Мовознавча вікторина на тему: "Світ слова"

Про матеріал

Позакласний захід з української мови спрямований на повторення та закріплення знань учнів з лексикології, фразеології, морфології, синтаксису, формування усного і писемного мовлення школярів, збагачення їхнього словникового запасу, виховування культури мовлення учнів, любові до української мови, поваги до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу.

Перегляд файлу

Мовознавча вікторина «Світ слова»

Мета заходу:  повторити і закріпити знання учнів з лексикології, фразеології, морфології, синтаксису; вдосконалювати навички учнів, формувати усне і писемне мовлення школярів, збагачувати їхній словниковий запас; розвивати  розумові та мовленнєві здібності дітей, їхнє мислення, пам'ять, увагу, спостережливість, кмітливість; виховувати культуру мовлення учнів, любов до української мови, до рідного краю, повагу до народної мудрості, почуття колективізму, згуртованості, відповідальності за спільну справу.             

Форма проведення: мовознавчий конкурс.

Обладнання: картки, дидактичні матеріали.

Хід заходу

І. Вступна частина.

(Звучить запис пісні «Гімн українській мові»).

Добрий день, дорогі друзі.

Я рада вітати вас на вікторині, що присвячена Дню писемності та мови.

Однією із найчисленніших мов слов'янського походження є українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!

О слово рідне!

Пращура молитво,

Громи Перуна, Велеса поля,

Софія Київська — творіння Ярослава —

Слов'яномовна, праведна земля!

O слово рідне!

Подарунок мами,

I пісня ніжна, і розрада нам.

Я всім на світі з вами поділюся,

Та слова рідного нікому не віддам.

Отже, пропонуємо сформувати дві команди.

Є пропозиція обрати журі.

ІІ. Основна частина.

Команди готові? Почнемо перший конкурс — «Розминка».

Розминка

З букв одного слова складіть і запишіть інші слова.

І команда:

ІІ команда: 

(Звучить запис пісні «Рідна мова»).

Продовжіть фразеологізм

Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.

Більше слухай, а менше говори.

Умій сказати, умій і змовчати.

Шабля ранить тіло, а слово — душу.

Хто людей питає, ….

Учення - світло, а …

Хто рано встає, …

Слово до слова - …

Картинки по запросу ребуси самостійні частини мови

Бліц

1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)

2. Скільки голосних в українській мові? (6)

3. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)

4. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)

5. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)

7. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?  (Вигук)

8. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)

10. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)

11. Рід іменника «сирота».(Спільний)

13. Слово, що вживається лише в певній місцевості. (Діалектизм)

15. Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)

17. Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)

19. Головні члени речення. (Підмет і присудок)

20. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

21. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)

22. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)

23. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)

25. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)

30. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)

31. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)

33. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)

34. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)

38. Поставте іменник «мати» у З.в. (Матір)

39. Назвіть слова з префіксом прі -. (Прізвисько, прірва, прізвище)

41. Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)

43. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)

44. Частина слова без закінчення. (Основа слова)

Відео-прецентація «Цікаві факти про українську мову»

«Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає»

Вимовити скоромовку.

І команда:            Босий хлопець сіно косить,

                              Роса росить ноги босі.

ІІ команда:           Бабин біб розцвів у дощ,

                              Буде бабі біб у борщ.

 

«Хто  швидше?»

Із поданих літер скласти слово.

І команда:   А, Н, Л, А, О, И, К, В  (Калинова)

ІІ команда:  С, О, Л, О, В, Ї, Н, А (Солов’їна)

Складіть і запишіть з поданих слів прислів’я про мову.

І команда:  Лине, серця, до, а, не, слово, стріла (Слово не стріла, а до серця лине)                  

ІІ команда:  Хліб, а, слово, на ,обід, бережи, на, відповідь (Хліб бережи на обід, а слово – на відповідь)

 

«Утвори слово».

А зараз наступний конкурс. Вам потрібно з двох слів утвориш одне, використавши всі букви двох слів і не добавляючи інших букв.

За кожне слово команда отримає 1 бал. Якщо команда не справляється з завданням, інша команда має змогу назвати це слово і отримати 1 бал.

Вода + ринг = виноград

Липа + нота = антилопа

Він + дичка = дівчинка

Раса + полька = парасолька

Вежа + дар = держава

Зіниця + зал = залізниця

 Риба + барс = барбарис

 

Орфографія Де потрібно, вставте пропущені літери або знаки

Прої_зний, шіс_надцять, уман_ський, здоров_я, св_ято, жовто_гарячий, кіс_лявий, кін_чик, маркв_яний, жмен_ці, черв_як, тиж_невий, балас_ний, збіж_я, знан_я, сміє_я, таріл_ці, студен_ський, пір_я, моли_я, сіл_ський.

 

Конкурс «Показуха»

Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів. Команда відгадує фразеологізми і пояснює

Водити за носа

Гладити по голівці

Зуб на зуб не попадає

Надувати губи

Ламати голову

Води в рот набрати

Дивитись крізь пальці

Втерти носа

На лобі написано

Гребти гроші лопатою

Лазити рачки

Розкидатися грошима

Мовознавчі загадки

Загадки про частини мови

- Відгадайте загадки та назвіть частини мови.

Всі на світі добре знають,

Що предмет я означаю.

- Хто чи що, - ви запитайте

І про мене все дізнайтесь.

Я істота й неістота:

Парта, зайчик, дошка, котик.

Маю рід, число й відмінок

І чотири аж відміни.

Хто я? знайте достеменно:

Називаюсь я – … ( Іменник).

Я веселий і звабливий,

Гарний, милий і красивий,

Несказанний, незрівнянний;

Маю ступінь порівняння.

Я відносний чи присвійний,

А чи якісний незмінно.

Відповім я залюбки

На питаннячко – який?

Маю ознаку предмета,

Називаюсь я … (Прикметник).

Я, відомо, дуже знатний,

Кількість можу означати,

І порядок при лічбі

Підкажу мерщій тобі.

Чи який, чи котрий, скільки –

Запитай мене лиш тільки.

Щоб не буть багатослівним,

Називаюсь я … (Числівник).

Я розрядів вдосталь маю

І предмет я означаю,

Його ознаку чи кількість

Ви вчіть про мене тільки.

Особовий я й зворотний,

І питальний, і відносний,

Заперечний і вказівний,

Означальним можу бути,

Варто все це не забути.

Частіш згадуйте про мене,

Називаюсь я … (Займенник).

Дуже я люблю всі дії

І що хочеш, я умію.

Є у мене вид і час,

Спосіб маю повсякчас.

Лиш учіть мене сумлінно,

Озовусь я неодмінно.

Вмію діяти чудово,

Отже звусь я – … (Дієслово).

Чим від інших я відмінний,

Тим, що є я сам незмінний.

Розібратись як детально,

Моє значення загальне –

Це найперш ознака дії:

Швидко їде, тихо мріє,

Чи ознака ще ознаки:

Дуже добре, надто м’яко.

А чи ознака предмета:

Це – по-київськи котлета.

Я скажу вам тут дослівно –

Називаюсь я … (Прислівник).

Я така частина мови,

Що належить до службових.

Я буваю лиш одним:

Похідним – непохідним.

Задля, посеред, із-за,

До, над, крім, в, під, по, за.

І для мене це знаменно,

Що всі звуть мене …(Прийменник).

Я важливий, що й казати,

Можу вміло пов’язати

Однорідні члени чинно

Й складних речень теж частини.

А, але, і – я сурядний,

Що, немов, як, щоб – підрядний.

Скрізь пишусь я досить влучно,

Називаюсь я … (Сполучник).

Я буваю, безперечно,

Формотворча, заперечна,

Чи модальна – тільки лише

Без уваги не залишусь.

Хай, нехай, не, ні, ані –

До вподоби що мені.

Точно, власне, мов чи наче –

Дуже гарна я одначе.

Вчіть усі мене, будь ласка.

А зовусь я просто … (Частка).

Я емоцій стільки маю,

Почуття я виражаю:

Ой, ай, о, ого, іч? Ух,

Аж захоплює вмить дух!

А чи окрик, чи звертання,

Чи ще, власне, спонукання:

Гей, агов, геть, марш, ціп-ціп –

Волевиявлення ці.

Ще наслідувати можу

Голоси тварин я гоже:

Няв, ж-ж, пугу, ку-ку,

Гав, ко-ко, кукуріку-у.

Скрізь кручусь, неначе дзиґа,

Маю йменнячко я … (Вигук).

(Звучить запис пісні «Українська мова плюс»).

 

Морфологічні ребуси

Ребус 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Синтаксично-пунктуаційні загадки

Маленька, менша від мачини,

Ніз ким не стану на борню.

А при читанні, коли треба,

й людини мову зупиню.  ( Крапка).

Злита з хвостиком ця крапка,

Невелика, власне, лапка.

Робить паузу, всім знайома.

Як вона зоветься?    (Кома).

Що за знак – стрункий, мов спис,

він над крапкою завис,

спонука до поклику.

Хто ж бо він? -   (Знак оклику).         

Не треба, друже, тут сушити мізок,

Бо дуже легко й відгадати й так:

Прямої лінії малесенький відрізок –

Між слів у мові граматичний знак.

Що це таке? -    (Тире).

Загадки-запитання, загадки-жарти

1. Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи).

2. На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера „Б").

3. Коли дурень розумний? (Коли мовчить).

4. Що в хаті щодня цілують? (Чашку).

5. Що це за гість, що сам себе їсть? (Свічка).

6. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві).

7. У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому).

8. Що в людині найбистріше? (Думка).

9. Що за трава, що й сліпий знає? (Кропива.)

10. На що борошно в млині падає? (На купку).

11. Що посеред землі стоїть? (Літера „М").

12. Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три).

ІІІ. Заключна частина.

Мабуть, прийшов час висловити свої думки журі і підвести підсумок українського гравіккону — назвати прізвище переможця.

 (Журі визначає і нагороджує переможців вікторини).

Дякуємо. Сподіваємося, що наша зустріч допомогла вам оцінити скарби рідної мови.

Мова рідна звучить, наша мова —

Шум гаїв, шелест ниви у ній,

Кобзи пісня тривожна, діброва

У Дніпра неспокійний прибій.

В ній душі глибина і прозорість,

Наша пісня і дума жива.

І суворість, і ніжність, і совість —

Уся історія в ній проплива.

України великої слово —

Скарб, народом перейдених літ.

Багатій, розбруньковуйся, мово,

Неосяжний чаруючий світ.

 

 

docx
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
3674
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку