Контрольна робота з української мови з теми "Односкладне речення"

Про матеріал

Контрольна робота складається з чотирьох варіантів. В кожному варіанті містяться різнорівневі завдання: І рівень - тестові завдання, ІІ рівень - завдання з текстом, ІІІ рівень - завдання на відповідність і останній - синтаксичний розбір речень.

Перегляд файлу

Контрольна робота з української мови

Односкладні речення

Варіант 1

І рівень

  1.                 Яке речення є односкладним?                    0,5б

А) це речення, у якому пропущений головний або другорядний член або кілька членів одночасно;

Б) це такий тип простого речення, організуючим центром якого є один головний член речення – підмет або присудок;

В) це мінімальна інтонаційно і граматично оформлена одиниця мовного спілкування  з обома головними членами речення.

  1.                 Яке із даних  речень є означено-особовим?                                   0,5б

А) Не рубай тої гілки, на якій сидиш.

Б) Пам’ятаю правічний спокій полів.

В) Рідний край! Дорога серцю земля батьків і прадідів наших .

  1.                 Яке із даних  речень є неозначено-особовим?                             0,5б

А) Колись волосся мили в кип’яченій воді, додаючи любисток, м’яту, ромашку, кропиву, корінь лопуха, бруньки берези, звіробій.

Б) Святковий одяг, рядна, подушки, сорочки, намисто.

В) Любіть Україну, як сонце любіть...

  1.                 Яке із даних  речень є безособовим?                                          0,5б

А) З яру тягнуло холодом.

Б) Ранок дихав морозом.

В) Розказали нам про війни та чвари.

  1.                 Яке речення із даних є неповним?                                                             0,5б

А) Тиша на Дніпрі.

Б) У тебе зараз вигляд наполоханого зайця.

В) Не місце красить людину, а людина – місце.

  1.                 Яке із даних  речень є узагальнено-особовим?                                                             0,5б

А) Вік живи – вік учись.

Б) Такого в Україні ще не знали.

В) Погуляю понад морем та розважу своє горе.

ІІ рівень

7.Випишіть із тексту називні речення. Підкресліть у них граматичні основи.        1.5 б

Пізня осінь. Вечоріє. Сонце торкається чорного небосхилу. Гори і долини огортає чорна мла. В степу тихо, тихо. Зачаровані красою рідної природи, стоїмо на високій могилі. Дихається вільно і легко. Краса, простір, воля. Перед нами розкинулись села,  на видноколі – ліс.

8.Переробіть двоскладні речення на односкладні                   1,5 б

1. Господарі нас зустрічали хлібом і сіллю. 2. Я так люблю, мов сонце, материнську мову. 3. З будинку віє теплий спокій.

ІІІ рівень

9.Установіть відповідність між односкладними простим реченням і його видом.                       1,5 б
 


1) Узагальнено-особове;
2) неозначено-особове;
3) безособове.

 

 

А. Щоб пізнати людину, треба з нею мішок солі з’їсти (Народна творчість).
Б. Кричали до Бога, до чорта, до людей (В. Винниченко).
В. Тим часом розвиднялось, світало (М. Рильський)
Г. Ніч. Ясна ніч.


10.Установіть відповідність між виділеними словами в односкладному реченні і другорядним членом, яким вони є.                                                      1,5 б
 


1) Додатком;
2) обставиною;
3) присудком.

 

 

А. Чумацький шлях долали і долаємо, бо нам пройти судилося цей  шлях (Є. Гуцало).
Б. Вам не втекти від правди суду ні в небесах, ні на землі (В. Сосюра).
В. Герой користі не шукає зроду (Леся Українка).
Г. Не можна судити про людину з першого погляду.


ІV рівень

Зробіть синтаксичний розбір речень.

1.Півсвіту об’їду, пройду крізь вогонь і воду.  1,5 б

2.У сутінку стрункі тополі закучерявило в тумані. 1,5 б


 

 

Контрольна робота з української мови

Односкладні речення

Варіант ІІ

І рівень

  1.                 Яке речення є неповним?                           0,5б

А) це речення, у якому пропущений головний або другорядний член або кілька членів одночасно;

Б) це такий тип простого речення, організуючим центром якого є один головний член речення – підмет або присудок;

В) це мінімальна інтонаційно і граматично оформлена одиниця мовного спілкування  з обома головними членами речення.

  1.                 Яке із даних  речень є означено-особовим?                                         0,5б

А) В повітрі тихо, холодно і морозно.

Б) Стук обмерзлого відра.

В) Любіть Україну у сні  й на яву, вишневу свою Україну...

  1.                 Яке із даних  речень є неозначено-особовим?                                  0,5б

А) Вибачайте, люди добрі, що козацьку славу так, навмання розказую, без книжної справи.

Б) Сьогодні співають нових пісень.

В) Потім із моря звуків вирізалися дзвінкі слова пісні.

  1.                 Яке із даних  речень є безособовим?                                              0,5б

А) Хвалою не нагодуєш.

Б) Навколо справді було казково.

В) учителя і дерево пізнають з плодів.

  1.                 Яке речення із даних є неповним?                                                                0,5б

А) Мені було прикро.

Б) Уже час було повернутись.

В) По однім боці хвилювалося жито. А по другім – глиняна круча .

  1.                 Яке із даних  речень є узагальнено-особовим?                                                                0,5б

А) Вересень пахне яблуками, а жовтень - капустою.

Б) Здалеку долинали звуки мелодії.

В) Здобудеш освіту, побачиш більше світу.

II рівень

7.Випишіть із тексту називні речення. Підкресліть у них граматичні основи.           1.5 б

Жнива... На току на тебе струменем ллється живе, тепле зерно. Жнива! Пахне зерном.. у полі, в селі, на кожному подвір’ї, в кожних сінях, хаті – всюди розлиті пахощі зерна. Солодкуваті, щемкі! Житня, пшенична хліборобська пора. На ланах багатоголосий гул моторів, у засіки течуть ріки молодого зерна… Молотять хліб. Духмяний хліб.

8.Переробіть двоскладні речення на односкладні                     1,5 б

1.Я для добрих друзів відчиняю дім. 2. Від городу пахне кріп. 3.На яхті ми швидко добираємося острівця.

ІІІ рівень

9.Установіть відповідність між односкладним простим реченням і його видом. 1,5 б
1) Узагальнено-особове;
2) означено-особове;
3) безособове.

А. І дивно бачити на холодному небі ті завірюхи, коли навколо ще серпнева ніч.
Б. Любіть Україну у сні й на яву, вишневу свою Україну, красу її, вічно живу і нову, і мову її солов’їну.
В. Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі.
Г. Посієш вчасно – вродить рясно (Народна творчість).

10.Установіть відповідність між виділеними словами в односкладному реченні і другорядним членом речення, яким воно є. 1,5 б
1) Додаток;
2) присудок;
3) означення.

А. Прагну сонце бачити в золотому капелюшку (І. Драч).
Б. Можна побачити, що небеса – це тиша твоєї душі (Д. Павличко).
В. Будую мовчання, як зал філармонії (Л. Костенко).
Г. Не бійся досвітньої мли, досвітній вогонь запали, коли ще зоря не заграла (Леся Українка).

ІV рівень

Зробіть синтаксичний розбір речень.

  1. Дурманом віяло з густих заростей. 1,5 б
  2. Припливайте до колиски, лебеді, як мрії.   1,5 б

 

Контрольна робота з української мови

Односкладні речення

Варіант ІІІ

І рівень

1.Виділіть односкладне речення: 0,5 б

   а) Не люблю осінньої ночі.       

   б) Я йшов все далі й далі в глибину лісів. 

   в) Темна хмара озвалася громом  гучним.

  2. Укажіть означено-особове речення: 0,5 б

   а) Тихо в саду, тихо в місті.                     

   б) Смеркалося, огнем кругом запалало.

   в) За правду, браття, єднаймось щиро.   

3. Укажіть неозначено-особове речення: 0,5 б

   а) Там ціле підземне місто спорудили.     

   б) І смеркає, і світає, день божий минає.

   в) Осінь. І така тиха, така ласкава.           

4. Укажіть узагальнено-особове речення: 0,5 б

   а) Тепло мені і спокійно.

   б) Потемніло, завітрило, закрутила курява.

   в) Не хвались, ідучи на торг, а хвались, ідучи з торгу.

5. Укажіть безособове речення:   0,5 б

  а) Субота. Вечір. Череда остання скотилася з зеленого узгір’я.

  б) У хаті було чисто та гарно, як у квітнику.     

  в) Від добра  добра не шукають.

  6. Укажіть називне речення:   0,5 б

   а) За що, не знаю, називають хатину в гаї тихим раєм.

   б) Надворі вже зовсім смеркло.

   в) Спека. Тиша. Спокій.

ІІ рівень

7.Виписати односкладні речення. Підкреслити в них головні члени. 1,5 б

Лагідну людину називали  добродій. В сучасній літературній мові лише з коренем «добр» налічується понад 50 слів (доброчинний, доброчесний, добропорядний тощо). І нині ми, прощаючись увечері, кажемо: «На добраніч!». Дітей виховуємо на основі справедливості (В. Ковальчук).

8.Переробіть двоскладні речення на односкладні                     1,5 б

1.У хаті духмяно пахне солодкий мед. 2. Назбиравши грибів, я швидко повертаюся додому. 3. А словом люди тут рідко багатіють.

ІІІ рівень

9.Установіть відповідність між односкладним простим реченням і його видом. 1,5 б

1    означено-особове

2    неозначено-особове

3    узагальнено-особове 

А   Стану в житті малою хвилиною, чорною гілкою на тополі. (А. Малишко)

Б   Кричали до Бога, до чорта, до людей. (В. Винниченко)

В   За добро добром платять. (Нар. творч.)

Г   Взимку та повесні курінь відчинено з ранку до вечора і цілу ніч. (Григір Тютюнник)

10.Установіть відповідність між виділеними словами в односкладному реченні і другорядним членом речення, яким воно є. 1,5 б
1) Додаток;
2) присудок;
3) означення.

А. Читаю ніч, немовби чорну книгу..

Б. Присвистують, притупують, ще пустяться в танець.

В.До чужої їди солі не клади.

Г.Довгий яр, весь білою черемхою залитий.

ІV рівень

Зробіть синтаксичний розбір речень.

1.Крізь бір до зір прорубую дороги. 1,5 б

2. В чотири здружені руки на обрії програємо живі казки.  1,5 б

 

 

 

 

Контрольна робота з української мови

Односкладні речення

Варіант ІV

І рівень

1.Вкажіть односкладне речення: 0,5 б

   а) Одноманітно вистукували колеса на стиках рейок.   

   б) Люблю  тебе, столице України.

   в) Просто на південь ледь помітно миготіли вогники. 

2. Укажіть означено-особове речення: 0,5 б

   а) Над обрієм сонце звелося.     

   б) Ніч була тиха , беззоряна.

   в) Польовою стежкою з дальніх доріг йду в село і радію сподівній зустрічі.

3. Укажіть неозначено-особове речення: 0,5 б

   а) Дерев’яну підлогу тут, видно, часто поливали холодною водою.

   б) Для добрих друзів відчиняю дім.

   в) Слався, наша Україно.

4. Укажіть узагальнено-особове речення: 0,5 б

    а) Розходились з вокзалу не поспішаючи.        

    б) О, сліз таких вже вилито чимало.

    в) Не вчи орла літати.

5. Укажіть безособове речення: 0,5 б

   а) Чесне діло роби сміло.                           

   б) Тихо і ясно над лісовим озеречком.

   в) Вітер. Осінь глибока.                               

6. Укажіть називне речення: 0,5 б

   а) У нас проханих не люблять.                     

   б) Юно йдемо до мети.

   в) Сутінь вечірньої мли.                              

ІІ рівень

7.Прочитати текст.  Виписати односкладні речення. Підкреслити в них головні члени. 1,5 б

 Нашому поколінню випало складне й відповідальне завдання відродити українську мову, державність, націю. За нас цього ніхто не зробить. Це наш історичний обов’язок. Діймо! (І. Огієнко).

 8.Переробіть двоскладні речення на односкладні                     1,5 б

1.Я йшов все далі й далі в глибину лісів.  2.Темна хмара озвалася громом  гучним. 3.Велике дерево поволі росте.

ІІІ рівень

9.Установіть відповідність між односкладним простим реченням і його видом. 1,5 б

1    неозначено-особове

2    безособове

3    узагальнено-особове 

А   Там ціле підземне місто спорудили. (О. Гончар)

Б   Не хвались, ідучи на торг, а хвались, ідучи з торгу. (Нар. творч.)

В   Надворі вже зовсім смеркало. (А. Головко)

Г   І всі ми як один підняли вгору руки. (І. Франко)

10.Установіть відповідність між виділеними словами в односкладному реченні і другорядним членом речення, яким воно є. 1,5 б
1) Додаток;
2) присудок;
3) означення.

А) Тихо в саду, тихо в місті.                     

Б) Смеркалося, огнем кругом запалало.

В) За правду, браття, єднаймось щиро.   

Г Боїшся сірого вовка – не йди до лісу.

ІV рівень

Зробіть синтаксичний розбір речень.

  1. З гармат по горобцях не стріляють.   1,5 б
  2. У сутінку стрункі тополі закучерявило в тумані.  1,5 б

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. May Dariya_k
    Дайте відповіді,будь-ласка!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
16641
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку