Мовно-літературний квест «Лінгвістичні перегони»
Мета: удосконалювати знання дітей з української мови, практичні уміння й навички, прищеплювати бажання пізнавати її, відкривати нові мовні та літературні обшири, творчо осмислювати життя і випробування.
(Учні співають «Гімн рідній мові»)
Ведучий. Шановні учні, вчителі, гості, учасники нашого змагання, присвяченого Дню української писемності та мови!!! Вас вітають сміливці, що йдуть крізь снігові завії, палючі пустелі, а іноді й непрохідні джунглі тернистими, важкими, але такими цікавими, повними відкриттів стежками лінгвістики, що ведуть до двохсот балів на ЗНО з української мови та літератури!
(Звучать фанфари)
Запрошуємо наших квестерів: учнів 9 класу: ……..
учнів 10 класу: ………..
Визначатиме переможців сьогоднішнього дійства шановне журі: ………..
Будьте уважними, будьте щирими, будьте наполегливими – і переможете!
-
Перший конкурс має назву «Мозковий штурм» навиворіт». Він допоможе учасникам успішно пережити своє дежавю, продемонструвавши спочатку результати своїх швидких мислительних процесів, а потім пройти всі етапи спочатку.
Отож, учасники 1-ї команди методом жеребкування отримали назву «Любисток», а 2-ї – «М’ята». Зараз вони продемонструють, які саме асоціативні ряди вони збудували до свого домінантного слова.
Любисток –
М’ята –
Соняшник –
-
Друге випробування доведе, що українська мова тісно пов’язана з математикою. Нашим учасникам доведеться провести вимірювання відрізків, що дорівнюють довжині «Талія оси» усієї команди. Команда стає разом якомога тісніше. Потім кількісний числівник (число – кількісний числівник у сантиметрах) записуємо в орудному відмінку і представляємо журі, що оцінює швидкість і правильність виконання завдання.
(Звучить пісня)
-
Конкурс «Барабанщик» - це змагання знавців орфоепії, а саме майстрів правильного наголошування слів. Діти по одному підходять до мікрофона й вимовляють слова, звертаючи увагу на наголоси.
Потім барабанять, виділяючи наголошений склад більшою силою удару. (Дивіться презентацію до конкурсу окремою розробкою)
-
«Бліц» - це швидкі відповіді на питання з мови та літератури:
10 клас.
-
Так чи ні. Чи однаковими буквами представлений звук [д] у словах «футбол» і «депутат»?
-
Як із романом «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» пов’язана цифра 4?
-
Що вивчає фонетика?
-
Провідний напрям літератури другої половини 19 століття.
-
Чи однакова кількість звуків і букв у слові «юність»?
-
Як ім’я Івана Карпенка-Карого пов’язане із поліцейським відділком?
-
Назвіть останній звук у слові «Львів».
-
Яка прикра помилка визначила приналежність до дворян у сім’ях письменника Тобілевича і персонажа Мартина Борулі?
-
Так чи ні. Чи є етимологічно спільнокореневими слова «грабіжник» і «гріб»?
-
Співавтор Панаса Мирного у написанні соціально-психологічного роману «Хіба ревуть воли…»
-
Скільки фонетичних складів у слові «олія»?
-
Кого із українських реалістів описує перифраз «Титан праці»?
-
П’ята буква алфавіту?
-
Хто у повісті «Кайдашева сім’я» названий “пані економшею»?
-
Що означає фразеологізм «Ахіллесова п’ята»?
-
Який міф розвінчує автор «Мартина Борулі»?
9 клас
-
Тип односкладного речення: «Плекайте мову!»
-
Автор слів: «Світ ловив мене, але не спіймав!»
-
Чи мають спільне у значенні слова «кав’яр» і «кав’ярня»?
-
Що спільного у біографіях Нестора Літописця й Григорія Сковороди?
-
Як називається дослівна передача чужого мовлення?
-
Яку назву має мораль у байках Григорія Сковороди?
-
Які розділи мовознавчої науки вивчають речення?
-
Якому літературному напрямку відповідає тенденція в моді для жінок мати бліде обличчя й малювати на ньому родимі плями, а для чоловіків – голитися й носити перуки?
-
Назвіть антонім до слова «вічність»?
-
Який особливий стан природи «попереджав» князя Ігоря про поразку?
-
Назіть тип присудка у реченні: «Мова – душа народу».
-
Як із творчістю Григорія Сковороди пов’язане число 30?
-
Як ви розумієте вислів «Левова доля»?
-
У якому стилі написане «Слово о полку Ігоревім»?
-
Скільки складів має слово «український»?
-
Назва якого літературного напрямку пов’язана із перлинами неправильної форми?
(Звучить пісня)
-
«Літературне фехтування»+ «Вистріл наосліп».
Кожна команда представляє по одному учаснику для змагань у виразному читанні. Учень спочатку читає уривок напамять, а потім називає будь-якого представника команди суперника для такої ж вправи.
-
Рід Драгоманових веде свій початок від одного із тлумачів, перекладачів. Покажіть, якими вправними драгоманами ви є. Перекладіть слова іншомовного походження або пасивну лексику сучасними українськими відповідниками. (Дивіться презентацію до конкурсу окремою розробкою)
(Звучить пісня, діти переглядають відеоролик)
-
Утворіть речення, що записане у вигляді фразеологізмів і перифраз:
Кожна «вінець творіння», що «гризти граніт науки» й «кури не клюють» «ковтати книжки» одного разу «як Пилип із конопель» «спала полуда», що «представник красного письменства» - це «семи п’ядей у лобі», «келебердейська верства», «кров із молоком» «цар звірів», а не «три вершка від горшка», «заяча душа», «туман вісімнадцятий» «не туди хата».
-
«Диктор-диктатор + Грамотій». Обидві команди-учасниці співають «Гімн України», а капітан записує слова перших її чотирьох рядочків.
-
«Містер Сенкан». Один із учасників розшифровує QR-код, щоб команда могла скласти сенкан до образу одного із персонажів вивчених творів. (Дивіться матеріали до конкурсу окремою розробкою)
(Звучать пісні)
Підведення підсумків. Нагородження команд.