МЕЛІТОПОЛЬСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №4
МЕЛІТОПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
ВІДКРИТИЙ ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД
ДО ДНЯ УКРАЇНСЬКОЇ ПИСЕМНОСТІ ТА МОВИ
З ТЕМИ
«МОВОЗНАВЧА КАВ`ЯРНЯ «СЛОВО»»
Виконавець:
учитель закладу загальної середньої освіти української мови та літератури
вищої категорії,
«старший учитель»
СЯБРУК Олена Борисівна
МЕЛІТОПОЛЬ-2020
Тема: відкритий позакласний захід до Дня української писемності та мови «Мовознавча кав`ярня «Слово»»
Мета: ознайомити здобувачів освіти із скарбами рідної мови, виховувати патріотичні почуття, інтерес до історичного минулого, прищеплювати любов до рідного слова, повагу до української мови.
Обладнання: картки, скатертини в українському стилі, світлини з висловлюваннями відомих людей про українську мову, горщики, музичний супровід, презентація, відеоматеріали.
Хід заходу
На екрані відеозапис пісні Надії Дерев`яної «Батьківська хата».
Вчитель говорить під супровід української мелодії групи «Любисток»
Учитель. Вітаю всіх присутніх! 9 листопада – свято рідної мови, бо саме завдяки їй ми об'єдналися в один народ, в одну націю, бо як стверджував відомий український письменник Панас Мирний, «найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почуття». Петро Яцик казав: «За добрі знання рідної мови будемо платити великі премії. Те, що дорого коштує, високо й цінується». У престижності премії віддзеркалюється престижність знання рідної мови. А кожна мова складається із слів. Отож Ви присутні на відкритті мовознавчої кав`ярні «Слово».
Звертаю вашу увагу на світлини в нашій залі з висловлюваннями про рідну мову:
А ще у нас є «Куточок споживача»
(ведуча коментує малюнки і підписи до них: який посуд називають «чашкою», «кухликом», «горням»).
Учитель. Сьогодні ми лише відкрились, тому столиків не так багато.
Отже, сьогодні в Мовознавчому меню:
1. Гаряча страва «Смакота в горнятках»
2. Страва-сюрприз «Загадкова нотка»
3. Напій «Фразеологічний коктейль»
4. Кава «І чужого навчайтесь, і свого не цурайтесь»
5. Морозиво з антонімічною начинкою
6. Десерт «Шоколадна поезія»
1. Гаряча страва «Смакота в горнятках»
Учитель: Знати мову, культуру своєї країни повинна кожна освічена людина. Отож, перевіряємо ваші знання з мови та літератури.
1. Скільки букв в алфавіті української мови?
2 Назвіть автора творів “Каменярі”, “Захар Беркут”, «Фарбований Лис»?
3.Розділ мовознавчої науки, який вивчає звуки мови…
4.Чий день народження 9 березня 1814 року?
5.Скільки звуків в українській мові?
6. Опис зовнішності людини…
7. Частина мови, яка позначає предмет і відповідає на питання хто? що?
8. Як називали мандрівних співців-поетів за часи Т.Г.Шевченка…
9. Частина слова без закінчення?
(за правильну відповідь видаються декоративні смаколики).
2.Страва-сюрприз «Загадкова нотка»
Супровід - українська мелодія групи «Любисток»(мінус)
Багата й різноманітна творчість нашого народу. З вікових глибин зринає перед нами фантастичний світ прислів`їв Прислів`ям властива насамперед метафоричність, що ґрунтується на спостереженнях над природою та побутом, а також стислість і чіткість викладу. Отже, прислів`я - це стислі поетичні твори, в основі яких лежить метафоричне запитання.
Усі діти люблять користуватися гаджетами. Отож використаємо їх в наступному завданні. Хай будуть вашими помічниками.
Завдання: здійсніть пошук та закінчіть прислів`я. Відскануйте QR-коди, запишіть захований вислів та поєднайте початок та кінець.
(за правильну відповідь видаються декоративні смаколики).
Супровід – народна українська пісня «Воли» (мінус)
Скарбом в українській мові є фразеологізми.
Завдання: за допомогою жестів передайте зміст фразеологізмів.
(За правильну відповідь видаються декоративні смаколики).
Супровід – народна українська пісня «А зорі, та зорі» (мінус)
Завдання: доберіть до запозичених слів українські відповідники.
(За правильну відповідь видаються декоративні смаколики).
Супровід – народна українська пісня «А зорі, та зорі» (мінус)
Завдання: назвіть антоніми до запропонованих слів.
(За правильну відповідь видаються декоративні смаколики).
Супровід - українська мелодія групи «Любисток»(мінус)
Завдання: відновіть вірш за допомогою малюнка.
Щоб розумним й мудрим стати,
Треба рідну мову ….(ЗНАТИ).
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову (ВЧИТИ)!
Знає кожен з нас чудово —
Не прожити нам без (МОВИ).
Рідна ж мова пелюсткова,
Мудра, світла, (СВІТАНКОВА).
І дзвенить щодня і в свято,
Бо вона така (БАГАТА).
І така джерельно-чиста
Наша мова (ПРОМЕНИСТА).
Чарівна і калинова
Наша мова (ВЕСЕЛКОВА).
В ній такі слова чудові,
Хліб і сіль на (РУШНИКОВІ).
В ній в віках батьки і діти,
Як без мови в світі (ЖИТИ)?
Понад світом хай лунає,
Хай ніхто (НЕ ЗАБУВАЄ)
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, (МАТЕРИНСЬКУ).
Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні, ні в щасливі дні.
Любіть її завжди, пишайтесь!
Хай долі будуть у вас ясні!
(За правильну відповідь видаються декоративні смаколики).
Вчитель: Підрахуйте смаколики! Як добре ви попрацювали! Отож отримуйте справжні смаколики (роздає подарунки) та сертифікат, який засвідчує, що учням 5Д класу присвоєно звання « Почесні відвідувачі кав`ярні «Слово»».
Вчитель. Ось і підійшло до кінця наше свято. Перш за все я хотіла б подякувати вам, дорогі діти, за те, що ви так гарно підготувалися до цього свята. І хотілося б, щоб від сьогоднішнього дня ви залишили у своєму серці хоча б одну краплину любові до рідної мови, щоб ви завжди пам'ятали, про те багатство, яке є у кожного з нас, і багатство це - наша рідна мова.
Звучить «Гімн українській мові»
То ж вивчайте рідну мову
Вже тепер з маленьких літ.
Українське наше слово
Хай звучить на цілий світ!
Хай лунає мова в світі
Повна сили і тепла,
Не цурайтесь мови, діти,
Не замульте джерела!
У процесі жвавої роботи…
Щасливе та смачне закінчення зустрічі в «Кав`ярні «Слово»»