Мовознавча вікторина

Про матеріал
Матеріал може бути використаний у позакласній роботі, у роботі мовознавчих гуртків, факультативів.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Криворізький державний комерційно-економічний технікум

 

 

 

Методична розробка

виховного заходу,

присвяченого  Міжнародному дню рідної мови

«Скарби рідної мови»

 

 

 

 

Розробила

викладач  Короткова О.А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг – 2021

Тема:

 

Мета:

 

 

Облад-

нання:

 

Форма

проведе-

ння:

 

Групи:

 

Хід заняття:

 

І. Підготовчий етап. Привітання. Вступне слово викладача:

 

 Рідна мова… У ній мудрість віків і пам'ять тисячоліть, зойк матерів у лиху годину і переможний гук лицарів,  пісня закоханого дівочого серця і крик новонародженого. У мові втілена неосяжна душа народу, його щирість і щедрість, радощі й печалі, піт і кров, труд і сміх, його безсмертя. Український письменник Сергій Плачинда так сказав: «Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий в світі, без тебе – перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у імлу небуття. Твердине моя і захисток, і гордість, і розрада в годину сумну. Люблю тебе і в гніві, коли ти клекочеш,  як вулкан, і гримиш громами на ворогів, і вбити можеш словом єдиним, як блискавкою. Люблю і твою ніжність, ласкавість, лагідність, коли ти одним-однісіньким словом зігріваєш, мов сонце, і підносиш над хмарами та між зорі, повертаєш до діяння, до життя, наснаго моя і мудрий вічний вчителю мій!» Прекрасні слова, пройняті правдою, добром та красою. Напевне, не вистачить життя, щоб переплисти увесь мовний океан української культури. Та ми сьогодні спробуємо здобути хоча б невелику часточку його скарбів.

 Оголошення теми і мети заняття.

 Звернення уваги на дошку, коментування її оздоблення.

 

ІІ. Основний етап.

 

 Викладач пропонує студентам  розділитися на дві команди, назвати їх. За кожну правильну відповідь команда отримує бал. Переможниця – та, в якої найбільше балів. Експертна комісія з трьох осіб слідкує за розподілом балів та перебігом вікторини в цілому.

Запитання-жарти:

 

  1. Як із звичайного горщика з квіткою зробити квітчастий трав’яний килим? (Змінити перший звук: вазон-газон).
  2. Чим відрізняється місце, де ростуть кавуни і дині, від високої вежі? (Одним звуком: баштан - башта).
  3. Як перетворити кімнатну настільну гру в дуже велике число ? (Замінити перший звук: більярд-мільярд).
  4. Чи можна один з днів тижня зробити дуже примхливим ? (Можна, замінивши перший звук: середа-вереда).
  5. Чи можна мінерал, з якого виготовляють фосфатні добрива, змінити так, щоб виникло бажання їсти? (Можна – апатит - апетит).

 

Підбір прикметників:

 

  1. Замініть кожне слово прикметником м’якої групи, дібравши синоніми слів безмежний, безконечний (безкраїй, безкрайній); братерський, товариський (братній, дружній).
  2. Замініть одним словом: той, що триває багато років, довгі роки (довголітній); той, що буває перед світанком, сходом сонця (досвітній); той, що задовольняє щось, відповідає якимсь потребам (достатній); який розташований навколо (навколишній); який не є членом цього колективу, чужий (сторонній); що стосується мистецтва, відтворення дійсності в образах (художній).
  3. Поясніть смислову різницю між прикметниками дружний і дружній. (Дружний – зв’язаний дружбою, взаємною прихильністю, згодою, довірою, відданістю; який проходить погоджено, злагоджено, бурхливо, швидко тощо; дружній – належний другові; заснований на дружбі, взаємній прихильності, довірі, доброзичливості).
  4. Виконайте переклад на швидкість: всемирный, дорожный, обратный, вдохновенный, существенный, предубеждённый, сверхестественный, обоюдоострый, раннецветущий, отчётно-выборный, волнисто-изогнутый (всесвітній, дорожній, зворотній, натхненний, істотний, упереджений, надприродний, двосічний, ранньоквітнучий, звітно-виборний, хвилясто-зігнутий).

 

Підбір іменників:

 

  1. Підберіть  якнайбільше незмінюваних іменників.
  2. Відгадайте, про які іменники йдеться: назва деяких контор, відділів, установ (бюро); шоколадне дерево (какао); найменший у світі птах (колібрі); різновид капусти з товстим кулястим стеблом (кольрабі); окреме відділення у пасажирському вагоні (купе); виконання музичного твору одним інструментом або співаком (соло); щит із світловими показниками на стадіоні (табло); розділовий знак (тире); улюблене заняття на дозвіллі (хобі).
  3. Відгадайте загадки: Чорний Іванчик – дерев’яна сорочка, де носом поведе, там слід кладе. (Олівець). Яке місто літає? (Орел). Яке місто найкисліше (Кисловодськ). У воді родиться, та води боїться. (Сіль). Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко). Чорний віл усіх людей звів. (Ніч).
  4. Складіть з поданими іменниками по два речення з таким розрахунком, щоб у першому цей іменник був у прямому значенні, а у другому – в переносному. Наприклад: Чорне море розкинулося неозорим полотнищем. – Співак бачив море голів, у кожній з яких пливли радісні думки. Гори, ріки, ліс, поле, буря, шлях, ворота, вікно, криниця, джерело, стовп, хмара, грім.
  5. Підберіть іменники спільного роду, що відповідають таким визначенням: той (та), хто любить багато говорити. (Базіка). Той (та), хто цурається фізичної, чорної роботи. (Білоручка). Вередлива людина (Варивода). Знавець своєї справи. (Дока). Неслухняна дитина (Неслух).

 

Запитання-жарти:

 

  1.  Які ключі до неба добираються ? (Журавлині)
  2.  Якою голкою не пошиєш сорочки? (Голкою ялини, їжака)
  3.  Чи можна щось відрубати або відрізати без сокири і ножа? (Можна, у значенні «різко відповісти»).

 

Фразеологізми:

 

  1.  Про полохливу людину кажуть, що вона має заяче серце. Пригадайте ще кілька словосполучень з прикметниками у переносному значенні, утворених від назв тварин, птахів. (Лисячий характер, вовча натура, ведмежа послуга, собаче життя, куряча пам'ять, орлиний погляд).
  2.  Продовжіть вираз: бути на сьомому…, грати першу…, одного поля…, ганяти, як солоного…, Гордіїв…, дамоклів…, авгієві…, езопівська…

 

Багатозначні слова:

 

  1.  Відгадайте:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Запишіть якнайбільше словосполучень, що виявляють різні значення слова. Наприклад: м’який шум, м’які риси обличчя, м’який характер, м’яке серце, м’який клімат. Слова: новий, прямий, світлий, вільний, холодний, чистий, тонкий, нести, різати, виходити.

 

Правопис префіксів:

 

  1.  Назвіть слово, вживаючи префікс роз-, без-, пре-, при- чи прі-:
  • такий, що не має кольору (безбарвний);
  • нагріваючи, доводити до рідкого стану (розтоплювати);
  • синонім слів урвище, провалля (прірва);
  • дуже спокійно (преспокійно);
  • антонім слова лагідний (розгніваний);
  • кличка, що вказує на якусь характерну рису (прізвисько);
  • короткий запис, що є поясненням до тексту (примітка);
  • синонім слова поширювати (розповсюджувати);
  • антонім слова відсутній (присутній);
  • трохи посолити (присолити);
  • такий, що не має притулку (безпритульний)

 

Запитання-жарти:

 

23. Хто (що) говорить усіма мовами? (Луна).

24. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).

25. Сидять три коти, проти кожного кота сидить два коти. Скільки всього котів? (Три).

25. Без чого не можна збудувати хату? (Без стуку).

26. Яке поле не виореш? (Поле зошита).

27. Що в людині найшвидше? (Думка).

28. Що є на світі, куди все влазить? (Голова).

29. З якої миски не можна наїстися? (З порожньої).

30. В яку бочку не можна налити води? (У повну).

31. На небі одна, на землі нема, у баби дві, у дівки нема. (Буква Б)

 

ІІІ. Завершальний етап. Підбиття підсумків, визначення команди-переможниці.

 

Література:

 

  1. Все для вчителя. Інформаційно-практичний бюлетень, 2005, №1.
  2. Саприкіна Л.Ю. Цікавий шлях до рідної мови: крилаті вирази, кросворди, чайнворди. – Донецьк, 1998. – 80с.
  3. Явір В., Колоїз Ж. Українська мова. Завдання для конкурсів, олімпіад, факультативів. Кривий Ріг, 1995.
docx
Додано
19 листопада 2022
Переглядів
874
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку