Мовознавчий квест "Мова- то серце народу"

Про матеріал
Мовознавчий квест розроблений до Дня української писемності та мови з метою закріплення знань з української мови, вміння працювати в колективі, постійного пошуку нових методів обробки інформації, розвитку організаторських здібностей, активної пізнавальної та творчої діяльності.
Перегляд файлу

                Мовознавчий квест “ Мова - то серце народу”

Мета: формувати вміння практично застосовувати отримані знання, уміння та навички працювати в колективі; вчити постійному пошуку нових методів обробки інформації, розвивати організаторські здібності, вміння швидко приймати рішення, активну пізнавальну і творчу діяльність; виховувати відповідальність, чесність, толерантність; плекати  любов та повагу  до рідної мови, прагнення вивчати її, досліджувати та збагачувати.

    Обладнання: Конверти із завданнями, маршрутні листи, ілюстрації.

Учасники: учні 4 класу.

Місце проведення: бібліотека.

Правила проведення. У бібліотеці шляхом жеребкування  визначаються  дві  команди  й отримують конверти із завданнями, ознайомлюються з  ними і починають виконувати. Виконуючи завдання, команди діють згідно інструкції. Переможницею стає команда, яка першою дійде до фінішу.

Хід квесту

 Організаційна частина.  

Не запозичена,                                         Співуча мова

Не вкрадена ніким.                                  Житиме віки

Нізвідки не привезена,                            І не замовкне

А наша.                                                     Пусткою назавше.                             

 Вступне слово бібліотекаря.

9 листопада - День української писемності та мови.

 Це свято було встановлено Указом президента України від 6-го листопаду 1997-го № 1241/97 і відзначається щороку на честь українського літописця Нестора - послідовника творців слов’янської писемності Кирила та Мефодія. Дослідники вважають, що саме з преподобного Нестора-літописця і починається писемна українська мова.

Нестор народився приблизно в 1050-х роках у Києві, в юнацькому віці став послушником, незабаром був пострижений в ієродиякона. Згідно з переказами, Нестор дуже цінував знання і вважав, що "велика користь від учення книжного". Написана ним "Повість временних літ", яка датується 1112-1113 роками, вміщує в собі хронологічно висвітлені події воєн, правління князів, спорудження церков і монастирів і має колосальне значення для всього слов'янського народу.

Завдяки йому ми знаємо про створення слов'янської грамоти Кирилом і Мефодієм, про хрещення княгині Ольги в Константинополі, а князя Володимира в Херсонесі.

У святого Нестора традиційно просять допомоги в навчанні, захисту від усілякого зла і в пошуках роботи. Він вважається покровителем спортсменів, журналістів, істориків і тих, хто чомусь вчиться.

 

Слово вчителя

   Ми зібралися на мовознавчий квест «Мова-то серце народу», присвячений Дню української писемності та  мови, яке проходить щорічно 9 листопада. У     квесті беруть участь дві команди. За кожне правильно виконане завдання учасники отримують частинки  пазлів. Шляхом жеребкування визначаємо команди(проводиться за допомогою Леґо цеглинок двох кольорів), капітана ви самі вибираєте. Квест завершується тоді, коли ви складете пазл і прочитаєте вислів.

   Ви будете проходити такі станції: Алфавітна, Розумники, Загадкова, Усна народна творчість, Поетична, Шифрувальник.

   Прошу капітанів кожної команди отримати маршрутні листи.

Увага! Увага! Увага! Розпочинаємо квест знавців рідної мови! Хай щастя перемоги випаде тому, хто краще знає українську мову.

 

Станції

 

АЛФАВІТНА

1 команда

Написати  сім слів червоного кольору та розставити їх в алфавітному порядку.

2 команда

 Написати   сім слів зеленого кольору та розставити їх в алфавітному порядку.

 

РОЗУМНИКИ

Вставити пропущені слова в українські народні прислів’я.

1 команда

  1. Будь ___________ своєму слову.
  2. Мовивши слово, треба бути йому __________________.
  3. Слово - не горобець, вилетить  - не ________________.
  4. Від красних слів язик не _______________.
  5. Від теплого слова і лід ________________.
  6. Гостре словечко коле __________________.
  7. Де мало слів, там більше ______________.
  8. Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері не ____________.
  9. З пісні слова не _____________ і свого не вставляють.
  10. І від солодких слів буває_____________.
  11. Краще переконувати словами, як ____________.
  12. М’які слова і ______________ крушать.

(Кулаком, радий, відсохне, господар, викинеш, зайдеш,гірко, впіймаєш, сердечко, справ, камінь, розтане).

                                                       2 команда

  1. На ласкаве слово не кидайся, а за грубе не _______________.
  2. Не гріє кожух, лиш слово гріє й ________.
  3. Не кидай слова на ____________.
  4. Шабля ранить тіло, а слово-  ____________.
  5. Слово - не полова, язик - не ___________.
  6. Слово до _______________ - зложиться мова.
  7. Слово може врятувати людину, слово може і ______________.
  8. Чоловік має два вуха, щоб багато слухав, а один язик, щоб менше _____________.
  9. Не те гріх, що в ___________, а те, що з рота.
  10. Язик до Києва доведе, а в Києві ______________.
  11. Рідна мова - не полова:її за вітром не _____________.
  12. М’кі слова і ____________  крушать.

( Заблудить, вбити, помело, гнівайся, вітер, розвієш, слова, говорив, мові, дух, душу, камінь)

 

ЗАГАДКОВА

Відгадування загадок

1 команда

Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
Й людини мову я спиню
Що це таке? (                      )


Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься?(                    )



Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок
Всіх нас примушує питати
А сам ні пари з вуст — мовчок.
(                          )


Що за знак - стрункий, як спис.
Він над крапкою завис.
Спонука до поклику,
Хто ж бо він?
(                          )

 

Це не літера, а знак-

Не поставиш абияк!

З ким у нього дружба є

Тільки з Ю, Я, Ї та Є!

(                           )

 

Німецька, польська та англійська,

Українська й італійська,

Слова і речення її основа,

І називається це (                ).

Відгадки: крапка, кома, знак питання, знак оклику, апостроф, мова.

 

2 команда

 

В слові знаєш де я є?

Після кореня.

А призначення моє -

словотворення.

 

Я творю нові слова

або форми слова,

щоб красива і жива

розквітала мова...

Хто я?(                       )

 

Вони для речення багато важать:

Турботливо обнімуть, як дружки,

І вставлені слова й цитату вкажуть,

Давайте ж назовем їх. Це- (                     )

 

Нумо трішечки напруги,

ось вам і подробиці:

Перше тут- предмет, а друге

Що з предметом робиться.

 

Якби речення словами

Не були заплетені,

досить легко ми їх з вами

визначимо в реченні.

Хто вони?(                       )

 

Я один говорив,

Це був монолог.

Співрозмовник вступив,

Стало це - (                        ).

 

Слово це - старовинна будова

з гостряками мурованих веж.

Щойно зміниш ти наголос слова-

Цим одразу будову замкнеш.

Що це за слово? (                     ).

 

Відповіді: суфікс, дужки, підмет і присудок, діалог, замок і замок.

  

                                 УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Скласти прислів’я  з окремих слів, які знаходяться на вказаних сторінках.

                                                     1команда

  1. Ліна Костенко “Маруся Чурай”   с. 152.
  2.  Володимир Лис “Обітниця”  с. 7.

( Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.

Птицю пізнати по пір'ю, а людину по мові.)

                                                      2 команда

  1. Іван Франко “Повісті” с.73.
  2. Леся Українка “Лісова пісня” с.195.

(Рідна мова - не полова: її за вітром не розвієш.

Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш.)

      

ПОЕТИЧНА

Дописати пропущені слова до вірша під час читання вірша бібліотекарем. Вірш один для двох команд.

Наша мова

Щоб розумним й мудрим стати,
Треба рідну мову ___________.
А щоб вміти говорити,
Треба рідну мову ___________!
Знає кожен з нас чудово -
Не прожити нам без ____________.
Рідна ж мова пелюсткова,
Мудра, світла, _______________.
І дзвенить щодня і в свято,
Бо вона така ___________.
І така джерельно-чиста
Наша мова______________.
Чарівна і калинова
Наша мова _____________.
В ній такі слова чудові,
Хліб і сіль на ________________.
В ній в віках батьки і діти,
Як без мови в світі __________?
Понад світом хай лунає,
Хай ніхто ________________
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, ________________.

Слова:  знати, вчити, мови, світанкова, багата, промениста, веселкова, рушникові, жити, материнську.

 

                                       ШИФРУВАЛЬНИК

( На полицях розставлені книжки, із зазначеними авторами. Перша  буква  прізвища автора першої книжки,  друга буква прізвища автора другої книжки  і т.д.) Утворене слово викласти з цеглинок Lego.

                   1 команда                                                    2 команда

                        звуки                                                            букви

 

 

 

Після виконаних завдань складаєте частинки  в один пазл.

 пазл          Opera Знімок_2021-11-08_213719_online-puzzle.ru

Підсумки квесту

 Оголошення переможця квесту.

 

МАРШРУТНИЙ  ЛИСТ

 

 

СТАНЦІЯ

 

 

Відмітка про виконане завдання

  1. Алфавітна

 

 

  1. Розумники

 

 

  1. Загадкова

 

  1. Усна народна творчість

 

  1. Поетична

 

 

  1. Шифрувальник

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сизих Тетяна Станіславівна
    Дякую, за такий чудовий матеріал!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 листопада 2021
Переглядів
1474
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку