознавець Іван Франко знав 14 мов; український поет Павло Тичина – 18 мов; видатний український вчений-філолог, письменник, перекладач Агатангел Кримський – понад  60 мов.

Учень

Рекордсмен серед поліглотів світу – німець  Людвіг Густава Шютца, який знав 270 мов світу.  

Учениця

Найфундаментальнішу мовну підготовку одержують шведські школярі: 12 років вчать шведську, 8 – англійську, 6 – німецьку, 5 – французьку, оглядово вивчають данську й норвезьку мови.

Учень

Коти мають у своєму «лексиконі» майже 100 різноманітних звуків, тоді як шимпанзе тільки 32.

Учениця

Крокодили – єдині хижаки на землі, які не мають язика.

 

Конкурс “ Стародавня Україна “

Кожен учасник отримає аркуш (або бачить питання, виведені на екрані монітору), на якому розміщено 10 запитань. Головне завдання  - дати на них правильні відповіді. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

  1. Який князь у 1037 році почав будувати Софіївський собор у Києві?
  2. Які гори знаходяться на заході України?
  3. Як називається насип над стародавньою могилою?
  4. Що означає слово «козак»?
  5. У якому навчальному закладі Києва навчався Григорій Сковорода?
  6. Про кого йдеться «Заслали солдатом в Оренбург. Заборонили писати і читати українською мовою»?
  7. У якому році народився Т.Г.Шевченко?
  8. C:\Users\Клиент\Pictures\картинки\kazak.jpgХто є автором слів гімну «Ще не вмерла Україна»?
  9. Як раніше називалося місто Івано-Франківськ?
  10. Як ще називали Дмитра Вишневецького?

 

Відповіді:

Ярослав Мудрий;

Карпати;

курган;

вільна людина;

у Києво-Могилянській академії;

про Т.Г.Шевченка;

у 1814р.;

Павло Чубинський;

Станіслав;

Байда.


Конкурс «Поети»

Завдання: За 5 хвилин, вдумуючись у зміст пяти уривків невідомих вам віршів, вставити пропущене слово.

Місця – за кількістю правильних відповідей:  правильна відповідь10 балів,   незначна кількість помилок – 6 балів  і  останнє місце – 2 бали.

C:\Users\Клиент\Pictures\картинки\images (3).jpgЯ прилину до вас

Першим вітром тужливим весняним,

Журавлиним ключем

Прилечу із натруджених дальніх доріг,

Повернуся сюди

Солов’їними первопіснями,

Рушником обернусь

В прадідівський святий оберіг.

Л.Українка

Було колись на Вкраїні ревіли гармати,

Було колись запорожці вміли панувати.

Панували, добували і славу, і волю;

Минулося – осталися могили на полі.

Т.Шевченко

Хай живе, хай живе вільна Україна,

Хай живуть, хай живуть вічно козаки.

Хай цвіте, хай цвіте червона калина,

Нехай згинуть воріженьки на вічні віки.

М.Шапошник

Конкурс «Прислів’я-перевертні»

Для наступного конкурсу пропонуються прислівя, в яких  переставлені слова і в кожен набір уписане зайве слово.

Завдання для обох команд: за 5 хвилин потрібно виписати зайві слова і записати правильно прислів´я.

  1. В, вовків, ліс, то, боятися, не, думає, ходити. (Вовків боятися, то в ліс не ходити)
  2. Збудуєш, на, щастя, горі, крила, чужому, не. (На чужому горі щастя не збудуєш)
  3. Ким, наберешся, того, з, поведешся, від, брехня, й. (З ким поведешся, від того й наберешся)
  4. Хата, я, моя, життя, нічого, скраю, не, знаю. (Моя хата скраю, я нічого не знаю)
  5. Лінь, годує, праця, калачі, а, марнує. (Праця годує, а лінь марнує)

 

Фразеологічне лото

Учасникам роздаються конверти з  фразеологічними зворотами.

Завдання: скласти лото із написаними фразеологізмами  так, щоб вийшла невеличка розповідь (діалог). Дати заголовок. Визначити тему. Озвучити твір. 

  1. Робити з мухи слона.
  2. C:\Users\Клиент\Pictures\картинки\960e0d27e3b2bd013d323e235ff1fe8f.jpegГнути кирпу.
  3. Стріляна птиця.
  4. Пройти вогонь і воду.
  5. Підкласти свиню.
  1. Виходити з себе.   
  2. Розбити глека.
  3. Грати на нервах.
  4. П’ятами накивати.
  5.  Хоч греблю гати.
  6.  Зарубати на носі.
  7.  Не ликом шитий.
  8.  Кури не клюють.

Конкурс капітанів

Завдання 1: сказати українською. Якщо капітан не знає, допомагає команда.

Уксус – оцет                 Пончики – пундики

Клубника – полуниця     Конфети – цукерки

Бутерброди – канапки     Печення – печиво

Жаркоє – печеня      Ветчина – шинка

Блинчики – млинці   Клюква – журавлина

Носки – шкарпетки  Утюг – праска

Плаття – сукня   Щитати – рахувати

Слідуючий – наступний   Міроприємство – захід  

Завдання 2: пояснити жаргонізми, замінивши їх словами з активної  лексики.  

Кайф – насолода, задоволення   Задовбав – замучив

Хавати – їсти  Облом – ліньки

Братан – друг, товариш  Прикол – жарт, дотеп

Прикинь – уявляєш  Шара – задарма, безплатно

Бабки – гроші   Фейс – обличчя  

За бугор – за кордон  Шарити – знати

Окей – добре   Блін – халепа, морока

Кльово (класно) – гарно, чудово  Прикольний – потішний, смішний

Тусуватися – проводити час у колі друзів. Просунутий – той, хто знає щось                краще за інших.

Конкурс для глядачів «Гонка за лідером»

 

  1.     Народні пісні на Різдво         (колядки)
  2.     Додайте: «Мені тринадцятий…»      (минало)
  3.     Вірш без рими         (білий)
  4.     Перша збірка Шевченка        (Кобзар)
  5.     Народне оповідання про фантастичні події     (легенда)
  6.     Прізвище Олександра Олеся        (Кандиба)
  7.     Пісня, що має два 14-складових рядки     (коломийка)
  8.     Віршований твір, який співається       (пісня)
  9.     Розділ, в якому вивчаються частини мови     (морфологія)
  10. Усна народна творчість        (фольклор)
  11. Опис зовнішнього вигляду людини      (портрет)
  12. Місто, де похований Тарас Шевченко      (Канів)
  13. Державні символи України              (гімн, герб, прапор)
  14. Новорічне символічне дерево       (ялинка)
  15. Назвіть типи мовлення                       (розповідь, опис, роздум)
  16. Художнє означення в літературі        (епітет)
  17. Рід іменника путь           (жіночого)
  18. Розділовий знак, який відображає найбільшу паузу в усному мовленні                                                                          (крапка)
  19. День незалежності України                                                       (24 серпня)
  20. Назвіть дерева-символи України                              (верба, калина, тополя)

 

Конкурс «Темна конячка»

І команда

  1. Хто допоміг Івану-царевичу відшукати свою наречену?
  2. За допомогою чого володар казкового острова, дуже неприємний на вигляд, знайшов свою наречену?
  3. За допомогою чого королевич відшукав серед доньок лісника свою наречену?
  4. Хто допоміг найменшій у світі нареченій втекти від підземного сліпака?
  5. В якій казці кохання допомогло дерев’яному нареченому позбутися чарів і перемогти короля-Мишу?
  6. C:\Users\Клиент\Pictures\картинки\brawl.pngХто допоміг наймолодшому сину мірошника отримати замок та одружитися на царівні?

Відповіді:

вовк („Іван-царевич та сірий вовк”);

квітка (”Червоненька квіточка”);

черевичок („Попелюшка”);

ластівка („Дюймовочка”);

дівчинка („Лускунчик”);

кіт („Кіт у чоботях”).

ІІ команда

  1. Що зробив королевич Єлисей, щоб розбудити свою наречену?
  2. Що зробила донька короля для своїх одинадцятьох братів-лебедів?
  3. Що зробила донька водяного царя, аби стати такою ж, як земні жінки і сподобатися молодому принцу?
  4.  Що робив цар Салтан, обираючи собі дружину?
  5. З ким хотів заприятелювати журавель з відомої української народної казки?
  6. Як звали відому парочку розбійників із казки „Золотий ключик”?

Відповіді:

вдарився об труну;

сплела сорочки;

віддала голос;

підслуховував;

з лисичкою;

лисиця Аліса і кіт Базиліо.

 

Конкурс „Знайдіть пару”

Завдання для обох команд: указати повну назву казки, знайшовши пару казковим героям.

  1. C:\Users\Клиент\Pictures\картинки\brawl.pngЛисичка-сестричка і ............
  2. Червона Шапочка і ..........
  3. Лисичка і ............
  4. Лисиця Аліса і .............
  5. Герда і .........
  6. Шрек і ........

Відповіді:

вовчик-братик;

сірий вовк;

журавель;

кіт Базиліо;

Кай;

Фіона.

 

Творче завдання

 Скласти речення, невеличкий діалог чи маленьку розповідь із 10-30 слів, але так, щоб всі слова починались на одну букву «Г», «М», «О», «П».

Наприклад: Бувало, бідні, багаті баби бурчали, буркотіли, бубоніли, багато балакали,  бо були балакучі.

 Колись край куща калини  кривенька качечка каламутила калюжу - купалась. Качки коло качечки крякали, крилами крутили.

 

Жменя теревенів

Смішинки, анекдоти, жарти зі шкільного життя читають учні –вболівальники. Вони витягують папірці з жартами із мішечка та зачитують виразно вголос.

 

  1. Бабуся допомагає Миколці збиратися до школи. Раптом бачить, що у нього брудні руки.
  • Чого це ти не помив їх?  Червоніти  ж будеш у школі, коли перевірятимуть.
  • Не буду, - посміхається Андрійко. – Сьогодні я черговий. Сам перевірятиму.

 

  1. Вчителька питає учня:
  •       Сергійку, чому це твоя мама не була на батьківських зборах?
  •       Я їй не сказав.
  •       Чому?
  •       Бо кожного разу, коли вона побуває на них, у неї болить голова.

 

  1. На уроці малювання вчителька запитала в Петька:
  •       Що це таке зображено на твоєму малюнку?
  •       Пустун Юрко, який впав з дерева.
  •       Дерево-то я бачу, а де ж Юрко?
  •       Він вдарився і побіг додому.

 

  1. Класний керівник запитує учня 2-го класу:
  •      Як треба зберігати підручник, щоб він був завжди новим і чистим?
  •      Краще його зовсім не носити до школи, - відповів учень.

 

  1. Коля написав у своєму творі: «Хребет – це довга і велика кістка. На його верхньому кінці стримить голова, а на нижньому я сам».

 

  1. – Ти вже повчив уроки, - питає дідусь онука.

     - Якщо  йти до магазину, то ще ні, а якщо на стадіон, то вже.

 

  1. Учитель запитав Андрійка:
  • Ти вдома розповів про двійку?

              Андрійко похилив чоло:

  • Аякже… Все, як ви казали!
  • І що батьки тобі сказали?
  • На жаль, їх вдома не було.

 

  1. – Починаю я завжди першим перекличку!

 - А я першим на труді вистругав поличку!

 - А я першим весь урок руку підіймаю!

 - А я … першим на дзвінок з класу вибігаю!!!

 

  1. – Як справи в тебе, Грицю? – пита сестра Марійка.

- Та краще: одиницю вже виправив на двійку.

 

  1.  – Знов одержав двійку? Підтягнись, Андрійку!

     - Підтягнуся! – він гука і … подавсь  до турніка.

 

  1. – Оленко, якого роду «парта»

 -  Якщо Олегова – чоловічого, якщо Тетянчина – то жіночого.

 

  1.  – Як на твою думку, Івасю, слово «штани» однина чи множина?

 - Верхня частина в них – однина, а нижня – множина.

C:\Users\Клиент\Pictures\картинки\37935772_289395648477096_2979944689030922240_n.jpg 

  1.  – Чому ми кажемо «материнська мова?

 - Бо мама більше говорить, ніж тато.

 

  1. – Яку фразу найчастіше говорять учні на уроках?
  • Не знаю.
  • Правильно!

 

Конкурс “Таємничий напис”

Часто доводиться потрапляти в ситуації, де без кмітливості не обійдешся.

Завдання: розшифрувати таємничий напис.

“3+12+15     9+11+3+11    -    3+12+15     24+28+11+22+31”.

Відповідь: “Вік живи – вік учись”.

 

 

Конкурс для вболівальників «Хто перший?»

  1. Державна мова України?                                                     (українська)
  2. Слова з протилежним значенням.                                       (антоніми)
  3. Частина мови про ознаку предмета.                                   (прикметник)
  4. Найменша одиниця мови?                                                   (звук)
  5. Знак у кінці питального речення.                                        (знак питання)
  6. Остання частина слова.                                                        (закінчення)
  7. Перша буква у власній назві.                                               (велика)
  8. Наука про звуки мови.                                                          (фонетика)
  9. Розмальоване яйце.                                                                (писанка)
  10.  Головні члени речення.                                                (підмет і присудок)
  11.  Частина слова перед коренем.                                              (префікс).
  12.  Словниковий склад мови.                                                      (лексика)
  13.  Знак у слові В’ячеслав.                                                          (апостроф)
  14.  Символ українців, що оберігає.                                             (оберіг)
  15.  Займенник з однієї букви.                                                      (я)
  16.  Список літер установленого порядку.                                  (алфавіт)
  17.  Зміна букв у корені.                                                                (чергування)
  18.  Розділ науки про правопис.                                                   (орфографія)
  19.  Стиль художньої літератури.                                                 (художній)
  20.  Речення з однією граматичною основою.                             (просте)

 

«Пекельна кухня»

Уявіть, що ви потрапили до ресторану і вам подали меню. Чи варто щось тут скуштувати? (Хто швидше розшифрує, отримає за кожну правильну відповідь по 1 балу).

C:\Users\Клиент\Pictures\картинки\1482931713960_0.jpgМеню І команди                                                  Меню ІІ команди

1. ЛЕМЬНІПЕ                                                      1. ЛІМЦИН

2. ГРЕТНЕВІ                                                        2. АТСЕМНА

 3. ГОЦУБЛІ                                                           3. ИТОКЛЕТ

4. КИНИЧЕКРУ                                                      4. РАВУЗ

5. ЧЕНЯПЕ                                                            5. НИРИКИС

Відповідь:


пельмені

вінегрет

голубці

крученики

печеня

млинці

сметана

котлети

узвар

сирники


 

 

Конкурс із глядачами

  1. Народна назва Пасхи.                                                                 (Великдень)
  2. Найбільша одиниця мови.                                                           ( текст)
  3. У що береться пряма мова?                                                         (у лапки)
  4. Без якої святині зникає народ?                                                   (без мови)
  5. Знак у кінці розповідного речення.                                            (крапка)
  6. Буква без звука.                                                                        (м’який знак)
  7. Правила спілкування.                                                                   (етикет)
  8. Сьомий відмінок нашої мови.                                                     (кличний)
  9. Стиль у науці.                                                                               (науковий)
  10. Розмова двох осіб.                                                                        (діалог)
  11. Чим починається діалог?                                                              (тире)
  12. Частина мови про кількість.                                                       (числівник)
  13. Опис природи.                                                                               (пейзаж)
  14. Слова з близьким значенням.                                                      (синоніми)
  15. Слова спільного кореня.                                                  (спільнокореневі)
  16. Речення з двома і більше граматичними основами.                   (складне)
  17. Нема України без верби і …                                                          (калини)
  18. Другорядні члени речення.                      (додаток, означення, обставина)
  19. Частина мови що діє                                                                      (дієслово)
  20. Документ про середню освіту.                                                        (атестат)

 

Конкурс «Пантоміма»

Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів.

Команда відгадує фразеологізми і пояснює:

І команда          ІІ команда


Водити за носа

Гладити по голівці

Зуб на зуб не попадає

Надувати губи

Ламати голову

Води в рот набрати

Дивитись крізь пальці

Втерти носа

На лобі написано

Гребти гроші лопатою

Лазити рачки

Розкидатися грошима


 

Учень.

 

Перш ніж визначиться переможець серед команд, ми хочемо сказати, що – це гра і, можливо, комусь сьогодні пощастило більше, але ми закликаємо вас здебільшого покладатися на свої знання, збагачувати їх, більше читати, поповнювати словниковий запас, бути грамотними.

 

Учениця.

Яка ж із команд показала найкращий результат?

 Слово надається журі.

Підведення підсумків гри.

 

 

1

 

docx
Додано
25 серпня 2018
Переглядів
911
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку