Презентація "Основні види складнопідрядних речень"

Про матеріал

- ознайомити учнів з основними видами складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами;

- формувати вміння знаходити складнопідрядні речення: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами, визначати головну й підрядну частини, класифікувати складнопідрядні речення за значенням.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з’ясувальними, обставинними підрядними частинами. Урок української мови9 клас

Номер слайду 2

Пригадаймо: Складнопідрядне речення - це речення, що складається з двох або більше частин, одна з яких - головна, інша — залежна. Від головної частини до залежної (підрядної) можна поставити питання, наприклад: Мій товариш сказав, (що?) що саме рояль — король оркестру. [...], (що...). Незабаром ми вийшли на простору галявину, (яку?) де було безліч гарних квітів. […], (де…)Коли починає звучати класична музика, я стаю ніби добрішим. (коли?) (Коли...), [... ]. Саме за допомогою поставленого питання з’ясовуємо, які змістові відношення між головною та підрядною частинами.

Номер слайду 3

Підрядна частина приєднується до головної за допомогою сполучників або сполучних слів.

Номер слайду 4

Спостереження{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}додаток. Обов’язково дочекайтеся, (чого?) коли в Ялті зацвіте гліцинія. означення. Зачекай біля фонтану, (якого?) що біля Львівського оперного театруобставина. Наша сім’я поїде до Одеси, (за якої умови?) якщо розпогодиться. Чи логічною є думка, що підрядні частини відповідають на питання другорядних членівречення?

Номер слайду 5

Види складнопідрядних речень. За значенням складнопідрядні речення поділяють на три основні види з підрядними частинами: означальними, з’ясувальними й обставинними. Питання означень(Який? Чий? Котрий?)Питання додатка (непрямих відмінківхто? що? кого? чого? та ін.)Питання обставин (як? де? коли? з якою метою? з якої причини? та ін.)

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Означальні та з’ясувальні підрядні частини пояснюють слово або сполуку слів у головній частині, а обставинні пояснюють усе головне речення, наприклад:1. Мої батьки найбільше люблять парки, у яких є фонтани (які парки? у яких є фонтани — означальна частина пояснює додаток у головній).2. Але мені сказали, що сьогодні ми підемо до озера (сказали про що? що сьогодні мипідемо до озера — з’ясувальна частина пояснює присудок у головній).3. Шум моря стає чутним, якщо під’їхати ближче до набережної (якщо поставити питання тільки від присудка стає чутним, то не буде зрозуміло, що саме стає чутним, якщо під’їхати ближче до набережної — отже, підрядна обставинна частина пояснює зміст усієї головної).

Номер слайду 11

Виконання завдань. Визначте речення: а) з підрядною частиною, що відповідає на питання додатка; б) з підрядною частиною, що відповідає на питання означення; в) з підрядною частиною, що відповідає на питання обставини. Написати номер речення та відповідну букву поряд.1. Пройди усі шляхи, що має їх життя.2. Душу, тіло ми положим за нашу свободу і покажем, що ми, браття, козацького роду. 3. Я думкою лину, мій батьку, до тебе, щоб розвіяв ти тугу, додав мені сил!4. Благословенна наша вся родина, яка тернистий шлях пройшла до волі.5. Горжуся, що батькові руки святі мене зігрівали і гріють в житті.6. Я розправляю над землею крила над рідною, де я ходить навчивсь.7. В краю дитинства я стежок шукаю, якими ніби вчора ще ходив.

Номер слайду 12

Виконання завдань Запишіть складнопідрядні речення. Визначте вид складнопідрядного речення, визначте засоби зв’язку у реченні, накресліть схему.1. Коли трапилась аварія поїзда під Бахмачем і клітка мандрівного звіринця поламалась, виплигнув лев на волю. 2. На другий день казали вже, що ненадовго пощастило йому звільнитися з клітки. 3. Тут над левом пора поставити крапку і перейти до описання домашніх тварин, які живуть навколо мене скрізь.4. Ми глянули з батьком один на одного і зразу догадались, що діло наше програне. 5. Було се в далекі старі часи, коли ми не мали ще здорового розуму. 6. Архітектура досягла розквіту вже в Стародавній Греції, де з’явилася система планування міст.7. Варто лише поглянути на будівлю — і можна сказати, коли її зведено.

Номер слайду 13

Виконання тестових завдань 1. Складним реченням є речення: А) яке містить у собі одну граматичну основу, є поширеним і двоскладним;Б) яке містить у собі одну граматичну основу і є ускладненим (звертанням, вставними словами, вигуками тощо);В) яке складається з двох чи кількох простих речень, об’єднаних в єдине ціле за змістом та інтонацією;2. Складні речення поділяються на: А) сполучникові, безсполучникові та речення із різними видами зв’язку (сполучниковим і безсполучниковим);Б) поширені і непоширені;В) повні і неповні.3. Складнопідрядним називається таке складне сполучникове речення: А) яке складається з двох або більше простих речень, кожне з яких ускладнене звертанням, вставними словами, однорідними членами речення тощо;Б) яке складається з двох синтаксично нерівноправних речень;В) яке складається з двох і більше синтаксично рівноправних речень;

Номер слайду 14

4. Вкажіть, з яких частин складається складнопідрядне речення: а) головного та підрядного (або кількох підрядних); б) двох чи більше рівноправних; в) двох чи більше незалежних; 5. Вкажіть, від якої частини складнопідрядного речення ставиться питання? а) підрядної; б) граматичної основи; в) головної. 6. Складнопідрядним реченням із підрядним означальним є таке складне речення, в якому: А) залежна частина роз’яснює зміст одного із членів головного речення; Б) залежна частина вказує на спосіб або ступінь дії головного речення; В) залежна частина пояснює той чи інший головний або другорядний член головної частини, виражений іменником чи іншою частиною мови у значенні іменника.

Номер слайду 15

7. Установити відповідність. 1. підрядне означальне 2. підрядне з’ясувальне 3. підрядне обставинне А У нас був пес, якого звали Пірат . Б Одного разу у Борзні на ярмарку, де батько продавав дьоготь, він загубився. В Тижнів через п’ять ми побачили, як вулицею біжить Пірат, зморений, худющий.

Номер слайду 16

Підсумок уроку Рефлексія « Незакінчене речення» (Ялинка )повторив...навчився…на уроці я зрозумів…усвідомив…сподобалося …не сподобалося …мені було важко …було легко …було цікаво …

Номер слайду 17

Домашнє завдання: Опрацювати теоретичний матеріал § на с. Вивчити правила за підручником, впр.

Номер слайду 18

Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.9
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
4.9
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 12
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Vlasyk Nataliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гвоздецька Лариса Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Старко Ганна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Олійник Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Гуськова Вікторія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. гадюкова вікторія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Буц Надія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Литвинова Надія Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Устенко Наталія Володимирівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  12. Жилка Поліна Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 9 відгуків
pptx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
21 листопада 2022
Переглядів
47106
Оцінка розробки
4.9 (12 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку