2 червня о 18:00Вебінар: Оцінювання, само- та взаємооцінювання в умовах дистанційного навчання і не тільки

«Моя любов чолом сягала неба,а Гриць ходив ногами по землі». Характеристика образів Марусі й Гриця за мотивами роману Ліни Костенко «Маруся Чурай»

Про матеріал
Метою уроку є дослідити майстерність письменниці у змалюванні головних образів роману, розкрити їх неповторну індивідуальність, духовну силу і красу Марусі Чурай, формувати комунікативно-мовленнєві компетенції,вміння висловлювати власну думку про поведінку героїв, бачити через наскрізні проблеми твору власні, розвивати образне, логічне та критичне мислення, навички аналізувати, сприяти розвитку творчого потенціалу, розуміти красу рідного слова;виховувати відповідальність, самостійність, колективізм, патріотизм, національну самосвідомість; розвивати громадянську самосвідомість, утверджувати почуття людської гідності, доброти, милосердя, справедливості, виховувати учнів в дусі поваги до минулого та гордості за свій народ.
Перегляд файлу

Тема: «Моя любов чолом сягала неба,а Гриць ходив ногами по землі». Характеристика образів Марусі й Гриця за мотивами роману Ліни Костенко «Маруся Чурай»

Мета: дослідити майстерність письменниці у змалюванні головних образів роману, розкрити їх неповторну індивідуальність, духовну силу і красу Марусі Чурай, формувати комунікативно-мовленнєві компетенції,вміння висловлювати власну думку про поведінку героїв, бачити через наскрізні проблеми твору власні, розвивати образне, логічне та критичне мислення, навички аналізувати, сприяти розвитку творчого потенціалу, розуміти красу рідного слова;виховувати відповідальність, самостійність, колективізм, патріотизм, національну самосвідомість; розвивати громадянську самосвідомість, утверджувати почуття людської гідності, доброти, милосердя, справедливості, виховувати учнів в дусі поваги до минулого та гордості за свій народ.

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: урок-дослідження

Унаочнення: колаж, макети для соціальних мереж,фішбоун

Методи та прийоми: гра «Так чи ні», групові проєкти, кластер,фішбоун

Форми роботи: групові

 Перебіг уроку

І Організаційний момент

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

Діти,зверніть увагу на дошку. Що ви бачите?  Які асоціації  у вас виникають , коли ви дивитесь на цей колаж? (додатки)

 (Відповіді учнів)

Отож, на сьогоднішньому уроці ми поговоримо про найпрекрасніше почуття – кохання.  Кожна людина мріє бути щасливою,  кохати й бути коханою, бо це диво. Ви вже одинадцятикласники і вже зовсім скоро це  відчуєте.  Коли людина знаходить  свою другу половину – вона змінюється,  вже не може прожити  ні хвилини без неї, під час розлуки здається, що втратила своє серце,бо воно далеко, десь поруч з коханою людиною.  Але,  на жаль,це почуття приходить не до всіх. Деякі люди не спроможні кохати по-справжньому. І ось сьогодні ми з вами ще раз переглянемо історію кохання Марусі й Гриця, охарактеризуємо образи та зрозуміємо в чому ж проблема їхнього нещасливого кохання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

Але спочатку згадаймо про що ми говорили на попередніх уроках, я вам пропоную пограти  в гру «Так чи ні».  Відповідаємо по черзі, починаючи з учнів, які сидять за першою партою,

  1. Ліна Костенко має звання Героя України. (Ні)
  2. Одна з малих планет Сонячної системи має назву Лінакостенко. (Так)
  3. Письменниця – почесний професор Київського університету імені Шевченка.(Ні)
  4. Батько Ліни був оголошений «ворогом народу» (Так)
  5. Ліна Костенко їздила з експедиціями в Чорнобильську зону. (Так)
  6. Ліна Костенко народилася у сім'ї вчителів 19 березня 1930 року. (Так)
  7. У поетеси троє дітей. (Ні)
  8. За роман «Маруся Чурай", виданий італійською мовою, Ліні Костенко у 2000 році присуджено премію Франческа Петрарки. (Ні)
  9. В основу роману «Маруся Чурай»  поетеса поклала відому баладу «Ой не ходи,Грицю…» (Так)
  10. Роман складається з десяти розділів, події яких розгортаються протягом року. (Ні)
  11. Роман має дві сюжетні лінії : особисту та історичну (Так)

ІV Опрацювання навчального матеріалу. Перевірка домашнього завдання.

На сьогоднішньому уроці, як вже казали раніше, ми будемо працювати над особистою лінією роману.  Тому  минулого уроку ви об'єдналися в групи: дівчата мали підготували проєкт та виступити від імені Марусі, а хлопці – Грицька.

1.Ми з вами живемо у 21 столітті та багато часу приділяємо соціальним мережам, тому спочатку прошу вас заповнити профілі головних героїв у соцмережі Інстаграм. (додатки), а потім презентувати свої проєкти.

(учні заповнюють профілі соціальної мережі)

2.Презентація міні-проєкту, підготовленого дівчатами вдома.

Маруся . Я проста українська дівчина, з небагатої родини. Батько мій був хоробрим,чесним козаком, який брав участь у походах проти польської шляхти, але, на превеликий жаль, потрапив у полон і був страчений. Мати - людина високих моральних якостей, завжди душею розуміла мене, любила і бажала щастя, ніколи не розглядала мене як засіб збагатитися, не думала про те,як вигідно видати заміж.  Вона ж застерігала мене від почуттів до Гриця, раніше, ніж я зрозуміла, що він не з тих людей, яким треба віддавати всю душу. Пам'ятаю її слова : «Наш батько з тих, хто умирали перші, А Гриць Бобренко з тих, хто хочуть жить», але ж я була закохана, не чула її, але і дуже вдячна за те, що вона завжди мене розуміла, навіть тоді, коли Гриць прийшов проситися назад перед своїм отруєнням. Я навіть не уявляю,  який біль вона відчувала, коли збирала всі речі, які підготувала на весілля,  не для радісної події, а для моєї страти. Моя  мати - це відлуння всього найкращого на землі, недарма ж Гриць асоціював її з Божою матір'ю.

Тепер дозвольте розповісти  про себе. Люди кажуть, що я вродлива й талановита. Я дуже люблю співати, свої почуття мені легше висловлювати в піснях, складаю пісні із задоволенням, це мій сенс життя. Козаки кажуть, що мої пісні допомагають їм в боях і все, що їм потрібно на війні – «Це шаблі, знамена та мої пісні».

Кожна людина колись, рано чи пізно, відчуває таке прекрасне почуття, як кохання. І я не виняток.  Я всією душею покохала Гриця, він був вродливим парубком, який посилився у моєму серці надовго. Моя любов була безоглядною та сильною , «чолом сягала неба», а він «ходив ногами по землі». Гриць опинився під впливом своєї матері, яка не хотіла нашого весілля через матеріальний стан, вони шукали багату наречену, а я була бідною. Через Гриця я навіть не хотіла  помічати Івана, який, як виявилося, кохав мене щиро і, щоб урятувати мене від страти, звернувся за допомогою до самого гетьмана Богдана Хмельницького. Згадую про нього з посмішкою, бо це сердечна,вірна  людина , з гарячим відданим серцем, славний козак, здатний на все заради справедливості, волі та добробуту близьких та своєї країни. Він ніколи не висловлював своїх почуттів до мене, окрім дружби та відданості, завжди підтримував мене у важкі хвилини.

Щодо Гриця…Я не змогла пробачити йому зради, навіть тоді, коли він прийшов до мене, я розуміла, що це інший Гриць, не той, якого я любила. Я зрозуміла, що наші душі різної глибини 

«І річ не в тім – женився, не женився,

прийшов, пішов, забув чи не забув.

А в тому річ, коли він так змінився?

Чи, може, він такий і зроду був?

3. Презентація міні-проєкту, підготовленого хлопцями.

Гриць. Ми знайомі з Марусею з дитинства, зростали разом, бо моїй матері було не до мого виховання. Зрештою ми покохали один одного. Коли я пішов на війну, Маруся мене чекала, я також хотів повернутися швидше й одружитися з нею. Але сталося все не так, як я думав. Коли я  повернувся, моя душа,  немов роздвоїлася, я не можу зрозуміти досі, що ж сталося, я любив Марусю, але мені пригледілася Галя. Чи то материні благання одружитися на доньці заможних людей на мене так подіяли, чи то моя сутність така, не знаю…Я так і не зміг обрати дівчину, з якою б я хотів прожити, я не зміг сказати Марусі про Галю, і в цьому моя провина. Я просто заплутався і не зміг обрати вірний шлях, обирав між коханням, душею  та багатством. Намагався повернути Марусю, але вона мене не змогла пробачити.

А якось раз приходжу, застаю —
співає пісню — при мені! — твою.
Про нашу греблю, про ті наші верби,
про дні, що душу спомином печуть.
А я збілів. А я, здається, вмер би,
аби хоч раз ще голос твій почуть!»

4.Слово вчителя

Дякую хлопцям та дівчатам за підготовлені проєкти. Ви розповіли про життя та почуття головних героїв твору, заповнили сторінки Марусі й Гриця у соціальній мережі. Складемо зараз кластер і підведемо підсумки щодо характеристики образів. Пропоную «обмінятися ролями» : дівчатам охарактеризувати Гриця, а хлопцям – Марусю.

(додатки)

V Підбиття підсумків уроку

Сьогодні ми охарактеризували образи наших головних героїв.  А тепер спробуймо відповісти на головне питання « В чому ж проблема нещасливого кохання Марусі й Гриця?»

(Відповіді учнів) (додатки)

Голова (головне питання) . Проблема кохання Марусі й Гриця.

Верхні кістки ( причини, які призвели до проблеми) .Слабкодухість Гриця; нецілісність його натури; матеріальні блага,які спокусили хлопця

Нижні кістки (факти)Зрада, утрата сподівань Марусі, смерть Гриця

Хвіст (висновки) Відступництво від почуттів знищує людину як особистість, призводить до трагедії.

Слово вчителя.

Діти, незабаром ви закінчите школу, станете на стежку самостійного життя. Після знайомства з твором «Маруся Чурай» чи є щось таке, що особливо привернуло вашу увагу  і ви понесете з собою у доросле життя? (Учні роблять висновки, що треба жити чесно, як по відношенню до себе так і до інших. Життя у нас одне і ми повинні прожити його гідно)

VІ Домашнє завдання

Для всіх (обов’язкове) : вивчити напам'ять уривок із твору

За бажанням: скласти тестові запитання за змістом роману «Маруся Чурай»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  Список використаної літератури:

  1. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B%D1%96%D0%BD%D0%B0_%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0
  2. http://osnova.com.ua/news/1338-%D0%94%D0%B8%D0%B4%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9_%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%81%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%BD._%D0%A4%D1%96%D1%88%D0%B1%D0%BE%D1%83%D0%BD

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Додатки

  1. Колаж

 

MyCollages.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Соціальні мережі

Маруся

 

Безымянный.png

 

Гриць

Безымянный1.png

Кластер

 

 

Безымянный3.png

 

 

 

 

Фішбоун

 

Безымянный5.png

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 11 клас (Міщенко О.І.)
Додано
22 травня
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку