Тема: Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертаннях
Мета:
-формувати предметні компетентності: поглибити знання чнів про звертання; удосконалити вміння знаходити звертання в реченні, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати навички зв'язного мовлення , зокрема з використанням звертань;
- формувати ключові компетентності:
• спілкування державною мовою: володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;
• інформаційну:застосовувати інформаційно-комунікаційні технології, аналізувати мовні явища, розвивати медійну грамотність;
• комунікативну: формувати мовлєннєву компетентність особистості, уміння доводити власну думку;
• соціальну й громадянську: формувати навички роботи в парах, співпраці з іншими; усвідомлювати важливість правил етикету в суспільному житті;
• здоров'язбережвальну: враховувати вплив слова на психічне здоров'я людини
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь
Прийоми: «Мікрофон», Передбачення», «Поетична мозаїка», «Словесне гроно», робота в групах парами, прийом «Вибір», «Мовознавчий трансформер»
Обладнання: відеоролик про Україну, презентація, підручники, картки
Тема: Звертання поширені й непоширені. Розділові знаки при звертаннях
Мета:
-формувати предметні компетентності: поглибити знання чнів про звертання; удосконалити вміння знаходити звертання в реченні, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати навички зв’язного мовлення , зокрема з використанням звертань;
- формувати ключові компетентності:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь
Прийоми: «Мікрофон», Передбачення», «Поетична мозаїка», «Словесне гроно», робота в групах парами, прийом «Вибір», «Мовознавчий трансформер»
Обладнання: відеоролик про Україну, презентація, підручники, картки
Епіграф:Україно моя, я для тебе у світі живу
Д.Павличко
Хід уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1.Створення сприятливої атмосфери
Звучить тиха лірична музика. Демонструється відеоролик про Україну
Слово вчителя. У світі нема нічого дорожчого, як рідна Вітчизна, бо вона дала нам крила для польоту, відкрила цей чарівний дивосвіт. Україна – це наш рідний край, наша дорога й мила Вітчизна, земля, де ми народились, уперше побачили й пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову. Це золото пшеничних полів, вишневі сади. Це гори Карпати і широкий Дніпро-Славутич, що несе свої води в Чорне море, калина в дворі, верба край дороги.
У всіх людей одна святиня
Куди не глянь, де не спитай
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині край
-Про яку святиню йде мова у вірші? (Звучать відповіді дітей)
- Сьогоднішній урок миприсвячуємо Україні – це край, де жили наші діди й прадіди, де живемо ми. (Оголошуємо епіграф уроку)
2. Мотивація навчальної діяльності
Бесіда за епіграфом:
-Які думки викликав у вас епіграф?
-Що для кожного з вас значить Україна?
- Скласти асоціативне гроно до слова «Україна»
Учитель: Це соціокультурна змістова лінія . А якою буде мовна тема нашого уроку, ми спробуємо визначити, прослухавши віршованірядки:
Є в нашій мові прекрасні зверання,
Добрі і щирі, чудові слова
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива
«Передбачення» : обговоріть у парах протягом кількох секунд тему уроку й озвучте її. (Оголошується тема Сл.№1)
3. Повідомлення теми, мети уроку
-Сьогодні ми не просто учні, а мовознавці, які повинні знати, -уміти, -ціну вати (Сл.№2)
ІІ. Операційно-пізнавальний етап
1.Пошук інформації. Спостереження над мовним матеріалом
Учитель. Любі друзі! Сподіваюся, що сьогодні ми зуміємо заповнити чисту сторінку нашого уроку глибокими знаннями. Закликаю вас до плідної праці.
-Чи є слова не пов’язані з членами речення?Яка їх роль?
-Якою частиною мови виражене звертання?
- Форму якого відмінка має?
Висновок
Учитель. Ми отримали знання для захисту дисертації на тему «Звертання. Розділові знаки при звертанні» (учнівський виступ, який супроводжується презентацією. Сл. № 3,4,5,6 )
Учитель Настановою для подальшої роботи стануть слова Гете: «Недостатньо тільки отримати знання, потрібно вміти їх використовувати на практиці»
2. Пояснювальний диктант (записати речення, пояснити вживання розділових знаків)
Повій, вітре тихесенький, з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю. Благословенна будь ти, земле. Україно! Ти для мене диво. Я напоїти силою своєю хотів би пісню, земле ти моя.
3.Робота в групах парами
І гр. Списати речення й підкреслити звертання. Визначити їх будову.
Чи я до тебе,Україно, приб’юсь, мов крапля у Дніпро. Мир і любов неси для планети, Україно. Зоре моя вечірняя, зійди над горою. Для кожного з нас, дорога Україно, ти у світі одна.
ІІ гр. Списати речення, вставити пропущені розділові знаки. Підкреслити звертання, визначити їх будову.
Прости мені кохана Україно. Україно ти моя молитва. Я чую твій голос моя Україно. Земле рідна Мій мозок світліє, і душа ніжнішою стає.
ІІІ гр. Перебудувати й записати речення, щоб відповідало схемам.
Кожному дорога й мила рідна земля
Українці люблять свою державу. Впевнено іде до щастя й волі рідна Україна. Гримить моя пісня на всім українськім роздоллі.
Країна, Вітчизна, отчий дім, держава, Батьківщина, рідна земля, рідний край
ІІІ. Рефлексійно-оцінювальний етап
1.Прийом «Вибір» На уроці мені було…( підкресліть потрібне):
Весело Відчував себе Була нагода показати себе
Нудно, скутим , якнайкраще,
спокійно, активним, розкрити свої здібності,
цікаво, пасивним, не міг проявити себе
комфортно байдужим хотів би брати участь
у подібних заходах
2.Поставте, будь ласка, оцінку за урок своєму вчителю. По можливості прокоментуйте.
Домашнє завдання
Тема: Кома між однорідними членами речення 8 клас
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Прийоми:«Актуальне інтерв’ю», творче моделювання, «Віртуальна екскурсія», «Митник», «Плюс-мінус-цікаво»,
Обладнання: презентація, музичний супровід, слайд-шоу, зошити.
Епіграф: За розлуками слухаю,
за вітрами згадую,
що і словом, і родом я
із поліського краю
М. Сингаївський
Хід уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1.Емоційна готовність до уроку. Автотренінг.
Учитель. Покладіть руки на парту. Заплющіть очі та промовляйте:
Я - школяр
Я – особистість творча
Я міркую, замислююсь
Я хочу знати
Я зможу сьогодні добре працювати
Я бажаю успіхів на уроці однокласникам
2.Мотивація навчальної діяльності
3.Повідомлення теми, мети уроку. (Мету уроку учні визначають самостійно)
План роботи
ІІ.Операційно –пізнавальний етап
1.Робота з епіграфом
2. Студія «Науковий центр». Презентація «Кома та відсутність коми між однорідними членами речення»
3.Лінгвістичне дослідження.Робота з текстом «Рідний край» (За І. Цюпою)
Дорога серцю земля батьків і прадідів наших. Оспівані в піснях народних безмежні степи, зелені ліси й долини, високі блакитні небеса! Хіба є що на світі дорожче за Вітчизну?
Рідний дім, дорога батьківська хата, гостинна ласкава оселя. Вони входять у нашу свідомість разом із материнською колисковою піснею.
Тут ти народився, уперше побачив світ, уперше ступив крок.
І це –твоя Батьківщина, що бере свій початок від батьківського порога, від материнської пісні.
Учитель. Батьківщина для кожної людини розпочинається там, де вона народилася, де проходять найкращі роки її дитинства, юності. Для нас маленькою батьківщиною є поліський край. І ми маємо дбати про цю прекрасну частинку землі, оберігати її, турбуватися про красу її просторів.
5.Віртуальна екскурсія Поліською Швейцарією(Слайд-шоу. Під музичний супровід виступ учнів-екскурсоводів, які знайомлять із чарівними куточками)
6.Творче моделювання. Твір- мініатюра на тему: «Мій образ рідної землі» для активізації використання вивчених конструкцій речень. Використати прислів’я, приказки, підготовлені вдома.
7.Вправа «Митник». Серед речень є зайве. Знайти й вилучити.
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап