Контрольна робота з української мови в 10 класі "Лексикологія. Фразеологія"

Про матеріал

Контрольна робота №

Лексикологія. Фразеологія.

Варіант 1

1. Виберіть правильний варіант

I. У якому рядку наведено фразеологізми, пов'язані з діяльністю кравців?

1. Пустити на дно, ні пуху ні пера, рятівне коло, удар нижче пояса.

2. Не ликом шитий, тріщать по всіх швах, білими нитками шитий, як нитка за голкою.

3. На всіх парусах, насміялася верша з сака, виходити на фінішну пряму, на ловця і звір біжить.

4. Мертва стойка, на хвості сидить, мчати на всіх парах, хід конем.

5. Пустити на дно, плести сіті, бути в ударі.

II. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

1. Скреготати зубами, хапати за барки, ходити по струнці, умивати руки.

2. Улазити в душу, перемовити слово, перти проти рожна, не дати собі ради.

3. Сльозами горя не здолаєш, плачем лиха не виплачеш, журба сорочки не дасть, не журись, а за діло берись.

4. Ховатися в кущі, уловлювати зміст, питати долі, набувати слави.

5. Переходити всі межі, муляти очі, ловити на слові, лихий на язик.

III. Виберіть фразеологізм, який містить антоніми.

1. Не зачепити й волоска.

2. Не спіши поперед батька в пекло.

3. Ні кола ні двора.

4. Ні холодно ні жарко.

5. До пори до часу.

IV. Який із фразеологізмів має значення «інколи, зрідка, періодично»?

1. У добрий час.

2. Час не жде.

3. Час працює на нас.

4. Час усе лікує.

5. Час від часу.

V. Знайдіть речення, у якому вжито фразеологізм.

1. Туманці, немов серпанки, потекли над землею по ярочках і вибалках (В. Грінчак).

2. В діброву впала зірка й дише, і сад осінній сон колише (І. Гайворон).

3. Кожна гілочка на деревах була біла, наче її обмальовано білою фарбою або обсипано кожну цукровою пудрою (Ю. Яновський).

4. Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (В.Скомаровський).

5. Тимка любили за дотепність.., а головне за те, що був з нього не лише говорун, а й майстер на всі руки (Ю. Збанацький).

VI. У якому рядку подано синонім до фразеологічного звороту страх має великі очі?

1. Утопити в ложці води.

2. Утрачати терпіння.

3. Ставати дибки.

4. У лісі вовки виють, а на печі страшно.

5. Погнатися за двома зайцями.

2. У зв'язному тексті (5-6 речень) розкрийте значення фразеологізму тримати камінь за пазухою.

3. Переписати речення. Підкреслити фразеологізми. Пояснити значення фразеологізмів. Визначити типи фразеологізмів.

Йому розуму не позичати. У нього в голові не всі дома. Думає, що Бога за бороду спіймав. Корчить із себе Лазаря. Цей знає, де раки зимують. Не доглянув оком, то вилізло боком. У нього щоразу з переляку душа в п'яти втікає.


Контрольна робота №

Лексикологія. Фразеологія.

Варіант 2

1. Виберіть правильний варіант

I. У якому рядку пояснено значення фразеологізму розводити антимонії!

1. Розводити кімнатні рослини.

2. Розводити риб в акваріумі.

3. Обдурити когось.

4. Говорити багато зайвого.

5. Бути у поганому настрої.

II. З'ясуйте, у якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення.

1. Скреготати зубами, узяти в лещата, упрягатися в роботу, хапатися за соломинку.

2. Заливатися сльозами, дати волю сльозам, сльози котяться градом, ударитися в сльози.

3. Чухати потилицю, шумить у вухах, язик заплітається, розтерти на порох.

4. Прикувати погляд, підводити голос, потупити очі, обминати мовчанкою.

5. Нюхати порох, милити чуба, місити болото, коптити небо.

III. Який фразеологізм є антонімом до вислову іти на мир?

1. Сходити нанівець.

2. Піти на гачок.

3. Розбити глек.

4. Іти своїм шляхом.

5. Розбивати серце.

IV. Який із фразеологізмів має значення «затіяти якусь неприємну копітку справу»?

1. Забігати вперед.

2. Забігати на вогник.

3. Лишатися за бортом.

4. Заблукати межи хатою і коморою.

5. Заблудла вівця.

V. У якому уривку з твору В. Симоненка вжито фразеологізми?

1. Ще в дитинстві я ходив у трави, В гомінливі трепетні ліси,

Де дуби мовчали величаво У краплинках ранньої роси.

2. Не шкодуй добра мені, людині, Щастя не жалій моїм літам —

Все одно ті скарби по краплині Я тобі закохано віддам.

3. Народ мій є! Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ!

4. Є тисячі доріг, мільйон вузьких стежинок, є тисячі ланів, але один лиш мій.

5. ...Коли не вмів ще й букваря читати, Ходив, як кажуть, пішки під столом,

Любить людей мене навчала мати І рідну землю, щоб там не було.

VI. Який із фразеологізмів має значення «порозумітися, домовитися, досягти взаємної згоди»?

1. Знати міру.

2. Знати почім ківш лиха.

3. Знати всі ходи і виходи.

4. Знати собі ціну.

5. Знати на зубок.

2. У зв'язному тексті (5-6 речень) розкрийте значення фразеологізму хоч кіл на голові теши.

3. Переписати речення. Підкреслити фразеологізми. Пояснити значення фразеологізмів. Визначити типи фразеологізмів.

1. І ця тиха, до краю довірлива розповідь перевернула чоловікові душу (М.Стельмах). 2. З вами хоч на край світу. 3. Гори педагогічної літератури написано про таких, про те, як підбирати ключі до їхніх розхристаних душ… (Юрій Збанацький) 4. - Вам, дівчата, уже час їхати, і так затрималися біля мене. - От що, Юрію, я одного Вас тут не маю права залишити, Ви в такому стані… Клятва Гіппократа живе у мені…(Василь Сологуб) 5. Я, дядечку, добре бачу, але вам з великого голоду трохи баки забило.


Контрольна робота №

Лексикологія. Фразеологія.

Варіант 3

1. Виберіть правильний варіант

I. У якому рядку пояснено значення фразеологізму ніг під собою не чути (від роботи)?

1. Красти.

2. Бігти.

3. Плакати.

4. Втомитися.

5. Упасти.

II. У якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення?

1. Перша ластівка, узяти на язики, смоктати соки, скрутити в'язи, морочити голову.

2. Набивати оскому, скубати за вуха, і так і сяк, казати до діла, крапля в морі.

3. Меле як порожній млин, переливати з пустого в порожнє, ляпати язиком, городити ні те ні се, верзти дурниці.

4. Кидає тінь, бути під каблуком, побитися об заклад, проковтнути язика, не пустити сльози.

5. Телячі ніжності, з'їхати з глузду, стояти як пень, хляпати вухами, укинути слово.

III. Який фразеологізм є антонімом до вислову як кіт наплакав?

1. Хоч гопки скачи.

2. Сльози давлять.

3. Смертельна нудьга.

4. Сміх розбирає.

5. Хоч греблю гати.

IV. У якому рядку фразеологізм має значення «допомагати кому-небудь виробити правильну лінію поведінки»?

1. Вивести з рівноваги.

2. Вивести на путь праведну.

3. Вивести з себе.

4. Вивести на світло денне.

5. Вивести з ладу.

V. Який із наведених висловів Т. Шевченка став крилатим?

1. Стоїть старий, похилився, мов козак той зажурився.

2. Коло хатини коза пасеться; а дитина і невеличке козеня у сінях граються.

3. Не дуріте самі себе, учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.

4. Минають дні, минає літо, настала осінь, шелестить пожовкле листя...

5. На панщині пшеницю жала, втомилася; не спочивать пішла в снопи, пошкандибала Івана сина годувать.

VI. Вкажіть, у якому рядку наведений фразеологізм має значення «готовий заплакати».

1. Очі горять вогнем.

2. Очі на лоба лізуть.

3. Очі так і прядуть.

4. Очей не відведеш.

5. Очі на мокрому місці.

2. У зв'язному тексті (5-6 речень) розкрийте значення фразеологізму піймати облизня.

3. Переписати речення. Підкреслити фразеологізми. Пояснити значення фразеологізмів. Визначити типи фразеологізмів.

Йому розуму не позичати. У нього в голові не всі дома. Думає, що Бога за бороду спіймав. Корчить із себе Лазаря. Цей знає, де раки зимують. Не доглянув оком, то вилізло боком. У нього щоразу з переляку душа в п'яти втікає.


Контрольна робота №

Лексикологія. Фразеологія.

Варіант 4

1. Виберіть правильний варіант

I. З'ясуйте, у якому рядку пояснено значення фразеологізму піднімати руку (на когось).

1. Відповідати.

2. Соромити.

3. Здивувати.

4. Бити.

5. Старанно працювати.

II. Виберіть рядок, у якому всі фразеологізми мають однакове значення.

1. З легкої руки, злий на язик, не велика цяця, пасти задніх.

2. П'яте колесо до воза, викинути з голови, від серця одлягло, влучати в яблучко.

3. Продавати зуби, смішки справляти, заходитися сміхом, умирати від реготу.

4. Вуха нагострити, козла забивати, крізь землю провалитися, метати громи.

5. Зловитися на гачок, поставити на ноги, бути не в дусі, наша взяла.

III. Який фразеологізм є антонімом до вислову під самим носом?

1. Бурмотіти під ніс.

2. У чорта на болоті.

3. З гори котитися.

4. Піти на дно.

5. Піти хибним шляхом.

IV. Який із фразеологізмів має значення «дуже сильно, гучно, потужно»?

1. За тридев'ять земель.

2. Хоч під землею знайти.

3. Земля горить під ногами.

4. Земля тікає з-під них.

5. Аж земля трясеться.

V. У якому з уривків, узятих із творів О. Гончара, вжито фразеологізми?

1. Яке роздолля навкруги! Під час війни, коли випадало опинитися в горах скелястих уночі, у хвищу, в завірюху, не раз кортіло йому крикнути, гукнути, гогокнути, що луна покотилася по всіх Карпатах.

2. Рівно й безжиттєво горять свічки серед купи свіжої хвої. Пелюстинка полум'я замість людини...

3. Місяць підбився високо, садки блищать, не шелехнуть, відпочиває після трудового дня Зачіплянка...

4. Дружно з Іваном живуть, справді душа в душу, надійно з ним Вірунька почуває себе... І справді, шанує, жаліє дружину, відколи побралися, ще ні разу руки на Віруньку не підняв, хоча вдачі гарячої...

5. Щовихідного веселим грайгомоном повниться ліс. А зараз тихо. Слухає тишу старий. Чує перегук віків, голоси з туманів.

VI. У якому рядку подано синонім до фразеологічного звороту вільна пташка?

1. Ворона вороні ока не виклює.

2. Горобина ніч.

3. Жалів яструб курку.

4. Сам собі пан.

5. Сорока на хвості принесла.

2. У зв'язному тексті (5-6 речень) розкрийте значення фразеологізму народитися в сорочці.

3. Переписати речення. Підкреслити фразеологізми. Пояснити значення фразеологізмів. Визначити типи фразеологізмів.

1. І ця тиха, до краю довірлива розповідь перевернула чоловікові душу (М.Стельмах). 2. З вами хоч на край світу. 3. Гори педагогічної літератури написано про таких, про те, як підбирати ключі до їхніх розхристаних душ… (Юрій Збанацький) 4. - Вам, дівчата, уже час їхати, і так затрималися біля мене. - От що, Юрію, я одного Вас тут не маю права залишити, Ви в такому стані… Клятва Гіппократа живе у мені…(Василь Сологуб) 5. Я, дядечку, добре бачу, але вам з великого голоду трохи баки забило.

Перегляд файлу

Контрольна робота №

Лексикологія. Фразеологія.

Варіант 1

1. Виберіть правильний варіант

I. У якому рядку наведено фразеологізми, пов'язані з діяльністю кравців?

1. Пустити на дно, ні пуху ні пера, рятівне коло, удар нижче пояса.

2. Не ликом шитий, тріщать по всіх швах, білими нитками шитий, як нитка за голкою.

3. На всіх парусах, насміялася верша з сака, виходити на фінішну пряму, на ловця і звір біжить.

4. Мертва стойка, на хвості сидить, мчати на всіх парах, хід конем.

5. Пустити на дно, плести сіті, бути в ударі.

II. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

1. Скреготати зубами, хапати за барки, ходити по струнці, умивати руки.

2. Улазити в душу, перемовити слово, перти проти рожна, не дати собі ради.

3. Сльозами горя не здолаєш, плачем лиха не виплачеш, журба сорочки не дасть, не журись, а за діло берись.

4. Ховатися в кущі, уловлювати зміст, питати долі, набувати слави.

5. Переходити всі межі, муляти очі, ловити на слові, лихий на язик.

III. Виберіть фразеологізм, який містить антоніми.

1. Не зачепити й волоска.

2. Не спіши поперед батька в пекло.

3. Ні кола ні двора.

4. Ні холодно ні жарко.

5. До пори до часу.

IV. Який із фразеологізмів має значення «інколи, зрідка, періодично»?

1. У добрий час.

2. Час не жде.

3. Час працює на нас.

4. Час усе лікує.

5. Час від часу.

V. Знайдіть речення, у якому вжито фразеологізм.

1. Туманці, немов серпанки, потекли над землею по ярочках і вибалках (В. Грінчак).

2. В діброву впала зірка й дише, і сад осінній сон колише (І. Гайворон).

3. Кожна гілочка на деревах була біла, наче її обмальовано білою фарбою або обсипано кожну цукровою пудрою (Ю. Яновський).

4. Ніжно вплітається в гомін Дніпра добре і щире Шевченкове слово (В.Скомаровський).

5. Тимка любили за дотепність.., а головне за те, що був з нього не лише говорун, а й майстер на всі руки (Ю. Збанацький).

VI. У якому рядку подано синонім до фразеологічного звороту страх має великі очі?

1. Утопити в ложці води.

2. Утрачати терпіння.

3. Ставати дибки.

4. У лісі вовки виють, а на печі страшно.

5. Погнатися за двома зайцями.

 

2. У зв’язному тексті (5-6 речень) розкрийте значення фразеологізму тримати камінь за пазухою.

 

3. Переписати речення. Підкреслити фразеологізми. Пояснити значення фразеологізмів. Визначити типи фразеологізмів.

Йому розуму не позичати. У нього в голові не всі дома. Думає, що Бога за бороду спіймав. Корчить із себе Лазаря. Цей знає, де раки зимують. Не доглянув оком, то вилізло боком. У нього щоразу з переляку душа в п’яти втікає.


Контрольна робота №

Лексикологія. Фразеологія.

Варіант 2

1. Виберіть правильний варіант

I. У якому рядку пояснено значення фразеологізму розводити антимонії!

1. Розводити кімнатні рослини.

2. Розводити риб в акваріумі.

3. Обдурити когось.

4. Говорити багато зайвого.

5. Бути у поганому настрої.

II. З'ясуйте, у якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення.

1. Скреготати зубами, узяти в лещата, упрягатися в роботу, хапатися за соломинку.

2. Заливатися сльозами, дати волю сльозам, сльози котяться градом, ударитися в сльози.

3. Чухати потилицю, шумить у вухах, язик заплітається, розтерти на порох.

4. Прикувати погляд, підводити голос, потупити очі, обминати мовчанкою.

5. Нюхати порох, милити чуба, місити болото, коптити небо.

III. Який фразеологізм є антонімом до вислову іти на мир?

1. Сходити нанівець.

2. Піти на гачок.

3. Розбити глек.

4. Іти своїм шляхом.

5. Розбивати серце.

IV. Який із фразеологізмів має значення «затіяти якусь неприємну копітку справу»?

1. Забігати вперед.

2. Забігати на вогник.

3. Лишатися за бортом.

4. Заблукати межи хатою і коморою.

5. Заблудла вівця.

V. У якому уривку з твору В. Симоненка вжито фразеологізми?

1. Ще в дитинстві я ходив у трави, В гомінливі трепетні ліси,

Де дуби мовчали величаво У краплинках ранньої роси.

2. Не шкодуй добра мені, людині, Щастя не жалій моїм літам —

Все одно ті скарби по краплині Я тобі закохано віддам.

3. Народ мій є! Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ!

4. Є тисячі доріг, мільйон вузьких стежинок, є тисячі ланів, але один лиш мій.

5. ...Коли не вмів ще й букваря читати, Ходив, як кажуть, пішки під столом,

Любить людей мене навчала мати І рідну землю, щоб там не було.

VI. Який із фразеологізмів має значення «порозумітися, домовитися, досягти взаємної згоди»?

1. Знати міру.

2. Знати почім ківш лиха.

3. Знати всі ходи і виходи.

4. Знати собі ціну.

5. Знати на зубок.

 

2. У зв’язному тексті (5-6 речень) розкрийте значення фразеологізму хоч кіл на голові теши.

3. Переписати речення. Підкреслити фразеологізми. Пояснити значення фразеологізмів. Визначити типи фразеологізмів.

1. І ця тиха, до краю довірлива розповідь перевернула чоловікові душу (М.Стельмах). 2. З вами хоч на край світу. 3. Гори педагогічної літератури написано про таких, про те, як підбирати ключі до їхніх розхристаних душ… (Юрій Збанацький) 4. - Вам, дівчата, уже час їхати, і так затрималися біля мене. - От що, Юрію, я одного Вас тут не маю права залишити, Ви в такому стані… Клятва Гіппократа живе у мені…(Василь Сологуб) 5. Я, дядечку, добре бачу, але вам з великого голоду трохи баки забило.


Контрольна робота №

Лексикологія. Фразеологія.

Варіант 3

1. Виберіть правильний варіант

I. У якому рядку пояснено значення фразеологізму ніг під собою не чути (від роботи)?

1. Красти.

2. Бігти.

3. Плакати.

4. Втомитися.

5. Упасти.

II. У якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення?

1. Перша ластівка, узяти на язики, смоктати соки, скрутити в'язи, морочити голову.

2. Набивати оскому, скубати за вуха, і так і сяк, казати до діла, крапля в морі.

3. Меле як порожній млин, переливати з пустого в порожнє, ляпати язиком, городити ні те ні се, верзти дурниці.

4. Кидає тінь, бути під каблуком, побитися об заклад, проковтнути язика, не пустити сльози.

5. Телячі ніжності, з'їхати з глузду, стояти як пень, хляпати вухами, укинути слово.

III. Який фразеологізм є антонімом до вислову як кіт наплакав?

1. Хоч гопки скачи.

2. Сльози давлять.

3. Смертельна нудьга.

4. Сміх розбирає.

5. Хоч греблю гати.

IV. У якому рядку фразеологізм має значення «допомагати кому-небудь виробити правильну лінію поведінки»?

1. Вивести з рівноваги.

2. Вивести на путь праведну.

3. Вивести з себе.

4. Вивести на світло денне.

5. Вивести з ладу.

V. Який із наведених висловів Т. Шевченка став крилатим?

1. Стоїть старий, похилився, мов козак той зажурився.

2. Коло хатини коза пасеться; а дитина і невеличке козеня у сінях граються.

3. Не дуріте самі себе, учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.

4. Минають дні, минає літо, настала осінь, шелестить пожовкле листя...

5. На панщині пшеницю жала, втомилася; не спочивать пішла в снопи, пошкандибала Івана сина годувать.

VI. Вкажіть, у якому рядку наведений фразеологізм має значення «готовий заплакати».

1. Очі горять вогнем.

2. Очі на лоба лізуть.

3. Очі так і прядуть.

4. Очей не відведеш.

5. Очі на мокрому місці.

 

2. У зв’язному тексті (5-6 речень) розкрийте значення фразеологізму піймати облизня.

 

3. Переписати речення. Підкреслити фразеологізми. Пояснити значення фразеологізмів. Визначити типи фразеологізмів.

Йому розуму не позичати. У нього в голові не всі дома. Думає, що Бога за бороду спіймав. Корчить із себе Лазаря. Цей знає, де раки зимують. Не доглянув оком, то вилізло боком. У нього щоразу з переляку душа в п’яти втікає.


Контрольна робота №

Лексикологія. Фразеологія.

Варіант 4

1. Виберіть правильний варіант

I. З'ясуйте, у якому рядку пояснено значення фразеологізму піднімати руку (на когось).

1. Відповідати.

2. Соромити.

3. Здивувати.

4. Бити.

5. Старанно працювати.

II. Виберіть рядок, у якому всі фразеологізми мають однакове значення.

1. З легкої руки, злий на язик, не велика цяця, пасти задніх.

2. П'яте колесо до воза, викинути з голови, від серця одлягло, влучати в яблучко.

3. Продавати зуби, смішки справляти, заходитися сміхом, умирати від реготу.

4. Вуха нагострити, козла забивати, крізь землю провалитися, метати громи.

5. Зловитися на гачок, поставити на ноги, бути не в дусі, наша взяла.

III. Який фразеологізм є антонімом до вислову під самим носом?

1. Бурмотіти під ніс.

2. У чорта на болоті.

3. З гори котитися.

4. Піти на дно.

5. Піти хибним шляхом.

IV. Який із фразеологізмів має значення «дуже сильно, гучно, потужно»?

1. За тридев'ять земель.

2. Хоч під землею знайти.

3. Земля горить під ногами.

4. Земля тікає з-під них.

5. Аж земля трясеться.

V. У якому з уривків, узятих із творів О. Гончара, вжито фразеологізми?

1. Яке роздолля навкруги! Під час війни, коли випадало опинитися в горах скелястих уночі, у хвищу, в завірюху, не раз кортіло йому крикнути, гукнути, гогокнути, що луна покотилася по всіх Карпатах.

2. Рівно й безжиттєво горять свічки серед купи свіжої хвої. Пелюстинка полум'я замість людини...

3. Місяць підбився високо, садки блищать, не шелехнуть, відпочиває після трудового дня Зачіплянка...

4. Дружно з Іваном живуть, справді душа в душу, надійно з ним Вірунька почуває себе... І справді, шанує, жаліє дружину, відколи побралися, ще ні разу руки на Віруньку не підняв, хоча вдачі гарячої...

5. Щовихідного веселим грайгомоном повниться ліс. А зараз тихо. Слухає тишу старий. Чує перегук віків, голоси з туманів.

VI. У якому рядку подано синонім до фразеологічного звороту вільна пташка?

1. Ворона вороні ока не виклює.

2. Горобина ніч.

3. Жалів яструб курку.

4. Сам собі пан.

5. Сорока на хвості принесла.

2. У зв’язному тексті (5-6 речень) розкрийте значення фразеологізму народитися в сорочці.

 

3. Переписати речення. Підкреслити фразеологізми. Пояснити значення фразеологізмів. Визначити типи фразеологізмів.

1. І ця тиха, до краю довірлива розповідь перевернула чоловікові душу (М.Стельмах). 2. З вами хоч на край світу. 3. Гори педагогічної літератури написано про таких, про те, як підбирати ключі до їхніх розхристаних душ… (Юрій Збанацький) 4. - Вам, дівчата, уже час їхати, і так затрималися біля мене. - От що, Юрію, я одного Вас тут не маю права залишити, Ви в такому стані… Клятва Гіппократа живе у мені…(Василь Сологуб) 5. Я, дядечку, добре бачу, але вам з великого голоду трохи баки забило.

 

doc
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
24235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку